Αναλυτικό σημείωμα Καδή για το νέο σύστημα διορισμών στην Εκπαίδευση

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 7.6.2017
Αναλυτικό σημείωμα Καδή για το νέο σύστημα διορισμών στην Εκπαίδευση
Αναλυτικό σημείωμα για το νέο σύστημα διορισμών στην Εκπαίδευση έδωσε στη δημοσιότητα ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Κώστας Καδής

Οι πρώτες ενέργειες για αλλαγή του συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 80. Εννιά συνολικά πρώην Υπουργοί Παιδείας προσπάθησαν να αλλάξουν την υφιστάμενη κατάσταση. Σε αυτό το διάστημα καμία από τις προτάσεις δεν κατέληξε σε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφού κάποιες παρέμειναν στα συρτάρια, ενώ άλλες πέρασαν ακόμα και από το Υπουργικό Συμβούλιο, χωρίς όμως να καταφέρουν να ψηφιστούν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Τελικά, μετά από πολλές προσπάθειες, συζητήσεις και διαβουλεύσεις πετύχαμε συλλογικά, τον Ιούλιο του 2015, την ψήφιση της Νομοθεσίας για την εφαρμογή του Νέου Συστήματος Διορισμών στην Εκπαίδευση. Η Νομοθεσία αυτή εγκρίθηκε χωρίς καμία αρνητική ψήφο και με αποχή ενός μόνο κόμματος.


Η ανάγκη για αλλαγή

Η αλλαγή αυτή αποτελούσε και εξακολουθεί να αποτελεί απαίτηση της ίδιας της κοινωνίας, καθώς και βούληση της πολιτείας για μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμό ενός συστήματος που όλοι συμφωνούν ότι είναι αναχρονιστικό και έχει κλείσει προ πολλού τον κύκλο ζωής του. Κανένας δεν μπορεί να αντιληφθεί για ποιο λόγο ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος συντηρεί τον 21ο αιώνα ένα σύστημα στο οποίο αναμένουν τη σειρά τους για διορισμό γύρω στις 48500 υποψήφιοι, με μοναδικό κριτήριο το έτος κατάθεσης του πτυχίου τους και τη συνεπακόλουθη σειρά στον κατάλογο. Εξάλλου, η ανάγκη για αλλαγή καταγράφεται σε σειρά εκθέσεων και προτάσεων που έχουν καταθέσει διάφοροι φορείς και εμπειρογνώμονες που μελέτησαν το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα τα τελευταία χρόνια, όπως για παράδειγμα η Έκθεση ΟΥΝΕΣΚΟ (1997), η Έκθεση της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης (2004), ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για την Παιδεία (2007), καθώς και η τελευταία Έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας (2014).

Το Νέο Σύστημα Διορισμών στην Εκπαίδευση

Με μοναδικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον για παροχή σύγχρονης δημόσιας εκπαίδευσης στα παιδιά μας και με στόχο αυτά να διδάσκονται από το καλύτερο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει η χώρα μας, η πολιτεία προχώρησε στη διαμόρφωση του Νέου Συστήματος Διορισμών στην Εκπαίδευση (ΝΣΔΕ), το οποίο εισάγεται την 1η Σεπτεμβρίου 2018, με μεταβατική περίοδο μέχρι την 31η Αυγούστου 2027. Κατά το διάστημα αυτό, οι κενές θέσεις πρώτου διορισμού θα πληρούνται από την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ) με αναλογία 50% από τους υφιστάμενους πίνακες διοριστέων και 50% από τους νέους πίνακες διορισίμων, για τον καταρτισμό των οποίων λαμβάνονται πλέον υπόψη έξι αξιοκρατικά κριτήρια:





























1.Γραπτή εξέταση
α. στη γνώση του αντικειμένου
β. στις δεξιότητες που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός
γ. στη γνώση της Ελληνικής Γλώσσας
2.Πρώτος τίτλος σπουδών
3.Πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα
4.Εκπαιδευτική προϋπηρεσία
5.Έτος κατάθεσης πρώτου τίτλου σπουδών
6.Υπηρεσία στην Εθνική Φρουρά


Σύμφωνα με τον πιο πάνω νόμο, την 1η Σεπτεμβρίου 2027, οι πίνακες διοριστέων θα καταργηθούν και όλοι οι διορισμοί θα γίνονται από τους πίνακες διορισίμων. Οι πρώτες εξετάσεις για το ΝΣΔΕ θα διεξαχθούν το φθινόπωρο του 2017 και οι πρώτοι εκπαιδευτικοί που θα προσληφθούν με το νέο σύστημα θα ξεκινήσουν την εργασία τους τον Σεπτέμβριο του 2018.

Τα επόμενα βήματα

Με την στις 2 Ιουνίου 2017 των νομοθετημάτων που εκκρεμούσαν στη Βουλή έγινε ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης που αφορά στην εφαρμογή του ΝΣΔΕ, αφού ρυθμίζονται όλες οι διαδικασίες που αφορούν στις εξετάσεις που θα διεξαχθούν το ερχόμενο φθινόπωρο. Σημειώνεται ότι με βάση την νομοθεσία που εγκρίθηκε, δεν θα πραγματοποιηθούν εξετάσεις στις ειδικότητες στις οποίες οι εκτιμώμενες ανάγκες για διορισμούς μέσα στην ερχόμενη διετία είναι λιγότερες από έξι. Για σκοπούς πλήρους διαφάνειας, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) θα ανακοινώσει τις εκτιμώμενες ανάγκες σε όλες τις ειδικότητες. Το ΥΠΠ έχει την ετοιμότητα να δρομολογήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για τη διεξαγωγή των πρώτων γραπτών εξετάσεων και τον διορισμό των πρώτων εκπαιδευτικών, στη βάση των προνοιών του νέου συστήματος. Για τον σκοπό αυτό έχει καθορίσει τον σχετικό οδικό χάρτη, τα κυριότερα βήματα του οποίου παρουσιάζονται στον πιο κάτω πίνακα:






















































































Α/Α


ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ


ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ*


1.

Έγκριση πολιτικής για αναγνώριση καθεστώτος εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου από το Υπουργικό Συμβούλιο
18 Μαΐου 2017


2.

Έγκριση τροποποιητικού νόμου και σχετικών κανονισμών για τη διεξαγωγή των εξετάσεων από τη Βουλή των Αντιπροσώπων
2 Ιουνίου 2017


3.

Καταρτισμός καταλόγου εκπαιδευτικών που μπορούν να καταστούν αορίστου χρόνου, με βάση τη νομοθεσία και σύμφωνα με τις υποδείξεις της Νομικής Υπηρεσίας
13 Ιουνίου 2017


4.

Ανακοίνωση εκτίμησης αναγκών για διορισμούς, την επόμενη διετία, καθώς και των ειδικοτήτων στις οποίες θα διενεργηθούν εξετάσεις
16 Ιουνίου 2017


5.

Λήξη προθεσμίας υποβολής αίτησης ενδιαφέροντος για εγγραφή στους πίνακες διορισίμων στην ΕΕΥ
30 Ιουνίου 2017


6.

Έναρξη υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στις εξετάσεις στην Υπηρεσία Εξετάσεων
Αρχές Ιουλίου 2017


7.

Αποστολή αιτήσεων ενδιαφέροντος από την ΕΕΥ στην Υπηρεσία Εξετάσεων
10 Ιουλίου 2017


8.

Λήξη προθεσμίας για υποβολή αιτήσεων για συμμετοχή στις εξετάσεις στην Υπηρεσία Εξετάσεων
24 Ιουλίου 2017


9.

Λήξη προθεσμίας για καταβολή τελών για συμμετοχή στις εξετάσεις στην Υπηρεσία Εξετάσεων
31 Ιουλίου 2017


10.

Αποστολή επιστολών από την ΕΕΥ στους δικαιούχους εκπαιδευτικούς για μετατροπή των συμβάσεών τους σε αορίστου χρόνου
Τέλος Αυγούστου 2017


11.

Ενημέρωση υποψηφίων για το δελτίο συμμετοχής τους στις εξετάσεις
Αρχές Οκτωβρίου 2017


12.

Έναρξη περιόδου εξετάσεων
Αρχές Νοεμβρίου 2017


13.

Ανακοίνωση αποτελεσμάτων – ενημέρωση υποψηφίων
Αρχές Μαρτίου 2018


14.

Καταρτισμός καταλόγων διορισίμων από την ΕΕΥ
Τέλος Μαρτίου 2018


15.

Πρόσληψη πρώτων εκπαιδευτικών με βάση τις πρόνοιες του ΝΣΔΕ
1 Σεπτεμβρίου 2018


* Τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν στη διεξαγωγή των εξετάσεων ενδέχεται να διαφοροποιηθούν, ανάλογα με τον αριθμό των υποψηφίων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον να παρακαθίσουν στις εξετάσεις.

Το ΥΠΠ σύντομα θα κοινοποιήσει στους ενδιαφερόμενους τον αριθμό της Τηλεφωνικής Γραμμής ενημέρωσης που θα λειτουργήσει για τον σκοπό αυτό.

Η διασφάλιση των μη μόνιμων εκπαιδευτικών με πολύμηνη υπηρεσία στην εκπαίδευση

Διαχρονικά, το θέμα της διασφάλισης των μη μόνιμων εκπαιδευτικών που είχαν υπηρετήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης και, τις περισσότερες φορές, οι προσπάθειες ναυαγούσαν, γιατί δεν μπορούσε να εξευρεθεί αποτελεσματική λύση στο συγκεκριμένο ζήτημα. Πρόθεση του ΥΠΠ, και του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας, ήταν από την αρχή οι άνθρωποι αυτοί να αντιμετωπιστούν με ευαισθησία. Από τον Οκτώβριο του 2014 μέχρι και τον Ιούνιο του 2015, μεταξύ του ΥΠΠ και της Νομικής Υπηρεσίας, υπήρξε ανταλλαγή σειράς επιστολών για να απαντηθούν ερωτήματα που σχετίζονταν με την προσπάθεια του ΥΠΠ να εξεύρει τρόπο κατοχύρωσης των εκπαιδευτικών που συμπλήρωναν 30 μήνες εκπαιδευτικής υπηρεσίας. Η θέση της Νομικής Υπηρεσίας ως προς τη δυνατότητα κατοχύρωσης αυτής της ομάδας εκπαιδευτικών ήταν σε όλες τις περιπτώσεις αρνητική. Τα δεδομένα διαφοροποιήθηκαν όταν το Δικαστήριο Εργατικών Διαφορών αποφάσισε ότι συγκεκριμένος αιτητής θα έπρεπε να καταστεί εργοδοτούμενος αορίστου χρόνου. Το ΥΠΠ, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις, προχώρησε ακόμα ένα βήμα παραπέρα και, κατέθεσε σχετική Πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο αποφάσισε την κατοχύρωση όσων εκπαιδευτικών συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας, ως υπαλλήλων αορίστου χρόνου. Η Νομική Υπηρεσία με σχετική γνωμάτευσή της, καθόρισε ποιοι εκπαιδευτικοί μπορούν να τύχουν αυτής της κατοχύρωσης, ξεκαθαρίζοντας πλήρως το θέμα. Συγκεκριμένα, στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν όσοι εκπαιδευτικοί υπηρετούν το εκπαιδευτικό σύστημα κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά και συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας από ετήσιες συμβάσεις ή συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας όταν συμπεριληφθεί σε αυτή και η υπηρεσία τους από το ειδικό καθεστώς που παραχωρήθηκε φέτος με τους αναπληρωματικούς διορισμούς. Εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας από συνδυασμό συμβάσεων και αντικαταστάσεων και εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας μόνο από αντικαταστάσεις δεν μπορούν να περιληφθούν στην κατηγορία αυτή.

Τα εξαγγελθέντα απεργιακά μέτρα της ΠΟΕΔ, τα οποία λαμβάνονται λίγες μόνο μέρες προτού κλείσουν τα σχολεία, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να δικαιολογηθούν, ενώ με λύπη σημειώνουμε ότι καταλήγουν να ταλαιπωρούν τα ίδια τα παιδιά και τους γονείς τους. Δυστυχώς, το μόνο που πετυχαίνουν είναι την πρόκληση αχρείαστης αναστάτωσης, αφού όπως καταδεικνύεται και πιο κάτω, έχουν γίνει όλες οι ρυθμίσεις που ήταν εφικτές από πλευράς του ΥΠΠ και της πολιτείας συνολικά, ώστε να προάγεται το καλό της εκπαίδευσης και του τόπου, χωρίς να θυματοποιούνται εκπαιδευτικοί που έχουν ήδη προσφέρει τις υπηρεσίες τους για σημαντικό χρονικό διάστημα. Αυτό που ζητά η ΠΟΕΔ, δυστυχώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί στο πλαίσιο της νομιμότητας, ενώ το ΥΠΠ δεν μπορεί να αγνοήσει τις συμβουλές της Νομικής Υπηρεσίας, απλά και μόνο για να κατευνάσει τις αδικαιολόγητες και υπέρμετρες αντιδράσεις της ηγεσίας των δασκάλων, η οποία με τη μεγαλύτερη ευκολία εξαγγέλλει απεργιακές κινητοποιήσεις. Το ΥΠΠ υιοθετεί τις γνωματεύσεις του νομικού του συμβούλου, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, εφαρμόζει την κυβερνητική πολιτική, όπως αυτή αποφασίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο και ψηφίζεται σε νομοθεσία από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Αναλυτικότερα, στον ακόλουθο πίνακα παρουσιάζονται οι ευνοϊκές ρυθμίσεις που έχουν υιοθετηθεί μέχρι σήμερα προς όφελος των ατόμων που ήδη υπηρετούν το σύστημα, ώστε να ενημερωθεί πλήρως η κοινή γνώμη για τις παραχωρήσεις που έγιναν μέχρι σήμερα:


































Α/Α


ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ


1.

Έχουν παραχωρηθεί πέραν των 1500 μόνιμων θέσεων κατά την τελευταία τριετία, ώστε οι περισσότεροι μη μόνιμοι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία να διοριστούν.

2.

Η μεταβατική περίοδος εφαρμογής του νέου συστήματος έχει επεκταθεί μέχρι το 2027, ώστε μέχρι τότε οι πλείστοι μη μόνιμοι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία να διοριστούν με το υφιστάμενο σύστημα.

3.

Η εκπαιδευτική προϋπηρεσία και το έτος κατάθεσης του πρώτου τίτλου σπουδών μοριοδοτούνται στο νέο σύστημα διορισμών με ποσοστό που φτάνει το 30%, με αποτέλεσμα οι μη μόνιμοι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία να αποκτούν σημαντικό προβάδισμα.

4.

Όσοι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας κατοχυρώνονται ως υπάλληλοι αορίστου χρόνου.

5.

Μέχρι το 2027 οι αντικαταστάτες θα διορίζονται μόνο από τον υφιστάμενο κατάλογο διοριστέων, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Με αυτό τον τρόπο οι πλείστοι θα πάρουν μόνιμο διορισμό, ενώ οι υπόλοιποι θα αποκτήσουν σημαντικότατο προβάδισμα για διεκδίκηση θέσης με το νέο σύστημα διορισμών.

6.

Οι εξετάσεις που θα παρακάθονται οι εκπαιδευτικοί στο γνωστικό τους αντικείμενο, στο πλαίσιο του νέου συστήματος διορισμών, θα αφορούν το αναλυτικό πρόγραμμα που διδάσκεται σήμερα στα σχολεία, με το οποίο οι μη μόνιμοι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία είναι εξοικειωμένοι.


Επιπρόσθετα, στη δημοτική εκπαίδευση, την ερχόμενη σχολική χρονιά 2017-2018, αναμένεται ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας με σύμβαση θα καταστούν υπάλληλοι αορίστου χρόνου.

Η διόγκωση του προβλήματος

Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι τα τελευταία πέντε χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών που παίρνουν μόνιμο διορισμό μεγαλώνει και η τάση είναι αυξητική, πράγμα που καταρρίπτει το επιχείρημα ότι θυματοποιούνται νέοι εκπαιδευτικοί. Παράλληλα, η ηλικιακή κατανομή από το 2005 μέχρι σήμερα δείχνει ότι υπάρχει μετατόπιση του ανθρώπινου δυναμικού σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στη δημοτική εκπαίδευση τις σχολικές χρονιές από το 2010 μέχρι το 2016 είχαμε διορισμούς εκπαιδευτικών ακόμη και στα 59 τους χρόνια, ενώ στη μέση γενική και μέση τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση είχαμε διορισμούς ακόμη και στα 62 χρόνια. Αναλυτικά οι σχετικές γραφικές παραστάσεις παρουσιάζονται στο Παράρτημα.

Το ΥΠΠ πιστεύει ακράδαντα ότι η εφαρμογή του νέου συστήματος θα είναι προς το συμφέρον της παιδείας μας και πρώτιστα των παιδιών μας, καθώς θα επιλέγει τους καταλληλότερους εκπαιδευτικούς, αλλά ταυτόχρονα θα δίνει και στους εκατοντάδες προσοντούχους και ικανούς νέους μας τη δυνατότητα να εργοδοτηθούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ανοίγοντάς τους επιτέλους ένα παράθυρο ελπίδας. Η εκτελεστική εξουσία δηλώνει παρούσα στην πρόσκληση της νομοθετικής εξουσίας να αντιμετωπίσουμε τις όποιες πιθανές δυσκολίες ή προβλήματα που ενδεχομένως να παρουσιαστούν, μέσα από γόνιμο διάλογο και συνεργασία. Ως εκ τούτου, καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συστρατευθούν μαζί μας, παρέχοντας τη δυνατότητα υλοποίησης της σημαντικής αυτής αλλαγής που θα αναβαθμίσει και θα εκσυγχρονίσει τον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν στα σχολεία μας. Παράλληλα, απευθύνουμε για ακόμη μια φορά κάλεσμα συνεργασίας και συμπόρευσης με την ΠΟΕΔ, την οποία θεωρούμε σημαντικό συνεργάτη στην προσπάθειά μας για επένδυση στην παιδεία, ώστε να μπορούμε να προσδοκούμε σε ένα καλύτερο μέλλον, ως κοινωνία.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Βουλή: Ισοψήφισαν και δεν πέρασε η πρόταση του ΑΚΕΛ για φορολόγηση υπερκερδών των τραπεζών - Συζήτηση σε υψηλούς τόνους

Βουλή: Ισοψήφισαν και δεν πέρασε η πρόταση του ΑΚΕΛ για φορολόγηση υπερκερδών των τραπεζών - Συζήτηση σε υψηλούς τόνους

Βουλή: Ισοψήφισαν και δεν πέρασε η πρόταση του ΑΚΕΛ για φορολόγηση υπερκερδών των τραπεζών - Συζήτηση σε υψηλούς τόνους

Επέκταση γονικής άδειας και αύξηση επιδόματος τοκετού ψήφισε η Βουλή - Με αναδρομική ισχύ από την 1η Οκτωβρίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επέκταση γονικής άδειας και αύξηση επιδόματος τοκετού ψήφισε η Βουλή - Με αναδρομική ισχύ από την 1η Οκτωβρίου

Επέκταση γονικής άδειας και αύξηση επιδόματος τοκετού ψήφισε η Βουλή - Με αναδρομική ισχύ από την 1η Οκτωβρίου

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων

Γεραπετρίτης: Δεν μπορεί να υπάρχει φοβικό πλαίσιο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις - Ο διάλογος είναι το μέσο της λύσης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γεραπετρίτης: Δεν μπορεί να υπάρχει φοβικό πλαίσιο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις - Ο διάλογος είναι το μέσο της λύσης

Γεραπετρίτης: Δεν μπορεί να υπάρχει φοβικό πλαίσιο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις - Ο διάλογος είναι το μέσο της λύσης

Στην Άγκυρα ο Άντονι Μπλίνκεν – Η Συρία στο επίκεντρο της συνάντησης με Ερντογάν
ΚΟΣΜΟΣ

Στην Άγκυρα ο Άντονι Μπλίνκεν – Η Συρία στο επίκεντρο της συνάντησης με Ερντογάν

Στην Άγκυρα ο Άντονι Μπλίνκεν – Η Συρία στο επίκεντρο της συνάντησης με Ερντογάν