Τα 7 τροποποιητικά νομοσχέδια και το Σχέδιο Κανονισμών που ενέκρινε το Υπουργικό προβλέπουν μεταξύ άλλων αύξηση του εξώδικου προστίμου από €85 σε €300 σε περίπτωση οδήγησης με χρήση κινητού τηλεφώνου
Πακέτο 8 νομοθετημάτων ενέκρινε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο, τα οποία προβλέπουν σημαντική αύξηση των προστίμων για τροχαίες παραβάσεις, ενισχύοντας παράλληλα τον αποτρεπτικό χαρακτήρα των ποινών.
«Παρά τις πολλές καταγγελίες που γίνονται, εντούτοις φαίνεται ότι κάποιοι δεν αντιλαμβάνονται την υποχρέωσή τους να συμμορφωθούν με τους κανόνες οδικής οδήγησης» δήλωσε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης Ιωνάς Νικολάου, μετά το πέρας της συνεδρίασης του Υπουργικού.
Τα 7 τροποποιητικά νομοσχέδια και το Σχέδιο Κανονισμών που ενέκρινε το Υπουργικό προβλέπουν μεταξύ άλλων αύξηση του εξώδικου προστίμου από €85 σε €300 σε περίπτωση οδήγησης με χρήση κινητού τηλεφώνου αλλά και για οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας ή κράνος, ενώ το ίδιο ισχύει και για την παραβίαση φωτεινού σηματοδότη. Για τη στάθμευση σε διάβαση πεζών προβλέπεται αύξηση προστίμου από €85 σε €150 ενώ για τη στάθμευση σε χώρους αναπήρων, το εξώδικο ανεβαίνει στα €200.
Σύμφωνα με τον Ιωνά Νικολάου, οι ποινές πρέπει να έχουν και αποτρεπτικό χαρακτήρα και ο παραβάτης πρέπει να νιώθει το ύψος μια ποινής. Είπε ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής για τη μείωση των σοβαρών τροχαίων παραβάσεων και των τροχαίων δυστυχημάτων, πραγματοποιήθηκε συγκριτική μελέτη των ποινών, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις κύριες αιτίες πρόκλησης των σοβαρών και θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Η μελέτη, συνέχισε, έγινε σε συνεργασία με το Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου και κατέδειξε ότι οι ποινές που επιβάλλονται στην Κύπρο είναι πολύ χαμηλές σε σύγκριση με άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, όπου το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί σε μεγάλο βαθμό. «Περίπου μπορούσε κάποιος να τις χαρακτηρίσει ως ποινές-χάδι» είπε, αναφερόμενος στην Κύπρο.
Είπε ότι προηγήθηκε η αύξηση της αστυνόμευσης του οδικού δικτύου, περιλαμβανομένου και του δευτερεύοντος δικτύου. Ο παραβάτης θα πρέπει να γνωρίζει ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να καταγγελθεί για μια παράβαση, καθώς και ότι θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια σοβαρή ποινή, συμπλήρωσε.
Ανέφερε ότι το πακέτο με τα 7 νομοσχέδια και το Σχέδιο Κανονισμών που προωθήθηκε στο Υπουργικό είναι τροποποιητικά αντίστοιχων νόμων και με αυτά γίνονται ρυθμίσεις, ώστε από τη μια να αυξηθούν οι ποινές και από την άλλη να ληφθούν δραστικά μέτρα για να μπορεί να λειτουργήσει ο αποτρεπτικός χαρακτήρας των ποινών.
Είπε επίσης ότι εισάγεται στη νομοθεσία και συνδυασμός αδικημάτων, όπως το να οδηγεί κάποιος με υπερβολική ταχύτητα και υπό την επήρεια αλκοόλ, με αποτέλεσμα την πρόκληση και θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Πρέπει αυτοί οι οδηγοί να αντιμετωπίσουν τη σοβαρότητα του νόμου, σημείωσε ο Ιωνάς Νικολάου.
Δεν είναι δυνατόν να έχουμε περιπτώσεις που κάποιοι εγκαταλείπουν τη σκηνή του δυστυχήματος, συνέχισε, ενώ πρόσθεσε ότι αν προκληθεί θάνατος λόγω εγκατάλειψης της σκηνής, η μόνη ποινή που αρμόζει είναι αυτή που επιβάλλεται για ανθρωποκτονία. «Δεν μπορούμε να μιλάμε για ποινές των 2-3 χρόνων όπως ισχύει σήμερα» πρόσθεσε.
Είπε επίσης ότι για κάποια σοβαρά αδικήματα προβλέπεται και η δυνατότητα κάποιος να οδηγείται άμεσα στο δικαστήριο μέσα σε 24 ώρες και να ζητείται να εκδοθεί διάταγμα για στέρηση άδειας οδήγησης για ένα διάστημα 2-3 μηνών, ανάλογα με τη σοβαρότητα του αδικήματος.
«Δεν είναι δυνατόν κάποιος να οδηγεί στον αυτοκινητόδρομο με 170, 200, 220 χλμ την ώρα, να συλλαμβάνεται και την ίδια ώρα που παίρνει μια καταγγελία να πιάνει το αυτοκίνητο για να πάει σπίτι του» είπε ο Υπουργός Δικαιοσύνης. Ανέφερε ότι για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, θα κατακρατείται το όχημα.
«Έχουμε εξαντλήσει και εφαρμόσει διάφορες στρατηγικές και πολιτικές. Έχουμε προβεί σε μια προσπάθεια επιμόρφωσης των νέων με αλλαγές στα σχολικά προγράμματα, σε εκστρατεία στοχευμένη με μηνύματα στα ΜΜΕ, στο διαδίκτυο και άλλα για να στείλουμε κάποια μηνύματα, προχωρούμε με τη λειτουργία της σχολής επιμόρφωσης για ενίσχυση με ψυχολογικές παρεμβάσεις σε όσους διέπραξαν τέτοια αδικήματα. Όμως υπάρχει ανάγκη για πιο δραστικά μέτρα όπως η αύξηση των ποινών. Με αυτό τον τρόπο θα μεταφερθεί το σωστό μήνυμα» σημείωσε.
Είπε τέλος ότι τα σχετικά νομοσχέδια, τα οποία κατατίθενται στη Βουλή την ερχόμενη Παρασκευή, διαμορφώθηκαν κατόπιν ευρείας διαβούλευσης, ενώ ο καθορισμός του πλαισίου των ποινών έγινε με τη συμμετοχή και της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, την οποία ευχαρίστησε.
Τι προνοούν τα νέα νομοθετήματαΤα νομοθετήματα προνοούν μεταξύ άλλων ότι αυξάνονται οι ποινές που αφορούν την παραβίαση του ανώτατου ή κατώτατου ορίου ταχύτητας από €1 ανά χλμ σε €5 ευρώ ανά χλμ παραβίασης του ορίου ταχύτητας.
Το εξώδικο για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης με αναλογία από 22-35μg/100 ml αυξάνεται από €100 σε €125 ενώ σταδιακά αυξάνεται μέχρι και €500 για 56-70μg/100ml, από €300 που είναι σήμερα. Για αναλογία αλκοόλης από 71μg/100ml και άνω δεν εκδίδεται εξώδικο και η υπόθεση παραπέμπεται στο δικαστήριο. Σε αυτή την περίπτωση, η ποινή που προβλέπεται από το δικαστήριο αυξάνεται σε €10.000 ή/και 2 έτη φυλάκισης και στέρηση της άδειας μέχρι 2 έτη, από €5.000 ή/και 2 έτη φυλάκισης ή/και στέρηση άδειας για 1 χρόνο που είναι σήμερα.
Σε περίπτωση οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών, αυξάνεται η χρηματική ποινή από €3.500 σε €10.000 και απαγορεύεται η οδήγηση κατόπιν έκδοσης διατάγματος δικαστηρίου.
Η ποινή για οδήγηση χωρίς ασφαλιστήριο που αφορά κινδύνους έναντι τρίτων προβλέπεται στα €200, ενώ το πρόστιμο για οδήγηση χωρίς πιστοποιητικό καταλληλόλητας καθορίζεται στα €300 για λεωφορεία ή φορτηγά και στα €150 για άλλα οχήματα.
Η στάθμευση σε πεζοδρόμιο τιμωρείται με €100 αντί €85 μέχρι σήμερα, ενώ το προσπέρασμα σε διάβαση πεζών θα στοιχίζει στους παραβάτες €150 αντί για €65. Τέλος το εξώδικο για στάθμευση σε διάβαση πεζών και στάση λεωφορείου ανεβαίνει στα €150 από €85.
Περιλήφθηκαν επίσης πρόνοιες για κατακράτηση ή και μετακίνηση οχήματος όταν δεν υπάρχει ασφαλιστήριο έγγραφο ή ο οδηγός είναι υπό την επήρεια αλκοόλ ή αρνείται να παράσχει δείγμα. Το ίδιο ισχύει αν το όχημα είναι σταθμευμένο ή εγκαταλελειμμένο παράνομα ή/και σε επικίνδυνο σημείο, αλλά και στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του αρνείται να το μετακινήσει ή δεν μπορεί να ανευρεθεί.
Θεσμοθετούνται παράλληλα νέα αδικήματα τα οποία αποτελούνται από τον συνδυασμό της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης, χρήσης ναρκωτικών, της υπέρβασης του ανωτάτου ορίου ταχύτητας και της αλόγιστης οδήγησης. Τα αδικήματα τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι 4 χρόνια ή και πρόστιμο €15.000 και στέρηση της άδειας τουλάχιστον 2 μήνες.
Η προτεινόμενη ποινή για εγκατάλειψη του τόπου του ατυχήματος όπου προκαλείται θάνατος είναι 10 έτη ή/και €30.000 και στέρηση του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη του ενός έτους.
KYPE
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.