Το Ανώτατο επιφύλαξε τη γνωμάτευσή στην αναφορά του Προέδρου για το νόμο που ψήφισε η Βουλή για κατάργηση της μονάδας αποκρατικοποιήσεων.
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου επιφύλαξε σήμερα τη γνωμάτευσή της στην αναφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη για το νόμο που ψήφισε η Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων τον Ιούλιο για κατάργηση της μονάδας αποκρατικοποιήσεων.
«Αντίθετος και ασύμφωνος και με την αρχή της διάκρισης των εξουσιών», είναι ο υπό αναφορά νόμος που ψήφισε η Βουλή, εισηγήθηκε στην αγόρευσή της ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου η Δικηγόρος της Δημοκρατίας Ειρήνη Νεοφύτου, η οποία εμφανίστηκε μαζί με το Γενικό Εισαγγελέα Κώστα Κληρίδη, εκ μέρους του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η Βουλή, είπε, με την ψήφιση του εν λόγω νομοθετήματος παρεμβαίνει στο δικαίωμα του συμβάλλεσθαι καθώς και σε οποιαδήποτε σύμβαση έχει καταρτιστεί κατ’ εφαρμογή των διατάξεων.
Απαντώντας σε ερώτηση του δικαστηρίου αν θέση της είναι πως έχει αναδρομική ισχύ ο νόμος, η κ. Νεοφύτου ανέφερε ότι παρά το γεγονός ότι δεν αναφέρεται στο κείμενο του νόμου ότι έχει αναδρομική ισχύ, εντούτοις οι επιπτώσεις του στις υφιστάμενες συμβάσεις επιφέρουν αναδρομικότητα, αφού, όπως επιχειρηματολόγησε αφαιρείται το νομικό υπόβαθρο βάσει του οποίου έχουν συναφθεί αυτές οι συμβάσεις.
Αναφέρθηκε σε δύο κατηγορίες συμβάσεων, μια που αφορά σύμβαση με εμπειρογνώμονα, ο οποίος υπηρετεί στη Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων και έχει συνάψει σύμβαση με το κράτος και μία που αφορά ιδιώτες νομικούς και χρηματοοικονομικούς σύμβουλους οι οποίοι έχουν συνάψει σύμβαση για παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών κατόπιν διαγωνισμού, όπως είναι το κρατικό λαχείο, η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Τροόδους και η αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ. Αναφορά έκανε στο γεγονός ότι έχουν αποδεσμευθεί κονδύλια για αμοιβή του εμπειρογνώμονα στις 6/10/2017. Μεταξύ άλλων η Βουλή είχε αποδεσμεύσει κονδύλι για πληρωμή των συμβούλων ανάπτυξης του λιμανιού της Λάρνακας στις 15/02/2017 καθώς και για τη διεξαγωγή δημόσιου διαγωνισμού για ετοιμασία αποκρατικοποίησης του ΧΑΚ.
Η Βουλή, ανέφερε η κ. Νεοφύτου, «ακολουθεί μια αλλοπρόσαλλη πρακτική».
Σύμφωνα με την ίδια, με την κατάργηση του νόμου για τη μονάδα αποκρατικοποιήσεων, η Βουλή επενέβη στο έργο της εκτελεστικής εξουσίας και κατέστησε επίσης άκυρα διατάγματα του Υπουργικού για τις δραστηριότητες του κρατικού λαχείου και για τα υποστατικά της περιοχής Τροόδους. Μίλησε για εκτροπή από τη νομοθετική λειτουργία και επέμβαση στο πεδίο εφαρμογής της εκτελεστικής εξουσίας σε θέματα που αφορούν αποκλειστική αρμοδιότητά της.
Εισηγήθηκε επίσης ότι μετά από την ψήφιση του νόμου έγινε υφαρπαγή των αρμοδιοτήτων της εκτελεστικής εξουσίας και ότι ο υπό αναφορά νόμος καταργεί πλήρως τη δυνατότητα της εκτελεστικής εξουσίας όπως διαχειρίζεται την κρατική περιουσία, χωρίς να προσφέρει οποιαδήποτε εναλλακτική μέθοδο ή διεργασία.
«Καμία εκτροπή συνταγματική υπάρχει», τα δικαιώματα του κράτους δεν επηρεάζονται, εισηγήθηκε από την πλευρά του ο δικηγόρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Χρίστος Κληρίδης.
Είπε επίσης ότι κάθε κατάργηση νόμου επενεργεί μελλοντικά. Δεν έχω δει οποιαδήποτε πρόνοια που μπορεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ερμηνευθεί ότι έχει αναδρομική ισχύ, πρόσθεσε. Προς αυτό επικαλέστηκε το άρθρο 10 του περί Ερμηνείας Νόμου. Δεν δέχομαι ότι επηρεάστηκε είτε οποιαδήποτε σύμβαση, είτε οποιοδήποτε διάταγμα, σημείωσε ο ίδιος.
Την ίδια ώρα, απαντώντας σε ερώτηση του Δικαστηρίου ανέφερε ότι η εξουσία της διαχείρισης της κρατικής περιουσίας παραμένει στο Υπουργικό Συμβούλιο. Καταργήθηκε ο νόμος για τις αποκρατικοποιήσεις και παρέμεινε η εξουσία στο Υπουργικό Συμβούλιο διαχείρισης της περιουσίας.
Σύμφωνα με τον κ. Κληρίδη, η Βουλή όπως ψήφισε το νόμο τον κατάργησε. Εκτός, διερωτήθηκε, και αν θα καταργήσουμε το δικαίωμα της Βουλής να καταργεί νόμους.
Δεν δέχομαι το επιχείρημα ότι καταργήθηκαν τα διατάγματα ή οι συμβάσεις, ανέφερε, θέτοντας το ερώτημα «τι εμποδίζει την κυβέρνηση να διαχειριστεί τα λιμάνια ή την περιοχή στο Τρόοδος ή το λαχείο»;
Αναφορικά με τις συμβάσεις εμπειρογνωμόνων, ο κ. Κληρίδης είπε ότι περιλαμβανόταν ρητός όρος ότι πέραν συγκεκριμένης ημερομηνίας δεν θα ανανεώνονταν εκτός αν ενέκρινε το κονδύλι η Βουλή. Άρα οι συμβάσεις σήμερα είναι ανύπαρκτες, ανέφερε, προσθέτοντας ότι οι συμβασιούχοι ούτως ή άλλως παραιτήθηκαν και δεν διεκδικούν οτιδήποτε.
Με την αναφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο Γενικός Εισαγγελέας Κώστας Κληρίδης ζητά από το Ανώτατο Δικαστήριο όπως γνωματεύσει κατά πόσο το νομοθέτημα είναι αντίθετο και ασύμφωνο με τα άρθρα 26 (ελευθερία του συμβάλλεσθαι), 54 (άσκηση εκτελεστικής εξουσίας από Υπουργικό), 61 (άσκηση νομοθετικής εξουσίας από Βουλή), 80 (δικαίωμα υποβολής προτάσεων νόμου από Βουλευτές και εξαίρεση) και 179 (υπερίσχυση Συντάγματος και οποιασδήποτε υποχρέωσης της Κυπριακής Δημοκρατίας από συμμετοχή σε ΕΕ).
Η αναφορά ζητά από το Ανώτατο να γνωματεύσει επίσης κατά πόσο το νομοθέτημα, το οποίο ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων είναι αντίθετο και ασύμφωνο με «την Αρχή της Διάκρισης των Εξουσιών από την οποία διαπνέεται το Σύνταγμα της Δημοκρατίας».
Το νομοθέτημα είχε ψηφιστεί από τη Βουλή στις 14 Ιουλίου 2017, κατά πλειοψηφία, με 26 ψήφους υπέρ και 24 εναντίον.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.