Την αναγκαιότητα να διασφαλιστεί η οικονομική ανεξαρτησία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (ΕΥ) ανέδειξε προ μηνός με ανακοίνωση η ΕΥ, χαιρετίζοντας τη σχετική πρόταση νόμου του Γιώργου Περδίκη του Κινήματος Οικολόγων. Μία εβδομάδα μετά, το ΑΚΕΛ έσπευσε να συνυπογράψει την πρόταση Περδίκη, η οποία ελλείψει νομοθεσίας που να διέπει τη λειτουργία της ΕΥ εισηγείται την τροποποίηση του Συντάγματος. Ανάμεσα σε 11 άλλα κράτη μέλη της ΕΕ (Δανία, Εσθονία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Ουγγαρία, Πολωνία, Σουηδία, Φινλανδία), οι ελεγκτικές υπηρεσίες των οποίων έχουν επικεφαλής γενικούς ελεγκτές (και όχι συλλογικά σώματα), μόνο η Κύπρος δεν έχει νομοθεσία που να ρυθμίζει τη λειτουργία της ΕΥ.
Και στα 12 κράτη ο έλεγχος των δημόσιων δαπανών ερείδεται στο Σύνταγμα κάθε χώρας. Η συνταγματική κατοχύρωση των ελέγχων στις δημόσιες δαπάνες δεν γίνεται όμως σε όλες τις περιπτώσεις με αναφορά σε μιαν ανεξάρτητη ελεγκτική υπηρεσία. Για παράδειγμα, στη Δανία, ο ρόλος της ελεγκτικής υπηρεσίας προσδιορίζεται σε σχετικό νόμο του 1976, ο οποίος αναθεωρήθηκε τέσσερις φορές έκτοτε. Την ύπατη αρμοδιότητα ελέγχου των δημόσιων δαπανών το Σύνταγμα της Δανίας την επιφυλάσσει σε ανεξάρτητο σώμα, που διορίζεται από τη Βουλή. Αντίθετα με τις κοινοβουλευτικές επιτροπές ελέγχου των άλλων 11 κρατών, η δανέζικη επιτροπή θεωρείται ανεξάρτητο σώμα, μεταξύ κυβέρνησης και Βουλής, και ως εκ τούτου δεν αποτελείται αναγκαστικά από βουλευτές. Επιπλέον, στον προσδιορισμό του καθήκοντος να επιθεωρεί κατά πόσο οι λογαριασμοί της κυβέρνησης είναι ορθοί, νόμιμοι και σύμφωνοι με τους στόχους του προϋπολογισμού αναφέρεται ρητά ότι η εν λόγω επιτροπή δύναται να κάνει χρήση στοιχείων πέραν εκείνων που εντοπίζονται στις εκθέσεις του γενικού ελεγκτή. Η δυνατότητα αυτή παραπέμπει σε μορφή άσκησης πίεσης στην ελεγκτική υπηρεσία να εκπληρώσει με συνέπεια την αποστολή της, αφού η δανέζικη επιτροπή δημόσιων λογαριασμών έχει υποχρέωση να υποβάλλει εκθέσεις με τα συμπεράσματά της στη Βουλή.
Επίπεδα ελέγχου
Το σουηδικό μοντέλο
Το πιο ασυνήθιστο μοντέλο προσωποπαγούς ελεγκτικής υπηρεσίας είναι της Σουηδίας, όπου η Βουλή διορίζει τρεις ίσους γενικούς ελεγκτές με 7ετή θητεία. Μαζί τους διορίζεται και ένα συμβούλιο, ο ρόλος του οποίου, όπως και των τριών γενικών ελεγκτών, καθορίζεται στο Σύνταγμα της χώρας. Το συμβούλιο μπορεί να κάνει σχόλια στο πλάνο ελέγχων. Κάθε ένας από τους τρεις γενικούς ελεγκτές είναι ανεξάρτητος στους ελέγχους που πραγματοποιεί, ωστόσο όλοι είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν το συμβούλιο για κάθε έκθεση που ετοιμάζουν. Στις συσκέψεις τους, προεδρεύει ο γενικός ελεγκτής που είναι υπεύθυνος για τη διοίκηση της ελεγκτικής υπηρεσίας. Σε περίπτωση διαφωνίας, λαμβάνεται απόφαση κατά πλειοψηφία.
Βρετανικές συστάσεις προς την Ελεγκτική αλλά και σημαντικές διαφορές
Δ.σ. δίπλα σε γενικό ελεγκτή
Το βρετανικό μοντέλο διαμόρφωσης του προϋπολογισμού της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αντιγράφει η πρόταση Οικολόγων - ΑΚΕΛ, ξεχνώντας όμως το δ.σ.
Τον περασμένο Απρίλιο, ο γενικός ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας από τους εμπειρογνώμονες της ελεγκτικής υπηρεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου (ΝΑΟ), αναφέροντας ότι “οι συστάσεις των Βρετανών θα υιοθετηθούν στο 100% εντός ενός έτους”. Το βρετανικό μοντέλο διαφέρει από το κυπριακό ως προς την ανάγκη συνεννόησης μεταξύ πρωθυπουργού και προέδρου της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για τον διορισμό του γενικού ελεγκτή. Στη Μεγάλη Βρετανία η ανεξαρτησία του γενικού ελεγκτή εξασφαλίζεται μέσω της υπαγωγής του στη Βουλή, ενώ το χρονικό όριο θητείας για τον γενικό ελεγκτή είναι 10 χρόνια. Ο προϋπολογισμός της βρετανικής ελεγκτικής υπηρεσίας συντάσσεται από τον γενικό ελεγκτή και εγκρίνεται ή όχι από τη Βουλή (ό,τι εισηγείται, δηλαδή, η πρόταση νόμου Οικολόγων - ΑΚΕΛ). Αξιοσημείωτη διαφορά σε σχέση με την Κύπρο αποτελεί η λειτουργία στο Ηνωμένο Βασίλειο διοικητικού συμβουλίου της ελεγκτικής υπηρεσίας αποτελούμενου από τον γενικό ελεγκτή, 5 μη εκτελεστικά μέλη, που διορίζονται από τη Βουλή, και 3 μέλη προερχόμενα από το προσωπικό. Ο πρόεδρος του δ.σ. δεν είναι ο γενικός ελεγκτής και σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των δύο το θέμα τίθεται ενώπιον του δ.σ.
Μέχρι συνταξιοδότηση
Η μόνη χώρα όπου, όπως στην Κύπρο, ο γενικός ελεγκτής διορίζεται μέχρι τη συνταξιοδότησή του είναι η Ιρλανδία. Στα άλλα 10 κράτη η θητεία των γενικών ελεγκτών είναι από 4 μέχρι 12 έτη με δικαίωμα ανανέωσης των διορισμών. Επίσης όπως στην Κύπρο, ο διορισμός του Ιρλανδού γενικού ελεγκτή γίνεται από τον Πρόεδρο, με τη διαφορά ότι εκεί προηγείται εισήγηση της Βουλής. Η ανεξαρτησία του Ιρλανδού γενικού ελεγκτή κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα, ενώ οι εκθέσεις του κατατίθενται στη Βουλή.
Διεξαγωγή ερευνών
Στην Κύπρο δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της θητείας του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη που ο τρόπος με τον οποίο ξεκίνησαν οι έρευνές του προκάλεσε δυσπιστία στα ευρήματα των ελέγχων του. Χαρακτηριστικές είναι έρευνες κατόπιν καταγγελιών βουλευτών της αντιπολίτευσης, με πιο γνωστές, για την αντιπαράθεση που προκάλεσαν, την έρευνα για παράσταση του ΘΟΚ στη Σαλαμίνα και την έρευνα για το στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών και μέλος του ΔΗΣΥ που αποσπάστηκε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Κάποια κράτη μέλη της ΕΕ έχουν θεσμοθετήσει τη διαδικασία μέσα από την οποία μπορεί να ζητά η Βουλή τη διεξαγωγή συγκεκριμένων ερευνών. Στην Εσθονία, η Βουλή μπορεί να εισηγηθεί θέματα προς διερεύνηση, αλλά η τελική απόφαση ανήκει στον γενικό ελεγκτή. Στη Δανία, η επιτροπή της Βουλής, η αρμοδιότητα της οποίας επί των δημόσιων λογαριασμών ορίζεται στο Σύνταγμα, νομιμοποιείται να ζητήσει διεξαγωγή συγκεκριμένων ερευνών. Στην Ουγγαρία φαίνεται να ξεπερνούν το όριο που χωρίζει ελεγκτές και ελεγχόμενους, επιτρέποντας στην κυβέρνηση να ζητήσει τη διεξαγωγή συγκεκριμένων ερευνών. Η πρόσβαση σε στοιχεία των ελεγχόμενων οντοτήτων είναι απρόσκοπτη για όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες, όπως ισχύει και στην Κύπρο. Στη Φινλανδία, μάλιστα, ο γενικός ελεγκτής έχει εξουσία να επιβάλει ο ίδιος πρόστιμα σε όποιον αρνηθεί να προσκομίσει στοιχεία εγκαίρως.
Σημείωση: Οι νομοθεσίες των 11 κρατών είναι όλες αναρτημένες στο διαδίκτυο στην αγγλική.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.