Το Υπουργείο Άμυνας επανακατέθεσε τους κανονισμούς στη Βουλή μετά την επεισοδιακή απόρριψή τους, τον Μάρτιο του 2020, και τις καταγγελίες για βόλεμα ημετέρων.
Στην επανακατάθεση των κανονισμών της Εθνικής Φρουράς στη Βουλή που μειώνουν τον απαιτούμενο χρόνο διοίκησης των ταξίαρχων κατά το ήμισυ για σκοπούς προαγωγής στον βαθμό του υποστράτηγου προχώρησε το Υπουργείο Άμυνας. Ευελπιστώντας ότι αυτή τη φορά οι κανονισμοί θα ψηφιστούν. Η τελευταία φορά που απασχόλησε την Ολομέλεια της Βουλής το συγκεκριμένο ζήτημα ήταν τον Μάρτιο του 2020 όταν οι επίμαχοι κανονισμοί απορρίφθηκαν με επεισοδιακό τρόπο. Με τις καταγγελίες για ρουσφέτια και βόλεμα ημέτερων να δίνουν και να παίρνουν, ενώ αμφισβητήθηκε δύο φορές το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας όταν ισοψήφησαν οι βουλευτές. Το Υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ ήθελαν πάση θυσία την ψήφιση των κανονισμών προκειμένου να πληρώσουν τις δύο κενές θέσεις υποστράτηγων με ταξίαρχους που δεν πληρούσαν τον απαιτούμενο χρόνο διοίκησης κατά την επίμαχη περίοδο. Λόγω, όμως, της ισοψηφίας των βουλευτών οι κανονισμοί απορρίφθηκαν.
Ειδικότερα, με βάση τις πρόνοιες των περί Στρατού της Δημοκρατίας (διορισμοί, ιεραρχία, προαγωγές και αφυπηρετήσεις αξιωματικών) Κανονισμών, οι αξιωματικοί στον βαθμό του ταξίαρχου έχουν υποχρέωση συμπλήρωσης χρόνου διοίκησης ενός έτους μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους σύγκλησης του Ανώτατου Συμβουλίου Κρίσεων για να δικαιούνται κρίση και προαγωγή. Σύμφωνα με τους εν λόγω κανονισμούς, η συμπλήρωση από τους αξιωματικούς χρόνου διοίκησης σε κάθε βαθμό απαιτείται προκειμένου να καθίστανται ικανοί για την επιτυχή διεξαγωγή και εκτέλεση των αποστολών που τους ανατίθενται. Το Υπουργείο Άμυνας, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ταξίαρχοι είναι ανώτατοι αξιωματικοί, θεωρεί ότι το χρονικό διάστημα των έξι μηνών χρόνου διοίκησης είναι επαρκής χρόνος για τον συγκεκριμένο βαθμό. Με τους αναθεωρημένους κανονισμούς που κατέθεσε στη Βουλή το Υπουργείο Άμυνας ζητά να μειωθεί ο χρόνος διοίκησης για τους ταξίαρχους στους έξι μήνες από τους 12 μήνες που ισχύει σήμερα. Επιπλέον, με τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου διοίκησης για τους ταξίαρχους, όπως εκτιμά το Υπουργείο Άμυνας, θα παρέχεται η δυνατότητα να κρίνονται κατά την εκάστοτε ετήσια τακτική σύνοδο του Ανώτατου Συμβουλίου Κρίσεων περισσότεροι ταξίαρχοι με αποτέλεσμα να παρέχονται στο Συμβούλιο περισσότερες εναλλακτικές επιλογές για την προαγωγή των καταλληλότερων στον βαθμό του υποστράτηγου. Σε αρκετές περιπτώσεις, με βάση το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, ταξίαρχοι δεν δικαιούνται κρίση από το Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσεων και συνεπακόλουθα προαγωγή στον βαθμό του υποστράτηγου, επειδή δεν πληρούν το κριτήριο του χρόνου διοίκησης με αποτέλεσμα οι δυνατότητες του Ανώτατου Συμβουλίου Κρίσεων για επιλογή, ουσιαστικά, να περιορίζονται όπως εκτιμά το Υπουργείο Άμυνας.
Η διαφωνία του αρχηγούΤον Μάρτιο του 2020 και μόλις μία εβδομάδα πριν από τις ετήσιες κρίσεις και τις προαγωγές των ανώτερων αξιωματικών από το Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσεων, το Υπουργείο Άμυνας κατέθεσε τους επίμαχους κανονισμούς στη Βουλή για ψήφιση, ζητώντας αρχικά την απάλειψη του κριτηρίου του χρόνου διοίκησης των ταξίαρχων από τις προϋποθέσεις που τίθενται για προαγωγή στη θέση υποστράτηγου. Το Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσεων, που προεδρεύεται από τον εκάστοτε υπουργό Άμυνας και συμμετέχουν σ’ αυτό δύο υπουργοί που διορίζει το Υπουργικό Συμβούλιο καθώς και ο αρχηγός της ΕΦ, θα έπρεπε να πληρώσει με τις κρίσεις του 2020 τις δύο θέσεις υποστράτηγων που ήταν κενές. Ωστόσο, ο λόγος που δεν μπορούσε το Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσεων να το πράξει με βάση τους κείμενους κανονισμούς οφειλόταν στο γεγονός ότι είχε αποστρατεύσει την προηγούμενη χρονιά και τους πέντε ταξίαρχους ως ευδοκίμως τερματίσαντες την υπηρεσία τους υπό την προεδρία του τέως υπουργού Άμυνας Σάββα Αγγελίδη. Τις θέσεις τους κατέλαβαν υφιστάμενοί τους. Επειδή, όμως, δεν διέθεταν τον απαιτούμενο έναν χρόνο διοίκησης στον βαθμό του ταξίαρχου για να πάρουν προαγωγή δύο εξ αυτών στον βαθμό του υποστράτηγου, το Υπουργείο Άμυνας κατέθεσε τους εν λόγω κανονισμούς με τους οποίους αρχικά καταργούσε τον χρόνο διοίκησης από τις προϋποθέσεις που τίθενται για προαγωγή ταξίαρχου στον βαθμό του υποστράτηγου. Ωστόσο, μετά από ενστάσεις του αρχηγού της ΕΦ που διατύπωσε στη Βουλή (!), το Υπουργείο Άμυνας υποχρεώθηκε από τους βουλευτές να αναθεωρήσει το κείμενο των κανονισμών. Καθορίζοντας τον απαιτούμενο χρόνο διοίκησης για τους ταξίαρχους στους έξι μήνες για να δικαιούνται προαγωγή.
Η ισοψηφία και η απόρριψηΜε την πανδημία της νόσου του κορωνοϊού να προελαύνει και παρά την απουσία αρκετών βουλευτών που βρίσκονταν σε αυτοπεριορισμό μετά την επιστροφή τους από υπηρεσιακά ταξίδια, συνεκλήθη εκτάκτως συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής, τον Μάρτιο του 2020, από τον Δημήτρη Συλλούρη με έναν και μοναδικό σκοπό: Να ψηφιστούν οι επίμαχοι κανονισμοί με σκοπό την προαγωγή δύο ταξίαρχων στον βαθμό του υποστράτηγου. Τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και Οικολόγοι ζήτησαν την αναβολή της συνεδρίας επικαλούμενα την πανδημία του κορωνοϊού. Ωστόσο, η εισήγηση για αναβολή δεν μπήκε καν σε ψηφοφορία από τον Δημήτρη Συλλούρη. Με τους βουλευτές των υπό αναφορά κομμάτων να καταγγέλλουν από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ότι το Σώμα συνήλθε μεσούσης της πανδημίας με σκοπό να προαγάγει δύο ημέτερους σε υποστράτηγους. Στην ψηφοφορία που ακολούθησε προέκυψε ισοψηφία: 20 βουλευτές από τα κόμματα ΔΗΣΥ, Κίνημα Αλληλεγγύη, ΕΛΑΜ και ΕΔΕΚ ψήφισαν υπέρ και 20 βουλευτές από τα κόμματα ΑΚΕΛ, Κίνημα Οικολόγων, ΔΗΚΟ και η ανεξάρτητη βουλεύτρια Άννα Θεολόγου ψήφισαν εναντίον. Πρώτα ο ΔΗΣΥ και ύστερα η ΕΔΕΚ αμφισβήτησαν το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Όταν οι αρμόδιοι λειτουργοί της Βουλής επιβεβαίωσαν δύο φορές την ορθότητα του αποτελέσματος της ψηφοφορίας, οι επίμαχοι κανονισμοί απορρίφθηκαν λόγω ισοψηφίας.
Δέον να σημειωθεί ότι οι θέσεις των δύο υποστράτηγων πληρώθηκαν τελικά τον Μάρτιο του 2021 καθώς με βάση τους υφιστάμενους κανονισμούς οι ταξίαρχοι θα έπρεπε να συμπληρώσουν έναν χρόνο διοίκησης.
Στο περίμενε Οι συγκεκριμένοι κανονισμοί, όπως και άλλα εξίσου σοβαρά ή και σοβαρότερα ζητήματα της Εθνικής Φρουράς που χρήζουν νομοθετικής ρύθμισης, βρίσκονται στα συρτάρια της Επιτροπής Άμυνας της Βουλής. Με τον πρόεδρό της Μαρίνο Σιζόπουλο να αρνείται επίμονα να τη συγκαλέσει. Και αυτό, διότι διαφωνεί με την απόφαση της Επιτροπής Επιλογής της Βουλής που διόρισε τον πρόεδρο του ΕΛΑΜ Χρίστο Χρίστου μέλος της Επιτροπής Άμυνας. Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Άμυνας είναι η μοναδική επιτροπή που δεν συνεδρίασε με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής. Οι όποιες εξελίξεις επί του θέματος αναμένονται πλέον από τον Σεπτέμβριο καθώς η Βουλή θα αναστείλει τις εργασίες της, την ερχόμενη εβδομάδα, λόγω θερινών διακοπών.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.