Η διαδικασία για την κατασκευή της μαρίνας στην Πάφο ξεκίνησε πρώτη, διότι εκτιμήθηκε ότι η Πάφος λόγω της γεωγραφικής της θέσης προσφερόταν για την ανάπτυξη ναυτικού τουρισμού. Είχε προηγηθεί άλλωστε η διαδικασία χωροθέτησης και είχε κριθεί ότι η περιοχή των Ποτίμων Κισσόνεργας ήταν η ιδανικότερη. Ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε αφορούσε τον σχεδιασμό, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και μεταβίβαση του προτεινόμενου έργου στο κράτος μετά το πέρας της σύμβασης. Ωστόσο, μετά από 11 χρόνια το έργο παραμένει στο ράφι και η Πάφος στερείται ενός σημαντικού έργου υποδομής. Πρόσφατα η Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων αποφάσισε ότι η εταιρεία στην οποία ανατέθηκε το έργο δεν κατάφερε να παρουσιάσει τις απαραίτητες οικονομικές εξασφαλίσεις και γι’ αυτόν τον λόγο διακόπηκε η διαπραγμάτευση με την Poseidon και θα ξεκινήσει ανάλογη διαδικασία με την εταιρεία Pafilia. Με όσα προηγήθηκαν από το 2006 μέχρι το 2017, και ιδιαίτερα κατά το στάδιο της διαπραγμάτευσης με την Poseidon, φαίνεται σχεδόν βέβαιο ότι το έργο θα παραμείνει στο ράφι για πολλά ακόμη χρόνια, με ορατό το ενδεχόμενο επαναπροκήρυξης προσφορών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το ιστορικό
Οι προσφορές για τη μαρίνα της Πάφου κατατέθηκαν στις 29/7/2007. Στις 29/10/2007 οι ιδιώτες σύμβουλοι του Υπ. Εμπορίου εισηγήθηκαν την κατακύρωση της προσφοράς στην Poseidon Grand Marina of Paphos με την εξής κατάταξη τεχνικής αξιολόγησης (βαρύτητα επί του συνόλου 80%): Poseidon Grand Marina 94%, Cybarco και άλλοι 74%, Pafilia 73%. Στη συνέχεια η Επιτροπή Αξιολόγησης του Υπ. Εμπορίου τροποποίησε ως εξής την αξιολόγηση: Poseidon Grand Marina 96%,Cybarco και άλλοι 80% και Pafilia 74%. Με βάση και τις οικονομικές προτάσεις (βαρύτητα επί του συνόλου 20%), το Υπ. Εμπορίου ανακοινώνει στις 10/6/2008 την τελική του απόφαση για κατακύρωση της προσφοράς στην κοινοπραξία Cybarco και άλλοι. Στις 27/7/2008 η Poseidon καταχωρίζει ιεραρχική προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών. Στις 27/11/2008 η ΑΑΠ ανακοινώνει την απόφασή της, σύμφωνα με την οποία ακυρώνεται η απόφαση του Υπ. Εμπορίου και άρα θα έπρεπε να ανατεθεί το έργο στην Poseidon. Aπό το 2008 μέχρι το 2016 η ανάθεση του έργου δεν έγινε, παρά το γεγονός ότι με βάση τους όρους του διαγωνισμού μετά την απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής θα έπρεπε αυτό να γίνει.
Παράλογα και εχθρικά
Η τελική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου εκδίδεται στις 21/12/2015, ενώ το Υπ. Εμπορίου απέστειλε την επιστολή ανάθεσης πέντε μήνες μετά, στις 10/5/2016. Στις 13/5/2016 οι εκπρόσωποι της Poseidon ζήτησαν αμέσως συνάντηση με το Υπ. Εμπορίου για συζήτηση του θέματος, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι μετά την παρέλευση 9 χρόνων από την υποβολή της προσφοράς θα έπρεπε να συζητηθούν διάφορα ζητήματα, με πρώτο βέβαια τη δραματική αλλαγή των οικονομικών συνθηκών. Η συνάντηση αυτή πραγματοποιήθηκε δύο μήνες αργότερα, στις 15/7/2016. Στη συνάντηση δόθηκε στην κοινοπραξία τελεσίγραφο 6 μηνών για την εξεύρεση χρηματοδότησης (ουσιαστικά 4 μηνών, αφού είχαν ήδη παρέλθει οι 2 μήνες). Επίσης, προέκυψε διαφωνία στο γεγονός ότι το υπουργείο ζητούσε την εξασφάλιση χρηματοδότησης του 60% του συνόλου του έργου και όχι μόνο των λιμενικών έργων όπως προβλεπόταν. Η κοινοπραξία ζήτησε νέα συνάντηση με τον υπ. Εμπορίου στις 31/8//2016, ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί. Η κοινοπραξία κατάφερε να καταθέσει τα αποδεικτικά στοιχεία για τη χρηματοδότηση στις 10/11/2016, εντός της προθεσμίας που είχε τεθεί. Μάλιστα, όπως είχε αποκαλυφθεί τότε, ενώ η υποχρέωση ήταν να κατατεθούν αποδεικτικά χρηματοδότησης για 125.37 εκατ. ευρώ, κατατέθηκε επιστολή δέσμευσης χρηματοδότησης από την Τράπεζα Κύπρου 130 εκατ. ευρώ και επιπλέον εγγυητικές των μετόχων με κατάθεση μετρητών ύψους 25,37 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, το Υπ. Εμπορίου στις 28/11/2016 ζήτησε διευκρινίσεις σε ό,τι αφορά την επιστολή της τράπεζας, αφού σε αυτήν αναφερόταν το αυτονόητο, δηλαδή η ανάγκη για επιπλέον 100 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση του έργου...
Ακατανόητοι οι λόγοι της αποτροπής εκτέλεσης του έργου
Στις 31/1/2017 υποβάλλονται οι σχετικές διευκρινίσεις από την Poseidon και, παρά το γεγονός ότι καμία άλλη υποχρέωση δεν υπήρχε, υποβλήθηκαν επιπλέον επιστολές από όλους του μετόχους της κοινοπραξίας ότι θα αναλάβουν την καταβολή των επιπλέον χρημάτων εάν και εφόσον χρειαστούν. Οι επιστολές αυτές συνοδεύονταν και από βεβαιώσεις των ανεξάρτητων ελεγκτικών οίκων της κάθε εταιρείας που συμμετέχει στην κοινοπραξία, οι οποίες βεβαιώνουν περί της ικανότητάς τους να καταβάλουν τα χρήματα αυτά με βάση τους ελεγμένους λογαριασμούς. Επίσης κατατέθηκε επικαιροποιημένο business plan από την KPMG και EY, βάσει των οποίων απαντήθηκε το ερώτημα του Υπ. Εμπορίου για τους πόρους που θα χρειάζονταν για την ολοκλήρωση του έργου. Στις 6/3/2017 οι εκπρόσωποι της Poseidon κλήθηκαν σε συνάντηση στο Υπ. Εμπορίου, κατά την οποία αμφισβητούνται εκ νέου τα στοιχεία που υποβλήθηκαν και ζητείται η προσκόμιση επιπλέον άλλης μίας πηγής χρηματοδότησης. Μάλιστα τέθηκε έως καταληκτική ημερομηνία η 31/3/2017. Στις 28/3/2017 η κοινοπραξία κατέθεσε επιστολή δέσμευσης χρηματοδότησης ύψους 135 εκατ. ευρώ από διεθνή επενδυτικό οίκο με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με επικεφαλής του οργανισμού αυτού την Emirates Gate Investment. Στις 12/4/2017 η κοινοπραξία έλαβε επιστολή με την οποία της ανακοινώνεται ότι δεν ισχύει πλέον η ανάθεση γιατί δεν ικανοποιήθηκαν οι όροι του διαγωνισμού. Μάλιστα, δε, σε ό,τι αφορά την τελευταία επιστολή δέσμευσης χρηματοδότησης που της ζητήθηκε και υποβλήθηκε, αναφέρεται πως δεν λήφθηκε υπόψη διότι υποβλήθηκε εκπρόθεσμα παρότι είχε υποβληθεί, όπως προαναφέρθηκε, στις 28/3/2017, τρεις μέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας. Από το ιστορικό αυτών των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν, όπως τουλάχιστον το έχει καταγράψει η κοινοπραξία Poseidon, φαίνεται πως το Υπ. Εμπορίου για κάποιους ακατανόητους λόγους έκανε ό,τι μπορούσε για να αποτρέψει την υπογραφή συμβολαίων εκτέλεσης του έργου και όχι για το αντίθετο.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.