Με βάση την κείμενη νομοθεσία, τα ωφελήματα των πρώην Προέδρων της Δημοκρατίας και της Βουλής «κλειδώνουν» μετά από 30 μήνες υπηρεσίας και ισχύουν εφ' όρου ζωής
Τη δέσμευση του κονδυλίου που προορίζεται να καλύψει τα ωφελήματα των πρώην Προέδρων της Δημοκρατίας και της Βουλής για το έτος 2022 εισηγείται το Κίνημα Οικολόγων με τροπολογία που κατέθεσε στον κρατικό προϋπολογισμό του νέου έτους που θα τεθεί προς ψήφιση μεθαύριο Παρασκευή.
Το συγκεκριμένο κονδύλι, ύψους €315.000, προορίζεται να καλύψει για το έτος 2022 τα έξοδα διακίνησης και συντήρησης των κρατικών λιμουζίνων που χρησιμοποιούν οι πρώην Προέδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής, καθώς και το επίδομα γραμματέας που λαμβάνουν, ύψους €36.228 ετησίως. Για να εργοδοτούν, δηλαδή, γραμματέα με μισθό που αναλογεί γύρω στις €3.000 τον μήνα! Ακόμη και σε εκείνες τις περιπτώσεις που πρώην Προέδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής εργοδοτούν γραμματέα, σίγουρα ο μηνιαίως μισθός τους δεν ανέρχεται στις €3.000. Συνεπώς, η διαφορά καταλήγει στις τσέπες τους.
Με τη δέσμευση τού εν λόγω κονδυλίου δεν μπορεί να δαπανηθεί ούτε και ένα σεντ του ευρώ χωρίς να εξασφαλιστεί πρώτα η γραπτή συγκατάθεση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής. Με τον τρόπο αυτό, οι βουλευτές των Οικολόγων στοχεύουν στην έναρξη μιας συζήτησης ενώπιον της Βουλής για τα συγκεκριμένα ωφελήματα που απολαμβάνουν οι πρώην Πρόεδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής, τα οποία, σημειώνεται, προβλέπονται με βάση νομοθεσία και παραχωρούνται εφ' όρου ζωής. Η θέση των Οικολόγων, όπως αυτή εκφράστηκε χθες στον «Π» διά της βουλεύτριας κ. Αλεξάνδρας Ατταλίδου, είναι ότι αυτά τα ωφελήματα θα πρέπει να έχουν ημερομηνία λήξης και να καταργούνται μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Σήμερα αυτά τα ωφελήματα τα απολαμβάνουν ως πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας ο κ. Γιώργος Βασιλείου και ως πρώην προέδροι της Βουλής οι κ. Γιαννάκης Ομήρου, Μάριος Καρογιάν και Δημήτρης Συλλούρης. Οι διατάξεις του βασικού νόμου εφαρμόζονται για όσους υπηρέτησαν στα προαναφερθέντα αξιώματα για περίοδο πέραν των 30 μηνών. Ως εκ τούτου, ο τέως πρόεδρος της Βουλής κ. Αδάμος Αδάμου δεν κατέστη δικαιούχος των συγκεκριμένων ωφελημάτων.
Οι Οικολόγοι επιχείρησαν να δεσμεύσουν το συγκεκριμένο κονδύλι και στον κρατικό προϋπολογισμό του 2021 με τροπολογία που κατέθεσε ο τέως βουλευτής του κόμματος κ. Γιώργος Περδίκης. Ωστόσο, δεν εξασφαλίστηκε η απαιτούμενη πλειοψηφία, καθώς υπέρ της τροπολογίας των Οικολόγων ψήφισαν μόνο οι βουλευτές του ΕΛΑΜ και ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς. Σημειώνεται ότι στα συρτάρια της Βουλής αραχνιάζει εδώ και μερικά χρόνια η πρόταση νόμου που κατέθεσε ο Γιώργος Περδίκης και προβλέπει την κατάργηση των υπό αναφορά ωφελημάτων για τους πρώην Προέδρους της Δημοκρατίας και της Βουλής.
Με νόμο από το 1988Τα εν λόγω ωφελήματα προς τους πρώην Προέδρους της Δημοκρατίας και της Βουλής θεσμοθετήθηκαν για πρώτη φορά με νόμο την 1η Μαρτίου 1988, δηλαδή, πριν 33 χρόνια. Με βάση την κείμενη νομοθεσία, τα εν λόγω ωφελήματα τα επωφελούνται και ο αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας όπως και ο αντιπρόεδρος της Βουλής. Θέσεις που παραμένουν κενές, καθώς με βάση το Σύνταγμά μας προορίζονται για τους Τουρκοκύπριους.
Ειδικότερα, ο υπό αναφορά νόμος προβλέπει τα εξής: Στον Πρόεδρο και αντιπρόεδρο της Δημοκρατίας και στον πρόεδρο και αντιπρόεδρο της Βουλής χορηγούνται με την αποχώρηση από το λειτούργημά τους:
- Επίδομα για την απασχόληση ιδιαιτέρας γραμματέως, το οποίο είναι ίσο με την εκάστοτε ανώτατη βαθμίδα της μισθοδοτικής κλίμακας στενογράφου 1ης τάξεως και το εκάστοτε ισχύον τιμαριθμικό επίδομα. Νοείται ότι το επίδομα για την απασχόληση ιδιαιτέρας γραμματέως δεν καταβάλλεται στην περίπτωση και για όσο χρόνο ο πρώην Πρόεδρος και αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρώην πρόεδρος και αντιπρόεδρος της Βουλής επιλέγουν να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες δημοσίου υπαλλήλου.
- Υπηρεσιακό αυτοκίνητο με οδηγό.
Kόμματα θέλουν έλεγχο στο κονδύλι για τις λιμουζίνεςTρία κόμματα, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και Οικολόγοι, με κοινή τροπολογία που κατέθεσαν ενόψει της ψήφισης του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2022, ζητούν τη δέσμευση του κονδυλίου που προορίζεται για την αγορά νέων οχημάτων για αξιωματούχους προκειμένου να ασκήσουν έλεγχο στο συγκεκριμένο κονδύλι. Όπως εκτιμάται, η συγκεκριμένη τροπολογία αναμένεται να ψηφιστεί και από άλλα κόμματα. Με τη δέσμευση του εν λόγω κονδυλίου, το Υπουργείο Οικονομικών θα είναι υποχρεωμένο να ενημερώνει τη Βουλή για τις επικείμενες αγορές οχημάτων προκειμένου να εξασφαλίζει τη γραπτή συγκατάθεσΉ της πριν τη διενέργεια δαπανών.
Η τελευταία φορά που αγοράστηκαν μαζικά λιμουζίνες για κρατικούς αξιωματούχους ήταν τον Φεβρουάριο του 2020, όταν παραδόθηκαν στο Υπουργείο Μεταφορών 19 Volvo S90, με το κόστος αγοράς τους να ανέρχεται στις €650.000 συμπεριλαμβανομένης της συντήρησής τους για πέντε χρόνια. Στον εν λόγω διαγωνισμό έχει περιληφθεί πρόνοια για ποσότητα προαίρεσης πέντε επιπρόσθετων οχημάτων, από τα οποία έχουν αγοραστεί μέχρι στιγμής τα τέσσερα.
Δέον να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο του 2016 παραδόθηκαν στο Υπουργείο Μεταφορών 20 καινούργιες λιμουζίνες μάρκας AUDI Α5, με το κόστος αγοράς τους να ανέρχεται στις €600.000. Τον Ιούνιο του 2019 παραλήφθηκε και η νέα θωρακισμένη προεδρική λιμουζίνα, που αποτελεί την κορυφαία έκδοση της BMW. Πρόκειται για το μοντέλο BMW 760 Li, με το κόστος αγοράς να ανέρχεται στις €260.000 πλέον ΦΠΑ. Η προηγούμενη προεδρική λιμουζίνα, μία θωρακισμένη Mercedes S Class που η αγορά της το 2010 στοίχισε €291.000, χρησιμοποιείται σήμερα για τη μεταφορά επισήμων.
Όπως προκύπτει μέσα από τα διάφορα αιτήματα για αποδεσμεύσεις που κατατέθηκαν κατά καιρούς στη Βουλή από το Υπουργείο Οικονομικών, από τον Ιανουάριο του 2016 και εντεύθεν αγοράστηκαν 50 λιμουζίνες με κόστος €1,5 εκατ. Με βάση την κείμενη νομοθεσία, οι λιμουζίνες που προορίζονται για τους κρατικούς αξιωματούχους, με εξαίρεση την προεδρική λιμουζίνα, δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τα 2.000 κυβικά εκατοστά, δηλαδή, τα 20 άλογα, ούτε να ξεπερνούν τα 145 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (145 gr/km) εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι κινητήρες όλων των λιμουζίνων που αγοράστηκαν από το 2016 και μετέπειτα είναι πετρελαιοκίνητοι.
Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, η αγορά καινούργιων λιμουζίνων γίνεται με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν με σκοπό, αφενός την κάλυψη νέων αναγκών (δημιουργήθηκαν μέχρι στιγμής τέσσερα υφυπουργεία, άρα οκτώ πρόσθετες λιμουζίνες για υφυπουργούς και γενικούς διευθυντές) και αφετέρου την απόσυρση υφιστάμενων κρατικών λιμουζίνων που κρίνονται ακατάλληλες λόγω του ότι είναι μεγάλης ηλικίας, έχουν μεγάλη κατανάλωση καυσίμων και υψηλά επίπεδα εκπομπών ρύπων. Όλες οι λιμουζίνες που αποσύρονται πωλούνται σε δημοπρασίες.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.