Τα οδικά έργα που βγάζει φέτος από τη ναφθαλίνη το Υπουργείο Μεταφορών.
Μέχρι πριν μερικά χρόνια θα μπορούσε να εκληφθεί ως τίτλος ταινίας επιστημονικής φαντασίας. «Δρόμοι που… ξεπάγωσαν το 2020». Κι όμως, είναι μια ευχάριστη πραγματικότητα από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Μεταφορών για τον επόμενο και… μεθεπόμενο χρόνο.
Τα μεγάλα λοιπόν οδικά έργα για το 2020 (και οι σχεδιασμοί για 2021) είναι τα εξής:
- Έναρξη του νέου δρόμου δύο λωρίδων από την Πάφο μέχρι το Στρουμπί. Συνολικός προϋπολογισμός 70 εκατ. Για φέτος υπάρχει πρόνοια για μόλις 7 εκατ. ευρώ. Είναι κι αυτό μια αρχή. Οι προσφορές για τον πρώτο σχεδιασμό που ακυρώθηκαν είχαν προκηρυχτεί το 2006. Την Παρασκευή ανακοινώθηκε πως ενδιαφέρθηκαν τέσσερις για την κατασκευή του δρόμου και αναμένεται να ξεκινήσει η αξιολόγηση των προσφορών.
- Περιμετρικός Λευκωσίας, κόστος πρώτης φάσης 62 εκατ. Το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο. Στο επεξηγηματικό σημείωμα του προϋπολογισμού δεν αναφέρεται εάν υπάρχει διαθέσιμο κονδύλι από το Υπ. Μεταφορών παρότι η έναρξη των εργασιών αναμένεται αρχές του 2020. Η μελέτη για την ετοιμασία των κατασκευαστικών έργων ξεκίνησε το 2007.
- Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας – Παλαιχωρίου: Είχε ξεκινήσει να σχεδιάζεται το 2008 και να συζητείται πολλά χρόνια πριν. Υπάρχει πρόνοια για 70 χιλιάδες ευρώ φέτος για επικαιροποίηση της μελέτης, ενώ πιστώσεις για έναρξη εργασιών προτείνονται από το 2021 και μετά. Η ζήτηση προσφορών για την κατασκευή του έργου αναμένεται εντός του 2020. Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό που προωθείται, δεν θα γίνει ανισόπεδος αλλά ισόπεδος κόμβος παρά τη βιομηχανική Εργατών, διατηρείται ο ανισόπεδος κόμβος Μαλούντας κοντά στο γυμνάσιο, καταργούνται μία υπέργεια και μία υπόγεια διάβαση πεζών, καταργείται ο ανισόπεδος κόμβος Αγροκηπιάς, ενώ αφαιρείται και τμήμα του δρόμου. Κι όλα αυτά για να πέσει το κόστος στα 61 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το Τμήμα Δημοσίων Έργων σκοπεύει να προωθήσει τις δέουσες διαδικασίες για ολοκλήρωση των σχεδίων για την πρώτη φάση του έργου από την Ανθούπολη μέχρι τα Ανάγυια, που περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του περιμετρικού Λευκωσίας, τα συντομότερο δυνατό.
- Δρόμος Αστρομερίτη – Ευρύχου: Ξεκίνησε στις 17/10/2019 μελέτη με στόχο την αναθεώρηση του σχεδιασμού για μείωση του κόστους. Στόχος η προκήρυξη των προσφορών να γίνει εντός του 2020 και η έναρξη του έργου εντός του 2021. Για φέτος υπάρχει – έστω- πρόνοια 100 χιλ. ευρώ για τη μελέτη. Πιστώσεις για το έργο το 2021. Η ανάγκη για την κατασκευή του δρόμου είχε καταγραφεί προπολεμικά.
- Η κατασκευή του δρόμου Λεμεσού – Σαϊτά θα προχωρήσει μόνο αφού αποφασίσει η Αναθεωρητική Αρχή για την προσφυγή που κατατέθηκε εναντίον της. Το κόστος είναι 26 εκατ. ευρώ. Το έργο έπρεπε ήδη να ξεκινήσει.
330 εκατ. τα έσοδα Το Υπουργείο Μεταφορών έχει κάθε χρόνο έναν από τους πλέον «βεβαρημένους» προϋπολογισμούς εξόδων του Δημοσίου, λόγω κυρίως των έργων υποδομής που σχεδιάζει και υλοποιεί. Για το 2020 τα έξοδα υπολογίζονται στα 304 εκατ.
Την ίδια στιγμή ωστόσο αποτελεί κι ένα υπουργείο με σημαντικές εισροές δεδομένων των υπηρεσιών που προσφέρει, συνεισφέροντας σε σημαντικό βαθμό στην ενίσχυση των εσόδων του κράτους. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή για το 2020, τα έσοδα αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση και να ανέλθουν στα 330 εκατ. σε σχέση με 302,8 εκατ. το 2019. Συνεπώς ο προϋπολογισμός θα είναι πλεονασματικός.
Όπως σημειώνεται στο επεξηγηματικό σημείωμα το οποίο κατέθεσε η Βασιλική Αναστασιάδου στη Βουλή και συζητήθηκε τη βδομάδα που πέρασε, μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου τα έσοδα του υπουργείου για το 2019 είχαν ανέλθει στα 246,6 εκατ. ευρώ. Από αυτά, 44,7 εκατ. ευρώ από την ανάκτηση έμμεσου κόστους για την παροχή υπηρεσιών αεροναυσιπλοΐας και το μερίδιο από τη διαχείριση των λιμανιών, τα 63 εκατ. ευρώ από την παροχή υπηρεσιών αεροναυσιπλοΐας και τα δικαιώματα χρήσης του αεροδρομίου, τα 16,5 εκατ. ευρώ από τις εισπράξεις των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών και τα 111,6 εκατ. από τις άδειες μηχανοκινήτων οχημάτων. Είναι φανερό πως αεροπλάνα, βαπόρια και αυτοκίνητα αιμοδοτούν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Πάνε καλά τα λιμάνιαΕιδικά σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις από την ανάθεση σε ιδιώτες των εμπορικών υπηρεσιών του λιμανιού της Λεμεσού, οι εισπράξεις από την ημέρα παραχώρησης στους διαχειριστές μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου 2019 είχαν ανέλθει σε 138 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα παρουσιάζουν μια σταδιακή ετήσια αύξηση. Το 2018 η ΚΔ είχε λάβει από τις τρεις εταιρείες διαχείρισης 46,5 εκατ. ευρώ συνολικά, ενώ φέτος μέχρι τον Οκτώβριο το ποσό ανήλθε στα 43,6 εκατ. και για ολόκληρο το έτος υπολογίζονται στα 55 εκατ. Το υπουργείο εκτιμά ότι οι ιδιώτες διαχειρίζονται το λιμάνι με υψηλούς ρυθμούς απόδοσης, ενώ ήδη έχουν προβεί σε διάφορες επενδύσεις μεταξύ των οποίων και οι δύο γερανογέφυρες που εγκατέστησε η Eurogate στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίες είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.
Νέο Βασιλικό Το Υπουργείο Μεταφορών σκοπεύει να επανεπενδύσει αυτά τα έσοδα με τη δημιουργία ενός νέου βιομηχανικού λιμανιού στην περιοχή του Βασιλικού. Το έργο, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, δεν θα γίνει από την Αρχή Λιμένων αλλά από το Υπουργείο Μεταφορών με τη μέθοδο της σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Ήδη έχουν ετοιμαστεί τα έγγραφα των προσφορών για την πρόσληψη συμβούλου, κάτι που αναμένεται να γίνει πριν το τέλος του χρόνου φέτος. Το έργο αφορά τη δημιουργία νέου λιμανιού στο Βασιλικό για εξυπηρέτηση τόσο των αναγκών του τοπικού εμπορίου, κατά κύριο λόγο χύδην φορτίου, όσο και για την υποστήριξη των εταιρειών που ασχολούνται με τον τομέα των υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ.
Η μαρίνα ΛάρνακαςΌσον αφορά στην προώθηση του ενιαίου έργου της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, μετά την ακύρωση του ανοικτού διαγωνισμού προωθήθηκε νέα διαδικασία διαπραγμάτευσης με τον μοναδικό προσφοροδότη. Τον περασμένο Ιούλιο υποβλήθηκε νέα πρόταση η οποία βρίσκεται στη διαδικασία διαπραγμάτευσης. Το έργο χρονίζει. Οι Λαρνακείς θέλουν πολύ να βγει λευκός καπνός από τις διαπραγματεύσεις.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.