Από το 2019 και εντεύθεν το κράτος πληρώνει ποσό πέραν του €1 εκατ. τον χρόνο για την κάλυψη ποσοστού 85% και άνω των διδάκτρων των ιδιωτικών σχολείων στα οποία φοιτούν τα παιδιά των διπλωματών και άλλων δημοσίων υπαλλήλων.
Τα παιδιά των διπλωματών φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία από την ηλικία των τριών χρόνων, που πατούν το πόδι τους στα νηπιαγωγεία, μέχρι τα 17 ή και τα 18 τους που αποφοιτούν από τη μέση εκπαίδευση. Το κράτος πληρώνει κλιμακωτά τα δίδακτρα των παιδιών των διπλωματών ως ακολούθως: για το πρώτο παιδί καλύπτεται το 85% των ετήσιων διδάκτρων, για το δεύτερο παιδί το 90% των ετήσιων διδάκτρων, για το τρίτο παιδί των 95% των ετήσιων διδάκτρων, ενώ για το τέταρτο παιδί και άνω το κράτος επωμίζεται εξ ολοκλήρου το κόστος των διδάκτρων. Το προνόμιο αυτό απολαμβάνουν οριζόντια όλα τα μέλη του διπλωματικού σώματος και είναι δικαιούχα του λεγόμενου εκπαιδευτικού επιδόματος είτε υπηρετούν στο κέντρο, δηλαδή στη Λευκωσία, είτε στο εξωτερικό σε διπλωματικές αποστολές. Το εκπαιδευτικό επίδομα λαμβάνουν και άλλα μέλη του μόνιμου προσωπικού της δημόσιας και εκπαιδευτικής υπηρεσίας που υπηρετούν μόνο στο εξωτερικό. Από το 2019 και εντεύθεν το κράτος καταβάλλει ποσό που ξεπερνά το €1 εκατ. ετησίως για να καλύψει τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων στα οποία φοιτούν τα παιδιά των διπλωματών μας, που είναι και η πλειοψηφία και όπως εκτιμάται σε βάθος πενταετίας το κόστος θα πλησιάσει τα €2 εκατ. τον χρόνο. Τα τελευταία, τουλάχιστον, πέντε χρόνια ο γενικός ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, θέτει επιτακτικά το ζήτημα της καταβολής του συγκεκριμένου επιδόματος, το οποίο, θεωρεί προκλητικό και δεν είναι ο μόνος… Μέσα από τις εκθέσεις του ζητά τη μείωση του ποσού και καθορισμό πλαισίων και κριτηρίων όσον αφορά στο ανώτατο ύψος του επιδόματος που θα πρέπει να καταβάλλεται ετησίως ανά τέκνο, σε άμεση συνάρτηση με το επίπεδο εκπαίδευσης (μέση, δημοτική, προδημοτική) και τη χώρα που υπηρετεί ο δικαιούχος υπάλληλος.
Η τελευταία φορά που ήγειρε το θέμα με έκθεση του ο γενικός ελεγκτής ήταν τον Ιούνιο του 2021 και όπως πληροφορούμαστε θα επανέλθει επί του θέματος με νέα έκθεσή του, καθώς εξακολουθεί να θεωρεί ότι ο τρόπος που καταβάλλεται σήμερα συνιστά πρόκληση για την κοινωνία. Ο υποψήφιος σήμερα για την προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, ελέγχεται για τις αποφάσεις που δεν έλαβε ενόσω καθόταν στην καρέκλα του υπουργού Εξωτερικών προς συμμόρφωση με τις εισηγήσεις του γενικού ελεγκτή, που ζήτησε και εξακολουθεί να ζητά την αναθεώρηση του τρόπου καταβολής του εκπαιδευτικού επιδόματος. Οι επικριτές του κ. Χριστοδουλίδη του αποδίδουν σκοπιμότητες και συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα για την πλήρη απραξία που επέδειξε: Η σύζυγός του κ. Χριστοδουλίδη, κ. Φιλίππα Καρσερά, είναι μέλος του διπλωματικού σώματος, συνεπώς το κράτος καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων στα οποία φοιτούν τα τέσσερα παιδιά τους. Κοντολογίς, αυτό που αποδίδεται στον κ. Χριστοδουλίδη είναι ότι ο ίδιος δεν προχώρησε στην αναθεώρηση-μείωση του εκπαιδευτικού επιδόματος, ως η εισήγηση του γενικού ελεγκτή, διότι επωφελείτο οικονομικά.
Προκλητικό προνόμιο… σία, «τα μέλη της διπλωματικής υπηρεσίας τυγχάνουν ενός προκλητικού προνομίου, να στέλνουν τα παιδιά τους σχεδόν δωρεάν στα πιο ακριβά ιδιωτικά σχολεία της επιλογής τους, ακόμη και όταν υπηρετούν στην Κύπρο ή όταν αυτοί υπηρετούν στο εξωτερικό, αλλά τα παιδιά τους ζουν στην Κύπρο». Το συγκεκριμένο επίδομα έφτασε το €1 εκατ. το 2019 και σχεδόν διπλασιάστηκε από το 2016. Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί το ποσό εξαιρετικά υψηλό και προκλητικό, ειδικά υπό τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες που διέρχεται το κράτος και ο τόπος γενικότερα. Υποδεικνύοντας στο Υπουργείο Εξωτερικών ότι η χρήση του συγκεκριμένου επιδόματος θα πρέπει να γίνεται με σύνεση, λογικότητα και φειδώ. Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, κατά το έτος 2019 καταβλήθηκε εκπαιδευτικό επίδομα ύψους €1,1 εκατ. τόσο σε μέλη της διπλωματικής υπηρεσίας, όσο και σε άλλα μέλη του μόνιμου προσωπικού της δημόσιας και εκπαιδευτικής υπηρεσίας που υπηρετούσαν στο εξωτερικό. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το ύψος του εκπαιδευτικού επιδόματος παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια αυξητική τάση: το 2016 ανήλθε στις €535.069, το 2017 στις €563.015 και το 2018 στις €802.346. Συνεπώς, το κράτος για τα έτη 2016-2019 κατέβαλε εκπαιδευτικό επίδομα ύψους €2.882.350. Για το σχολικό έτος 2019-2020 εγκρίθηκε συνολικό ποσό διδάκτρων ύψους €1.100.944, το οποίο κάλυψε συνολικά 63 αιτήσεις λειτουργών για εκπαιδευτικό επίδομα που αφορούσαν τη φοίτηση συνολικά 93 παιδιών στην ιδιωτική προδημοτική, δημοτική και μέση εκπαίδευση.
Τα δίδακτρα και το κόστος Σύμφωνα με την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (Ιούνιο 2021), από τον έλεγχο του εκπαιδευτικού επιδόματος ύψους €1.100.944 που καταβλήθηκε το σχολικό έτος 2019-2020 προέκυψαν, μεταξύ άλλων, οι εξής διαπιστώσεις: Σε κάποιες περιπτώσεις διαπιστώθηκε μεγάλη διακύμανση στο ύψος των εγκριθέντων διδάκτρων, π.χ. τα δίδακτρα που εγκρίθηκαν για φοίτηση παιδιών στη δημοτική εκπαίδευση στη Λευκωσία (πέμπτη δημοτικού) κυμαίνονται μεταξύ €5.060 - €10.175, ενώ στις Βρυξέλλες εγκρίθηκαν δίδακτρα για φοίτηση παιδιών στην προδημοτική εκπαίδευση ύψους €8.140 -€19.140. Εγκρίθηκε η καταβολή εκπαιδευτικού επιδόματος ύψους €294.660 για φοίτηση 44 παιδιών στην Κύπρο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα ετήσια δίδακτρα για φοίτηση παιδιών στην Κύπρο κυμαίνονται στο Junior School σε περίπου €6.346 - €7.604 (δημοτική εκπαίδευση), στο Senior School σε €7.155 - €7.427 (μέση εκπαίδευση), στο American International School σε €8.600 - €17.046 (δημοτική και μέση εκπαίδευση) και στο English School σε €7.500 (μέση εκπαίδευση). «Ουσιαστικά, αυτό που προκύπτει είναι πως τα μέλη της διπλωματικής υπηρεσίας τυγχάνουν ενός προκλητικού προνομίου, να στέλνουν τα παιδιά τους σχεδόν δωρεάν στα πιο ακριβά ιδιωτικά σχολεία της επιλογής τους, ακόμη και όταν υπηρετούν στην Κύπρο ή όταν αυτοί υπηρετούν στο εξωτερικό, αλλά τα παιδιά τους ζουν στην Κύπρο», σχολιάζει στην έκθεσή του ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης. Προβαίνοντας, παράλληλα, στις εξής συστάσεις: Το σχέδιο εκπαιδευτικού επιδόματος θα πρέπει να αναθεωρηθεί και, μεταξύ άλλων, να καθοριστούν πλαίσια και κριτήρια όσον αφορά το ανώτατο ύψος του επιδόματος που καταβάλλεται ετησίως ανά τέκνο, σε σχέση με το επίπεδο εκπαίδευσης (μέση, δημοτική, προδημοτική) και τη χώρα που υπηρετεί ο υπάλληλος, έχοντας πάντα γνώμονα ότι η χρήση του εκπαιδευτικού επιδόματος θα πρέπει να α γίνεται με σύνεση, λογικότητα και φειδώ.
Η απάντηση ΥΠΕΞ στον Οδυσσέα Η απάντηση ΥΠΕΞ στον Οδυσσέα Η Ελεγκτική Υπηρεσία πριν τη δημοσιοποίηση της έκθεσης της τον περασμένο Ιούνιο, ζήτησε καθηκόντως τις απόψεις του Υπουργείου Εξωτερικών και για το εκπαιδευτικό επίδομα προκειμένου να τις περιλάβει στην έκθεσή της. Υπουργός Εξωτερικών ήταν ο κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος διαφώνησε με τις εισηγήσεις του γενικού ελεγκτή για μείωση και αναθεώρηση του τρόπου καταβολής του εκπαιδευτικού επιδόματος προβάλλοντας τα εξής:
1 Ως θέμα αρχής είναι αποδεκτό ότι τα παιδιά των διπλωματών, λόγω της φύσης της εργασίας των γονέων τους που τους υποχρεώνει να μετακινούνται σε διάφορες χώρες με διαφορετικές γλώσσες εκπαίδευσης, είναι υπό τις περιστάσεις υποχρεωμένα να φοιτούν από την αρχή της εκπαίδευσής τους σε αγγλόφωνα, κατά κύριο λόγο, σχολεία.
2 Όσον αφορά τη σύσταση που αφορά στην ανάγκη καθορισμού πλαισίου και κριτηρίων σχετικά με το ανώτατο ύψος εκπαιδευτικού επιδόματος που καταβάλλεται ετησίως, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το Υπουργείο Εξωτερικών, στο πλαίσιο της προσπάθειας για άρση των διαχρονικών στρεβλώσεων και εξορθολογισμό των δαπανών του σχετικού κονδυλίου, υιοθέτησε από το 2012 εσωτερικό οδηγό βέλτιστης πρακτικής, ο οποίος καθορίζει τις παραμέτρους που θα πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν και που είναι: Οι δυνατότητες που παρέχει κάθε πόλη/χώρα για φοίτηση παιδιών σε δημόσια εκπαίδευση, όπως και οι δυνατότητες που παρέχει για ελληνική, αγγλική ή γαλλική παιδεία. Το ύψος των τελών εκπαίδευσης ανά ίδρυμα/στάδιο εκπαίδευσης. Η ηλικία των παιδιών/στάδιο φοίτησης (προδημοτική, δημοτική, μέση εκπαίδευση) και δυνατότητες εγγραφής του σε δημόσιο/ιδιωτικό σχολείο, στη βάση προηγούμενης εκπαίδευσης ή γλώσσας διδαχής τους ή άλλων ειδικών περιστάσεων.
3 Με γνώμονα ότι η επιλογή σχολείων δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην οικονομική πτυχή, αλλά και στην ποιοτική, ο πιο πάνω οδηγός παρέχει την ευχέρεια στα παιδιά για ομοιόμορφη εκπαίδευση ανάλογα με τη χώρα στην οποία βρίσκονται και τις επιλογές εκπαίδευσης που προσφέρονται εκεί, καθώς και το στάδιο εκπαίδευσης που βρίσκεται το κάθε παιδί. Διαφορετική είναι η αντιμετώπιση ενός παιδιού που θα ενταχθεί στην προδημοτική, άλλη ενός παιδιού που φοιτά στη δημοτική και άλλα θα πρέπει να είναι τα κριτήρια για ένα παιδί που φοιτά στη μέση εκπαίδευση του οποίου οι ειδικές ανάγκες εκπαίδευσης στη βάση του συστήματος που ήδη ακολουθεί θα πρέπει να γίνονται σεβαστές.
4 Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα, όπως για παράδειγμα τις εκπαιδευτικές επιλογές που παρέχονται στο Βερολίνο με εκείνες στο Πεκίνο ή αυτές στη Λευκωσία με εκείνες στη Μπραζίλια. Μία σύγκριση αυτού του είδους, εκτός του ότι θα ήταν παραπλανητική, δυνατό να οδηγεί σε αποφάσεις που να μην ικανοποιούν το περί δικαίου αίσθημα των λειτουργών που υπηρετούν στις διπλωματικές αποστολές.
5 Στις περιπτώσεις όπου τα παιδιά έχουν ενταχθεί σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης (π.χ. αγγλικό σύστημα, αμερικάνικο σύστημα κ.λπ.), είναι απαραίτητη η συνέχιση φοίτησής τους σε σχολείο όπου εφαρμόζεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα για να μην διαταραχθεί το πρόγραμμα εκπαίδευσής τους, ιδιαίτερα στη μέση εκπαίδευση. Δεν είναι ορθό και αντίκειται στα δικαιώματα του παιδιού τυχόν απόφαση που θα έχει ως αποτέλεσμα τον «εξαναγκασμό» του να διακόψει τη φοίτησή του σε συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης για να ακολουθηθεί τυχόν φθηνότερη επιλογή. Επιπρόσθετα, υπάρχουν χώρες οι οποίες δεν παρέχουν δυνατότητα επιλογής γιατί διαθέτουν π.χ. ένα σχολείο αμερικάνικης εκπαίδευσης ή ένα βρετανικής.
6 Μια άλλη σημαντική παράμετρος που εξετάζεται είναι και η χρονική στιγμή μετάθεσης του λειτουργού, που αντικειμενικά δεν του παρέχει την ευχέρεια πολλών επιλογών στη χώρα που μετατίθεται. Συνήθως οι κρατήσεις θέσεων για φοίτηση παιδιών σε σχολεία γίνεται από τον Ιανουάριο, ενώ οι μεταθέσεις γνωστοποιούνται στους υπαλλήλους πολύ αργότερα. Συναφώς αναφέρεται ότι, υπάρχουν χώρες, όπως για παράδειγμα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Κατάρ, Βραζιλία, στις οποίες λόγω του περιορισμένου αριθμού αγγλικών/ γαλλικών σχολείων και του μεγάλου αριθμού ξένων που εργάζονται σε αυτές, υπάρχει λίστα αναμονής για εγγραφή παιδιών μέχρι και δύο χρόνια. Οπότε, η φοίτηση των παιδιών σε σχολή η οποία μπορεί να είναι φθηνότερη δεν μπορεί να αποτελεί πάντα μια εφικτή επιλογή.
Στις €500.000 θα φτάσει το επίδομα για το ζεύγος Χριστοδουλίδηριστοδουλίδη Η Ελεγκτική Υπηρεσία στον τελευταίο έλεγχό της στο Υπουργείο Εξωτερικών εντόπισε και την περίπτωση της κ. Φιλίππας Καρσερά, συζύγου του κ. Χριστοδουλίδη και την περιέλαβε ως παράδειγμα στον πίνακα που συνοδεύει την έκθεση ελέγχου, αλλά με κωδικό λόγω προσωπικών δεδομένων. Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, για το σχολικό έτος 2018-2019 το κράτος κατέβαλε συνολικά δίδακτρα ύψους €26.000 περίπου για τα τρία από τα τέσσερα παιδιά της οικογένειας Χριστοδουλίδη και για το σχολικό έτος 2019-2020 το ποσό των €28.000. Για το σχολικό έτος 2020- 2021, στο οποίο περιλαμβάνεται και το τέταρτο παιδί, το εκπαιδευτικό επίδομα ανήλθε σχεδόν στις €40.000 ως ακολούθως: Για το πρώτο παιδί το κράτος κατέβαλε ποσό ύψους €12.302, για το δεύτερο παιδί ποσό €9.872, για το τρίτο παιδί ποσό €10.142 και για το τέταρτο παιδί ποσό €6.975. Σημειώνεται ότι για το τέταρτο παιδί της οικογένειας Χριστοδουλίδη το κράτος καλύπτει όλο το κόστος των διδάκτρων των ιδιωτικών σχολείων, από το νηπιαγωγείο έως την αποφοίτηση από το λύκειο. Με βάση τον κατάλογο των ιδιωτικών σχολείων στην Κύπρο που παραθέτει στην έκθεσή του ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, προκύπτει ότι τα παιδιά του ζεύγους Χριστοδουλίδη φοιτούν στο ιδιωτικό σχολείο με τα πιο ψηλά δίδακτρα στην Κύπρο. Την ίδια απαίτηση είχε το ζεύγος Χριστοδουλίδη όταν υπηρετούσε και στις Βρυξέλλες. Σύμφωνα με υπολογισμούς, μέχρι να αποφοιτήσουν και τα τέσσερα παιδιά της οικογένειας Χριστοδουλίδη από τα ιδιωτικά σχολεία προδημοτικής, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης το κράτος θα επωμισθεί ένα ποσό που αγγίζει τις €500.000 σε δίδακτρα. Υπάρχει ακόμη μία λεπτομέρεια εξίσου σημαντική: Τα τελευταία 10 χρόνια η σύζυγος του κ. Χριστοδουλίδη, κ. Φιλίππα Καρσερά είναι τοποθετημένη στο κέντρο (Λευκωσία) και δεν έτυχε μετάθεσης σε διπλωματική αποστολή, γεγονός που προκαλεί τα μουρμουρητά συναδέλφων της. Στο διπλωματικό σώμα υπηρετούσε ως γνωστό και ο κ. Χριστοδουλίδης. Την 1/9/2013 ο Νίκος Χριστοδουλίδης ανέλαβε διευθυντής του διπλωματικού γραφείου του Προέδρου Αναστασιάδη. Στις 14/4/2014 διορίστηκε, παράλληλα, κυβερνητικός εκπρόσωπος και τον Μάρτιο του 2018 διορίστηκε υπουργός Εξωτερικών. Συνεπώς, δεν υπήρχε περίπτωση να μετατεθεί η κ. Καρσερά σε πρεσβεία όταν ο σύζυγος της υπηρετούσε στο Προεδρικό και στη συνέχεια, ήταν ο πολιτικός προϊστάμενος της στο Υπουργείο Εξωτερικών. Η κ. Καρσερά αποσπάστηκε στο Προεδρικό για να μην υπάρχει αυτή η άμεση σχέση προϊστάμενου-συζύγου και στη συνέχεια επέστρεψε πίσω στο Υπουργείο Εξωτερικών. Ούτε και τώρα θα πρέπει να μετακινηθεί η κ. Καρσερά, παρά τις αντιδράσεις συναδέλφων της για την προκλητική εύνοια που τύγχανε όλα αυτά τα χρόνια από τους κυβερνώντες, διότι θα εκληφθεί, και πολύ ορθά, ως εκδικητική μετάθεση εξαιτίας της υποψηφιότητας του συζύγου της για την προεδρία της Δημοκρατίας. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, όπως αναφέρει στον Πολίτη στέλεχος του ΥΠΕΞ, «το ζεύγος Χριστοδουλίδη έπρεπε να κάνει άλλες διευθετήσεις. Το εκπαιδευτικό επίδομα δίνεται ως διευκόλυνση μετάβασης των παιδιών μέσα σε λογικά πλαίσια. Βεβαίως, ο κ. Χριστοδουλίδης, παρατηρεί «δεν διέπραξε κάποια παρανομία, αλλά εκμεταλεύτηκε καταχρηστικά το σύστημα». «Να μείνουν οι οικογένειες και τα παιδιά εκτός προεκλογικού» Ο «Π» επικοινώνησε με τον κ. Χριστοδουλίδη για να απαντήσει σ’ αυτά που του καταλογίζονται. Ότι, δηλαδή, ενόσω ήταν υπουργός Εξωτερικών (1/2018-11/1/ 2022) δεν προώθησε την αναθεώρηση-μείωση του εκπαιδευτικού επιδόματος, ως η εισήγηση του γενικού ελεγκτή, διότι είχε ίδιον όφελος. Από το εκλογικό του επιτελείο μας παρέπεμψαν σε πρόσφατη δήλωση του κ. Χριστοδουλίδη, με την οποία δεσμεύτηκε δημόσια ότι τόσο ο ίδιος, όσο και οι συνεργάτες του θα απέχουν από άγονες αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις. Με το επιτελείο του κ. Χριστοδουλίδη να απευθύνει, παράλληλα, έκκληση σε όλους τους υποψήφιους και εκλογικά επιτελεία όπως, «τα παιδιά και οι οικογένειες μείνουν εκτός του προεκλογικού αγώνα». Όπως επιβεβαιώσαμε από το Υπουργείο Εξωτερικών, όταν ο Νίκος Χριστοδουλίδης διορίστηκε στη θέση του υπουργού Εξωτερικών, μεταξύ των εξουσιών που εκχώρησε στον γενικό διευθυντή του υπουργείου για να τα χειρίζεται είναι και το εκπαιδευτικό επίδομα, λόγω της σύγκρουσης συμφέροντος που προέκυπτε.
Δεν έκανε τίποτα ούτε ο ΚασουλίδηςΗ Ελεγκτική Υπηρεσία θέτει επί τάπητος το ζήτημα αναθεώρησης του εκπαιδευτικού επιδόματος με εκθέσεις της από το 2017, όταν στην καρέκλα του υπουργού Εξωτερικών καθόταν ο κ. Ιωάννης Κασουλίδης. Ο τελευταίος παρέδωσε τα ηνία στον κ. Χριστοδουλίδη τον Φεβρουάριο του 2018. Ούτε ο κ. Κασουλίδης προέβη σε ενέργειες προς υλοποίηση των εισηγήσεων του γενικού ελεγκτή, καθώς η ίδια σύσταση επαναλήφθηκε στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας τον Ιούνιο του 2021. Εάν συμφωνεί ο κ. Κασουλίδης με τις εισηγήσεις του γενικού ελεγκτή για αναθεώρηση προς τα κάτω του εκπαιδευτικού επιδόματος, έχει στη διάθεσή του σχεδόν 10 μήνες να το πράξει.
Το Υπουργικό επέστρεψε το 15% του επιδόματος στους διπλωμάτεςΔέον να σημειωθεί ότι το εκπαιδευτικό επίδομα, μετά και τις αντιδράσεις των διπλωματών, εξαιρέθηκε από τον μακρύ κατάλογο των επιδομάτων του δημοσίου που το Υπουργικό Συμβούλιο μείωσε κατά 15% το 2013, στο όνομα της οικονομικής κρίσης. Όλα τα υπόλοιπα επιδόματα εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να καταβάλλονται μειωμένα κατά 15%.
Πώς απαντά η κλαδική των διπλωματώνυπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών για το εκπαιδευτικό επίδομα που λαμβάνουν και που αποτελεί προκλητικό προνόμιο, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία. Το δ.σ. της κλαδικής του ΥΠΕΞ υπέδειξε στον «Π» τα εξής:
Το σχέδιο εκπαιδευτικού επιδόματος έχει θεσμοθετηθεί για να καλύψει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών των λειτουργών της Εξωτερικής Υπηρεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας στις χώρες στις οποίες καλείται ο κάθε συνάδελφος να υπηρετήσει, καθώς επίσης και στο αναφαίρετο δικαίωμα που του παρέχεται να συνοδεύεται από την οικογένειά του. Συνεπώς, οπωσδήποτε θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι οικογενειακές συνθήκες κάθε συναδέλφου.
- Η Κυπριακή Δημοκρατία διαθέτει 54 Διπλωματικές Αποστολές στο εξωτερικό, σε χώρες οι πλείστες εκ των οποίων δεν είναι αγγλόφωνες και σχεδόν σε καμία από αυτές, με εξαίρεση την Ελλάδα, δεν παρέχεται η δυνατότητα εκπαίδευσης στην ελληνική γλώσσα. Ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα αμφισβήτησης της αναγκαιότητας φοίτησης των παιδιών των διπλωματικών λειτουργών σε διεθνή σχολεία τα οποία ακολουθούν ομοιόμορφο σύστημα εκπαίδευσης.
- Η Κυπριακή Δημοκρατία παρέχει το δικαίωμα δωρεάν εκπαίδευσης στα παιδιά όλων των πολιτών της. Κατ’ επέκταση το συνταγματικό αυτό δικαίωμα οφείλει να ισχύει και στις περιπτώσεις των μελών της Διπλωματικής Υπηρεσίας που καλούνται να υπηρετήσουν στο εξωτερικό. Το θέμα αφορά πρωτίστως το δικαίωμα του ίδιου του παιδιού για πρόσβαση σε δωρεάν και ποιοτική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η παιδεία έχει ως επίκεντρο το παιδί και πρέπει να διασφαλίζονται τα δικαιώματά του. Ως εκ τούτου, η εξέταση του θέματος δεν πρέπει να εξαντλείται στη λογιστική πτυχή του.
- Παρά τις επικρίσεις που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας τονίζουμε ότι δεν καλύπτεται ολόκληρο το ποσό των διδάκτρων για τα παιδιά των διπλωματών εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας και υπάρχει συνεισφορά εκ μέρους μας με συγκεκριμένο ποσοστό επί των διδάκτρων. Επισημαίνεται, επίσης, ότι στο σχέδιο εκπαιδευτικού επιδόματος και ιδιαίτερα του τρόπου εφαρμογής του έχουν συμπεριληφθεί περιορισμοί για συγκεκριμένες χώρες όσον αφορά στο ύψος των διδάκτρων ανά ίδρυμα και στάδιο εκπαίδευσης, στις δυνατότητες εγγραφής των παιδιών, στη γλώσσα διδασκαλίας, και σε ειδικές περιστάσεις. Ακολουθείται αυστηρή διαδικασία μέσα από διαδοχική ιεραρχική έγκριση του σχολείου και τα δίδακτρα καταβάλλονται απευθείας στο εκπαιδευτικό ίδρυμα με διαφανείς διαδικασίες
- Κατά αντίστοιχο τρόπο, είναι σημαντικό να παρέχεται και στα παιδιά των διπλωματών η ευχέρεια να ακολουθήσουν ένα ομοιόμορφο πρόγραμμα εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως των χωρών στις οποίες θα μετατεθούν οι διπλωμάτες γονείς τους. Πιο συγκεκριμένα, οι διπλωμάτες καλούνται να υπηρετήσουν σε χώρες με εντελώς διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και γλώσσα διδασκαλίας (όπως Κίνα, Φινλανδία, Ιράν, Μεξικό, Ουγγαρία κ.ά.), όπου η μοναδική δυνατότητα που παρέχεται είναι αυτή των διεθνών σχολείων με ομοιόμορφα προγράμματα εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου και προκειμένου να αποφεύγονται μαθησιακές δυσκολίες κατά το χρονικό διάστημα της παραμονής των γονέων στην Κύπρο, τα παιδιά των συναδέλφων αναγκαστικά ακολουθούν το ίδιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Κύπρο, λαμβανομένης πάντοτε υπ’ όψιν της προοπτικής εκ νέου μετάθεσης των γονέων τους
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.