Η κατάσταση στο Τμήμα Αναδασμού έχει καταντήσει ως ένα μνημείο συστημικής διαφθοράς και δεν είναι τυχαίο που έχει μετακινηθεί αυτό το Τμήμα στο ΥΠΕΣ
Η κατάσταση στο Τμήμα Αναδασμού έχει καταντήσει ως ένα μνημείο συστημικής διαφθοράς και δεν είναι τυχαίο που έχει μετακινηθεί αυτό το Τμήμα στο Υπουργείο Εσωτερικών, τόνισε ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος ανακοίνωσε ότι θα προωθηθεί άμεσα η ενσωμάτωση του Τμήματος στο Κτηματολόγιο.
«Πολιτική απόφαση - και συμφωνούμε με τον Γενικό Ελεγκτή - είναι ότι άμεσα θα τροχιοδρομηθεί η ενσωμάτωση της υπηρεσίας του Αναδασμού στο Τμήμα του Κτηματολογίου ούτως ώστε να προωθηθούν με τον καλύτερο τρόπο και τάχιστα οι εκκρεμούσες υποθέσεις του αναδασμού», υπογράμμισε ο ΥΠΕΣ μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου, η οποία εξέτασε την ετήσια Έκθεση Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για το Έτος 2015.
Δεν μπορούμε να συντηρούμε πλέον βασίλεια, τόνισε και σημείωσε ότι αυτό το θέμα πρόκειται για μια μεταρρύθμιση του ίδιου του Υπουργείου.
Ανέφερε ότι υπήρχε μια αρχική απόφαση το 2013 όπως ενσωματωθεί το Τμήμα Αναδασμού στο Κτηματολόγιο και πρόσθεσε ότι η προκαταρκτική μελέτη των Ιρλανδών εμπειρογνωμόνων μιλούσε επίσης για την ενσωμάτωση αυτού του τμήματος στο Κτηματολόγιο.
Είπε ότι οι Ιρλανδοί πείστηκαν ότι ενδεχόμενα να μπορούσε να είχε άλλο ρόλο που αφορά τον αστικό αναδασμό, για τον οποίο, όπως είπε, σε όλες τις χώρες του κόσμου αποτελεί κατ΄ εξοχήν ένα πολεοδομικό εργαλείο το οποίο πρέπει να υπάρχει στις πολεοδομικές αρχές για να μην δημιουργούνται βασίλεια, στρεβλώσεις και μη συντονισμός πολιτικής.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Ελεγκτής είπε ότι «αντί να κάνουμε τον αναδασμό για να βοηθήσουμε τη γεωργία, κάναμε τον αναδασμό για να βοηθούμε κάποιους, είτε επιχειρηματίες ανάπτυξης γης, είτε σχετιζόμενους με το Τμήμα του Αναδασμού να καταλήγουν με τεμάχια που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεμονωμένη κατοικία», προσθέτοντας ότι τα φαινόμενα αυτά «άρχισαν από παλιά και συνεχίστηκαν μέχρι πρόσφατα».
Άρα χάσαμε τον μεγάλο στόχο που ήταν η ενίσχυση της υπαίθρου και της γεωργίας, τόνισε και σημείωσε πως δεν πίστευε ότι «σε ένα τέτοιο χαμηλής πολιτικής τμήμα να βρεις τόσο πολύ σαθρή κατάσταση».
Ανέφερε ότι υπήρχε περίπτωση στην οποία το Υπουργικό Συμβούλιο είχε εγκρίνει κάποια έκταση για να εισαχθεί στο σχέδιο αναδασμού και χωρίς καμιά έκταση χρησιμοποιήθηκε 50% περισσότερη κρατική γη και πρόσθεσε ότι τέτοιες περιπτώσεις έχουν αποσταλεί στον Γενικό Εισαγγελέα.
Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ακόμη ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει διαπιστώσει με έρευνα που έχει κάνει ότι «υπάρχει μια εξαιρετικά μεγάλη αναποτελεσματικότητα στον τρόπο με τον οποίο το Τμήμα χειρίζεται τα εναπομείναντα στα χέρια του σχέδια και πολύ σωστά έχει γίνει μεταφορά προσωπικού σε άλλα κυβερνητικά τμήματα».
«Εισήγηση μας είναι οι λίγοι υπάλληλοι που έχουν μείνει να επικεντρωθούν στα σχέδια που έχουν ξεκινήσει» και τα οποία «παραμένουν σε εκκρεμότητα από 12 μέχρι 20 χρόνια», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η λύση είναι μία και είναι το Τμήμα να ενσωματωθεί στο Τμήμα Κτηματολογίου.
Αναφορικά με το θέμα των καθυστερήσεων σε υποθέσεις αναδασμού, ο Υπουργός Εσωτερικών είπε ότι επτά υποθέσεις αναδασμού άρχισαν το 1997, υποτίθεται όδευαν προς το τέλος τους το 2013 και αυτή την στιγμή η πληροφόρηση που έχω είναι πως δεν μπορούν να ολοκληρωθούν, προσθέτοντας ότι δύο από αυτές θα ολοκληρωθούν τα επόμενα δύο χρόνια και οι άλλες πέντε θα παραμείνουν σε εκκρεμότητα.
«Συμφωνούμε πλήρως με τον Γενικό Ελεγκτή και άμεσα θα τροχιοδρομηθούν οι διαδικασίες εκείνες μέσω αποφάσεων του Υπουργικού, μέσω του προϋπολογισμού του 2018 και μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων ούτως ώστε να ολοκληρωθεί αυτή η προσπάθεια», υπογράμμισε.
Όσον αφορά τα κίνητρα για τουριστικές αναπτύξεις, ο κ. Πετρίδης είπε ότι έχουν ληφθεί 93 αιτήσεις οι πλείστες των οποίων έχουν χορηγηθεί, προσθέτοντας ότι αυτό καταδεικνύει ότι η αγορά έχει ανταποκριθεί σε αυτά τα κίνητρα.
Αναφέροντας ότι δόθηκε δεύτερη παράταση της παροχής κινήτρων για δύο χρόνια, ο ΥΠΕΣ είπε ότι έχει δώσει οδηγίες όσον αφορά την απόδοση αυτών των κινήτρων.
Ανέφερε ότι στην τριετία της ύφεσης έχουν γίνει επενδύσεις πέρα των 250 εκατομμυρίων ευρώ στον τουριστικό τομέα και δεν είναι τυχαίο που αυξήθηκε η δυνατότητα του κράτους για απορρόφηση τουριστών, από 2,4 εκ. τουρίστες σε 3,2 εκ. τουρίστες.
Υπολογίζουμε ότι προστέθηκαν 11.000 κλίνες στις υφιστάμενες ξενοδοχειακές μας μονάδες με αποτέλεσμα να μπορούσε να απορροφήσουμε 143.000 τουρίστες περισσότερους τους τρεις μήνες της καλοκαιρινής περιόδου, πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι το επιπρόσθετο ξένο συνάλλαγμα από αυτές τις 11.000 κλίνες ανήλθε στα 143 εκ. ευρώ, το 50% του οποίου διοχετεύτηκε στο σύνολο της οικονομίας και πέραν της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΚ.
Σε σχέση με την παραχώρηση από το Υπουργείο Εσωτερικών επιταγών (τα γνωστά τσεκκούδια) σε δυσπραγούντες πολίτες, ο κ. Πετρίδης είπε ότι το 2016 διαμοιράστηκαν 169.000 ευρώ σε 350 δικαιούχους και ο μέρος όρος για τις επιταγές ήταν 483 ευρώ και πρόσθεσε ότι δεν μπορούν να μπουν αντικειμενικές διαδικασίες γιατί ο λόγος ύπαρξης αυτών των κονδυλίων είναι για απρόβλεπτα πράγματα για να έχεις μια ευελιξία να δώσεις άμεσα κάποια βοήθεια σε κάποιο που χρειάζεται 200, 300 και 400 ευρώ.
«Και να μπορούσαν να μπουν αντικειμενικές διαδικασίες το κόστος διαχείρισης τους θα ήταν πολύ περισσότερο από το ίδιο το ποσό που παραχωρείται», ανέφερε, προσθέτοντας ότι συμφωνεί με τον Γενικό Ελεγκτή ότι ενδεχομένως κάποιοι να μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτό το σύστημα αλλά είναι μεμονωμένες περιπτώσεις.
Ο κ. Πετρίδης είπε ότι το θέμα αυτό διαχειρίζονται το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εργασίας και πρόσθεσε ότι αυτό που θέλει να διερευνήσει και με τα άλλα υπουργεία είναι αν μπορεί να υπάρξει ένα σύστημα διαχείρισης κατά πόσον μεταξύ άλλων ένας είναι δικαιούχος ή όχι ή αν λαμβάνει κάθε έτος τέτοια βοήθεια.
Θέμα πολιτικής είναι να μην δίνεις μεγάλα ποσά, πρόσθεσε.
Αναφορικά με το Κτηματολόγιο, ο κ. Πετρίδης είπε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει επιφορτιστεί με ένα τεράστιο όγκο εργασίας και λειτουργεί με μειωμένο προσωπικό πέρα του 30% και αντιμετώπισε πράγματα που ήταν διαχρονικές παθογένειες και προβλήματα που συσσωρεύτηκαν τα τελευταία 40 έτη.
Όταν αντιμετωπίζεις 100.000 ανέκδοτους τίτλους το 2010 και καταφέρνεις να διεκπεραιώσεις το 65% υπό αντίξοες συνθήκες και να έχουν μείνει 34.000 αιτήσεις, αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της δουλειάς, πρόσθεσε.
Για έκδοση τίτλων έμειναν 34.000 εκ των οποίων οι 6.000 αφορούν αιτήσεις από επιχειρηματίες ανάπτυξης γης και οι άλλες 28.000 κινούνται αυτεπάγγελτα από τον Διευθυντή του Τμήματος, πρόσθεσε.
Αναφορικά με τα καθυστερημένα έσοδα και μισθώματα, ο κ. Πετρίδης είπε ότι αποστέλλονται ειδοποιήσεις καλώντας όλους να καταβάλλουν τα οφειλόμενα ενοίκια και αν δεν συμμορφωθούν απευθυνόμαστε στη νομική υπηρεσία για λήψη δικαστικών μέτρων.
Σε σχέση με τις υποθέσεις για διόρθωση λαθών, ανέφερε ότι έχουν διεκπεραιωθεί 34.037 αιτήσεις διόρθωσης λάθους από τις 42.000 καθώς και 415 ενστάσεις από τις 1.699.
Όσον αφορά στην καθυστέρηση στην καταβολή αποζημίωσης για τις απαλλοτριώσεις, ο κ. Πετρίδης είπε ότι υπήρχαν περίπου 500 εκ. ευρώ καθυστερημένες οφειλές του κράτους και αυτή τη στιγμή με πολύ κόπο έχουν μειωθεί σε 330 εκ. ευρώ.
Το δημοσιονομικό κόστος στον φορολογούμενο από ένα έργο μπορεί να είναι τριπλάσιο από το αρχικό εκτιμημένο κόστος, ανέφερε, προσθέτοντας ότι έχουν σταματήσει οι απαλλοτριώσεις αν δεν είναι προϋπολογισμένες και πρέπει οι απαλλοτριώσεις να μπαίνουν στον προϋπολογισμό.
Αναφερόμενος στο θέμα της διαχείρισης τουρκοκυπριακών περιουσιών, ο κ. Πετρίδης είπε ότι «συμφωνούμε όλοι ότι υπήρχε μια χαώδης, μη αντικειμενική κατάσταση που ήταν ευάλωτη στην διαφθορά», προσθέτοντας ότι γίνεται προσπάθεια να τεθούν αντικειμενικά κριτήρια και «είμαστε στο στάδιο που προσπαθούμε να νοικοκυρέψουμε το σύστημα».
Ανέφερε ότι ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Διαχείρισης τουρκοκυπριακών περιουσιών έχει εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο κριτηρίων και μόλις το σχέδιο εγκριθεί πολιτικά θα «είμαστε σε θέση το συντομότερο δυνατό να το παρουσιάσουμε στην Επιτροπή Ελέγχου».
Επί του προκειμένου, ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Διαχείρισης τουρκοκυπριακών περιουσιών Μάκης Οικονομίδης είπε ότι «υπήρχε για χρόνια ένα θολό τοπίο, το οποίο ευνοούσε ή στο οποίο ευδοκιμούσε κατά καιρούς ο υποκειμενισμός, η αυθαιρεσία, η παρατυπία και η παρανομία».
Αναφορικά με το αντισταθμιστικό ποσό που έπρεπε να καταβάλει ο ιδιώτης για την ανάπτυξη του Mall της Λευκωσίας, ο Γενικός Ελεγκτής είπε ότι η μελέτη του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως ήταν ότι για να επιλυθούν τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την ανέγερση του συγκεκριμένου έργου θα πρέπει να γίνουν πέντε έργα συνολικής αξίας 76 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με εκτίμηση του Τμήματος Δημοσίων Έργων και πρόσθεσε ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων αποφάσισε να χρεώσει τον συγκεκριμένο επιχειρηματία γιατί θα του δίδονταν οι αυξημένοι συντελεστές δόμησης 76.000 ευρώ ή 1 τοις χιλίοις, με εισήγηση του στις 27 Ιουνίου του 2014.
«Υπάρχουν και άλλες μεγάλες αναπτύξεις στην περιοχή, αλλά σίγουρα μια μεγάλη κυκλοφοριακού φόρτου είναι η συγκεκριμένη ανάπτυξη», ανέφερε.
Πρόσθεσε ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων ήρθε και είπε ότι εγώ ένα έργο μπορώ να κάνω αυτή την στιγμή και για ένα έργο κρατώ λεφτά ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ και του βάζω ένα ποσό μικρό πάνω στο έργο που θα κάνω, 3,8% στα δύο εκατομμύρια.
Εξήγησε ότι πληρώνει ο επιχειρηματίας για αυτά τα έργα που θα πρέπει να γίνουν λόγω της δικής του ανάπτυξης.
Ανέφερε ότι σε παραπλήσια ανάπτυξη το 2009 το Τμήμα Δημοσίων Έργων είχε πει ότι μπορούν να προωθηθούν τρία έργα τα οποία κοστολόγησε στα 19 εκ. ευρώ και η επίπτωση είναι 5% ή ποσό 980.000 ευρώ.
Πάλι είναι μικρό ποσό αλλά είναι πενταπλάσιο αυτού του ποσού που επιβλήθηκε στον ιδιώτη για το Mall, πρόσθεσε.
Είπε ακόμη ότι η προσέγγιση των Δημοσίων Έργων ήταν ευνοϊκή για τον επιχειρηματία, προσθέτοντας ότι ο νέος ιδιοκτήτης του Mall θα πληρώσει 300.000 ευρώ.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.