Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέπεμψε τον εναρμονιστικό νόμο για τις ασφαλιστικές υπηρεσίες, που η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε στις 19 Φεβρουαρίου, επικαλούμενος ασυμβατότητα με το Σύνταγμα
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέπεμψε τον εναρμονιστικό νόμο για τις ασφαλιστικές υπηρεσίες, που η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε στις 19 Φεβρουαρίου, επικαλούμενος ασυμβατότητα με το Σύνταγμα της Δημοκρατίας.
Η αντισυνταγματικότητα προκύπτει λόγω εγκριθείσας τροπολογίας που κατέθεσαν τα κόμματα ΑΚΕΛ – ΕΔΕΚ και Συμμαχία Πολιτών στον εναρμονιστικό νόμο και η οποία που διαλαμβάνει ότι οι Συνδεδεμένοι Ασφαλιστικοί Σύμβουλοι και οι Εταιρείες Συνδεδεμένων Ασφαλιστικών Συμβούλων θα συνεχίσουν να ασκούν τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων στη βάση της υφιστάμενης εγγραφής τους στο Μητρώο Συνδεδεμένων Ασφαλιστικών Συμβούλων και στο Μητρώο Εταιρειών Συνδεδεμένων Ασφαλιστικών Συμβούλων, αντίστοιχα, αλλά μόνο για περίοδο μέχρι τη λήξη της εγγραφής αυτής.
Με τη λήξη της ισχύος της εγγραφής τους, τα πρόσωπα αυτά οφείλουν, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν να ασκούν τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων, να εγγραφούν σε ένα από τα άλλα Μητρώα, στη βάση των προνοιών του νόμου.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, τα υφιστάμενα μητρώα θα καταργηθούν αμέσως μετά τη λήξη της εγγραφής σε αυτά του τελευταίου συνδεδεμένου ασφαλιστικού σύμβουλου και εταιρείας συνδεδεμένων ασφαλιστικών συμβούλων, αντίστοιχα, γεγονός το οποίο θα επέλθει κατά το μέγιστο εντός χρονικού ορίζοντα τριών ετών, καθότι οι εγγραφές στα μητρώα έχουν τριετή διάρκεια.
Στους λόγους αναπομπής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημειώνει ότι το νέο άρθρο 39ΛΓ (4) καθιστά τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων από εταιρείες συνδεδεμένων ασφαλιστικών συμβούλων, πιο δύσκολη – ή κατά περίπτωση – αδύνατη, σε παράβαση του Συντάγματος της Δημοκρατίας ή/και της υπό εναρμόνιση οδηγίας 2016/97/ΕΕ.
Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επισημαίνει πως το νέο άρθρο 37(1) ενσωματώνει το υποχρεωτικό για τα κράτη μέλη άρθρο 2, παράγραφος 1 σημείο 4) της οδηγίας (ΕΕ) 2016/97, οπότε δεν μπορεί να τύχει τροποποίησης, και ρητά εξαιρεί από τους δευτερευούσας δραστηριότητας διαμεσολαβητές πιστωτικά ιδρύματα ή επιχειρήσεις επενδύσεων, όπως ορίζονται από το άρθρο 4 παράγραφος 1 σημεία 1) και 2) του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμός 575/2013.
«Η προαναφερόμενη στέρηση του δικαιώματος διανομής ασφαλιστικών προϊόντων σε πιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες επενδύσεων καταστρατηγεί το άρθρο 25 του Συντάγματος της Δημοκρατίας, αφού το κείμενο του αναπεμπόμενου Νόμου και η σχετική κοινοβουλευτική έκθεση δεν παραθέτουν επαρκή ή βάσιμη τεκμηρίωση περί τούτου» αναφέρει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Περαιτέρω, προσθέτει, «η στέρηση από τα πιστωτικά ιδρύματα και τις επιχειρήσεις επενδύσεων του δικαιώματος διανομής ασφαλιστικών προϊόντων, άνευ επαρκούς ή βάσιμης τεκμηρίωσης που να καταδεικνύει ότι αυτές οι οντότητες που συνεχίζουν να έχουν αυτό το δικαίωμα, συνιστά αυθαίρετη διάκριση που καταστρατηγεί την Αρχή της Ισότητας η οποία προβλέπεται από το Άρθρο 28 του Συντάγματος της Δημοκρατίας».
Επιπρόσθετα, σημειώνει ότι ενόψει των ανωτέρω, το νέο άρθρο 394ΛΓ(4), στην έκταση που στερεί το δικαίωμα διανομής ασφαλιστικών προϊόντων σε πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων, τελεί σε παράβαση των Άρθρων 25 και 28 του Συντάγματος της Δημοκρατίας.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, το νέο άρθρο 394 ΛΓ(4) τελεί σε παράβαση και του Άρθρου 35 του Συντάγματος της Δημοκρατίας, που υποχρεώνει τη Βουλή των Αντιπροσώπων να σέβεται – στα πλαίσια των νομοθετικών της αρμοδιοτήτων – το Μέρος ΙΙ του Συντάγματος, στο οποίο τα Άρθρα 25 και 28 εντάσσονται.
Τέλος, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επισημαίνει ότι η στέρηση του δικαιώματος διανομής ασφαλιστικών προϊόντων σε πιστωτικά ιδρύματα αντιβαίνει την Οδηγία (ΕΕ) 2016/97 σε σχέση με την αιτιολογική σκέψη (5) του προοιμίου της, που κάνει λόγο για ίση μεταχείριση των φορέων, αλλά και στο άρθρο 3 παράγραφος 1 που προβλέπει την εγγραφή όλων των κατηγοριών προσώπων που διανέμουν ασφαλιστικά προϊόντα σε μητρώο αρμόδιας αρχής στο κράτος μέλος καταγωγής τους.
Συνάγεται, εξηγεί ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, ότι η Οδηγία (ΕΕ) 2016/97 χορηγεί το δικαίωμα διανομής ασφαλιστικών προϊόντων σε κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα που εγγράφονται σε μητρώο που τηρεί ο Έφορος Ασφαλίσεων σύμφωνα με το βασικό νόμο, αυτό δε το δικαίωμα αναιρείται από το νέο άρθρο 394ΛΓ(4) διότι δεν επιτρέπει την εγγραφή των πιστωτικών ιδρυμάτων σε κανένα από τα Μητρώα, τα οποία προβλέπονται στο νέο άρθρο 383.
Καταλήγοντας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημειώνει ότι αφού το άρθρο 394ΛΓ(4) «εκθέτει τη Δημοκρατία σε εκκινούμενη εναντίον της διαδικασία επί παραβάσει και σε καταδίκη της από το Δικαστήριο της ΕΕ και καταστρατηγεί το Άρθρο 179.2 του Συντάγματος της Δημοκρατίας, που απαγορεύσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων να νομοθετεί σε αντίθεση με υποχρέωση που επιβάλλεται στη Δημοκρατία ως αποτέλεσμα της συμμετοχής της ως κράτους μέλους της ΕΕ.
ΚΥΠΕ
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.