Συνέχεια στην αντιπαράθεση μεταξύ του Γενικού Ελεγκτή και του Υπουργού Οικονομικών,δίνει η Ελεγκτική υπηρεσία με τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη να απαντά σήμερα στις χθεσινές αναφορές του Υπουργού Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη περί «απώλειας της ανεξαρτησίας και της αντικειμενικότητας του Γενικού Ελεγκτή».
Με ανακοίνωσή της η Ελεγκτική Υπηρεσία, τονίζει ότι «η θέση του Υπουργού πως η Ελεγκτική Υπηρεσία δεν θα πρέπει να εξετάζει καταγγελίες που της υποβάλλονται από βουλευτές της αντιπολίτευσης είναι πρωτοφανής και άλλο τόσο ανησυχητική».
Τονίζεται επίσης πως «καμία τέτοια ανυπόστατη θέση και απαράδεκτη συμπεριφορά του, δεν θα μας εμποδίσει να ασκούμε το έργο μας», ενώ προστίθεται, «ο μόνος που επιχειρεί να πλήξει την ανεξαρτησία μας είναι ο Υπουργός που θέλει να αποφασίζει ποιες καταγγελίες θα εξετάζουμε, ανάλογα με τα δικά του κομματικά ή άλλα κριτήρια».
Σημειώνει μάλιστα πως η αναφορά του Χάρη Γεωργιάδη ότι «η Ελεγκτική Υπηρεσία εξετάζει καταγγελίες βουλευτών της αντιπολίτευσης, ο Γενικός Ελεγκτής “έχει μετατραπεί σε στέλεχος της αντιπολίτευσης” βρίσκεται, κατά τη δική μας άποψη, εντελώς εκτός των αποδεκτών θεσμίων συμπεριφοράς».
Υπενθυμίζεται η αντιπαράθεση ξεκίνησε με την πειθαρχική έρευνα εναντίον της λειτουργού του Υπουργείου Οικονομικών, Σάβιας Ορφανίδου, που ζήτησε ο Γενικός Ελεγκτής, καθώς όπως διαπίστωσε, η συγκεκριμένη δημόσια υπάλληλος κατέχει κομματικό αξίωμα χωρίς να εξασφαλίσει την απαιτούμενη άδεια από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ), όπως ορίζει η κείμενη νομοθεσία.
Σε σχέση με χθεσινές δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών και τη σημερινή παρέμβαση του στο κρατικό ραδιόφωνο, η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει ότι η θέση του Υπουργού πως η Ελεγκτική Υπηρεσία δεν θα πρέπει να εξετάζει καταγγελίες που της υποβάλλονται από βουλευτές της αντιπολίτευσης είναι πρωτοφανής, και άλλο τόσο ανησυχητική. Η δε σημερινή αναφορά του ότι, επειδή η Ελεγκτική Υπηρεσία εξετάζει καταγγελίες βουλευτών της αντιπολίτευσης, ο Γενικός Ελεγκτής «έχει μετατραπεί σε στέλεχος της αντιπολίτευσης» βρίσκεται, κατά τη δική μας άποψη, εντελώς εκτός των αποδεκτών θεσμίων συμπεριφοράς. Εκφράζουμε απλώς τη λύπη μας. Ενημερώνουμε δε τον Υπουργό ότι καμία τέτοια ανυπόστατη θέση και απαράδεκτη συμπεριφορά του δεν θα μας εμποδίσει να ασκούμε το έργο μας. Απορρίπτουμε συνεπώς και τους ισχυρισμούς του ότι δήθεν η εξέταση καταγγελιών βουλευτών συνιστούν στοιχεία που δεικνύουν απώλεια της ανεξαρτησίας και αντικειμενικότητας μας. Ο μόνος που επιχειρεί να πλήξει την ανεξαρτησία μας είναι ο Υπουργός που θέλει να αποφασίζει ποιες καταγγελίες θα εξετάζουμε, ανάλογα με τα δικά του κομματικά ή άλλα κριτήρια. Για παράδειγμα, δεν τον ακούσαμε να διαμαρτύρεται όταν λάβαμε και εξετάσαμε καταγγελίες από βουλευτές του δικού του κόμματος.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία ασχολήθηκε μέχρι σήμερα με τρεις περιπτώσεις υπαλλήλων του ευρύτερου δημόσιου τομέα που ενδεχομένως να παραβίαζαν συγκεκριμένες νομοθεσίες λόγω κατοχής κομματικών αξιωμάτων. Τις παραθέτουμε για να αποδείξουμε, πρώτον ότι η Υπηρεσία μας δεν δρα επιλεκτικά, όπως αυθαίρετα μας κατηγόρησε ο Υπουργός, και δεύτερον για να καταφανεί πως τελικά ο μόνος που ανέχεται περιφρόνηση της συγκεκριμένης νομοθεσίας είναι ο ίδιος ο Υπουργός, που κατά τα άλλα θα έπρεπε να είναι θεματοφύλακάς της, ως ο αρμόδιος Υπουργός για εφαρμογή του σχετικού νόμου σε όλη την δημόσια υπηρεσία.
Αντί ο Υπουργός να μας κατηγορεί ότι σήμερα του καταγγείλαμε τη συγκεκριμένη λειτουργό, στη βάση καταγγελίας που λάβαμε από βουλευτή του ΑΚΕΛ, θα πρέπει ο ίδιος να εξηγήσει γιατί ενώ είναι αρμόδια αρχή συγκάλυψε τη λειτουργό και στέλεχος του κόμματος από το 2013, παραλείποντας μέχρι σήμερα να την ελέγξει πειθαρχικά. Όπως και τους δεκάδες άλλους υπαλλήλους που όπως ο ίδιος αναφέρει γνωρίζει. Είναι ανήκουστο, ο έχων την ευθύνη πειθαρχικού ελέγχου των υπαλλήλων να διαλαλεί ότι όλοι παρανομούσαν και αυτός απλώς τους ανεχόταν.
Όταν υποδείξαμε στον Υπουργό ότι η προσέγγιση του, πως άμα παρανομούν πολλοί δεν μπορείς να ελέγξεις κανέναν, αφίσταται βασικών αρχών χρηστής διοίκησης που δεν επιτρέπουν ισότητα στην παρανομία, «θυμήθηκε» ότι δήθεν τα στελέχη που το 2015 κατά τη ψήφιση του νόμου παρανομούσαν, σήμερα μπορούν να κατέχουν κομματικό αξίωμα χωρίς έγκριση της ΕΔΥ και άρα χωρίς να πληρείται η προϋπόθεση του νόμου ότι τέτοια έγκριση δίνεται μόνο αν τα καθήκοντα της θέσης του υπαλλήλου δεν συγκρούονται και δεν επηρεάζονται με οποιοδήποτε τρόπο από την κατοχή του κομματικού αξιώματος. Θεωρούμε τη θέση του Υπουργού πρωτοφανή, η οποία όψιμα υιοθετείται σε μια προσπάθεια του να θολώσει τα νερά και να αποφύγει το στέλεχος του κόμματος του τον πειθαρχικό έλεγχο.
Με άλλα λόγια, αυτό που τώρα ισχυρίζεται ο Υπουργός (χωρίς φυσικά να έχουμε αντιληφθεί που το βασίζει), είναι πως ο υπάλληλος που το 2013 περιφρόνησε το νόμο και παράνομα στις 10 Ιουλίου 2015 κατείχε κομματικό αξίωμα, όχι μόνο δεν θα πρέπει να διωχθεί πειθαρχικά για την τότε πράξη του, αλλά δήθεν έχει αποκτήσει κάποιου είδους «προνόμιο» να δικαιούται σήμερα να κατέχει το κομματικό αξίωμα χωρίς έγκριση της ΕΔΥ και άρα χωρίς να διασφαλίζεται ότι πληρείται η προϋπόθεση του νόμου για μη σύγκρουση των καθηκόντων της θέσης του με το κομματικό αξίωμα. Αντίθετα, λέει ο Υπουργός, ο νομιμόφρων υπάλληλος που ανέμενε τη αλλαγή της νομοθεσίας προτού αναλάβει κομματικό αξίωμα, θα πρέπει να λάβει έγκριση και άρα να ελεγχθεί ότι πληροί τη συγκεκριμένη προϋπόθεση του νόμου.
Υπενθυμίζουμε πάντως στον Υπουργό ότι, κατά τη συζήτηση της πρότασης νόμου πριν την ψήφιση της, στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, στην παρουσία εκπροσώπων του Υπουργείου του, η Νομική Υπηρεσία είχε εξηγήσει την ύψιστη σημαντικότητα της τήρησης της προϋπόθεσης με βάση την οποία πρέπει να εξασφαλίζεται άδεια από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή (εδώ από την ΕΔΥ) πριν από την ανάληψη κομματικού αξιώματος, αφού, όπως εξήγησε, η προϋπόθεση αυτή συγκεράζει σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό το δικαίωμα ελευθερίας της έκφρασης και της προβλεπόμενης στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας και ερμηνευθείσας στη νομολογία του Ανωτάτου Δικαστηρίου αρχής της διάκρισης μεταξύ της διοικητικής λειτουργίας και της πολιτικής εξουσίας και διασφαλίζει την αποφυγή σύγκρουσης μεταξύ των δύο. Τώρα ο Υπουργός ισχυρίζεται ότι η λειτουργός του Υπουργείου του μπορεί να κατέχει κομματικό αξίωμα χωρίς να λάβει έγκριση από την ΕΔΥ, ως «επιβράβευση» της επειδή ανέλαβε το κομματικό αξίωμα το 2013 περιφρονώντας την τότε ισχύουσα νομοθεσία, με την ανοχή φυσικά του ίδιου του Υπουργού. Αυτό είναι ανήκουστο.
Η Υπηρεσία μας θα αναμένει ενημέρωση από τον Υπουργό για την καταγγελία που έχουμε επίσημα υποβάλει σε αυτόν ότι, για την μεν περίοδο μέχρι τις 10 Ιουλίου 2015 η συγκεκριμένη λειτουργός δεν μπορούσε νόμιμα να κατέχει κομματικό αξίωμα, για τη δε περίοδο μετά την ημερομηνία αυτή μέχρι σήμερα δεν θα μπορούσε να κατέχει κομματικό αξίωμα εκτός αν εξασφάλιζε έγκριση από την ΕΔΥ. Όπως είχαμε εξ αρχής γραπτώς ενημερώσει τον Υπουργό, η καταγγελία μας αφορά την ενδεχόμενη εκ μέρους της παραβίαση του άρθρου 71 του περί Δημοσίας Υπηρεσίας Νόμου. Η καταγγελία υποβλήθηκε στον Υπουργό σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 81(2) του περί Δημοσίας Υπηρεσίας Νόμου. Υπενθυμίζουμε ότι σε γνωμάτευση του τέως Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ημερομηνίας 11 Οκτωβρίου 2006 είχε εξηγηθεί πως αν καταγγελθεί στην Αρμόδια Αρχή (δηλαδή στον Υπουργό), ότι συγκεκριμένος δημόσιος υπάλληλος είναι δυνατό να διέπραξε πειθαρχικό παράπτωμα, τότε η Αρμόδια Αρχή οφείλει να ενεργήσει αμέσως για τη διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας.
Σε κάθε περίπτωση, στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Αν η θέση του Υπουργού που θα μας διαβιβάσει θα είναι αυτή που τώρα θυμήθηκε και που εξήγησε χθες και σήμερα, τότε αυτός που τελεσίδικα θα γνωματεύσει ως προς την ερμηνεία των νόμων θα είναι ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, ως ο νομικός σύμβουλος της Δημοκρατίας, των υπουργών και φυσικά της Υπηρεσίας μας. Να είναι συνεπώς βέβαιος ο Υπουργός ότι τελικά θα επικρατήσει η νομιμότητα.
Θα αναμένουμε επίσης ενημέρωση από τον Υπουργό για το θέμα των διαδικασιών της απόσπασης της συγκεκριμένης λειτουργού του Υπουργείου Οικονομικών στα γραφεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Αυτό είναι το δεύτερο, ξεχωριστό θέμα, που εξετάζει η Υπηρεσία μας στη βάση της ίδιας καταγγελίας της βουλευτού του ΑΚΕΛ. Αν η θέση του και γι αυτό το θέμα θα είναι ότι η εξέταση του «ασφαλώς τελείωσε», όπως δήλωσε το πρωί στο κρατικό ραδιόφωνο, τότε η Υπηρεσία μας θα προχωρήσει σε ολοκλήρωση της εξέτασης του θέματος στη βάση στοιχείων που θα συλλέξει η ίδια η Υπηρεσία για έλεγχο της συγκεκριμένης δαπάνης.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.