Στην ανακοίνωση αναφέρεται συγκεκριμένα ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2012-2020 (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης) και συνεπώς θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.
Επιμένει ο ΑΔΜΗΕ (Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα) να προωθήσει ο ίδιος και η θυγατρική του εταιρεία «Αριάδνη Interconnection» και όχι ο Euroasia Interconnector την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Αυτό συνάγεται από χθεσινή ανακοίνωση της εταιρείας και είδηση που μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ), επικαλούμενο πηγές του Υπουργείου Ενέργειας της Ελλάδας.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται συγκεκριμένα ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2012-2020 (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης) και συνεπώς θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία. Σύμφωνα με την «Αριάδνη», η ένταξη της διασύνδεσης στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» θα συμβάλει στην ουσιαστική αύξηση της ταχύτητας ολοκλήρωσής του.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η διασύνδεση, με προϋπολογισμό της τάξης του 1 δισ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022, οδηγώντας στη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινωνικής Ωφέλειας) στους καταναλωτές ρεύματος κατά 326 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο λειτουργίας (και 400 εκ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο τα επόμενα 20 έτη) και διασφαλίζοντας την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, είναι σε εξέλιξη οι διεθνείς διαγωνισμοί για το έργο, που διενεργούνται μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας της «Αριάδνης Interconnection» και σύμφωνα με την «Αριάδνη» το ενδιαφέρον κατασκευαστών, προμηθευτών, τραπεζών και της επενδυτικής κοινότητας είναι ισχυρό. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών για τα καλωδιακά συστήματα και τους σταθμούς μετατροπής εκπνέει (μετά από παράταση που δόθηκε πρόσφατα) στις 5 και 30 Αυγούστου αντίστοιχα.
Σε άλλη σχετική είδηση, το ΑΠΕ επικαλέστηκε πληροφορίες από κύκλους του Υπουργείου Ενέργειας της Ελλάδας, σύμφωνα με τους οποίους στο πλαίσιο των επαφών που έγιναν τη Δευτέρα και την Τρίτη στην Κύπρο κατά την επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη η ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας εξέφρασε τη θέση ότι η ηλεκτρική διασύνδεση (που προωθείται από τον Euroasia Interconnector και καλύπτει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα) αποτελεί σημαντική προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση, αλλά είναι ακόμα πιο σημαντική η διασφάλιση της ενεργειακής ευστάθειας της Κρήτης.
Οι πληροφορίες του «Πολίτη» από πηγές στην κυβέρνηση και τον Euroasia Interconnector επιβεβαιώνουν ότι ο υπουργός Ενέργειας της Ελλάδας Κωστής Χατζηδάκης, όντως, τόνισε την επείγουσα ανάγκη να διασυνδεθεί η Κρήτη με την Αττική για να καλυφθούν οι αυξημένες της ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, αλλά σε καμία περίπτωση δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο αυτή η διασύνδεση να γίνει στο πλαίσιο της διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής που προτείνει ο Euroasia Interconnector. Σύμφωνα με την εν λόγω εταιρεία, η δική της πρόταση διασφαλίζει μικρότερο κόστος διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής κατά 400 εκατ. και γρηγορότερη ολοκλήρωση των έργων. Ωστόσο, ο ΑΔΜΗΕ φαίνεται να επιμένει, μετά και από την αλλαγή στη διακυβέρνηση, να προωθήσει ο ίδιος, έξω από το ευρωπαϊκό πλαίσιο του Euroasia Interconnector τη συγκεκριμένη σύνδεση. Το σκηνικό αναμένεται να ξεκαθαρίσει τους επόμενους μήνες.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.