Τα ευρήματα της κυκλοφοριακής μελέτης του ΣΒΑΚ - 91% των διακινήσεων με ι.χ.
Μία πόλη χωρίς σοβαρά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ούτε στις ώρες αιχμής, παρ’ ότι το 91% των διακινήσεων γίνεται με αυτοκίνητο, είναι η Λάρνακα. Οι αυτοκινητιστές δεν αντιμετωπίζουν ούτε πρόβλημα στάθμευσης, αφού η διαθεσιμότητα σε πάρκινγκ κρίνεται ικανοποιητική. Ωστόσο, όλοι οι υπόλοιποι χρήστες του οδικού δικτύου, πεζοί, ποδηλάτες, ΑΜεΑ και επιβάτες λεωφορείου τα βρίσκουν σκούρα. Δεν είναι τυχαίο που σύμφωνα με τα ευρήματα της κυκλοφοριακής μελέτης που έγινε στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), μόλις το 2% των 145 χιλ. κατοίκων της πόλης κινείται με το λεωφορείο, άλλο ένα 2% με το ποδήλατο και 5% με τα πόδια.
Όλοι έχουν ι.χ.Το 100% όσων νοικοκυριών που απάντησαν στην έρευνα διέθεταν ένα τουλάχιστον αυτοκίνητο, το 76% δύο ή περισσότερα και το 32% τουλάχιστον τρία. Οι περισσότερες διακινήσεις εντός πόλης που γίνονται με αυτοκίνητο δεν έχουν άλλους επιβάτες πλην του οδηγού, ενώ οι πεζοί στο κέντρο της πόλης δεν είναι δυνατόν να περπατήσουν χωρίς να βρουν πολλαπλά εμπόδια στο διάβα τους, τα οποία προφανώς τους αποτρέπουν από το να περπατούν. Οι πρόνοιες για την κινητικότητα των ατόμων με αναπηρίες είναι σχεδόν ανύπαρκτες και οι ποδηλατικές διαδρομές είναι εξαιρετικά περιορισμένες αφού εκτείνονται σε ένα δίκτυο 25 μόλις χλμ την ώρα, που το σύνολο των δρόμων είναι 1.025 χλμ.
Και η ικανότητα στάθμευσης κρίνεται αρκετά ικανοποιητική και ούτε χρειάζονται περισσότεροι χώροι, καθώς τα διαθέσιμα πάρκινγκ δεν γεμίζουν. Μόλις το 38% των χώρων στάθμευσης προσφέρονται έναντι αμοιβής, το 33% προσφέρονται δωρεάν, ενώ η παράνομη στάθμευση φτάνει στο 29%.
70’ στο λεωφορείο!Απογοητευτική είναι η κατάσταση που μας περιγράφει ο Μιχάλης Λαμπρινός, επικεφαλής του κλάδου ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας του τμ. Δημοσίων Έργων, αναφορικά με τα όσα καταγράφει η μελέτη για την ποιότητα των αστικών λεωφορείων. Οι διαδρομές είναι πολύ μεγάλης διάρκειας και χαμηλής συχνότητας, συνεπώς η αποδοτικότητα της προσφερόμενης υπηρεσίας είναι εξαιρετικά χαμηλή. Η μέση διάρκεια διακίνησης με λεωφορείο είναι τα 70 λεπτά, χρόνος που βεβαίως θεωρείται πολύ μεγάλος εάν λάβει κανείς υπόψη το μέγεθος της πόλης και το γεγονός ότι η Λάρνακα δεν αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ούτε καν στις ώρες αιχμής, σε αντίθεση με Λεμεσό και Λευκωσία. Εάν ο χρόνος διακίνησης με ι.χ. στη Λάρνακα δεν υπερβαίνει τα 25 λεπτά -15% της κυκλοφορίας διακινείται με ταχύτητες πέραν των 70 χλμ την ώρα- τότε η χρήση του λεωφορείου είναι αντιπαραγωγική δεδομένου ότι θέλει τον τριπλάσιο χρόνο κάποιος να μεταβεί από το α στο β σημείο με το λεωφορείο. Το λεωφορείο, υπό αυτά τα δεδομένα, δεν έχει πλεονέκτημα έναντι του ι.χ.
<+Mesotitlos>Έτοιμο σε έξι μήνες
<+Text_Normal>Το ΣΒΑΚ, του οποίου η εκπόνηση ξεκίνησε πέρσι τον Ιούνιο, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2020. Δεν καλύπτει μόνο τον Δήμο Λάρνακας, αλλά και τους Δήμους Αραδίππου, Λιβαδιών, Δρομολαξιάς - Μενεού και τις κοινότητες Ορόκλινης, Πύλας, Καλού Χωριού, Κιτίου και Περβολιών. Η μελέτη στοχεύει στην προώθηση της χρήσης εναλλακτικών λύσεων προς το αυτοκίνητο, αλλά φυσικά την ενσωμάτωση των αρχών της βιώσιμης κινητικότητας στους σχεδιασμούς υποδομών και στην κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης.
<+Mesotitlos>Σενάρια-προτάσεις
<+Text_Normal>Στην παρούσα φάση, η μελέτη έχει διαμορφώσει τα μέτρα τα οποία ακολούθως θα μπουν σε έξι σενάρια, αυτό «τρέχουν» οι μελετητές αυτές τις μέρες, εκ των οποίων το ένα, το πιο αποδοτικό ως προς τη βιώσιμη κινητικότητα, θα επιλεγεί. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρινό, εντός Σεπτεμβρίου, θα παρουσιαστούν τα σενάρια και έως τον Φεβρουάριο θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις και θα αρχίσει η προώθηση του ΣΒΑΚ. Τα μέτρα που προτείνονται χωρίζονται στις εξής ομάδες: κινητικότητα πεζών, ποδηλατοκίνηση (προτείνεται σημαντική διεύρυνση του δικτύου ποδηλατοδρόμων), ευφυή συστήματα μεταφορών, εφοδιαστική διακίνηση φορτίων, δημόσια σφαίρα (δηλαδή, η εικόνα που εκπέμπει η πόλη), δημόσιες μεταφορές, στάθμευση, share mobility και car pulling (διαμοιρασμός του ίδιου οχήματος από περισσότερα άτομα εκτός του οδηγού) και διαχείριση κυκλοφορίας.
Όλα αυτά θα μπουν σε έξι σενάρια, τα οποία εστιάζουν στη βελτίωση των συχνοτήτων των λεωφορείων, στη βελτίωση του οδικού δικτύου και στο πώς θα γίνει εφικτό να δαμαστεί η κίνηση στο κέντρο της πόλης. Υπάρχει, μάλιστα, ένα πιο «σκληρό» σενάριο με μέτρα που είναι απαγορευτικά για τη διακίνηση αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης με στόχο τη βελτίωση των διαδρομών για τους πεζούς. ΤΟ ΣΒΑΚ περιλαμβάνει και πεζοδρομήσεις στα κέντρα των άλλων δήμων και κοινοτήτων που αναλύει η μελέτη.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.