Διανύουμε μια μεταβατική περίοδο παρόμοια με της αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων, η οποία θα φέρει κοσμοϊστορικές αλλαγές στο λιμάνι Λεμεσού. Αυτό είναι το μήνυμα που έστειλαν χθες τα διευθυντικά στελέχη της DP World Limassol Τσαρλς Μέιμπι και Νίκος Καμακιώτης, σε μια πρώτη ανασκόπηση της πορείας αναδιοργάνωσης του λιμανιού Λεμεσού, δύο μήνες μετά την ανάθεση της διαχείρισής του σε ιδιώτες.
Την ίδια ώρα, τα δυο αφεντικά της DP World Limassol άφησαν αιχμές προς την Αρχή Λιμένων Κύπρου, αναφερόμενοι σε κατεστημένες νοοτροπίες που πρέπει να αλλάξουν αλλά και σε εμπόδια που παρουσιάζονται στην υλοποίηση των αναπτυξιακών στόχων της εταιρείας. Η κόντρα που υποβόσκει τον τελευταίο καιρό είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εγκατάσταση των εταιρειών υποστήριξης των εργασιών για εξόρυξη υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ και τη δραστηριοποίηση της Total στο λιμάνι. Μέχρι το καλοκαίρι, η DP θα έχει έτοιμη τη δική της βάση τροφοδοσίας εταιρειών υποστήριξης των εργασιών για εξόρυξη υδρογονανθράκων. Σχετικά εκπονήθηκε αναλυτική μελέτη εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία θα παρουσιαστεί στο ΕΒΕΛ Λεμεσού στις 7 Απριλίου, ενώ μέχρι τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να εξασφαλιστούν οι σχετικές άδειες. Οι εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν τους υφιστάμενους καλυμμένους και υπαίθριους αποθηκευτικούς χώρους στην περιοχή του παλιού επιβατικού σταθμού, αλλά και την εγκατάσταση στον ίδιο χώρο της μονάδας παραγωγής λάσπης για τη λίπανση των τρυπανιών των γεωτρήσεων. Όπως επίσης και το κομμάτι τροφοδοσίας των σκαφών μέσω ενός υπογείου δικτύου αγωγών, που θα μεταφέρουν στην πλατφόρμα της γεώτρησης τη λάσπη που θα παράγεται. Ερωτηθείς για τα επίπεδα σκόνης που θα παράγει η μονάδα δίπλα από τον νέο επιβατικό σταθμό, ο διευθυντής Υγείας, Ασφάλειας και Περιβάλλοντος της εταιρείας Νίκος Καμακιώτης τόνισε ότι και αυτή η παράμετρος εξετάστηκε πολύ σοβαρά, και θα ληφθούν πρόνοιες προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι όποιες επιπτώσεις. Υπενθυμίζεται ότι στο νότιο τμήμα του λιμανιού, που βρίσκεται υπό τη διαχείριση της Αρχής Λιμένων, η Total θα έχει έτοιμη μέχρι το καλοκαίρι τη δική της χερσαία βάση εφοδιασμού από την EDT, μαζί με τη μονάδα παραγωγής λάσπης για την υποστήριξη της πρώτης γεώτρησης που πρόκειται να γίνει στο τεμάχιο 11 της κυπριακής ΑΟΖ. Η μονάδα θα κατασκευαστεί στον χώρο όπου βρισκόταν μέχρι το 2014 η αντίστοιχη της Noble Energy και τα έσοδα από τα γενικά λιμενικά τέλη φορτίου που θα καταβάλλει η Total θα καταλήγουν στην DP World. Η παραδοξότητα αυτή είναι το αποτέλεσμα της συμφωνίας της διαχειρίστριας εταιρείας του λιμανιού με το Υπουργείο Μεταφορών τον περασμένο Νοέμβριο, καθώς η DP είχε αμφισβητήσει τη συνεργασία Total και EDT, επικαλούμενη τη συμφωνία που είχε συνάψει, που προέβλεπε ότι θα αναλάμβανε όλες οι φορτοεκφορτώσεις, μη εξαιρούμενων όσων σχετίζονται με τις γεωτρήσεις.
Νέος επιβατικός σταθμός
Όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής της DP World Limassol Τσαρλς Μέιμπι, τα αποτελέσματα των προσπαθειών που καταβάλλονται για αύξηση της επιβατικής κίνησης στο λιμάνι θα φθάνουν σε βάθος διετίας. Ήδη η γνωστή εταιρεία Thomson ξεκινά από σήμερα κρουαζιέρες και κάθε εβδομάδα, επί έξι συνολικά εβδομάδες, με αφετηρία το λιμάνι Λεμεσού, το οποίο θα χρησιμοποιεί ως βάση της.
Σήμερα ξεκινούν και οι προπαρασκευαστικές εργασίες από την Αρχή Λιμένων, για αποσυναρμολόγηση των δυο γερανογεφυρών που βρίσκονται μπροστά από τον νέο επιβατικό σταθμό, οι οποίες θα ολοκληρωθούν σε δυο μήνες. Μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται επίσης να ολοκληρωθεί ο χώρος στάθμευσης της νέας αίθουσας επιβατών, χωρητικότητας 300 θέσεων, όπως και η κατασκευή, από την εταιρεία, της εισόδου και του δρόμου πρόσβασης προς τον σταθμό. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι, για τους σκοπούς αυτούς, θα κατασκευαστεί ένα μικρό πρώτο τμήμα της μελλοντικής Ακταίας Οδού. Όταν ολοκληρωθεί η Ακταία Οδός, οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων θα κατευθύνονται διά του νέου παραλιακού δρόμου στο κέντρο της Λεμεσού, παρακάμπτοντας τις λιμενικές εγκαταστάσεις και τη διαδρομή στην περιοχή του λιμανιού. Στόχος της εταιρείας είναι η έναρξη λειτουργίας του σταθμού τη θερινή περίοδο, διευκρινίζοντας ότι πολλά θα εξαρτηθούν από τη συνεργασία με την Αρχή Λιμένων. Για τη λειτουργία του σταθμού, προς το παρόν δεν θα γίνουν μεγάλες επενδύσεις από τη διαχειρίστρια εταιρεία, καθώς ως επί το πλείστον θα αξιοποιηθεί ο εξοπλισμός που έχει παραληφθεί από την Αρχή Λιμένων. Όπως επισημάνθηκε επίσης, λόγω του μεγέθους του, στον νέο επιβατικό σταθμό θα διοργανώνονται εκθέσεις και συνέδρια από τον Νοέμβριο μέχρι τον Απρίλιο, περίοδο κατά την οποία η κρουαζιέρα κινείται σε χαμηλά επίπεδα. Σε καυτή πατάτα πάντως εξελίσσεται για την DP World η απαίτηση των στοιβαδόρων στα πλοία να διαχειρίζονται το 100% της προκυμαίας που ανατέθηκε στην εταιρεία, κάτι που είναι οικονομικά ασύμφορο για την ίδια. Για την επίλυση της διαφοράς που έχει προκύψει βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με τις συντεχνίες και το Υπουργείο Μεταφορών.