Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, σε καλό δρόμο βρίσκεται και η διαδικασία για την αναθεώρηση και βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης του εκπαιδευτικού
Ο προγραμματισμός της επόμενης χρονιάς απασχολεί ήδη το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, δήλωσε ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξη του στο ΚΥΠΕ, σημειώνοντας παράλληλα ότι παρά αυτό τον μεγάλο αντιπερισπασμό, που είναι η αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, προωθούν αυτή την περίοδο μια σειρά από αλλαγές που έχουν στόχο την ποιοτική ενίσχυση της εκπαίδευσης, την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.
Σημείωσε, επιπρόσθετα, ότι στρατηγικός στόχος αυτής της διακυβέρνησης είναι και η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
«Έγιναν μέχρι τώρα αρκετές αλλαγές και τομές, στο πλαίσιο μιας μεταρρύθμισης. Φέτος είχαμε πολύ καλά αποτελέσματα και για τα δημοτικά και για τα γυμνάσια στις διεθνείς μετρήσεις, σαφή βελτίωση στα όσα καταγράφονται στη διεθνή έρευνα TIMMS», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο προγραμματισμός της νέας χρονιάς για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και πως θα προχωρήσει το Υπουργείο εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας, ο κ. Προδρόμου είπε ότι ο προγραμματισμός της επόμενης χρονιάς, «όσο κι αν ίσως φαίνεται νωρίς, μας απασχολεί ήδη».
«Θα έχουμε και πάλι να κερδίσουμε ένα στοίχημα. Όχι μόνο γιατί πρέπει να προετοιμαστούμε και ενδεχομένως να είμαστε έτοιμοι και για κάποια μέτρα προστασίας -όχι βέβαια τα φετινά, αλλά δεν αποκλείεται κάποια μέτρα να χρειάζονται. Αλλά και διότι πρέπει να επαναξιολογήσουμε τα δεδομένα των τελευταίων δυο χρόνων και να ενισχυθεί ή και να προσαρμοσθεί αναλόγως η διδασκαλία σε διάφορες βαθμίδες ή τάξεις», πρόσθεσε.
Όπως είπε, «πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι είναι μαθητές και μαθήτριες που πέρασαν την πρώτη και δευτέρα λυκείου μέσα σε αυτή την ταραγμένη περίοδο και του χρόνου θα είναι τελειόφοιτοι».
«Όπως επίσης είναι παιδιά που έκαναν τα πρώτα βήματά τους στο σχολείο, Α’ και Β’ δημοτικού, μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Ως γνωστό έχουμε πάντα ένα κάποιο ποσοστό παιδιών με κίνδυνο λειτουργικού αναλφαβητισμού. Πρέπει να δούμε και τώρα τι ακριβώς έχει συμβεί και να λάβουμε ενδεχομένως ενισχυτικά μέτρα», ανέφερε.
«Σε αυτό θα βοηθήσουν κάποιες διαγνώσεις που θα κάνουμε για πρώτη φορά φέτος σε δημοτικά και προδημοτική. Είναι σκόπιμο να εντοπίζονται ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού όσο γίνεται σε πρώιμη φάση για να γίνονται σχεδιασμοί και να δίνονται λύσεις», συμπλήρωσε.
Σε ερώτηση αν σχεδιάζεται κάτι συγκεκριμένο για τα μαθησιακά αποτελέσματα, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «χαίρομαι που κάνετε αυτή την ερώτηση. Το θεωρώ περίεργο και θα πρέπει να σημειώσω ότι συνήθως, οι πιο πολλοί, ρωτούν συνεχώς και ενδιαφέρονται για τις εξετάσεις».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «άλλο είναι όμως το κρίσιμο ζήτημα. Είναι η διδασκαλία και η μάθηση. Είναι η παιδαγωγική διαδικασία και η απόδοσή της. Η μετάδοση γνώσης, αλλά και όλα τα παρεμφερή».
Δυστυχώς, είπε, «δεν φαίνεται αυτό να απασχολεί όσο θα έπρεπε. «Εμείς όμως προβληματιζόμαστε στο Υπουργείο. Και για τα παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού, τι αρχή έκαναν δηλαδή στη σχολική σταδιοδρομία τους και τη μάθηση, κάτω από αυτές τις συνθήκες. Και για τα παιδιά που περνούν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και για εκείνα που πάνε από το Γυμνάσιο στο Λύκειο», σημείωσε.
Όπως είπε, μαθητές και μαθήτριες που τελειώνουν φέτος τη β’ λυκείου ή τεχνικών σχολών, πέρασαν τα δυο τελευταία χρόνια με «μείωση ύλης».
«Ναι μεν έγιναν όλα μετρημένα, με φειδώ, αλλά και πάλι του χρόνου θα είναι τελειόφοιτοι», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «πρέπει να κάνουμε κάποια πράγματα από αυτή την άποψη».
Συνέχισε λέγοτας ότι «ήδη κάνουμε πολλά, για παράδειγμα, για τη βελτίωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Για πρώτη φορά κάνουμε και διαγνωστικές διαδικασίες για τα παιδιά από την προδημοτική, όπως και στα πρώτα στάδια της δημοτικής εκπαίδευσης».
«Αυτό βέβαια ήταν κάτι που ούτως ή άλλως προωθούσαμε, αλλά τώρα σε αυτή την κατάσταση θα μας δώσει χρήσιμες ενδείξεις. Όπως ακόμα ενδείξεις θα δώσουν για τα μαθησιακά αποτελέσματα και οι εξετάσεις του Β’ τετραμήνου στο Λύκειο», πρόσθεσε ο Υπουργός Παιδείας.
Ο κ. Προδρόμου είπε ότι στρατηγικός στόχος αυτής της διακυβέρνησης είναι και η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
«Έγιναν μέχρι τώρα αρκετές αλλαγές και τομές, στο πλαίσιο μιας μεταρρύθμισης. Φέτος είχαμε πολύ καλά αποτελέσματα και για τα δημοτικά και για τα γυμνάσια στις διεθνείς μετρήσεις, σαφή βελτίωση στα όσα καταγράφονται στη διεθνή έρευνα TIMMS. Κάτι που δείχνει ότι οι αλλαγές αποδίδουν», ανέφερε.
Έχουμε όμως, πρόσθεσε, «αρκετά ακόμα να κάνουμε». «Μέρος αυτής της προσπάθειας είναι και η αναδιοργάνωση της υποδοχής και διδασκαλίας σε παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, αλλά και οι διαδικασίες αξιολόγησης», συμπλήρωσε.
Σε ερώτηση σε σχέση με το πως προχωρούν άλλα θέματα, όπως αξιολόγηση εκπαιδευτικών, ενδεχόμενο αλλαγής στις παγκύπριες εξετάσεις, μέτρα στήριξης σχολείων ορεινών και απομακρυσμένων περιοχών, πρόληψη και αντιμετώπιση του Λειτουργικού Αναλφαβητισμού, ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και όριο εισδοχής στην Προδημοτική Εκπαίδευση ο Υπουργός Παιδείας απάντησε ότι εδώ τώρα ανοίγουμε όλα τα θέματα που αφορούν περισσότερο την ποιοτική διάσταση και την ίδια τη διδασκαλία και τη μαθησιακή διαδικασία.
«Ευχαριστώ γι’ αυτό. Να τα πάρουμε όμως ένα-ένα. Και πιθανώς για κάποια θα πρέπει να ξαναμιλήσουμε στη συνέχεια», σημείωσε.
Όπως είπε, για την αναθεώρηση και βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, κάτι που είναι απολύτως απαραίτητο να προχωρήσει, «βρισκόμαστε σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και ελπίζω σύντομα να καταλήξουμε».
«Εάν καταφέρουμε να υιοθετήσουμε ένα πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης και τους κόπους και προσπάθειες των εκπαιδευτικών θα δικαιώσουμε, αλλά και θα έχουμε σίγουρα βελτίωση στην ποιότητα της εκπαίδευσης», πρόσθεσε.
Για την καλύτερη προετοιμασία, την εκμάθηση της γλώσσας, αλλά και γενικά την καλύτερη ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, ο κ. Προδρόμου είπε ότι έχει εκπονηθεί και ξεκινά να εφαρμόζεται ένα συνολικό σχέδιο σε όλες τις βαθμίδες.
«Η πολιτεία διαθέτει σημαντικούς πόρους γι’ αυτό το σκοπό και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι πιάνουν τόπο», ανέφερε.
Αυτά τα παιδιά, σημείωσε, «είναι εδώ μαζί μας και είναι δικά μας. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι όχι μόνο θα παρευρίσκονται στο σχολείο, αλλά θα συμμετέχουν πλήρως και θα έχουν όλες τις ευκαιρίες που δικαιούνται». «Η καλύτερη προετοιμασία και ένταξή τους στην εκπαίδευση θα συμβάλει σίγουρα και στη βελτίωση των γενικότερων συνθηκών παιδαγωγικής και διδασκαλίας και της λειτουργίας των σχολείων», συμπλήρωσε.
Όσον αφορά την εφαρμογή των νέων διαδικασιών αξιολόγησης των μαθητών/μαθητριών στη Μέση Εκπαίδευση, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «προχωράμε με την εφαρμογή του νέου σχεδιασμού που υιοθετήθηκε εδώ και μερικά χρόνια».
«Φέτος έχουμε τις εξετάσεις τετραμήνων στις δυο πρώτες τάξεις και την επόμενη χρονιά θα εφαρμοστούν και στην τρίτη λυκείου και τεχνικών σχολών. Τη μεθεπόμενη χρονιά θα γενικευτεί και στα γυμνάσια», ανέφερε.
Πρέπει όμως, πρόσθεσε, «να δούμε την επόμενη σχολική χρονιά». «Από την ώρα που θα γίνουν εξετάσεις τετραμήνων και τον μήνα Μάιο θα έχουμε την εξέταση του β’ τετραμήνου, νομίζω ότι θα ήταν υπερβολικό -αν όχι και παράλογο- μετά από μια εβδομάδα να έχουμε ξανά την ίδια εξέταση στις Παγκύπριες», είπε.
Επειδή, συνέχισε ο Υπουργός Παιδείας, «δεν θέλουμε να έχουν συνέχεια τα παιδιά εξετάσεις και θα ήταν αχρείαστο να τις επαναλαμβάνουμε, προωθούμε τώρα μια αλλαγή για να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα».
«Θα πρέπει να κάνουμε τις παγκύπριες εξετάσεις μέσα από τις εξετάσεις τετραμήνων. Να χρησιμοποιούνται δηλαδή για σκοπούς πρόσβασης στα δημόσια πανεπιστήμια τα αποτελέσματα των γραπτών εξετάσεων τετραμήνων, οι οποίες θα διοργανώνονται βέβαια με τις ίδιες προδιαγραφές και την αξιοπιστία των παγκυπρίων», ανέφερε.
«Να γίνουν κατά κάποιο τρόπο παγκύπριες εξετάσεις σε δυο τετράμηνα. Κάποιες ανάλογες βελτιωτικές αλλαγές προωθούμε και για τις εξετάσεις επιλογής εκπαιδευτικών, τις εξετάσεις διορισίμων, όπως λέγονται. Πρέπει να προλάβουμε το χρόνο και σπεύδουμε για να έχουμε έτοιμες τις απαραίτητες νομοθετικές αλλαγές με την επανέναρξη λειτουργίας της Βουλής μετά τις εκλογές», σημείωσε.
Για τα σχολεία σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «έχουμε ήδη ανακοινώσει και εφαρμόζουμε κάποια ενισχυτικά μέτρα».
«Η αλήθεια είναι ότι, παρά αυτό τον μεγάλο αντιπερισπασμό, που είναι η αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, προωθούμε αυτή την περίοδο μια σειρά από αλλαγές που έχουν ακριβώς το στόχο που αναφέρετε, την ποιοτική ενίσχυση της εκπαίδευσης, την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου», πρόσθεσε.
«Θα μπορούσε όμως να επανέλθουμε και με ορισμένα άλλα θέματα για τα οποία σχεδιάζονται καινοτομίες και αλλαγές, όπως είναι η πολιτική δυο ξένων γλωσσών στο δημόσιο σχολείο και κάποια πιλοτικά προγράμματα που θα εφαρμοστούν από τη νέα σχολική χρονιά στο Παγκύπριο Γυμνάσιο», κατέληξε.
ΚΥΠΕ
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.