Το κράτος είχε αποδεχθεί την πλήρη ευθύνη για τον σοβαρότατο τραυματισμό του 57χρονου (τότε) δασοπυροσβέστη, ο οποίος κατέστη ανίκανος σε ποσοστό 100% για οποιαδήποτε εργασία.
Aποζημιώσεις, που ανέρχονται στις €965.000, για τραυματισμό δασοπυροσβέστη στην πυρκαγιά της Σολέας το 2016, συμφώνησε ενώπιον δικαστηρίου ο γενικός εισαγγελέας. Το κράτος είχε αποδεχθεί την πλήρη ευθύνη για τον σοβαρότατο τραυματισμό του 57χρονου (τότε) δασοπυροσβέστη Ι.Μ., ο οποίος κατέστη ανίκανος σε ποσοστό 100% για οποιαδήποτε εργασία. Στην πυρκαγιά της Σολέας είχαν βρει τραγικό θάνατο επίσης δύο δασοπυροσβέστες, ο Ανδρέας Σοφοκλέους και ο Μάριος Αριστοτέλους, όταν ανατράπηκε το βυτιοφόρο όχημα που επέβαιναν και έπεσε σε χαράδρα.
Χωρίς εκπαίδευσηΟι συνθήκες κάτω από τις οποίες τραυματίστηκε ο Ι.Μ. είναι συγκλονιστικές και ταυτόχρονα αποκαλυπτικές για τον ερασιτεχνισμό των αρμόδιων υπηρεσιών και συγκεκριμένα του Τμήματος Δασών. Στην έκθεση απαίτησης της αγωγής αναφέρεται πως στα καθήκοντα του Ι.Μ., μεταξύ άλλων, ήταν η διάνοιξη δασικών δρόμων και αντιπυρικών ζωνών στις δασικές περιοχές της Λεμεσού τις οποίες γνώριζε πολύ καλά. Ωστόσο, το καλοκαίρι του 2016 όταν ξέσπασε η πυρκαγιά στη Σολέα κλήθηκε να συμβάλει στην αντιμετώπισή της και παρά το ότι άλλοι συνάδελφοί του αρνήθηκαν, ο ίδιος μετέβη στην περιοχή που του υπεδείχθη με το ειδικό όχημα για να διανοίξει αντιπυρικές ζώνες. Όπως αναφέρεται, δεν είχε τύχει οποιασδήποτε εκπαίδευσης από την υπηρεσία του ή τους προϊσταμένους του για τον τρόπο χρήσης του συγκεκριμένου μηχανήματος που οδηγούσε, ούτε είχε εκπαίδευση μέσα από το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος, αλλά και για τις κλίσεις σε δασικές περιοχές είτε της Λεμεσού είτε της περιοχής που εστάλη το 2016. Ωστόσο, ο Ι.Μ. ήταν έμπειρος χειριστής, καθώς απέκτησε πείρα μέσα από την πρακτική εργασία στο Τμήμα Δασών για πολλά χρόνια.
Μόνος μέσα στις φλόγεςΟ Ι.Μ. την Κυριακή 19 Ιουνίου 2016 δεν εργαζόταν, αλλά ανταποκρίθηκε αμέσως στο κάλεσμα να βοηθήσει, καθώς η πυρκαγιά στη Σολέα είχε πάρει διαστάσεις και κινδύνευαν ανθρώπινες ζωές και σπίτια. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν γνώριζε καθόλου την περιοχή και πολλοί από τους ντόπιους είχαν αρνηθεί να επιχειρήσουν λόγω των επικίνδυνων κλίσεων του εδάφους. Αναχώρησε από το Συντονιστικό Κέντρο στη Γαλάτα και πήρε οδηγίες να ανοίξει αντιπυρικές ζώνες νοτιοανατολικά του Σινά Όρους. Πήρε οδηγίες από προϊστάμενο του Δασικού Σταθμού Αθαλάσσας, ο οποίος δεν είχε καμία γνώση για το αντικείμενο εργασίας του Ι.Μ. και ξεκίνησε σε μια πλαγιά τη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών. Ο προϊστάμενος αφού υπέδειξε το σημείο που θα εργαζόταν ο Ι.Μ. τον άφησε μόνο του και σηκώθηκε και έφυγε ενώ η φωτιά βρισκόταν πολύ κοντά.
Τον έστειλαν να σκοτωθείΓύρω στις 9 το βράδυ και ενώ είχε σκοτεινιάσει, ο Ι.Μ. πήρε οδηγίες να κατέβει με το ερπυστριοφόρο όχημα σε απότομη πλαγιά για να διανοίξει αντιπυρική ζώνη. Η πλαγιά παρουσίαζε χαλαρό έδαφος με πέτρες, ενώ οι φλόγες που πλησίαζαν ξεπερνούσαν δύο φορές σε ύψος το ερπυστριοφόρο όχημα που οδηγούσε ο Ι.Μ. Το όχημα ακινητοποιήθηκε και δεν μπορούσε να πάει ούτε μπροστά ούτε πίσω και ο Ι.Μ. παρέμεινε εγκλωβισμένος μέσα σε αυτό. Στην προσπάθειά του να κινηθεί το όχημα ανατράπηκε και διένυσε πορεία 100 μέτρων για να ακινητοποιηθεί σε κάποιο σημείο. Αν δεν σταματούσε θα έπεφτε από απότομη πλαγιά και ήταν σίγουρο ότι ο Ι.Μ. δεν θα έβγαινε ζωντανός.
Στον αναπνευστήραΑπό την ανατροπή του οχήματος ο Ι.Μ. τραυματίστηκε σοβαρά. Όταν μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας παρουσίαζε πτώση συνείδησης της τάξης των 8/15 και αμέσως διασωληνώθηκε. Από την αξονική τομογραφία διαπιστώθηκε πως έφερε κατάγματα και τραύματα τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά με κυριότερα αυτά στο κεφάλι. Εισήχθη σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και τέθηκε σε καταστολή. Ακολούθησε χειρουργική επέμβαση για να αντιμετωπιστούν κάποια τραύματα. Του έγινε τραχειοστομία και παρέμεινε στην Εντατική για έναν μήνα.
- Παρουσίασε κωματώδη κατάσταση λόγω κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης με διάχυτη αξονότμηση.
- Θλαστικό τραύμα κεφαλής όπου έγινε συρραφή.
- Θλαστικό τραύμα δεξιάς παλάμης για το οποίο έγινε καθαρισμός και συρραφή.
- Θλαστικό τραύμα δεξιού βραχίονα για το οποίο έγινε συρραφή.
- Κατά την έξοδο από τη ΜΕΘ το δεξιό άνω άκρο παρουσίαζε σημαντική αδυναμία.
Ο Ι.Μ. μετά την Εντατική εισήχθη στο Μέλαθρον Αγωνιστών ΕΟΚΑ για αποκατάσταση με φυσιοθεραπεία, υδροθεραπεία και εργοθεραπεία, παράλληλα με φαρμακευτική αγωγή. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση της θεραπείας παρέμεινε με αδυναμία δεξιού άνω και κάτω άκρου, διαταραχή ισορροπίας και δυσαρθρία και κολλώδη ομιλία. Το ιατροσυμβούλιο που τον εξέτασε τον έκρινε γενικά και ολικά ανίκανο για εργασία σε ποσοστό 100%. Ο Ι.Μ. δεν μπορεί μόνος του να ντυθεί, να κάνει μπάνιο, να αυτοεξυπηρετηθεί, να κυκλοφορήσει, ούτε και να κάνει τις πιο απλές καθημερινές δραστηριότητες. Για το υπόλοιπο της ζωής του θα χρειάζεται τη βοήθεια φροντιστή.
Τίποτα σωστόΣτην έκθεση απαίτησης της αγωγής κατά του κράτους καταγράφονται όλα όσα θα έπρεπε να κάνει το Τμήμα Δασών και δεν έκανε ώστε να προστατεύσει τους υπαλλήλους του.
- Το ερπυστριοφόρο όχημα που οδηγούσε ο Ι.Μ. είχε φαγωμένες ακίδες από την πολλή χρήση σε χιονισμένους ασφαλτόδρομους και συνεπώς δεν μπορούσαν να εισχωρήσουν βαθιά στο έδαφος. Δεν είχαν αλλαχτεί λόγω υψηλού κόστους, ενώ το όχημα δεν τύγχανε συντήρησης σε τακτά χρονικά διαστήματα.
- Το Τμήμα Δασών αγνόησε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήματος, ο οποίος δεν σύστηνε τη χρήση του σε λόφους, βουνά, ράμπες και πλαγιές, αφού το χιόνι, η βροχή, ο πάγος, τα χαλίκια και το χαλαρό χώμα επηρεάζουν τις συνθήκες του εδάφους και το κάνουν επικίνδυνο.
- Δεν εφαρμόστηκε καμία από τις οδηγίες που προβλέπουν οι κανονισμοί του Τμήματος Δασών και αφορούν την ασφάλεια του προσωπικού.
- Δόθηκαν λανθασμένες οδηγίες για διάνοιξη αντιπυρικής ζώνης η οποία δεν επρόκειτο να προσφέρει τίποτα σημαντικό στην προσπάθεια περιορισμού της εξάπλωσης της πυρκαγιάς.
- Δεν λήφθηκε υπ' όψιν από τους υπεύθυνους ότι το έδαφος ήταν επικίνδυνο, κάτι που οδήγησε στην ανατροπή του οχήματος.
- Το όχημα σύμφωνα με τον κατασκευαστή δεν έπρεπε να επιχειρεί σε πλαγιές με κλίση μεγαλύτερη από 45% και ο Ι.Μ. κλήθηκε να εργαστεί σε πλαγιές με κλίση 32 έως 63%.
- Δεν προβλέφθηκε ασφαλής οδός διαφυγής σε περίπτωση παγίδευσης του οδηγού και του οχήματος.
- Ανέθεσαν στον Ι.Μ. εργασίες σε συνθήκες σκότους και μειωμένης ορατότητας λόγω καπνών.
Από την τσέπη μαςΟι αποζημιώσεις του περίπου ενός εκατ. ευρώ που αποφασίστηκε να δοθούν στον Ι.Μ. δεν θα πληρωθούν βεβαίως από κανέναν από τους υπεύθυνους για το ατύχημα. Για ακόμη μία φορά οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν τα λάθη και τις εγκληματικές παραλείψεις δημόσιων υπαλλήλων, οι οποίοι παραμένουν στις θέσεις τους, λαμβάνοντας τις προαγωγές, τις προσαυξήσεις και τους μισθούς τους.
Δικηγόρος του Ι.Μ. ήταν ο κ. Κώστας Δημητριάδης, ο οποίος τεκμηρίωσε με πάσα λεπτομέρεια τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τραυματίστηκε ο πελάτης του. Η ακρόαση της υπόθεσης άρχισε στις 5 Απριλίου και ακούστηκαν δύο εμπειρογνώμονες και αρκετοί άλλοι μάρτυρες. Η κ. Ελ. Φλωρέντζου που εκπροσωπούσε τη Νομική Υπηρεσία, εκκρεμούσης της διαδικασίας αποδέχθηκε πως η Κυπριακή Δημοκρατία ευθύνεται πλήρως για τον τραυματισμό του Ι.Μ. Συμφωνήθηκαν τα ποσά των αποζημιώσεων και εκδόθηκε η απόφαση από τον πρόεδρο του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας κ. Λεωνίδα Καλογήρου. Ο δικηγόρος Κ. Δημητριάδης ανέφερε στον «Π» πως ο τραυματισμός του πελάτη του αποδείχθηκε πως ήταν σοβαρός και παρέμεινε με ημιπληγία, κολλώδη ομιλία και καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.