Ο Σταύρος Μαλάς δεν είναι επαγγελματίας πολιτικός, όπως οι βασικοί του αντίπαλοι για την προεδρία της Δημοκρατίας, θεωρεί όμως εαυτόν πολιτικό του αύριο, με βασικά χαρακτηριστικά την ειλικρίνεια, την αξιοπιστία και τον τεκμηριωμένο πολιτικό λόγο. Ο υποψήφιος Πρόεδρος σε συνέντευξή του στον «Π» κατηγόρησε τον Νικόλα Παπαδόπουλο ότι βαδίζει στα χνάρια του Νίκου Αναστασιάδη, μοιράζοντας πολιτικές επιταγές που δεν θα έχουν αντίκρισμα και καταστρατηγώντας το ίδιο το σλόγκαν της καμπάνιας του «με τη δύναμη της νέας γενιάς». Η νέα γενιά, παρατήρησε ο κ. Μαλάς, δεν θέλει ανεδαφική παροχολογία. Ο υποψήφιος Πρόεδρος δηλώνει αποφασισμένος για βήματα στο Κυπριακό και ότι πρώτη του πράξη θα είναι να καλέσει τον Ακιντζί, εφόσον εκλεγεί, για να συνεννοηθούν.
- Τι χρωστάτε στο ΑΚΕΛ και κάθε πέντε χρόνια παίζετε τον ρόλο της σανίδας σωτηρίας και μάλιστα κόντρα στα προγνωστικά;
Δεν χρωστάω σε καμία πολιτική δύναμη. Χρωστάω στον κόσμο ο οποίος με εκτίμησε, με στήριξε και με ανέδειξε στην πολιτική τόσο το 2013 όσο και προηγουμένως. Είναι η στήριξη του κόσμου που με οδήγησε ξανά να προβληματιστώ και βεβαίως να διεκδικήσω την προεδρία της Δημοκρατίας. Δεν είναι οι όποιες σκέψεις έγιναν από την ηγεσία (σ.σ. του ΑΚΕΛ). Η απόφαση ήταν δική μου, ενισχυμένος από τις απόψεις του κόσμου.
- Ανθρώπινα όμως δεν είχατε κάποιες επιφυλάξεις; Πόσω δε μάλλον όταν είχε προηγηθεί και απόφαση του ΑΚΕΛ για άλλη υποψηφιότητα, που όμως αναθεωρήθηκε για τους γνωστούς λόγους.
Τουναντίον, θα έλεγα ότι ο αρχικός προβληματισμός που εκφράστηκε από πλευράς ηγεσίας του ΑΚΕΛ ανέδειξε και από την αντίστροφη κατεύθυνση μια δυναμική σε κάτι άλλο. Άρα, εγώ δεν θεωρώ ότι οι συζητήσεις που έγιναν σε επίπεδο ηγεσίας -οι οποίες από μέρους μου ήταν απόλυτα θεμιτές και σεβαστές- αναιρούσαν οποιαδήποτε δυναμική από μια πιθανή δική μου υποψηφιότητα. Και αυτό αποδείχθηκε: Σε μικρό χρονικό διάστημα συντμήσαμε τον πολιτικό χρόνο, που κάποιος θα έλεγε ότι χάθηκε, και αποκτήσαμε τη δυναμική, η οποία σήμερα καταγράφεται και στις δημοσκοπήσεις κάτω από πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες.
- Είστε πλέον πολιτικός;
Τι σημαίνει πολιτικός; Είμαι ένας άνθρωπος της πολιτικής, ο οποίος εκφράζει τον δικό του πολιτικό λόγο, με διαφορετικό τρόπο πιστεύω, με ειλικρίνεια και με αξιοπιστία και πάνω από όλα με τεκμηριωμένο πολιτικό λόγο. Εάν αυτό το ονομάζετε πολιτικός, εγώ το ονομάζω πολιτικό του αύριο.
- Από πού αντλείτε τους πόρους για την προεκλογική σας εκστρατεία; Ή δεν τη χρηματοδοτείτε εσείς και ανέλαβε το ΑΚΕΛ αυτό το κομμάτι;
Πάρα πολλοί φίλοι έχουν στηρίξει την υποψηφιότητά μου. Υπάρχει οικονομική στήριξη και από το ΑΚΕΛ μέσω της κρατικής χορηγίας για την προεκλογική εκστρατεία. Υπάρχει όμως σημαντική στήριξη και από δεκάδες υποστηρικτές. Τους ευχαριστώ όλους ιδιαίτερα.
- Είστε σε θέση να πείτε πόσα έχουν ξοδευτεί μέχρι στιγμής;
Θα είμαστε σίγουρα στο πλαίσιο που καθορίζει ο νόμος.
- Έχει κάποιος ξεφύγει, νομίζετε, από το πλαίσιο που καθορίζει ο νόμος;
Νομίζω αυτό είναι πασιφανές. Οι πολίτες έχουν κρίση και αντιλαμβάνονται.
- Έχετε δηλώσει ότι αν περάσετε στον δεύτερο γύρο θα απευθυνθείτε για στήριξη στα κόμματα που στήριξαν τον Νικόλα Παπαδόπουλο και τον Γιώργο Λιλλήκα. Γιατί πιστεύετε ότι μπορεί να στηρίξουν εσάς τα συγκεκριμένα κόμματα, τη στιγμή που είστε ο μοναδικός υποψήφιος που έχει καταθέσει πρόταση συνέχισης των συνομιλιών από το σημείο στο οποίο είχαν μείνει; Είναι γνωστό ότι τα συγκεκριμένα κόμματα διαφωνούν με αυτήν τη διαδικασία και κάποια από αυτά και με τη βάση των συνομιλιών.
Πρώτα από όλα οι θέσεις που εκφράζω στο Κυπριακό, σε ό,τι αφορά το πλαίσιο λύσης, είναι οι διαχρονικές θέσεις της ε/κ πλευράς. Οι πολίτες θα προκρίνουν τις θέσεις εκείνων των υποψηφίων που θα έχουν περάσει στον β' γύρο. Από εκεί και πέρα, εκτός από το Κυπριακό, είμαι σίγουρος ότι εκείνο που θα κυριαρχήσει πρωτίστως στη σκέψη όλων των πολιτών αλλά και των πολιτικών δυνάμεων είναι ποιος από τους δύο υποψηφίους θα είναι ειλικρινής και αξιόπιστος. Ο Σταύρος Μαλάς σέβεται τη διαφορετική άποψη. Δεν την καταγγέλλει. Ο Νίκος Αναστασιάδης έχει αποδείξει ότι δεν είναι ένας Πρόεδρος που λειτουργεί συλλογικά. Και αυτή η πολιτική φιλοσοφία είναι επικίνδυνη και είναι ο κυριότερος λόγος που δέχεται και πολλή κριτική από την κοινωνία και από δημοσκοπήσεις ως ένας Πρόεδρος αναξιόπιστος. Είμαι σίγουρος ότι οι πολίτες και οι πολιτικές δυνάμεις, που δεν θα περάσει ο υποψήφιος που στηρίζουν στον β' γύρο, θα προβληματιστούν πάρα πολύ όσον αφορά την αξιοπιστία του Προέδρου που θα έχουμε, γιατί δεν έχουμε πολλές ευκαιρίες στο Κυπριακό. Και σίγουρα δεν θα θέλουμε να έχουμε έναν Πρόεδρο ο οποίος δεν έχει δώσει δείγματα γραφής στην καταπολέμηση της διαφθοράς, κάτι το οποίο αποστασιοποιεί πάρα πολύ τους πολίτες. Άρα, είναι και άλλα χαρακτηριστικά που θα μετρήσουν.
- Εσείς θα στηρίζατε τον Νικόλα Παπαδόπουλο στον β' γύρο;
Δεν συζητώ πολιτική δευτέρου γύρου με όρους πρώτου γύρου. Αυτό δεν είναι ούτε σωστό, ούτε έντιμο. Επίσης, δεν θεωρώ ότι οι πολίτες είναι ένα καλάθι από ψήφους και όποιος τους πιστώνεται στον πρώτο γύρο τους μεταφέρει στον δεύτερο γύρο σε έναν άλλο υποψήφιο. Γι' αυτό και επιμένω σε θέσεις, επιμένω στην αξιοπιστία της πολιτικής και επιμένω ότι οι πολίτες -και το έχει δείξει και η δημοσκόπηση του «Πολίτη»- στον δεύτερο γύρο θα είναι πολύ αυτονομημένοι. Πολύ πιο αυτονομημένοι από ό,τι πιστεύουμε. Άρα, δεν είναι θέμα τι θα κάνει ο Σταύρος Μαλάς, που έτσι και αλλιώς δεν θα βρεθεί σε αυτό το δίλημμα. Είναι θέμα πώς θα πείσει ο κάθε πολιτικός ότι έχει εκείνο το υπόβαθρο έτσι ώστε να διοικήσει τη χώρα.
- Σε ό,τι αφορά τις θέσεις, αισθάνεστε πιο κοντά στον Νίκο Αναστασιάδη ή στον Νικόλα Παπαδόπουλο;
Είμαι πιο κοντά στον λαό και στην κοινωνία.
- Πιστεύετε ότι οι πρόσφατες εξαγγελίες του Νικόλα Παπαδόπουλου για την κοινωνική πολιτική τον φέρνουν πιο κοντά στο ΑΚΕΛ; Δημιουργούν τη βάση για μια συνεργασία στον δεύτερο γύρο ανεξάρτητα από το ποιος από τους δυο σας θα περάσει στον β' γύρο.
Ο κ. Παπαδόπουλος ακολουθεί τον δρόμο του κ. Αναστασιάδη κατά την άποψή μου. Πολλές δημόσιες εξαγγελίες. Πολλές υποσχέσεις. Πολλές πολιτικές επιταγές που, κατά την άποψή μου, δεν θα έχουν αντίκρισμα και νομίζω ότι ο κ. Παπαδόπουλος δεν δίνει ουσιαστικό περιεχόμενο στο ίδιο του το σλόγκαν, που λέει «με τη δύναμη της νέας γενιάς». Η νέα γενιά τι θέλει από την πολιτική; Θέλει αξιοπιστία και ειλικρίνεια. Η νέα γενιά δεν θέλει ανεδαφική παροχολογία. Η νέα γενιά θέλει προοπτική και θέλει πάνω από όλα έναν πολυδιάστατο λόγο, εξωστρεφή, ευρωπαϊκό, ο οποίος να την εκφράζει. Με το να υποσχόμαστε σε κάθε κοινωνικό σύνολο τα πάντα, κατά την άποψή μου υποτιμούμε την κρίση της κοινωνίας και σίγουρα δεν εξυπηρετούμε τις προτεραιότητες της νέας γενιάς.
- Εσείς γιατί δεν υποσχεθήκατε τίποτα στους κατόχους αξιογράφων; Δεν πρέπει να βρεθεί κάποια λύση γι' αυτούς τους ανθρώπους;
Τόσο οι κάτοχοι αξιογράφων όσο και οι κουρεμένοι καταθέτες, αλλά βεβαίως και οι μέτοχοι των τραπεζών, πλήρωσαν ο κάθε ένας το δικό του τίμημα για διαφορετικούς λόγους. Δεν είναι σωστό να υποσχόμαστε στη μια ομάδα και να τη στρέφουμε ενάντια στην άλλη, κάτι που γίνεται τώρα και που είχαμε προβλέψει. Με αυτό το δεδομένο, προτείνω τη σύσταση ομάδας εργασίας η οποία εντός σύντομου χρονικού πλαισίου θα δώσει ένα πλαίσιο προτάσεων λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα. Να μελετήσουμε και την εξέλιξη των νομικών διαδικασιών που βρίσκονται ενώπιον του δικαστηρίου, ειδικότερα για τους κατόχους αξιογράφων, και να αποφασίσουμε αν και πώς θα μετριάσουμε αυτό το μεγάλο τίμημα που έχουν πληρώσει αυτοί οι συμπολίτες μας. Νοουμένου ότι υπάρχει και η δυνατότητα δημοσιονομικά. Αυτό έχω πει στους κατόχους αξιογράφων και νομίζω ότι ένας Πρόεδρος, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι η διαχείριση του κράτους είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση, δεν πρέπει από τώρα, χωρίς να γνωρίζει όλα τα δεδομένα που τον περιμένουν, να δίνει ανέφικτες υποσχέσεις. Και ειδικότερα οι κάτοχοι αξιογράφων, κάποιοι εξ αυτών ήξεραν τι έκαναν. Κάποιοι άλλοι δεν ήξεραν. Και είμαι σίγουρος ότι γι' αυτούς που ήξεραν τι έκαναν δεν έχει καμία υποχρέωση ο φορολογούμενος να τους αποζημιώσει.
- Γιατί αισθανθήκατε την ανάγκη να δεσμευτείτε ότι αν εκλεγείτε στην Προεδρία της Δημοκρατίας το μισό σας Υπουργικό Συμβούλιο θα είναι γυναίκες; Το κριτήριο δεν θα έπρεπε να είναι η ικανότητα και όχι το φύλο;
Έχετε δίκιο ότι το κριτήριο είναι η ικανότητα. Δεν θεωρώ ότι ένας Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν μπορεί να βρει στον μισό γυναικείο πληθυσμό πέντε-έξι ή ακόμα και περισσότερες ικανές γυναίκες για να διορίσει στο Υπουργικό του Συμβούλιο, όπως και το αντίστροφο. Συνήθως αυτό που λέμε εμείς οι άντρες είναι ότι δεν βρήκαμε γυναίκες. Και βεβαίως ο κ. Αναστασιάδης είναι πρωταθλητής σε τέτοιου είδους τοποθετήσεις. Το πρόβλημα που έχουμε στην Κύπρο είναι η νοοτροπία μας. Η κυπριακή πολιτική ζωή περιορίζει αρκετά την ενασχόληση των γυναικών με την πολιτική. Κυρίως γιατί η ανέλιξη στην πολιτική ακολουθεί κάποια στεγανά που πολλές φορές μπορεί να μην εκφράζουν τις γυναίκες. Είμαστε και μια μικρή χώρα και σε κάποιες περιπτώσεις η ενασχόληση με την πολιτική μπορεί να ενέχει και το στοιχείο της πολιτικής εξυπηρέτησης. Οι γυναίκες είναι λιγότερο επιρρεπείς σε τέτοιου είδους φαινόμενα, άρα μικρότερη η πιθανότητά τους να ανελιχθούν. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι γυναίκες είναι πολύ πιο καθαρές, πολύ πιο έντιμες γενικότερα στη διαχείριση σε διοικητικές θέσεις. Πρέπει λοιπόν να κάνουμε την αρχή, έστω και αν δίνεται μια ένδειξη ότι κάνουμε μια ποσόστωση. Από κάπου πρέπει να αρχίσουμε. Και αυτό το κάπου θα είναι σίγουρα το δικό μας Υπουργικό Συμβούλιο, καθώς και τα δ.σ. των ημικρατικών οργανισμών. Στέλνουμε το μήνυμα στην κοινωνία ότι οι γυναίκες όχι μόνο μπορούν αλλά υπάρχουν.
- Άρα, έχετε κάνει σκέψεις ήδη και για τα πρόσωπα σε κάθε υπουργείο;
Σαφώς.
- Θα αξιοποιήσετε την Ειρήνη Χαραλαμπίδου και τον Χρίστο Μέση που επιλέξατε ως βασικούς συνεργάτες σας στο επιτελείο και στο Υπουργικό Συμβούλιο;
Να κάνουν όλοι υπομονή και οι αποφάσεις του Προέδρου θα γίνουν την κατάλληλη ώρα.
- Την περίοδο των κρίσιμων αποφάσεων του Eurogroup για το κούρεμα μπήκατε στα παπούτσια του Προέδρου της Δημοκρατίας; Σκεφτήκατε τι θα κάνατε εσείς, τότε, «με το πιστόλι στον κρόταφο»;
Μπήκα στα παπούτσια του Προέδρου της Δημοκρατίας προτού εκλεγεί. Από το τέλος του 2012 είχα υποψιαστεί ότι κάτι σχεδιαζόταν όσον αφορά το κούρεμα. Και αν θυμάστε είχα αλλάξει και τη ρητορική μου τις τελευταίες μέρες των εκλογών και έλεγα ότι δεν πρόκειται να αλλάξω αυτό το μνημόνιο γιατί οποιαδήποτε αλλαγή σε αυτό θα κατέστρεφε το τραπεζικό σύστημα της χώρας. Επέμενα και με ρωτούσαν τότε πολλοί δημοσιογράφοι τι εννοούσα και βεβαίως αναφέρθηκα στις τράπεζες και στο κούρεμα. Ήταν θέμα, κατά την άποψή μου, ετοιμότητας να προβλέψεις τον κίνδυνο. Βεβαίως, ο τρόπος που το διαχειρίστηκε ο Πρόεδρος, τώρα που αποκαλύπτονται όλα, φαίνεται ότι όχι μόνο δεν ήταν έτοιμος να βρει λύσεις, αλλά οι λύσεις που πρότεινε εξόργισαν τους εταίρους μας. Διότι, όταν το Eurogroup μας υπέδειξε στις 18/03/2013 να μην καταθέσει νομοσχέδιο για κούρεμα κάτω των 100 χιλιάδων, ο κ. Αναστασιάδης επέλεξε να τους αγνοήσει και να καταθέσει την αρχική του θέση για τον φόρο κάτω από τις 100 χιλιάδες. Ένας λογικός άνθρωπος πρέπει να ρωτήσει σήμερα: «γιατί μετά την πρώτη απόφαση της Βουλής δεν επανήλθε η τρόικα να μας πει 'πηγαίνετε και διορθώστε και να επιβάλετε κούρεμα μόνο πάνω από 100 χιλιάδες όπως σας υποδείξαμε';» Γιατί δεν το έκαναν; Δεν ήταν το λογικό; Η απάντησή τους μετά είναι ότι αυτή η πρόταση πλέον δεν υφίσταται. Γιατί νομίζετε;
- Δηλαδή.
Αντιλήφθηκαν ότι πιθανότατα το οριζόντιο κούρεμα κάτω από 100 χιλιάδες θα επηρέαζε πολύ λιγότερο κάποιους μεγαλοκαταθέτες και αυτό έστελνε ένα πολιτικό μήνυμα στην τρόικα. Αφού κατάλαβαν τι κρυβόταν πίσω από την αρχική πρόταση, επανήλθαν πολύ πιο σκληροί για να «κτυπήσουν» περισσότερο τους μεγαλοκαταθέτες στις δύο συστημικές τράπεζες.
- Τι θα κάνατε εσείς;
Δεν ήμουν εκεί για να ξέρω όλα τα δεδομένα. Αλλά, αν το πρόβλημα ήταν το δημόσιο χρέος, θα έπρεπε να διεκδικήσουμε πολύ περισσότερα. Πρώτον, να επιμένουμε να μην αποκοπεί η διασύνδεση μεταξύ του κυπριακού τραπεζικού τομέα και των υποκαταστημάτων στην Ελλάδα, που ήταν ένα διαπραγματευτικό χαρτί. Δεύτερον, δεδομένου του μεγέθους της ανακεφαλαιοποίησης, θα έπρεπε ίσως να βρεθεί μια μέση λύση. Τώρα μιλάμε εκ των υστέρων, αλλά θα μπορούσαμε να δανειστούμε ακόμη λίγα χρήματα, αφού με 7,5 δισεκατομμύρια καλύψαμε το κράτος, αν πηγαίναμε για παράδειγμα στα 10 δισεκατομμύρια ή 11 και κάναμε μια επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής για να μπορούμε να το καλύψουμε δημοσιονομικά. Το βασικό ήταν ότι δεν έπρεπε να πλήξουμε το τραπεζικό σύστημα της χώρας, έστω και αν είχε τα προβλήματά του. Κούρεμα καταθέσεων, είτε οριζόντιο είτε πιο στοχευμένο, οδηγούσε ουσιαστικά σε μια πλήρη καθίζηση της οικονομίας και τα προβλήματα θα πολλαπλασιάζονταν. Σχεδόν πέντε χρόνια μετά το κούρεμα έχουμε πραγματικά μειώσει το τεράστιο πρόβλημα στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια; Και αφού δεν το έχουμε μειώσει, ουσιαστικά τι καταφέραμε; Έχουμε αυξήσει τις κεφαλαιουχικές ανάγκες ακόμη και στο πιο ακραίο σενάριο του ’13. Άρα, το πρόβλημα δεν λύθηκε με το κούρεμα. Πιστεύω ότι ήταν μια πολιτική λύση που επιβλήθηκε σε ένα οικονομικό πρόβλημα, ακριβώς λόγω των σχέσεών μας με τη Ρωσία.
- Η κεντρική ιδέα της πρότασής σας για την οικονομία είναι η σταδιακή στροφή σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο. Θα εγκαταλείψετε την πολιτική των διαβατηρίων, τις πολιτικές που μας κράτησαν αυτήν την περίοδο γενικότερα;
Όχι δεν προτείνω κάτι τέτοιο. Αυτές οι πολιτικές των διαβατηρίων, των καζίνων, τις έλεγα και το 2012, είναι τα συμπληρώματα σε μια οικονομία. Δεν μπορεί να είναι η προμετωπίδα. Δυστυχώς, αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι ότι η οικονομία ανέκαμψε κυρίως από τη συγκυριακή αύξηση του τουρισμού, από τις πωλήσεις διαβατηρίων κατά κύριο λόγο, κάπως από τη μείωση των καυσίμων, βελτιώθηκε κάπως και η φοροεισπρακτική ικανότητα του κράτους και βέβαια έγιναν και πάρα πολλές περικοπές. Εκείνο που πρέπει να κοιτάζει κάποιος είναι τα πραγματικά στατιστικά μέσα στην οικονομία. Ναι μεν έχουμε μια ανάπτυξη αφού πιάσαμε πάτο το 2013, αλλά σήμερα βρισκόμαστε στο επίπεδο του 2009 σε σχέση με το ΑΕΠ. Άρα, μπορεί να ήμασταν σε μια δύσκολη κατάσταση το ’12, αλλά, όσον αφορά την πραγματική οικονομία και την κοινωνική συνοχή, είμαστε σε χειρότερη κατάσταση. Και αυτό το αποδεικνύουν οι αριθμοί. Αν συγκρίνει κάποιος τη συνεισφορά των μισθών στο ΑΕΠ το 2009 και σήμερα, αυτή του 2009 ήταν στο 56%, ενώ σήμερα κάτω από το 50%. Αυτό σημαίνει ότι ο απλός πολίτης μισθολογικά, και αυτό δεν χρειάζεται στατιστική για να το αποδείξει, είναι σε χειρότερη κατάσταση. Αυτό είναι το χειρότερο κοινωνικό πρόβλημα της Κύπρου. Και αυτό είναι που επιδιώκουμε να διορθώσουμε με διασφάλιση κατώτατου μισθού, με στήριξη των νέων επιστημόνων με στοχευμένα κίνητρα για βιώσιμη ανάπτυξη κ.λπ.
- Είπατε ότι με τον Αναστασιάδη στην προεδρία δεν πρόκειται να εφαρμοστεί ΓεΣΥ. Εννοείτε το μονοασφαλιστικό που ψηφίστηκε ή μιλάτε γενικά;
Είναι πασιφανές ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη δυστοκία μέσα στον Δημοκρατικό Συναγερμό όσον αφορά το ΓεΣΥ. Το 2012, όταν ήμουν υπουργός Υγείας και κατέθεσα τη νέα κοστολόγηση και οδικό χάρτη για την εφαρμογή του ΓεΣΥ, δέχθηκα έντονη κριτική από κάποιους γιατρούς οι οποίοι μετά συνασπίστηκαν με τον Νίκο Αναστασιάδη. Γι' αυτό και ο αρχικός εκτροχιασμός. Επανήλθε, βεβαίως μετά η κυβέρνηση, στον αρχικό σχεδιασμό λόγω και της πίεσης από το ΑΚΕΛ και άλλα κόμματα, όμως διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Αν κάποιος εκτιμήσει αντικειμενικά το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του ΓεΣΥ, που είναι 16 μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας κυβέρνησης, διερωτάται αν πραγματικά σε 16 μήνες θα μπορέσουμε να λύσουμε όλα εκείνα τα προβλήματα και να εφαρμόσουμε την πρωτοβάθμια ιατρική φροντίδα. Ο κόσμος σε έναν χρόνο και κάτι θα αρχίσει να πληρώνει και δεν έγινε απολύτως τίποτα στο κομμάτι που αφορά την οργάνωση του ΓεΣΥ. Άλλο η αυτονόμηση. Η αυτονόμηση δεν είναι προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Είναι η οικονομική αυτονόμηση που είναι προϋπόθεση.
- Λέτε συνεχώς ότι είστε ο μοναδικός υποψήφιος με συγκεκριμένη πρόταση για επανέναρξη των συνομιλιών. Καλές προθέσεις, όμως, είχε και ο Δημήτρης Χριστόφιας και δεν τα κατάφερε. Μήπως τελικά δεν έχει και τόση σημασία η δική μας διαχείριση;
Έχει μεγάλη σημασία η δική μας διαχείριση του Κυπριακού, όπως και ποιοι στηρίζουν τον Πρόεδρο. Να υπενθυμίσω ότι ο κ. Χριστόφιας είχε στήριξη μόνο 18 μήνες από τον Νίκο Αναστασιάδη. Η στήριξη έληξε τον Σεπτέμβριο του 2009. Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι για να λύσουμε το Κυπριακό πρέπει ο Πρόεδρος να έχει σταθερότητα στις θέσεις του. Αυτός εκφράζει επίσημα την ε/κ πλευρά. Το πολιτικό εκτόπισμα μιας μικρής χώρας, που αδικείται και είναι και ημικατεχόμενη, μεγεθύνεται από τη σταθερότητα των θέσεων του Προέδρου και των πολιτικών δυνάμεων. Και αυτό το εισπράττω πολλές φορές από τις συζητήσεις που έχω με ξένους πρέσβεις. Διότι δεν θα λύσουμε το Κυπριακό μόνοι μας. Θα λύσουμε το Κυπριακό αν πρώτα εμείς επιδείξουμε την πολιτική βούληση που χρειάζεται και αποδείξουμε και στους τρίτους ότι αν μας βοηθήσουν τότε θα προχωρήσουμε. Χωρίς τη διεθνή κοινότητα, της οποίας τη στήριξη θα εξασφαλίσουμε μόνο με αξιοπιστία και σταθερότητα στόχων, δεν πρόκειται το Κυπριακό να λυθεί. Είναι επίσης σημαντικό να καταλάβουμε ότι ο γ.γ. αυτήν τη φορά μας είπε ουσιαστικά 'δεν πρόκειται να σας ξανακαλέσω, εσείς θα με καλέσετε' και όχι μόνο αυτό το κάλεσμα στέλνει κάποια μηνύματα, και κάτι άλλο στέλνει κάποια μηνύματα. Μήπως τα Ηνωμένα Έθνη άρχισαν να σκέφτονται σιγά-σιγά να αποχωρήσουν από τη χώρα μας; Αυτό τι σημαίνει; Είναι σαν να μας λένε ότι δεν ισχύει πλέον μια εμπόλεμη κατάσταση, που είναι ο λόγος για τον οποίο είμαστε εδώ από το 1964. Φανταστείτε όταν τα ΗΕ και κατ’ επέκταση η διεθνή κοινότητα νιώσει ότι εδώ στην Κύπρο η κατοχή δεν μοιάζει με εμπόλεμη κατάσταση.
- Πρώτη πράξη σας θα είναι να καλέσετε τον γ.γ.;
Πρώτα από όλα θα καλέσω τον κ. Ακιντζί να συνεννοηθούμε. Ακούω τις δημόσιές του τοποθετήσεις, δεν επηρεάζομαι όμως από αυτές. Θα τον καλέσω να ξεκαθαρίσει τη θέση του για τη βάση των διαπραγματεύσεων, από πού ξεκινούμε και πού καταλήγουμε. Αυτά πρέπει να ξεκαθαρίσουν και βεβαίως να γίνει και η σωστή προετοιμασία με την ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά τις σκέψεις του κ. Κοτζιά σε σχέση με το θέμα της ασφάλειας και τις εγγυήσεις.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.