Το νομοσχέδιο για τον φόρο κατανάλωσης θα τεθεί προς ψήφιση την 1η Μαρτίου μαζί με δεύτερο νομοσχέδιο
Τέλος στις στρεβλώσεις για την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου θα επιχειρήσει να επιβάλει σήμερα η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής η οποία θα τοποθετηθεί επί του κυβερνητικού νομοσχεδίου το οποίο προνοεί την κατάργησή τους. Σύμφωνα με τις θέσεις που έχουν εκφράσει τα κοινοβουλευτικά κόμματα η Επιτροπή Οικονομικών αναμένεται να εισηγηθεί κατά πλειοψηφία στην ολομέλεια τη μηδενική φορολογία για όλα τα οχήματα. Το κράτος με αυτή τη ρύθμιση θα απολέσει συνολικά γύρω στα 15,5 εκατ. ευρώ, 13,5 εκατ. από την απώλεια του φόρου και 2 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ επί της φορολογίας, ποσά τα οποία θα μετακυλιστούν με μειώσεις στην τελική τιμή του οχήματος προς όφελος των καταναλωτών.
Γιατί όχι κατάργησηΗ πλειοψηφία διαμορφώνεται με τη συμμαχία ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ. Τα δύο κόμματα θα υποστηρίξουν όπως όλα δείχνουν τη μηδενική φορολογία κι όχι την κατάργησή της. Προκειμένου να διαμορφωθεί η πλειοψηφία ώστε να μηδενιστούν τα τέλη ακόμη και χωρίς κατάργηση, ο ΔΗΣΥ θα υποστηρίξει τη θέση του ΔΗΚΟ το οποίο επικαλείται δυσκολίες στην είσπραξη του ΦΠΑ επί της αξίας του αυτοκινήτου. Πάντως παρά τις ανησυχίες βουλευτών που είχαν εκφραστεί κατά την εξέταση του νομοσχεδίου, το Τμήμα Τελωνείου είχε διαβεβαιώσει πως μπορούν να βρεθούν μηχανισμοί να πληρώνουν ΦΠΑ ο εισαγωγείς αυτοκινήτου χωρίς να είναι αναγκαία η διαδικασία του εκτελωνισμού. Με τη μηδενική φορολογία η εισαγωγή αυτοκινήτων και συνεπώς η τιμή ενός οχήματος θα συνεχίσει να επιβαρύνεται με τέλη εκτελωνισμού, ενώ θα συνεχίσει να υφίσταται και το διοικητικό κόστος το οποίο θα απαλειφόταν σε περίπτωση κατάργησης.
ΑΚΕΛ και ΕΔΕΚ διαφωνούνΜε την απόφαση της πλειοψηφίας διαφωνούν τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ και Οικολόγοι, που υποστηρίζουν επιβολή κλιμακωτής φορολογίας στα οχήματα ώστε αυτά που έχουν υψηλές εκπομπές ρύπων να φορολογούνται. Η θέση τους είναι πως ο μηδενικός φόρος θα ευνοήσει τις πωλήσεις μεγάλου κυβισμού αυτοκινήτων που εκπέμπουν και υψηλούς ρύπους, ενώ η υψηλή φορολογία θα είναι ανασταλτικός παράγονυας για την αγορά τέτοιων οχημάτων. Οι προτάσεις τους θα τεθούν υπό μορφή τροπολογιών στην ολομέλεια της ερχόμενης Παρασκευής που θα κληθεί να ψηφίσει τόσο επί του φόρου κατανάλωσης των αυτοκινήτων όσο και επί των τελών κυκλοφορίας.
Το ΑΚΕΛ και οι Οικολόγοι προτείνουν από κοινού όπως τα οχήματα που εκπέμπουν CO2 μέχρι 150 gr/km να έχουν μηδενικό συντελεστή και απ’ εκεί και πέρα μεταξύ 151 και 180 να έχουν μικρή φορολογία ύψους 25 ευρώ ανά gr/km και από 180 gr/km και πάνω, να επιβαρύνονται με 200 ευρώ ανά gr/km.
Η ΕΔΕΚ εισηγείται όπως τα οχήματα που εκπέμπουν CO2 μέχρι 150 gr/km να έχουν μηδενικό συντελεστή, από 151 έως 180 να έχουν φόρο ύψους 50 ευρώ ανά gr/km, από 181 έως 200 gr/km να επιβαρύνονται με 200 ευρώ ανά gr/km και από 200 gr/km με 400 ευρώ ανά gr/km.
Συγκριτικά να αναφέρουμε πως η φορολογία που σήμερα επιβάλλεται από το κράτος είναι η εξής: Τα οχήματα που εκπέμπουν CO2 μέχρι 120 gr/km έχουν μηδενικό συντελεστή. Από 121 έως 150 φορολογούνται με 25 ευρώ ανά gr/km, από 151 έως 180 έχουν φόρο 50 ευρώ ανά gr/km και από 181 και πάνω με 400 ευρώ ανά gr/km.
Θα συνεχίσει η απομείωσηΟι προτάσεις για κλιμακωτή φορολογία θεωρούν οι εισηγητές τους ότι έχουν ως στόχο την ενιαία φορολογία τόσο των καινούργιων όσων και των μεταχειρισμένων και συνεπώς θα υπάρχει ισοτιμία. Υπάρχει ωστόσο ένα ζήτημα όπως προειδοποιεί το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ). Στην περίπτωση μη κατάργησης του φόρου κατανάλωσης τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα οχήματα θα συνεχίσουν να υφίστανται απομείωση φόρου με βάση την ηλικία τους. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομολογία και αφορά την απόσβεση του αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου με τις υφιστάμενες προτάσεις ανατρέπεται προειδοποιεί το ΤΟΜ η όλη φιλοσοφία της πρότασης του Υπουργείου Μεταφορών.
Γιατί κατάργησηΌπως το ίδιο το υπουργείο εξηγεί σε σημείωμα που συνοδεύει τη νομοθετική πρόταση, με την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης (ισχύει και στην περίπτωση μηδενικού φόρου) θα εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις που προκαλούνται από τον εν λόγω φόρο στην αγορά του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, η ύπαρξη του φόρου κατανάλωσης, δημιουργεί επιπρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια οχήματα και άρα αύξηση της αρχικής τους τιμής αγοράς, ενώ για τα μεταχειρισμένα οχήματα ο φόρος είναι λιγότερος, αφού μειώνεται ανάλογα (κυρίως) με την ηλικία του οχήματος και σχεδόν εξαλείφεται όταν το όχημα είναι πολύ μεγάλης ηλικίας. Οπόταν, προστίθεται, ο τρόπος που ο φόρος κατανάλωσης εφαρμόζεται, οδηγεί σε αργή ανανέωση του στόλου (είτε με καινούργια οχήματα είτε με μεταχειρισμένα μικρότερης ηλικίας) με αρνητικές συνέπειες τόσο για τις εκπομπές ρύπων όσο και για θέματα οδικής ασφάλειας, αφού τα νεότερα οχήματα διαθέτουν τα πιο σύγχρονα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας.
Εισαγωγείς μεταχειρισμένωνΜε την απάλειψη του φόρου κατανάλωσης έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οι οποίοι σήμερα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα προς όφελος των καινούργιων οχημάτων. Αυτό φαίνεται κι από τα ποσοστά με τα οποία υπερισχύουν στην αγορά τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα οχήματα. Το 2018 το 67% των σαλούν που εισήχθησαν στην Κύπρο ήταν μεταχειρισμένα. Σύμφωνα με άλλες στατιστικές το ποσοστό μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τα οποία είναι και πιο ρυπογόνα, στο σύνολο των εγγραφών αυξάνεται ραγδαία. Το 2018, από τις 32 χιλ. μεταχειρισμένα οχήματα που εισήχθησαν στην Κύπρο, πάνω από τα μισά και συγκεκριμένα 16,6 χιλιάδες ήταν πετρελαιοκίνητα. Επίσης ο μέσος όρος ηλικίας σαλούν (καινούργια - μεταχειρισμένα) που εγγράφονται αυξάνεται. Από 2,62 έτη το 2014, το 2017 έφτασε τα 3,68. Ο μέσος όρος ηλικίας μόνο μεταχειρισμένων σαλούν που εγγράφονται, από 4,88 το 2014 έφτασε τα 5,77 έτη το 2017.
Στην ολομέλειαΤο νομοσχέδιο για τον φόρο κατανάλωσης όπως θα διαμορφωθεί σήμερα, μαζί με το νομοσχέδιο που αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, όπως διαμορφώθηκαν τελικώς από την πλειοψηφία της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής (βλέπε πίνακα κάτω) θα οδηγηθούν στην ολομέλεια για έγκριση την ερχόμενη Παρασκευή 1η Μαρτίου. Στα τέλη κυκλοφορίας το ΑΚΕΛ αναμένεται να υποβάλει τροπολογία για μείωση του πρόσθετου τέλους ύψους 100 ευρώ για πετρελαιοκίνητα Euro 6.
Μεταχειρισμένα μεγάλου κυβισμούΠηγές μας στο ΤΟΜ αναφέρουν πως η τάση μεταξύ των Κυπρίων αγοραστών αυτοκινήτων είναι η αγορά μεγάλου κυβισμού οχημάτων τα οποία συνήθως έχουν και υψηλές εκπομπές CO2. Το 90% των οχημάτων που εισάγονται εκπέμπουν μέρος μάζας πάνω από 150 gr/km. Το 2018 εισήχθηκαν γύρω στα 1.000 καινούργια τέτοια οχήματα και 5.500 μεταχειρισμένα. Επίσης την ίδια χρονιά εισήχθηκαν 111 μόλις καινούργια οχήματα με εκπομπές μάζας CO2 πάνω από 200 gr/km και πάνω, ενώ εισήχθηκαν άλλα 506 μεταχειρισμένα εκ των οποίων τα 174 πετρελαιοκίνητα. Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές η ύπαρξη του φόρου κατανάλωσης και η ταυτόχρονη απομείωση για τα μεταχειρισμένα στερεί ουσιαστικά σήμερα σε κάποιον την επιλογή να διαλέξει ένα καινούργιο όχημα αυτής της κατηγορίας το οποίο θα είναι και στο Euro της εποχής του, θα εκπέμπει δηλαδή λιγότερους ρύπους και δεν θα χρειάζεται τόση συντήρηση. Το Υπουργείο Μεταφορών θεωρεί πως το μεταχειρισμένο, ειδικά το μεγάλης ηλικίας, είναι αυτοκίνητο «αναγκαστικής επιλογής» εκεί όπου ο φόρος για τα καινούργια είναι πολύ υψηλός.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς ένα Toyota Landcruser όταν αγοραστεί καινούργιο επιβαρύνεται με φόρο 15 χιλιάδες ευρώ. Το εισαγόμενο μεταχειρισμένο δύο ετών με 10 χιλιάδες ευρώ, όταν εισαχθεί στα πέντε του χρόνια φορολογείται με ένα ποσό γύρω στις 6 χιλιάδες, οκτώ ετών με 4.866 ευρώ, 12 ετών με 2.283 ευρώ και αν είναι πάνω από 15 ετών με 853 ευρώ. Με τη φορολογία που προτείνουν ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ ο φόρος κατανάλωσης του συγκεκριμένου οχήματος θα εκμηδενιστεί και για τα καινούργια και για τα μεταχειρισμένα. Με την κλιμακωτή φορολογία του ΑΚΕΛ ο φόρος κατανάλωσης στο καινούργιο θα πέσει περίπου στα μισά (7.150 ευρώ) όπως επίσης και των μεταχειρισμένων. Το δύο ετών θα πληρώνει 4.791 ευρώ για τον φόρο κατανάλωσης, το πέντε ετών γύρω στις 3 χιλιάδες, το οκτώ ετών 2.312 ευρώ, το 12 ετών 1.080 ευρώ και το 15 ετών 405 ευρώ. Στη βάση των πιο πάνω το Υπουργείο Μεταφορών θεωρεί πως ο στόχος της εξάλειψης των στρεβλώσεων δεν επιτυγχάνεται με την κλιμακωτή φορολογία.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.