Ποσό ύψους €935.574 αφορά κυρίως σε τέλη σφαγής που εισέπραξαν τρία σφαγεία για λογαριασμό των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών και τα οποία κατακράτησαν παράτυπα.
Σύμφωνα με την Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες, ημερομηνίας 8/1/2020, «ο παρών έλεγχος βασίστηκε σε στοιχεία που υποβλήθηκαν από τη Διεύθυνση των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών (ΚΥ), σε επισκόπηση εγγράφων, μητρώων και αρχείων αλληλογραφίας και στη διενέργεια συναντήσεων με τη Διεύθυνση και το προσωπικό τους. Τα συμπεράσματα του ελέγχου, μαζί με τις εισηγήσεις μας, διαβιβάστηκαν με επιστολή μας, ημερ. 18.9.2018, για σχόλια και απόψεις στις ΚΥ και οι απόψεις της Διεύθυνσης των ΚΥ, οι οποίες διαβιβάστηκαν στην Υπηρεσία μας, μέσω της Γενικής Διευθύντριας τους Υπουργείο Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος (ΓΑΑΠ), στις 18.4.2019, ενσωματώθηκαν, όπου ενδείκνυτο, στην παρούσα ΄Εκθεση».
Α. Η υπό αναφορά ανάδοχος εταιρεία ανήκει σε άτομο συνδεδεμένο με Αξιωματούχο της Δημοκρατίας…Σύμβαση αρ. 1-4/2015 για την παροχή υπηρεσιών για την επεξεργασία και τελική χρήση ή απόρριψη των ζωικών υποπροϊόντων κατηγορίας 1 και 2.
Η πιο πάνω σύμβαση συνομολογήθηκε στις 31.12.2015, μεταξύ των ΚΥ και αναδόχου εταιρείας, με συμβατική αξία €540.000 ανά έτος πλέον ΦΠΑ και με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμα ένα χρόνο από την ημερομηνία έναρξής της (€1.080.000 πλέον ΦΠΑ για τα δύο χρόνια). Σύμφωνα με τον όρο 5 «Ημερομηνία έναρξης και διάρκεια εκτέλεσης», η σύμβαση τέθηκε σε εφαρμογή από την ημερομηνία της υπογραφής της, αλλά η ημερομηνία έναρξης της εκτέλεσης του αντικειμένου της σύμβασης καθοριζόταν το αργότερο εντός έξι μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της, νοουμένου ότι ο ανάδοχος θα εξασφαλίσει όλες τις απαραίτητες άδειες/εγκρίσεις για την εκτέλεση του αντικειμένου του διαγωνισμού, όπως αυτές προβλέπονταν/απαιτούνταν σύμφωνα με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο. Στο πλαίσιο της πιο πάνω σύμβασης, υποβλήθηκε από τον ανάδοχο εγγυητική επιστολή πιστής εκτέλεσης από πιστωτικό ίδρυμα, με ημερομηνία έκδοσης τις 23.12.2015 και λήξης τις 4.10.2017, για το ποσό των €54.000 (ίσο με το 10% του συμβατικού ποσού).
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ανάδοχος δεν είχε εξασφαλίσει όλες τις απαιτούμενες άδειες, ώστε να ξεκινήσει η εκτέλεση του αντικειμένου της σύμβασης, η Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ), με διαδοχικές αποφάσεις της κατά τις συνεδρίες της στις 27.7.2016, 18.1.2017 και 8.2.2017, παραχώρησε παράταση μέχρι τις 31.12.2016, 17.2.2017 και 10.3.2017, αντίστοιχα, στον ανάδοχο για να προσκομίσει τις απαιτούμενες άδειες για την ενεργοποίηση της σύμβασης.
Το Υπουργείο ΓΑΑΠ με επιστολή του, ημερ. 12.5.2017, ζήτησε γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα ως προς τη δυνατότητα των ΚΥ να προβούν σε κατάπτωση της εγγύησης πιστής εκτέλεσης και σύμφωνα με τη σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, ημερ. 21.7.2017, οι αλλεπάλληλες παρατάσεις της σύμβασης, ιδιαίτερα μετά από αίτημα του αναδόχου, είχαν ως αποτέλεσμα η σύμβαση να μην θεωρείται ότι τελεί υπό αίρεση, αφού ουδέποτε κρίθηκε άκυρη. Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι, συνεκτιμώντας τα γεγονότα που επήλθαν και ιδίως το γεγονός ότι η εν λόγω σύμβαση θεωρήθηκε καθόλα έγκυρη, παρά την παρέλευση του εξαμήνου, με αποτέλεσμα ο αντισυμβαλλόμενος να αιτείται και να παραχωρούνται εν τέλει οι σχετικές παρατάσεις, η εν λόγω σύμβαση ήταν καθόλα έγκυρη και συναφώς μπορούσαν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις σε σχέση με την κατάπτωση της εγγύησης, λόγω μη συμμόρφωσης του αντισυμβαλλόμενου με τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Λαμβάνοντας υπόψη αφενός την υπό αναφορά γνωμάτευση και αφετέρου το γεγονός ότι είχε εκπνεύσει και η τελευταία εξάμηνη παράταση που δόθηκε από την ΚΕΑΑ, οι ΚΥ, με επιστολή τους, ημερ. 4.9.2017, απαίτησαν από το πιστωτικό ίδρυμα που εξέδωσε την υπό αναφορά εγγυητική επιστολή πιστής εκτέλεσης, την πληρωμή του ποσού της εγγύησης ύψους €54.000. Η σχετική επιταγή εκδόθηκε από το πιστωτικό ίδρυμα στις 10.9.2017 και στις 12.9.2017, ώρα 8:15 το πρωί, παραλήφθηκε από τις ΚΥ και εκδόθηκε η απόδειξη είσπραξης (έντυπο ΓΛ18) αρ. Γ149448. Όπως διαφάνηκε, τόσο από τη σφραγίδα επί της επιταγής, όσο και από την απόδειξη κατάθεσης, η επιταγή κατατέθηκε σε πιστωτικό ίδρυμα την ίδια μέρα.
Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι την ίδια μέρα έλαβε, στις 13:12, αφού η επιταγή είχε ήδη κατατεθεί, με τηλεομοιότυπο, Διάταγμα που εκδόθηκε από το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας στις 12.9.2017 σχετικά με αίτηση, ημερ. 8.9.2017, που καταχωρίστηκε στο πλαίσιο της αγωγής αρ. 3343/17 από τον ανάδοχο εναντίον του Γενικού Εισαγγελέα, ως εκπροσώπου της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο απαγόρευε την κατάσχεση της εγγυητικής πιστής εκτέλεσης ύψους €54.000 μέχρι το πέρας της εν λόγω αγωγής και/ή μέχρι διαταγής του Δικαστηρίου. Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ, μας ανέφερε ότι, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας Ανώτερου Λειτουργού του Γενικού Λογιστηρίου με το Λογιστήριο του Υπουργείου ΓΑΑΠ, υποδείχθηκε όπως οι ΚΥ ζητήσουν από την τράπεζα την απόσυρση της επιταγής, με αποτέλεσμα αυτή να επιστραφεί στις ΚΥ. Επίσης, όπως μας αναφέρθηκε, ως εκ των πιο πάνω, η σχετική απόδειξη είσπραξης ακυρώθηκε και η επιταγή, η ισχύς της οποίας ανανεωνόταν, παρέμενε ανεξαργύρωτη στα χέρια των ΚΥ. Επισημάνθηκε ότι, η υπό αναφορά ανάδοχος εταιρεία ανήκει σε άτομο συνδεδεμένο με Αξιωματούχο της Δημοκρατίας.
Σχετικά με την υπό αναφορά αίτηση, ημερ. 8.9.2017, του ανάδοχου που κατατέθηκε στο πλαίσιο της αγωγής αρ. 3343/2017, το Δικαστήριο στις 10.6.2019 εξέδωσε ενδιάμεση απόφαση με την οποία ακύρωσε το πιο πάνω προσωρινό Διάταγμα ημερομηνίας 12.9.2017 και απέρριψε την αίτηση. Με βάση την πιο πάνω εξέλιξη, οι ΚΥ κατέθεσαν στις 24.6.2019 την εν λόγω επιταγή ύψους €54.000.
Σύσταση: Επισημάνθηκε ότι η υπόθεση θα έπρεπε να είχε τύχει χειρισμού από τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντα της Δημοκρατίας. Προς τούτο η σχετική επιστολή της Υπηρεσίας μας κοινοποιήθηκε στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, ώστε να αξιολογήσει, εάν, από τα στοιχεία που έχει ενώπιόν του για τον χειρισμό της υπόθεσης, θεωρούσε ότι προέκυπτε θέμα αναζήτησης ευθυνών από οποιοδήποτε πρόσωπο.Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι συμφωνεί με τις απόψεις της Υπηρεσίας μας επί του θέματος και ότι, όπως πληροφορήθηκε, με οδηγίες του Γενικού Εισαγγελέα, δρομολογήθηκε διαδικασία διερεύνησης εναντίον του υπό αναφορά Ανώτερου Λειτουργού του Γενικού Λογιστηρίου από διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών. Μας πληροφόρησε επίσης ότι ο ερευνών λειτουργός, που διορίστηκε για τη διερεύνηση της υπόθεσης, δεν έλαβε καμιά και κανενός είδους κατάθεση είτε από τους λειτουργούς του Λογιστηρίου των ΚΥ, είτε από τον Προϊστάμενο και Ελέγχοντα Λειτουργό των ΚΥ, δηλαδή τον ίδιο.
Β. Καθυστερημένες οφειλές, άτοκα χρωστούμενα και άλλες ενδιαφέρουσες ιστορίες…Καθυστερημένα έσοδα
Στις 31.12.2017, τα καθυστερημένα έσοδα ανέρχονταν στα €3.266.735, σε σύγκριση με €3.468.816 στις 31.12.2016. Ποσό ύψους €2.991.582 (31.12.2016: €3.206.103) ή ποσοστό 91,6% (31.12.2016: 92,4%) του συνόλου των καθυστερημένων εσόδων στις 31.12.2017 αφορούσε σε οφειλές των σφαγείων οπληφόρων ζώων.
Σχετικά αναφέραμε τα ακόλουθα:
(α)
Καθυστερημένες οφειλές σφαγείων οπληφόρων ζώων. Σύμφωνα με τον Κανονισμό 4 των περί της Υγείας Ζώων (Τέλη Καταστροφής Ζωικών Αποβλήτων) Κανονισμών του 2009, τα τέλη για τη συλλογή, μεταφορά και καταστροφή των ζωικών αποβλήτων, καταβάλλονται από τους επιχειρηματίες ή τους κατόχους ζώων που τα προσκομίζουν στα σφαγεία, εισπράττονται από τους ιδιοκτήτες των σφαγείων και παραδίδονται στην αρμόδια αρχή. Οι οφειλές των σφαγείων οπληφόρων ζώων δημιουργήθηκαν λόγω της παράλειψης των ιδιοκτητών των σφαγείων να καταβάλλουν στις ΚΥ τα τέλη που εισέπρατταν. Συναφώς αναφέρθηκαν τα ακόλουθα:
(i)
Καθυστερημένη οφειλή από το Συμβούλιο Κεντρικού Σφαγείου Κοφίνου (ΚΣΚ). Ποσό ύψους €1.957.715 οφείλεται από το ΚΣΚ και αφορά σε τέλη επιθεώρησης ύψους €1.465.975, που εισπράττονταν, από το 2008 και μετά, από το ΚΣΚ για λογαριασμό των ΚΥ, αλλά κατακρατούνταν, και τέλη συλλογής και καταστροφής υλικών ειδικού κινδύνου και νεκρών ζώων συνολικού ύψους €491.740. Όπως αναφέρεται εκτενέστερα σε προηγούμενες Eκθέσεις μας, οι Υπουργοί ΓΑΑΠ και Εσωτερικών, συμφώνησαν, στις 29.7.2009 όπως, για τα καθυστερημένα τέλη σφαγής, μη ληφθούν οποιαδήποτε μέτρα εναντίον του ΚΣΚ από τη Δημοκρατία, απόφαση για την οποία η Κυπριακή Δημοκρατία καταγγέλθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από εταιρεία που δρούσε ανταγωνιστικά προς το ΚΣΚ, ενώ αποτέλεσε αφορμή για τα υπόλοιπα ιδιωτικά σφαγεία, να κατακρατούν επίσης τα διάφορα τέλη που εισέπρατταν για λογαριασμό των ΚΥ.
Οι εργασίες του ΚΣΚ αναστάληκαν από τις 30.10.2013 και, μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερ. 26.3.2014 για εκκαθάριση του ΚΣΚ, τον Μάιο του 2014 διορίστηκε εκκαθαριστής.
Σύμφωνα με σχετική επιστολή των ΚΥ ημερ. 15.2.2016, προς τον Γενικό Εισαγγελέα, ενημερώθηκε ο Έφορος Εταιρειών και Επίσημος Παραλήπτης, ως αρμόδια Αρχή, για διευθέτηση των εκκρεμοτήτων. Επιπλέον, οι ΚΥ με επιστολή τους ημερ. 10.10.2016 ενημέρωσαν τον Έφορο Εταιρειών και Επίσημο Παραλήπτη με ανάλυση των οφειλών του ΚΣΚ. Το Τμήμα Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη, με επιστολή του ημερ. 21.2.2018, ενημέρωσε τις ΚΥ ότι, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, δεν αναμένεται να πληρωθεί οποιονδήποτε μέρισμα στους πιστωτές.
Εκφράστηκε η άποψη ότι η πιο πάνω οφειλή είχε καταστεί αμφίβολη πολύ πριν την αναστολή των εργασιών του ΚΣΚ και της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για εκκαθάρισή του, αφού η όλη οικονομική κατάσταση του ΚΣΚ ήταν σε γνώση του Κράτους.
Σύσταση: Με βάση την υπό αναφορά επιστολή τους Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη ημερ. 21.2.2018, έγινε εισήγηση όπως αξιολογηθεί το ενδεχόμενο προώθησης στην Τεχνική Επιτροπή Διαγραφής μη Εισπράξιμων Δημοσίων Χρημάτων, Αξιών και Υλικών σχετικού αιτήματος για διαγραφή της οφειλής του ΚΣΚ το οποίο παρουσιάζεται στα καθυστερημένα έσοδα των ΚΥ.Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι συμφωνεί με την εισήγησή μας.Όπως πληροφορηθήκαμε, οι ΚΥ με επιστολή τους, ημερ. 15.4.2019, προς την Τεχνική Επιτροπή Διαγραφής μη Εισπράξιμων Δημόσιων Χρημάτων, Αξιών και Υλικών, εισηγήθηκαν τη διαγραφή της οφειλής του ΚΣΚ. Η Τεχνική Επιτροπή Διαγραφής μη Εισπράξιμων Δημόσιων Χρημάτων, Αξιών και Υλικών, κατά τη συνεδρία της στις 4.6.2019 αποφάσισε όπως το θέμα τεθεί ενώπιον της Διευρυμένης Τεχνικής Επιτροπής Διαγραφών, με εισήγηση για διαγραφή του ποσού ύψους €1.957.715.
(ii)
Οφειλόμενα ποσά από τρία σφαγεία. Ποσό ύψους €935.574 αφορά κυρίως σε τέλη σφαγής που εισέπραξαν τρία σφαγεία (Σφαγείο Α: €568.528, Σφαγείο Β: €229.677 και Σφαγείο Γ: €137.369) για λογαριασμό των ΚΥ και τα οποία κατακράτησαν παράτυπα. Επιπλέον, Κοινοτικό Σφαγείο Δ, τη διαχείριση του οποίου ανέλαβε τον Οκτώβριο του 2012 το Σφαγείο Γ, οφείλει ποσό ύψους €98.293.
Επισημαίνεται ότι, το μεγαλύτερο μέρος των πιο πάνω οφειλών αφορά σε καθυστερημένα τέλη επιθεώρησης, στα οποία, με βάση τον περί Κτηνιατρικών Τελών Νόμο του 2002 (Ν.239(Ι)/2002), δεν επιβάλλεται τόκος. Επιπλέον, σε καμιά από τις πιο πάνω περιπτώσεις δεν έχει καταχωριστεί αγωγή για διεκδίκηση των οφειλών δικαστικώς. Σημειώνεται ότι, από 1.6.2014, γίνεται προσπάθεια όπως τα τέλη σφαγής/καταστροφής εισπράττονται ημερησίως, προς αποφυγή συσσώρευσης άλλων οφειλών.
- Όσον αφορά στο Σφαγείο Α, κατά το 2014, έγινε διακανονισμός, μεταξύ των ΚΥ και της εταιρείας, για αποπληρωμή των οφειλόμενων ποσών, της περιόδου 2012 – 2014, με την καταβολή €10.000 μηνιαίως. Σύμφωνα με στοιχεία του Λογιστηρίου των ΚΥ, κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 2014 μέχρι Δεκεμβρίου 2017 καταβλήθηκε συνολικό ποσό ύψους €410.000, από το οποίο ποσό ύψους €160.000 καταβλήθηκε κατά το 2017 (€10.000 τον μήνα κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2017-Μαρτίου 2017, €25.000 τον Μάιο 2017 και €15.000 κατά την περίοδο Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2017).
- Κατά το 2015, έγινε διακανονισμός για αποπληρωμή των οφειλόμενων ποσών του Σφαγείου Β, με την καταβολή ποσού €9.000 μηνιαίως. Ωστόσο, το Σφαγείο φαίνεται να μην τήρησε τον σχετικό διακανονισμό, καθότι, σύμφωνα με στοιχεία των ΚΥ, κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου 2015 – Νοεμβρίου 2017 καταβλήθηκε, έναντι των εν λόγω οφειλών, συνολικό ποσό ύψους €140.000 μόνο, από το οποίο ποσό ύψους €65.000 καταβλήθηκε κατά το 2017. Σημειώνεται ότι, οι ΚΥ, με επιστολή τους ημερ. 28.7.2016, είχαν καλέσει την εν λόγω εταιρεία να συμμορφωθεί σχετικά με την αποπληρωμή των οφειλόμενων ποσών, αναφέροντας ότι, σε αντίθεση περίπτωση, οι ΚΥ λάμβαναν νομικά μέτρα για ανάκτηση του ποσού.
- Όπως αναφέρεται και πιο πάνω, το Σφαγείο Γ, ανέλαβε τη διαχείριση του Κοινοτικού Σφαγείου Δ τον Οκτώβριο του 2012 και έγινε διακανονισμός για αποπληρωμή των οφειλών που δημιουργήθηκαν μετά την ημερομηνία αυτή. Σύμφωνα με στοιχεία των ΚΥ, κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2014 – Νοεμβρίου 2017, καταβλήθηκε, έναντι των οφειλών αυτών, συνολικό ποσό ύψους €75.720, από το οποίο ποσό ύψους €12.700 καταβλήθηκε κατά το 2017. Οι ΚΥ, με επιστολή τους, ημερ. 6.2.2018, ενημέρωσαν το εν λόγω σφαγείο για τη συστηματική καθυστέρηση που παρατηρείται στην αποπληρωμή των οφειλών του και για την πρόθεσή τους για διεκδίκησή τους δικαστικώς. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Αρχείου των ΚΥ, από 1.1.2018, τη διαχείριση του εν λόγω Σφαγείου έχει αναλάβει άλλη εταιρεία.
- Το πρώην Κοινοτικό Σφαγείο Δ κατέβαλε, έναντι των οφειλών του, ποσό ύψους €10.000 στις 16.7.2013 και έκτοτε δεν καταβλήθηκε οποιοδήποτε άλλο ποσό. Το οικείο Κοινοτικό Συμβούλιο (ΚΣ), με επιστολή του ημερ. 13.3.2017, ζήτησε από τις ΚΥ τη μείωση των οφειλών του, καθώς και τη διαγραφή των σχετικών τόκων. Οι ΚΥ, με επιστολή τους ημερ. 21.3.2017 ενημέρωσαν το ΚΣ ότι το υπό αναφορά αίτημά του δεν μπορεί να ικανοποιηθεί και ότι, σε περίπτωση που αυτό δεν ενεργήσει δεόντως εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις του, θα ληφθούν δικαστικά μέτρα για είσπραξη του οφειλόμενο ποσού ως αστικό χρέος οφειλόμενο προς τη Δημοκρατία.
Κατόπιν εισήγησης της Υπηρεσίας μας στην επιστολή ελέγχου για το 2014, οι ΚΥ, με επιστολή τους, ημερ. 3.3.2016, προς το Υπουργείο Οικονομικών και τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, ζήτησαν απόψεις με σκοπό τον καλύτερο χειρισμό του θέματος και κυρίως για να διασφαλιστεί ότι δεν τίθεται, εκ μέρους του Τμήματος, θέμα άνισης μεταχείρισης των σφαγείων. Για εξέταση του θέματος πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στις 10.6.2016 στο γραφείο του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, με συμμετοχή της τότε Αν. Διευθύντριας των ΚΥ και εκπροσώπων του Υπουργείου Οικονομικών και της Υπηρεσίας μας. Στη συνέχεια, ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, σε επιστολή του ημερ. 18.11.2016 προς τις ΚΥ ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η ευνοϊκή μεταχείριση από το κράτος των οφειλών επιχειρήσεων, καθώς και η ανοχή του σε σχέση με την καθυστέρηση καταβολής σε αυτό διαφόρων οφειλών ή η εξώδικη ρύθμιση οφειλών με χαλαρό/χαριστικό για τον οφειλέτη τρόπο αποτελεί μορφή κρατικής ενίσχυσης. Επιπλέον, ανέφερε ότι η επιλογή μεταξύ εξώδικου διακανονισμού και της δικαστικής οδού εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως είναι η πολυπλοκότητα της υπόθεσης, ο χρόνος και τα δικαστικά έξοδα που θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση της δικαστικής διαδικασίας, οι πιθανότητες είσπραξης στο τέλος της διαδικασίας της οφειλής και η καλή ή η κακή οικονομική κατάσταση του οφειλέτη ή η βιωσιμότητά του. Συγκεκριμένα, ανέφερε για κάθε σφαγείο ξεχωριστά τα εξής:
- Ο γραπτός διακανονισμός με το Σφαγείο Α, εκ πρώτης όψεως φαίνεται να αποδίδει, δεδομένου ότι ο οφειλέτης καταβάλλει ανελλιπώς το συμφωνηθέν ποσό, ωστόσο θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο το μηνιαίο ποσό των €10.000 είναι ικανοποιητικό λαμβανομένων υπόψη των ιδιαίτερων οικονομικών δεδομένων της εταιρείας.
- Δεδομένου ότι οι προειδοποιητικές επιστολές προς το Σφαγείο Β δεν απέδωσαν και η συμφωνία διακανονισμού δεν τηρήθηκε, θα πρέπει άμεσα να ληφθούν νομικά μέτρα εναντίον του, ενώ σύμφωνα με επικοινωνία που είχε το Γραφείο του Εφόρου με τη Νομική Υπηρεσία, οι ΚΥ θα έπρεπε να αποστείλουν στη Νομική Υπηρεσία πλήρη στοιχεία για την εν λόγω υπόθεση προκειμένου να καταστεί δυνατή η ετοιμασία της έκθεσης απαιτήσεως για την καταχώριση της αγωγής στο δικαστήριο.’
- Ο διακανονισμός με το Σφαγείο Γ θα έπρεπε να είναι γραπτώς προκειμένου να καθορίζεται με σαφήνεια τι αυτός περιλαμβάνει, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται μεγαλύτερη διαφάνεια.
Καταληκτικά, ο Έφορος ανέφερε ότι, αφού οι ΚΥ εξασφαλίσουν την απαραίτητη πληροφόρηση και αφού αξιολογήσουν την κάθε υπόθεση ξεχωριστά, με βάση τα ιδιαίτερα δεδομένα της, θα πρέπει να εξαντλήσουν όλα τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους για είσπραξη των οφειλόμενων ποσών και παράλληλα να προωθήσουν τις κατάλληλες τροποποιήσεις στην εθνική νομοθεσία, έτσι ώστε να ενισχύσουν τα εργαλεία που έχει το κράτος στη διάθεσή του για την είσπραξη των οφειλόμενων σε αυτό ποσών.
Η Υπηρεσία μας διατηρεί τις επιφυλάξεις της ως προς τα πιο πάνω, αφού η αξιολόγηση κάθε περίστασης και η επίτευξη γραπτής συμφωνίας διακανονισμού φαίνεται να αντίκειται στο ότι, κατά τον Έφορο, η ευνοϊκή μεταχείριση από το κράτος των οφειλών επιχειρήσεων, καθώς και η ανοχή του σε σχέση με την καθυστέρηση καταβολής σε αυτό διαφόρων οφειλών αποτελεί μορφή κρατικής ενίσχυσης, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη ότι τα υπό αναφορά ποσά είναι σημαντικά και δεν τοκίζονται, με αποτέλεσμα να αποτελούν μορφή άτοκου δανεισμού από το κράτος προς τις εταιρείες αυτές.
Σε συνέχεια της υπό αναφοράς επιστολής, ημερ. 18.11.2016 και λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με αυτή, το θέμα έτυχε ενδελεχούς διερεύνησης από το Γραφείο του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, η Υπηρεσία μας, με επιστολή της, ημερ. 28.3.2018, προς τον Έφορο, ζήτησε την ξεκάθαρη τοποθέτησή του εάν ο τρόπος που τυγχάνουν χειρισμού οι υπό αναφορά οφειλές αποτελούν κρατική ενίσχυση ή όχι.
Ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, με επιστολή του, ημερ. 21.6.2018, ζήτησε από τις ΚΥ όπως ενημερωθεί με τα ακόλουθα:
- Ποια μέτρα έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα για την είσπραξη των οφειλών των τριών Σφαγείων Α, Β και Γ, οι οποίες αφορούν σε τέλη σφαγής και τέλη καταστροφής ζώων που τα εν λόγω σφαγεία εισέπραξαν και κατακράτησαν την περίοδο 2010-2014.
- Κατά πόσο έχουν ληφθεί νομικά μέτρα εναντίον των Σφαγείων Β και Γ, και σε ποιο στάδιο βρίσκονται.
- Κατά πόσο ο σε ισχύ διακανονισμός με το Σφαγείο Α διασφαλίζει τα συμφέρονται του Κράτους, σύμφωνα με την αρχή του ιδιώτη πιστωτή και κατά πόσο οι ΚΥ κρίνουν τον εν λόγω διακανονισμό λογικό υπό τις συνθήκες της αγοράς ή κατά πόσο ο διακανονισμός αυτός δίδει μεγάλες διευκολύνσεις, είναι χαριστικός και λειτουργεί επ’ ωφελεία της εν λόγω επιχείρησης.
Νομικά μέτρα δεν προωθήθηκαν – Αλληλογραφία δεν εντοπίστηκε…Όπως διαπιστώθηκε από σχετική αλληλογραφία, οι ΚΥ είχαν αποταθεί, το 2014, στη Νομική Υπηρεσία, ζητώντας τη λήψη νομικών μέτρων για είσπραξη των οφειλών των πιο πάνω εταιρειών, τα οποία δεν προωθήθηκαν. Κατόπιν υπενθύμισης από τις ΚΥ, η Νομική Υπηρεσία, με επιστολές της, ημερ. 3.9.2018, ενημέρωσε τις ΚΥ ότι προωθείται η καταχώριση αγωγής κατά των Σφαγείων Β και Γ. Όσον αφορά στο Σφαγείο Α, αναφέρθηκε ότι δεν εντοπίστηκε η αρχική αλληλογραφία και ζητήθηκε εκ νέου η υποβολή έκθεσης γεγονότων. Επίσης, όπως πληροφορηθήκαμε, κατά το 2018, καταχωρίστηκαν αγωγές εναντίον του Κοινοτικού Συμβουλίου Δ, του Σφαγείου Β και του Σφαγείου Γ, χωρίς να προωθηθεί η καταχώριση αγωγής για το Σφαγείο Α. Επισημάνθηκε ότι το Σφαγείο Α, το οποίο οφείλει και το μεγαλύτερο ποσό, ανήκει σε άτομο συνδεδεμένο με Αξιωματούχο της Δημοκρατίας. Συναφώς αναφέρεται ότι, οι ΚΥ, με επιστολή τους, ημερ. 25.4.2019, προς τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, ανέφεραν ότι ο σε ισχύ διακανονισμός με το Σφαγείο Α δεν διασφαλίζει τα συμφέροντα του Κράτους σύμφωνα με την αρχή του ιδιώτη πιστωτή και για τον λόγο αυτό οι ΚΥ ζήτησαν από αυτό στις 28.7.2016 την αύξηση του καταβαλλόμενου ποσού τουλάχιστον σε €25.000 μηνιαίως, ωστόσο καταβάλλεται από τον Ιούνιο του 2017 μηνιαίο ποσό ύψους €15.000. Οι ΚΥ εξέφρασαν επίσης την άποψη ότι για καμιά από τις υπό αναφορά περιπτώσεις δεν εφαρμόστηκε η αρχή του ιδιώτη πιστωτή για τις από μέρους των Σφαγείων καθυστερήσεις καταβολής των οφειλόμενων ποσών και ήδη εισπραχθέντων από αυτούς ποσών, τα οποία κατ’ άλλα αποτελούν περιουσία του Κράτους και τα υπό αναφορά σφαγεία αποστερούν από τους πόρους του.
Όπως προκύπτει από τα πιο πάνω, φαίνεται να προκύπτει θέμα παράνομης κρατικής ενίσχυσης προς τα υπό αναφορά σφαγεία.
Σύσταση: ΄Εγινε εισήγηση όπως προωθηθούν αμέσως στον Γενικό Εισαγγελέα τα πιο πάνω γεγονότα για αξιολόγηση αυτών και λήψη νομικών μέτρων και για το Σφαγείο Α.Ο Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι, λαμβάνοντας υπόψη ότι, όπως έχουν τα γεγονότα, δεν εφαρμόστηκε για καμιά από τις υπό αναφορά περιπτώσεις η αρχή του ιδιώτη πιστωτή για τις από μέρους των σφαγείων καθυστερήσεις καταβολής των οφειλόμενων και, με σκοπό τη διεκδίκηση των οφειλόμενων ποσών, ως αστικό χρέος. Μας ανέφερε επίσης ότι, όσον αφορά στο Σφαγείο Α, οι ΚΥ απέστειλαν εκ νέου τα σχετικά στοιχεία στη Νομική Υπηρεσία και επαφίεται στον Γενικό Εισαγγελέα κατά πόσο θα προχωρήσει σε καταχώριση σχετικής αγωγής.
(β)
Ετοιμασία καταστάσεων καθυστερημένων εσόδων. Η διαδικασία ετοιμασίας των καταστάσεων καθυστερημένων εσόδων παρουσίαζε αδυναμίες, οι οποίες αφορούσαν κυρίως στη μη καταχώριση του αριθμού της σελίδας καθολικού και του στοιχείου ταυτοποίησης στα προβλεπόμενα πεδία και σε ελλιπή, ανακριβή ή και καθόλου καταγραφή των λόγων μη είσπραξης των οφειλών.
Σύσταση: Έγινε εισήγηση όπως η έκθεση καθυστερημένων εσόδων ετοιμάζεται με όλα τα προβλεπόμενα στοιχεία και σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σχετικής εγκυκλίου του Γενικού Λογιστηρίου για διευκόλυνση της παρακολούθησης της είσπραξης όλων των τύπων οφειλών.Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι προωθήθηκαν μέτρα με σκοπό την ορθή ετοιμασία σχετικών μητρώων και κατ’ επέκταση την ετοιμασία της έκθεσης καθυστερημένων εσόδων σύμφωνα με τις σχετικές απαιτήσεις.
(γ)
Διαγραφές καθυστερημένων εσόδων. Όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενη Έκθεσή μας, οι ΚΥ, με επιστολή τους, ημερ. 15.5.2015, προς την Τεχνική Επιτροπή Διαγραφής μη Εισπράξιμων Δημοσίων Χρημάτων, Αξιών και Υλικών, ζήτησαν έγκριση για διαγραφή συνολικού ποσού ύψους €10.247, το οποίο αφορούσε κυρίως σε δικαιώματα καραντίνας ζώων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν μπορούσαν να εντοπιστούν (€9.994). Η υπό αναφορά Επιτροπή, με επιστολή της, ημερ. 13.10.2015, προς τις ΚΥ, ζήτησε όπως οι ΚΥ υποβάλουν στην Επιτροπή τους αριθμούς δελτίων ταυτότητας των οφειλετών. Μέχρι την ημερομηνία του ελέγχου μας, τον Μάρτιο 2018, το θέμα ακόμα εκκρεμούσε, καθότι όπως πληροφορηθήκαμε, για πολλές από τις πιο πάνω περιπτώσεις δεν υπήρχαν διαθέσιμοι οι αριθμοί δελτίων ταυτότητας.
Σύσταση: Έγινε εισήγηση όπως οι ΚΥ θα πρέπει, αφού εξαντλήσουν τις προσπάθειες είσπραξης των καθυστερημένων εσόδων, να προωθήσουν εκ νέου αίτημα για διαγραφή όσων δεν καταστεί εφικτή η είσπραξή τους, καθώς επίσης να διασφαλίζουν την τήρηση των στοιχείων ταυτοποίησης των οφειλετών.Ο Αν. Διευθυντής των ΚΥ μάς πληροφόρησε ότι, στις 21.8.2018 έδωσε οδηγίες στους αρμόδιους λειτουργούς, ώστε να καταγράφονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία στα μητρώα καθυστερημένων εσόδων, συμπεριλαμβανομένων και των στοιχείων ταυτοποίησης των οφειλετών. Μας ανέφερε επίσης ότι πρόκειται να προωθηθεί στην Τεχνική Επιτροπή Διαγραφής μη Εισπράξιμων Δημοσίων Χρημάτων κατάσταση, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, περιπτώσεις παλαιότερων ετών για τις οποίες τα στοιχεία ταυτοποίησης έχουν καταστραφεί.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.