«Θα διπλασιαστούν τα έσοδα» - Συνέντευξη Υπουργού Μεταφορών στον ''Π''

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 13.2.2017
«Θα διπλασιαστούν τα έσοδα» - Συνέντευξη Υπουργού Μεταφορών στον
.Ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μάριος Δημητριάδης, μιλά στον «Π» για το λιμάνι Λεμεσού με αφορμή τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν.

«Είναι υπερβολικές οι αντιδράσεις για τις δυσκολίες που εμφανίστηκαν τις τελευταίες μέρες και μεγάλες οι προοπτικές για το λιμάνι Λεμεσού», επιμένει ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μάριος Δημητριάδης, υπογραμμίζοντας ότι μέσα στα επομένα 2 – 3 χρόνια θα δημιουργηθούν πολλαπλές προοπτικές για το λιμάνι, που θα είναι τελικά προς όφελος της κυπριακής οικονομίας. «Θα αξιοποιηθούν χώροι που έμεναν ανεκμετάλλευτοι και θα αναπτυχθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο που αυτή τη στιγμή είναι μειωμένο – σχεδόν ανύπαρκτο» συμπλήρωσε ο κ. Δημητριάδης σε συνέντευξη που παραχώρησε στον «Π» για το λιμάνι Λεμεσού, με αφορμή τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού από τους ιδιώτες επενδυτές. «Εγώ πιστεύω ότι μπορούμε να διπλασιάσουμε τα έσοδα από τις νέες δραστηριότητες στο λιμάνι Λεμεσού. Ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πολλές εταιρείες, για διάφορες δραστηριότητες που έχουν σχέση με το λιμάνι, κάτι που δεν υπήρχε προηγουμένως. Ακόμη, ο νέος διαχειριστής του σταθμού πολλαπλών χρήσεων έχει ήδη κάνει επαφή με εταιρείες κρουαζιερόπλοιων και φαίνεται ότι υπάρχει προοπτική να αναπτυχθεί ο τουρισμός αυτός, τουλάχιστον για τη Λεμεσό. Επιπλέον, σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού, οι προοπτικές του λιμανιού θα αυξηθούν σημαντικά, αφού θα αρθεί το τουρκικό εμπάργκο στην κυπριακή ναυτιλία και επομένως θα ανοίξουν νέες προοπτικές και για το διαμετακομιστικό εμπόριο», συμπλήρωσε ο υπουργός Μεταφορών.



Βελτιώθηκε η κατάσταση


Αναφορικά με τα προβλήματα που παρουσιάσθηκαν στο λιμάνι Λεμεσού, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβαν οι ιδιώτες επενδυτές, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι βασικά ζήτημα προέκυψε μόνον με την εταιρεία που ανελαβε τη διαχείριση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. «Κάποια επιμέρους εργασιακά θέματα που αφορούν στις άλλες δύο εταιρείες, αναμένω ότι θα επιλυθούν σύντομα. Ναι, η παραγωγικότητα ήταν χαμηλή σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση των πλοίων. Η Eurogate έχει λάβει ήδη μέτρα, έχει φέρει ομάδα στήριξης από τη Γερμανία. Σίγουρα έχουμε σημαντική βελτίωση σε σχέση με τις πρώτες μέρες λειτουργίας του λιμανιού, αλλά ακόμη δεν έχουμε φθάσει στα επιθυμητά επίπεδα εξυπηρέτησης. Αναμένω ότι σύντομα θα είμαστε τουλάχιστον στα προηγούμενα επίπεδα και σε 2 – 3 μήνες πρέπει η παραγωγικότητα να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 25 – 30%», συμπλήρωσε ο υπουργός Μεταφορών.


Τι πήγε λάθος;


Ρώτησα κι εγώ τους Γερμανούς, τους εκπροσώπους της εταιρείας που ήρθαν στην Κύπρο και με τους οποίους είχα συνάντηση την Τετάρτη, τι ήταν αυτό που δημιούργησε όλη τούτη την αναστάτωση τις πρώτες μέρες λειτουργίας. Πιστεύω ότι ήταν ένας συνδυασμός πραγμάτων. Έγιναν πάρα πολλές αλλαγές ταυτόχρονα. Κατ' αρχάς, η μετάβαση από το ένα καθεστώς λειτουργίας στο άλλο έγινε απότομα, switch off - switch on, διότι, δυστυχώς, δεν μπορούσε να γίνει παράλληλη διαχείριση του λιμανιού από κράτος και ιδιώτες για κάποιο διάστημα. Επίσης, έγινε αλλαγή του χώρου εργασίας. Δηλαδή, απ’ εκεί που φορτοεκφορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων γίνονταν σχεδόν σε ολόκληρο το λιμάνι, τώρα έχει γίνει διαχωρισμός του χώρου σε σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και σε σταθμό πολλαπλών χρήσεων. Ακόμη, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ένα καινούργιο λογισμικό σύστημα, όχι μόνον των διαχειριστών αλλά και της Αρχής Λιμένων, και φάνηκε ότι μερικοί εργαζόμενοι χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να εξοικειωθούν με τα νέα συστήματα. Όλα αυτά, λοιπόν, προκάλεσαν καθυστερήσεις, σε κάποιο βαθμό δικαιολογημένες, θα ’λεγα. Αλλά, και εμείς έχουμε τις απαιτήσεις μας και σίγουρα απαιτώ όπως φθάσουμε σε αποδεκτά σημεία εξυπηρέτησης σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Να προσθέσω εδώ ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 θα βρίσκονται στο λιμάνι Λεμεσού και οι καινούργιες γερανογέφυρες, που έχουν ήδη παραγγελθεί, και οι οποίες θα βοηθήσουν στην αύξηση της παραγωγικότητας.


Έχετε διαπιστώσει προσπάθεια να αποδειχθεί από κάποιους ότι ήταν λάθος να περάσει η διαχείριση του λιμανιού σε χέρια ιδιώτη;


Τα λιμάνια γενικότερα δεν έχουν και την καλύτερη φήμη… Υπάρχουν πάρα, πάρα, πολλά εμπλεκόμενα συμφέροντα, πολλά εργασιακά θέματα. Σίγουρα υπήρξε αντίδραση από κάποιους. Τώρα, εάν ήταν οργανωμένο ή όχι, εγώ δεν θα πω ότι ήταν οργανωμένο, δεν κάνω τέτοιες εικασίες. Αλλά, το ότι κάποιοι προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην αρχή, για να πουν ότι αποδεικνύεται ότι δεν έπρεπε να δοθεί η διαχείριση του λιμανιού σε ιδιώτες, αυτό είναι γεγονός. Όμως, στο τέλος της ημέρας, το ποιος θα δικαιωθεί θα φανεί με την πάροδο του χρόνου, δεν πρέπει κανείς να βγάζει συμπεράσματα από την πρώτη εβδομάδα.


Φύγανε πλοία και πήγανε σε άλλα λιμάνια λόγω όλων αυτών των προβλημάτων; Ποιος θα πληρώσει τις ζημιές;


Ναι, κάποια πλοία ξεφόρτωσαν σε άλλα λιμάνια και θα πρέπει να φέρουν πίσω τα εμπορεύματα. Σίγουρα κάποιες ζημιές προκλήθηκαν από τις καθυστερήσεις. Όμως, υπάρχουν διαδικασίες και αυτοί που πρέπει να πληρώσουν θα πληρώσουν.


Ποιοι είναι αυτοί;


Εκείνοι που ευθύνονται.


Αυξήθηκαν οι ταρίφες;


Γενικά, οι ρυθμιζόμενες ταρίφες έχουν μειωθεί και, μάλιστα, για κάποια προϊόντα έχουν μειωθεί πάρα πολύ σημαντικά. Όπως, για παράδειγμα, στα ηλεκτρικά είδη. Για μερικά προϊόντα έχουν αυξηθεί λίγο, και αυτό συμβαίνει γιατί προηγουμένως ήταν επιδοτούμενα από κάποια άλλα. Αυτή τη στιγμή υπάρχει χρέωση -όπως γίνεται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου- για τη διαχείριση του εμπορευματοκιβωτίου, και όχι με βάση του περιεχομένου του εμπορευματοκιβωτίου. Δεν μπορείς να διαφοροποιείς το κόστος αναλόγως με το τι περιέχει μέσα το εμπορευματοκιβώτιο. Δηλαδή, άλλη χρέωση αν έχει μέσα εσπεριοειδή και άλλη αν έχει μέσα τηλεοράσεις. Κάποιες αυξήσεις σε σχέση με προηγουμένως παρατηρήθηκαν στις λεγόμενες μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις, γιατί κάποιες ήταν επιοδοτούμενες ή υπήρχαν πρακτικές οι οποίες δεν υπάρχουν σε οποιοδήποτε άλλο λιμάνι, και έπρεπε αυτές να αλλάξουν. Παρατηρώ υπερβολικές αντιδράσεις, με την έννοια ότι, ναι μεν έχουν αυξηθεί τα αποθηκευτικά τέλη, αλλά προηγουμένως κάποιοι χρησιμοποιούσαν το λιμάνι σαν τον αποθηκευτικό τους χώρο… Αυτοί οι χώροι τώρα θα χρησιμοποιούνται για παραγωγικούς σκοπούς. Και παρά το ότι κάποιες χρεώσεις είναι μη ρυθμιζόμενες, θα γίνεται σύγκριση με γειτονικά λιμάνια και σε περίπτωση που διαπιστώνεται σημαντική απόκλιση μπορούμε να ρυθμίσουμε και αυτές τις χρεώσεις. Επομένως, δεν είναι ανεξέλεγκτες οι χρεώσεις. Είμαστε σε διάλογο με τις εταιρείες, και εκεί και όπου έχουμε εντοπίσει στρεβλώσεις αναμένω ότι σύντομα θα γίνουν διορθωτικές κινήσεις.


«Στις 7 Φεβρουαρίου, καταθέσαμε πρόταση στην ΕΕ για επέκταση του λιμανιού του Βασιλικού. Θέλουμε να κατασκευάσουμε στο Βασιλικό έναν καινούργιο μόλο, με στόχο την εξυπηρέτηση του οχληρού φορτίου. Το όλο έργο, που σχεδιάζουμε να είναι έτοιμο μέχρι το 2020, θα κοστίσει περίπου 36 εκατομμύρια ευρώ και τα περισσότερα χρήματα θα έρθουν από ευρωπαϊκά κονδύλια»


Γιατί αυτά δεν έγιναν εκ των προτέρων;


Είναι αλήθεια ότι έγινε κάποιο λάθος με τις μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις, οι οποίες δόθηκαν στο Υπουργείο Μεταφορών μια εβδομάδα πριν λειτουργήσει το λιμάνι, ενώ είχαμε ζητήσει να τις έχουμε τουλάχιστον δύο μήνες πριν. Γι' αυτό το θέμα έχω αποστείλει επιστολή με τις σχετικές παρατηρήσεις στις εταιρείες. Γενικότερα, υπάρχει κανονισμός, πέραν των 160 σελίδων, που αφορά στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχει η Αρχή Λιμένων ως εποπτική αρχή. Και σε περίπτωση παραβίασης του κανονισμού, η εποπτική αρχή έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμα που αρχίζουν από 40.000 ευρώ για κάθε παράβαση και φθάνουν μέχρι και τις 80.000 ευρώ. Επομένως, το κράτος έχει σημαντικά όπλα να ελέγξει τον ιδιώτη. Δεν είναι ανεξέλγκτη η λειτουργία του λιμανιού, όπως λανθασμένα κάποιοι νομίζουν.


«Η περίοδος εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας λήγει στις 3 του Μάρτη. Ναι, υπάρχει ενδιαφέρον για το λιμάνι, το οποίο θα έχει και κάποιες εμπορικές δραστηριότητες, αλλά θα είναι περισσότερο τουριστικό σε συνδυασμό και με τη μαρίνα Λάρνακας. Στόχος είναι να υπογραφούν οι συμβάσεις πριν το τέλος του 2017. Δηλαδή, θα έχουμε επενδυτή για το λιμάνι της Λάρνακας πριν το τέλος του τρέχοντος έτους»




Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μάριο Δημητριάδη, «τα οφέλη για την κυπριακή οικονομία από το λιμάνι Λεμεσού θα γίνουν αντιληπτά μετά από 2 – 3 χρόνια».



Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Πρ. Χριστοδουλίδης: Σύντομα εξελίξεις σε σχέση με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πρ. Χριστοδουλίδης: Σύντομα εξελίξεις σε σχέση με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων

Πρ. Χριστοδουλίδης: Σύντομα εξελίξεις σε σχέση με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων

Μπλίνκεν: Είμαστε κοντά σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα
ΚΟΣΜΟΣ

Μπλίνκεν: Είμαστε κοντά σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα

Μπλίνκεν: Είμαστε κοντά σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα

Ψηφιακό μπλακ άουτ: Το viral timelapse βίντεο που δείχνει πώς άδειασε σταδιακά ο ουρανός των ΗΠΑ
ΚΟΣΜΟΣ

Ψηφιακό μπλακ άουτ: Το viral timelapse βίντεο που δείχνει πώς άδειασε σταδιακά ο ουρανός των ΗΠΑ

Ψηφιακό μπλακ άουτ: Το viral timelapse βίντεο που δείχνει πώς άδειασε σταδιακά ο ουρανός των ΗΠΑ

Από κίτρινη σε πορτοκαλί προειδοποίηση για αύριο – Στους 43 βαθμούς η θερμοκρασία
ΚΥΠΡΟΣ

Από κίτρινη σε πορτοκαλί προειδοποίηση για αύριο – Στους 43 βαθμούς η θερμοκρασία

Από κίτρινη σε πορτοκαλί προειδοποίηση για αύριο – Στους 43 βαθμούς η θερμοκρασία

Αύξηση εμπορίου μέσω Πράσινης Γραμμής και ΠΟΠ για χαλλούμι ξεχωρίζει ως επιτεύγματα 5ετίας η ΕΕ
ΚΥΠΡΟΣ

Αύξηση εμπορίου μέσω Πράσινης Γραμμής και ΠΟΠ για χαλλούμι ξεχωρίζει ως επιτεύγματα 5ετίας η ΕΕ

Αύξηση εμπορίου μέσω Πράσινης Γραμμής και ΠΟΠ για χαλλούμι ξεχωρίζει ως επιτεύγματα 5ετίας η ΕΕ