Ο κυριότερος παράγοντας που συνέτεινε στην καταστροφή που έφεραν οι πλημμύρες στην Κερύνεια είναι η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη και το γεγονός πως η πόλη πλέον απλώνεται σε μεγάλη έκταση στα δυτικά και τα ανατολικά, εμποδίζοντας τη φυσική ροή του βρόχινου νερού όταν υπάρξει σημαντική βροχόπτωση, ανέφερε στον «Π» ο αρχιτέκτονας Ονούρ Ολγκιουνέρ.
«Δυστυχώς οι πόλεις στο βόρειο μέρος του νησιού αντιμετωπίζουν ένα συνεχές δίλημμα ακόμα και αν δεν το αντιλαμβάνονται», μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της σωστής ανάπτυξης των πόλεων, αναφέρει ο κ. Ολγκιουνέρ, ο οποίος έχει ειδίκευση σε θέματα αστικού σχεδιασμού, ενώ έχει διατελέσει και δημοτικός σύμβουλος του τ/κ δήμου Λευκωσίας
Όπως σημείωσε ο κ. Ολγκιουνέρ, η ανάπτυξη γίνεται χωρίς φραγμούς καθώς θεωρείται πως η όποια νέα οικοδομή αποτελεί ώθηση για τον κατασκευαστικό τομέα. Ωστόσο, λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων και ευρωστίας, αποφασίστηκε από τις τ/κ «αρχές» να μην γίνεται οικοδόμηση ψηλών κτηρίων.
«Αν περιορίζεις την κατακόρυφη ανάπτυξη μιας πόλης είναι φυσικό πως θα αναπτυχθεί οριζόντια. Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους για τα όσα συνέβησαν στην Κερύνεια», σημείωσε.
«Όπως βλέπουμε σε δορυφορικές φωτογραφίες από το 2008 και το 2018, η Κερύνεια έχει ‘γεννήσει’ δύο νέα προάστια στα ανατολικά και στα δυτικά, στην περιοχή Λαπήθου / Καραβά και στην περιοχή του Μπέλαπαϊς. Αυτά τα προάστια έχουν ουσιαστικά καλυφθεί από τσιμέντο που έχει καταστρέψει τη φυσική ροή του νερού της βροχής, από το βουνό μέχρι την ακτή», επισημαίνει ο Τ/Κ πολεοδόμος.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι περιορισμοί που μπήκαν στον αριθμό ορόφων δεν είχαν αποτέλεσμα «καθώς οι περιορισμοί στην οικονομία δεν μπορούν ποτέ να είναι η μακροπρόθεσμη λύση», όπως είπε, με αποτέλεσμα η Κερύνεια πλέον να αναπτύσσεται τόσο κατά ύψος όσο και κατά μήκος.
Η έλλειψη οράματος στο νέο Master Plan της Κερύνειας θα προκαλέσει, κατά τον κ. Ολγκιουνέρ, την περαιτέρω επέκταση της πόλης προς τα ανατολικά και προς τα δυτικά, και πιθανώς προς το βουνό, καταστρέφοντας τη φύση και προσθέτοντας ακόμα μια στρώση τσιμέντου.
«Έτσι, όταν θα έχουμε βροχές, το νερό δεν θα βρίσκει χώμα να το απορροφήσει, αλλά κτήρια», ενώ δεν θα υπάρχουν ούτε οι παλιές κοίτες των ποταμών και των ρυακιών της περιοχής.
«Οι πόλεις στον βορρά μπορούν να μάθουν παρατηρώντας τις πόλεις στον νότο όσον αφορά τη διαχείριση της ανάπτυξης», υπογράμμισε, προσθέτοντας πως θα πρέπει πλέον η ανάπτυξη να κατευθύνεται προς τα πάνω ώστε οι πόλεις να μην επεκτείνονται κατά πλάτος.
Ερευνητική επιτροπή ζητά η τ/κ αντιπολίτευση - Αντιπαράθεση για την καταλληλότητα του δρόμου Κερύνειας-Λευκωσίας
Άρχισαν τα πολιτικά όργανα για την πλημμύρα
Πρόταση για τη δημιουργία επιτροπής διερεύνησης των αιτιών των καταστροφών λόγω της θεομηνίας που έπληξε την περασμένη εβδομάδα τα κατεχόμενα κατέθεσε χθες στη «βουλή» το αντιπολιτευόμενο Κόμμα Εθνικής Ενότητας (UBP).
Ο «πρωθυπουργός» Τουφάν Ερχιουρμάν απάντησε πως στο γραφείο του ήδη λειτουργεί σχετική ερευνητική επιτροπή, καθώς και πως το «υπουργείο» συγκοινωνιών κάνει τις δικές του έρευνες, προσθέτοντας όμως πως δεν θεωρεί ότι θα ήταν πρόβλημα η δημιουργία ειδικής επιτροπής της «βουλής».
Η πρόταση θα συζητηθεί σήμερα στο πλαίσιο της συζήτησης του «κρατικού» προϋπολογισμού για το 2019. Μιλώντας στην ολομέλεια, ο «βουλευτής» του UBP Οζντεμίρ Μπέροβα ανέφερε ότι ως κάτοικος για χρόνια της Κερύνειας δεν έχει δει τέτοια καταστροφή. Ο κ. Μπέροβα έκρινε ακόμα μη ικανοποιητικές τις εξηγήσεις του «υπουργείου» συγκοινωνιών αναφορικά με τα έργα που έγιναν στον δρόμο Λευκωσίας-Κερύνειας και για το αν μπορεί να ευθύνεται αμέλεια της εταιρείας κατασκευής για τον θάνατο τεσσάρων νεαρών Τ/Κ των οποίων το όχημα παρασύρθηκε από τα νερά.
Κόντρα για τον δρόμο
Στις δικές του δηλώσεις από το βήμα, ο κ. Ερχιουρμάν απάντησε στις επικρίσεις Μπέροβα σημειώνοντας και πως κατόπιν αιτήματος των επιμελητηρίων εργολάβων και αρχιτεκτόνων θα γίνει έρευνα όχι μόνο για το σημείο Τζίκλος, όπου έγινε το δυστύχημα, αλλά για όλα τα ρυάκια ή μικρά ποτάμια, πάνω ή κοντά στα οποία υπάρχει οικοδομή ή υποδομή. «Αυτή τη φορά όλοι μαζί θα φτάσουμε μέχρι τέλους, θα βρούμε τις ευθύνες και θα κάνουμε αυτό που πρέπει», σημείωσε ο κ. Ερχιουρμάν, προσθέτοντας πως οι έρευνες θα δημοσιοποιηθούν.
Την υπόσχεση πως τα πορίσματα της έρευνας του «υπουργείου» του θα δημοσιοποιηθούν έδωσε από το βήμα και ο «υπουργός» συγκοινωνιών Τολγκά Ατακάν. Υπογράμμισε όμως πως θεωρεί πως το συμβάν οφείλεται σε φυσική καταστροφή και δεν σχετίζεται με άλλα δυστυχήματα που έγιναν στο ίδιο σημείο στο παρελθόν. Ενόσω κατασκευαζόταν ο συγκεκριμένος δρόμος, είπε, έβρεξε 24 φορές, αλλά τις περισσότερες δεν υπήρξε συσσώρευση νερού.
Το «υπουργείο» εσωτερικών ανακοίνωσε τα πρώτα στοιχεία σχετικά με τις ζημιές που προκλήθηκαν από την πλημμύρα της περασμένης εβδομάδας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, 57 άτομα χρειάστηκαν καταφύγιο και 16 άτομα έλαβαν βοήθεια. Επιπλέον, καταστράφηκαν 12 σπίτια - κτήρια, 93 δρόμοι και τοίχοι, τα έπιπλα 90 σπιτιών και 143 οχήματα. Η Κερύνεια ήταν η περιοχή που υπέστη τις μεγαλύτερες ζημιές.
Το επιμελητήριο εργολάβων μηχανικών (IMO) σε γραπτή του ανακοίνωση ανέφερε ότι είχε εκπονήσει εκθέσεις σε διάφορες περιόδους σχετικά με τους δρόμους και την τροχαία κίνηση και τις πλημμύρες υποβάλλοντας εκθέσεις στους «αρμοδίους», αλλά λόγω της έλλειψης της απαραίτητης πολιτικής βούλησης αυτές οι εκθέσεις και τα σχέδια παρέμειναν στα συρτάρια.
Η «Afrika» στη χθεσινή της έκδοση γράφει ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου στον οποίο έγινε το τραγικό δυστύχημα είχε προκηρυχθεί στην Τουρκία και ο δρόμος κατασκευάστηκε από τουρκική εταιρεία.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.