Η Cyprus Airways οδηγεί στο δικαστήριο την ΚΔ καταγγέλλοντας την απόφασή της, η οποία λήφθηκε τον περασμένο Μάιο, να ακυρώσει το σχέδιο αποζημίωσης των κυπριακών αεροπορικών εταιρειών για τα έτη 2017-2018
Τελικά μόνο για τον κρατικό αερομεταφορέα, τις πάλαι ποτέ Κυπριακές Αερογραμμές, κι όχι για τους ιδιωτικούς κυπριακούς αερομεταφορείς, λειτούργησε ο μηχανισμός αντιστάθμισης που είχε εγκρίνει η Κομισιόν το 2011, ύστερα από αίτημα της χώρας μας, κάνοντας αποδεκτή την εύλογη, όπως τότε χαρακτηρίστηκε, απαίτηση της Κύπρου να αποζημιώνει τις κυπριακές αεροπορικές εταιρείες (στην απόφαση δεν εξαιρούνται οι εταιρείες αναλόγως ιδιοκτησιακού καθεστώτος) για την παράκαμψη του τουρκικού εναέριου χώρου λόγω του εμπάργκο που επιβάλλει η Τουρκία. Οι ΚΑ είχαν επωφεληθεί σε μία δύσκολη περίοδο για την επιβίωσή τους με 20 εκατ. ευρώ από το σχέδιο.
Τον Μάιο του 2019 με απόφασή του το Υπουργικό Συμβούλιο ακύρωσε το σχέδιο αποζημίωσης προς τους κυπριακούς αερομεταφορείς που επηρεάζονται από την απαγόρευση των πτήσεων πάνω από την Τουρκία, με τη δικαιολογία ότι οι εταιρείες οι οποίες είχαν αιτηθεί αποζημίωση, δηλαδή η Cyprus Airways και η Cobalt, όταν ιδρύθηκαν ήταν ενήμερες για το θέμα της απαγόρευσης των πτήσεων πάνω από την Τουρκία. Αντιθέτως, σύμφωνα με τη λογική της κυβερνητικής απόφασης όταν ιδρύθηκαν οι κρατικές ΚΑ δεν μπορούσαν να προβλέψουν το εμπάργκο και συνεπώς ήταν επιλέξιμες για αποζημίωση. Ως εκ τούτου, το Υπ. Οικονομικών, του οποίου ήταν και πρόταση για να σταματήσει το σχέδιο, απέρριψε το αίτημα των δύο αερομεταφορέων για να αποζημιωθούν για τα δρομολόγια που είχαν εκτελέσει το 2017 και το 2018 σε προορισμούς που πλήττονταν από την απαγόρευση. Αξίζει να αναφερθεί ότι το ειδικό καθεστώς που ενέκρινε η Κομισιόν ίσχυε μέχρι τα τέλη του 2020 και εάν επιθυμούσε η Κύπρος θα το κοινοποιούσε εκ νέου στην ΕΕ. Αντ’ αυτού αποφάσισε να το καταργήσει και μάλιστα... αναδρομικά.
Προσφυγή στο ΑνώτατοΧθες, ο Γιώργος Μαυρόκωστας, Chief Operations Officer της Cyprus Airways, μιλώντας στα ΜΜΕ, ανέφερε πως η απόφαση της Κυβέρνησης φέρει τρομερές επιπτώσεις για την Cyprus Airways, δεδομένου ότι είχε οργανώσει το πτητικό της πρόγραμμα και την τιμολογιακή της πολιτική, διεξάγοντας πτήσεις και προς τη Ρωσία (π.χ. Αγία Πετρούπολη), έχοντας υπόψη πως τα επιπλέον έξοδα θα αντισταθμιστούν με βάση το καθεστώς αποζημίωσης. Όπως εξήγησε η απόφαση προκαλεί προβλήματα και στο μελλοντικό πτητικό πρόγραμμα και στην ανάπτυξη της εταιρείας. «Οι συμπληρωματικές δαπάνες που προκύπτουν από τις πρόσθετες αποστάσεις πτήσης, εμποδίζουν οποιαδήποτε κυπριακή αερογραμμή από το να αναπτυχθεί και να μπορέσει να επιβιώσει απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό», είπε, τονίζοντας πως ως αποτέλεσμα της άρσης του μέτρου, παραδοσιακά ακριβοί προορισμοί π.χ. Ρωσία, δεν είναι πλέον δυνατοί για τις κυπριακές αεροπορικές εταιρείες. Είπε, επίσης, ότι τα κέρδη που έχει το κυπριακός τουρισμός από την παρουσία ντόπιων αεροπορικών εταιρειών είναι δυσανάλογα μεγάλα σε σχέση με τις αποζημιώσεις που θα κατέβαλλε προς τις εταιρείες για να διεξάγουν πτήσεις προς προορισμούς που επηρεάζονται από το εμπάργκο. Η Cyprus Airways, κατέληξε, έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη τον περασμένο Αύγουστο ζητώντας αποζημιώσεις για την ακύρωση του σχεδίου.
Στα δύο χρόνια λειτουργίας της μετέφερε συνολικά 600.000 επιβάτες. Κατά τον κ. Μαυρόκωστα, η εταιρεία, η οποία στήθηκε από τους ιδιοκτήτες της (είναι θυγατρική της ρωσικής S7) σε ένα μοντέλο χαμηλού κόστους και με ένα αργό και σταθερό αναπτυξιακό πρόγραμμα, έχει προοπτικές ανάπτυξης οι οποίες, ωστόσο, εξαρτώνται και από το σχέδιο αποζημίωσης. Ξεκίνησε με ένα και σήμερα διατηρεί δύο αεροσκάφη, ενώ θα ενισχύσει τον στόλο της με ένα τρίτο. Όπως εξήγησε ένας τοπικός αερομεταφορέας μπορεί το μέγιστο να λειτουργήσει με τρία έως τέσσερα αεροσκάφη ως έχει η κατάσταση σήμερα, ενώ με τις προοπτικές νέων αγορών ειδικά προς Ρωσία, Αρμενία, και άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης έχει τα φόντα να μεγαλώσει, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχίσει να υπάρχει το σχέδιο αποζημίωσης για την παράκαμψη του τουρκικού εναέριου χώρου που προσθέτει χιλιόμετρα στις πτήσεις.
Το ξαναμελετούνΟ «Π» επικοινώνησε με την υπουργό Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου, η οποία, ως γνωστόν, μαζί με τον υφυπουργό Τουρισμού αναζητούν τρόπους διεύρυνσης της αεροπορικής συνδεσιμότητας των κυπριακών αεροδρομίων με νέους προορισμούς. Θέσαμε στην κ. υπουργό το αντιφατικό σε αυτήν την περίπτωση να μην δίνονται κίνητρα σε κυπριακές αεροπορικές εταιρείες για να διευρύνουν το πρόγραμμά τους σε νέες αγορές που επηρεάζονται από το τουρκικό εμπάργκο, αλλά να κυνηγάμε ξένες εταιρείες να έρθουν στην Κύπρο. Όπως μας είπε η κ. Αναστασιάδου, το αίτημα της Cyprus Airways για επαναφορά του σχεδίου αποζημίωσης βρίσκεται ενώπιόν της και θα τύχει μελέτης σε συνεργασία με την αρμόδια διυπουργική ομάδα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.