Ριζικός ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, εφόσον γίνουν όλα αυτά τα έργα και κάποια άλλα τα οποία προωθούνται από το ΤΥΠ. Ένα ζήτημα το οποίο θέτει ο επικεφαλής επιστήμονας είναι και το πότε θα γίνουν. Ανάγκη εξεύρεσης μηχανισμών επίσπευσης
Πήρε φωτιά το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής (ΤΥΠ). Όσα δεν έγιναν για δεκαετίες κρατώντας πίσω την Κύπρο στον τομέα της ψηφιακής διοίκησης και οικονομίας προωθούνται αυτή την περίοδο. Σε εξέλιξη βρίσκονται σημαντικά έργα κόστους 250 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν στόχο να αναβαθμίσουν τις παρεχόμενες από το κυπριακό Δημόσιο υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government).
Πρόκειται για έργα τα οποία αφορούν διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου, καίριες υπηρεσίες θα λέγαμε για την εξυπηρέτηση του πολίτη και της επιχείρησης, και που αφενός θα δώσουν την ευχέρεια στους πολίτες να διεξάγουν τις συναλλαγές τους με το κράτος εύκολα και γρήγορα από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή χωρίς να έρχονται σε επαφή με το Δημόσιο και τη γραφειοκρατία και αφετέρου δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια πραγματική μεταρρύθμιση της κρατικής μηχανής, αφού μετατρέπει το... αναλογικό Δημόσιο σε ψηφιακό κάνοντάς το πιο παραγωγικό, πιο λειτουργικό και με χαμηλότερο κόστος. Την ίδια ώρα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να μπουν και αυτές στο παιγνίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού και να γίνουν πιο αποδοτικές, οδηγώντας τη χώρα στην εποχή της ψηφιακής οικονομίας.
ΑργήσαμεΕάν τα έργα αυτά υλοποιούνταν σήμερα, τότε η Κύπρος, όπως υποδεικνύει ο επικεφαλής επιστήμονας Κ. Κόκκινος μιλώντας στον «Π», θα βρισκόταν σε ένα πολύ καλό επίπεδο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Δεν βρισκόμαστε όμως σε αυτό το σημείο διότι καθυστερήσαμε στην εκκίνηση. Όπως θίγει ο Κυριάκος Κόκκινος, το ζητούμενο είναι η σωστή και γρήγορη υλοποίηση, εφαρμογή και αξιολόγηση όλων αυτών των έργων.
Τα πλείστα έργα, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς από τα στοιχεία που παραθέτουμε σήμερα στον «Π», είναι σε πορεία προώθησης ή υλοποίησης, ενώ το βασικό εργαλείο το οποίο θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να γίνονται πραγματικές ηλεκτρονικές συναλλαγές, η ηλεκτρονική υπογραφή, μόλις πρόσφατα έχει ξεκινήσει να παρέχεται και είναι σε πολύ αρχικά στάδια.
e-ταυτότητα το 2020Η δε ηλεκτρονική ταυτότητα (eID), που θα είναι απαραίτητη για την ταυτοποίηση του πολίτη κατά την ηλεκτρονική είσοδό του σε υπηρεσίες του Δημοσίου, δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί και προωθείται ακόμη η αλλαγή των απαιτούμενων νομοθεσιών. Ο στόχος είναι να υπάρχουν μία ηλεκτρονική ταυτότητα και μία ηλεκτρονική υπογραφή για κάθε πολίτη για τις συναλλαγές τόσο με το Δημόσιο όσο και με τον ιδιωτικό τομέα εντός του 2020.
Ειδικά για αυτό το θέμα, το έργο της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και της ηλεκτρονικής υπογραφής, η αναπληρώτρια διευθύντρια του ΤΥΠ Ρένα Κούππα διευκρινίζει στον «Π» πως «το Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προέβη σε νέα απόφαση. Συγκεκριμένα, αναμένεται να ετοιμαστεί εθνικό σχέδιο ούτως ώστε να τροποποιηθούν οι σχετικές νομοθεσίες και με το σχέδιο αυτό να εξουσιοδοτούνται οι πάροχοι να παρέχουν eID στους Κύπριους πολίτες. Το εθνικό σχέδιο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020».
Αποτελεσματικότητα«Η εφαρμογή έργων e-διακυβέρνησης είναι μια συνεχής προσπάθεια», προσθέτει η κ. Κούππα, «και μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που παρέχουν οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών η κυβέρνηση στοχεύει στη σωστή και αποτελεσματική λειτουργία του δημόσιου τομέα, στη μείωση του κόστους λειτουργίας των κρατικών υπηρεσιών καθώς επίσης και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Πέρα από τα πιο πάνω, με την υλοποίηση των νέων έργων που προωθούνται αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις στους τομείς της οικονομίας, της δικαιοσύνης, της υγείας αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης», καταλήγει η κ. Κούππα.
19η η ΚύπροςΝα υπενθυμίσουμε ότι η Κύπρος στον τομέα των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών κατατάσσεται 19η μεταξύ των χωρών της ΕΕ σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας για το 2019. Η θέση αυτή είναι κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ και παρουσιάζει πτώση από το 2017. Όπως καταγράφει η σχετική έκθεση, η αλληλεπίδραση μέσω διαδικτύου μεταξύ των δημόσιων αρχών και των πολιτών παραμένει περιορισμένη (μόνο το 50%), ενώ μόνο το 53% των ατόμων αποστέλλουν προσυμπληρωμένα έντυπα στις αρχές της δημόσιας διοίκησης, ποσοστό που εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου της ΕΕ (64%). Ως προς την αλληλεπίδραση των επιχειρήσεων με τις δημόσιες αρχές, οι επιδόσεις είναι καλύτερες.
Η χώρα μας εξάλλου κατατάσσεται 25η όσον αφορά τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας. Μόλις το 9% των Κυπρίων χρησιμοποίησε υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας και φροντίδας. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αλλάξει θετικά λόγω του ΓεΣΥ. Ανάμεσα στα προβλήματα που παρατηρεί η Κομισιόν είναι αυτά της διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων στις διάφορες υπηρεσίες, ένα θέμα που επιχειρείται να ξεπεραστεί μέσα από ορισμένα έργα που παρουσιάζονται σήμερα (βλ. σελ. 5).
Ιανουάριο στην ολομέλεια το Υφυπουργείο ΚαινοτομίαςΟ τομέας της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αναμένεται να περάσει από τον νέο χρόνο στη δικαιοδοσία του Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής. Ο επικεφαλής επιστήμονας Κυριάκος Κόκκινος είναι ο άνθρωπος ο οποίος συνέταξε μαζί με την ομάδα του το νομοσχέδιο που αφορά το νέο υφυπουργείο, το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται ενώπιον της Βουλής και σύμφωνα με τις προθέσεις τον Ιανουάριο εκτός απροόπτου αναμένεται να εξεταστεί και να εγκριθεί. Τα κενά, τα λάθη και τα κακώς έχοντα που διαπιστώνονται σήμερα σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τα οποία απαριθμεί πιο κάτω, θεωρεί πως το υφυπουργείο έχει ευθύνη να τα συμμαζέψει.
Η προίκαΌπως μας ενημέρωσε ο κ. Κόκκινος, το Υφυπουργείο Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής θα πάρει τελικά «προίκα» όλο το προσωπικό, τις διαδικασίες και τους εξοπλισμούς του Τμήματος Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ΤΗΕ). Προηγούμενη απόφαση του Υπουργικού για να παραμείνει στο ΤΗΕ και στο Υπ. Μεταφορών ο τομέας της διαχείρισης των συχνοτήτων ανακλήθηκε λίγο μετά τη λήψη της απόφασης και πριν αυτή οριστικοποιηθεί με δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Δημοκρατίας. Ως εκ τούτου το ΤΗΕ θα μεταφερθεί ολόκληρο όπως επίσης και το ΤΥΠ.
Τι πρέπει να αλλάξειΑναφερόμενος στα έργα των 250 εκατ. ευρώ τα οποία προωθούνται –και κάποια άλλα σημαντικά τα οποία ακόμη δεν μπήκαν σε πορεία υλοποίησης αλλά προωθούνται– εξηγεί πως θεωρητικά αν ήταν υλοποιημένα σήμερα η Κύπρος θα βρισκόταν σε ένα πολύ καλύτερο επίπεδο σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις στον τομέα του e-government. Όμως, όπως τονίζει, για να επιτευχθούν οι δύο παράμετροι που προωθούνται μέσα από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δηλαδή η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και η μείωση του λειτουργικού κόστους του Δημοσίου με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας, το στοίχημα δεν είναι μόνο η υλοποίηση αυτών των έργων αλλά και η σωστή αξιοποίηση και αξιολόγησή τους. Το θέμα εν ολίγοις, σημειώνει ο κ. Κόκκινος, είναι το πώς χρησιμοποιούνται μετά αυτά τα εργαλεία, το πώς οι πολίτες και οι επιχειρήσεις προετοιμάζονται για να τα αξιοποιήσουν και πώς αναθεωρούνται τα έργα κατά τη διάρκεια της εφαρμογής τους για την καλύτερη δυνατή αποδοτικότητά τους. Επιβάλλεται κάποιες φορές, επισημαίνει, να αλλάξει ο σχεδιασμός εάν οι τεχνολογίες και οι ανάγκες έχουν αλλάξει.
Σε πόσα χρόνια;Ένα μεγάλο πρόβλημα για το οποίο θα πρέπει, προσθέτει, να βρεθούν οι μηχανισμοί για την αντιμετώπισή του, κάτι που θα γίνει από το υφυπουργείο, είναι ο χρόνος υλοποίησης των έργων. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, από τον σχεδιασμό μέχρι την κατακύρωση και την υλοποίησή τους χρειάζονται κατά μέσο όρο 7-9 χρόνια. Συνεπώς το τελικό προϊόν που θα δοθεί στον πολίτη ενδέχεται να είναι παρωχημένο καθότι η τεχνολογία τρέχει. Αυτό το χρονικό διάστημα, σημειώνει, πρέπει να μειωθεί στα τρία χρόνια το πολύ, διότι «ακόμη και να τα υλοποιήσω αυτά τα έργα των 250 εκατ. εάν θα τα έχω μετά από επτά χρόνια το πιθανότερο είναι πως δεν θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών».
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.