Εκτός από τους έξι υφιστάμενους συμβασιούχους, προσφορές υπέβαλαν η εταιρεία λεωφορείων της Μάλτας - για όλες τις επαρχίες - και μία ιταλική μόνο για τη Λάρνακα.
Μεγάλη ήταν η ανακούφιση της υπουργού Μεταφορών και της ομάδας των στελεχών που εργάστηκαν για τον περίφημο διαγωνισμό των νέων συμβάσεων των δημοσίων μεταφορών, όταν χθες το μεσημέρι, αμέσως μετά τη λήξη του διαγωνισμού, διαπίστωσαν πως ο σκοπός επετεύχθη και πως είχαν συνολικά δεκαπέντε προσφορές στα χέρια τους από οκτώ διαφορετικές εταιρείες. Η απαλλαγή από το στρες που διακατείχε το υπουργείο οφειλόταν στο ότι ήταν πλέον δεδομένο ότι υπήρχε αρκετός ανταγωνισμός, κάτι που θεωρείται πως θα βοηθήσει στον περιορισμό του κόστους και στη βελτίωση της ποιότητας της υπηρεσίας, στο ότι συμμετείχαν και οι υφιστάμενοι συμβασιούχοι, και βεβαίως στο ότι ο διαγωνισμός προσέλκυσε και ξένες εταιρείες. Η Βασιλική Αναστασιάδου δήλωσε στην εφημερίδα μας ικανοποίηση καθώς, όπως είπε, υπάρχουν όλα τα συστατικά που διασφαλίζουν μία ανταγωνιστική διαδικασία. Από βδομάδας θα ανοιχθούν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της αξιολόγησης και θα έχουν επιλεγεί οι επιτυχόντες προσφοροδότες και μετά, αφού οι εταιρείες υποβάλουν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που απαιτούνται, θα υπογραφούν τα συμβόλαια.
Ποιοι είναι οι 8Όπως πληροφορείται ο «Π», οι οκτώ οικονομικοί φορείς οι οποίοι υπέβαλαν προσφορά είναι:
- Οι έξι υφιστάμενες εταιρείες λεωφορείων ΟΣΕΛ, ΕΜΕΛ, ΟΣΥΠΑ, Ζήνων, Intercity buses και ΟΣΕΑ. Μάλιστα, κάποιες δήλωσαν ενδιαφέρον για για περισσότερες από μία συμβάσεις. Συνολικά ο διαγωνισμός αφορά έξι συμβάσεις.
- Μία κοινοπραξία από την Ιταλία, η οποία υπέβαλε προσφορά μόνο για τη σύμβαση της επαρχίας Λάρνακας. Για την εν λόγω εταιρεία δεν κατέστη δυνατό να μάθουμε άλλες λεπτομέρειες καθότι δεν ανοίχθηκαν ακόμη οι προσφορές.
- Μία κοινοπραξία (Malta Lines kapnos Airport - MLKP) στην οποία συμμετέχει η εταιρεία λεωφορείων της Μάλτας (μία εταιρεία με μεγάλη τεχνογνωσία στον τομέα, που ελέγχεται από ισπανικά κεφάλαια, τα οποία έχουν δραστηριότητα και στην Αγγλία στον τομέα των μεταφορών, όπως επίσης και στην Κίνα) και η εταιρεία Καπνός, η οποία διενεργεί τα δρομολόγια από τις πόλεις προς τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Η ίδια εταιρεία εκτελεί εδώ και χρόνια και μαθητικές διαδρομές. Η εν λόγω κοινοπραξία ενδιαφέρθηκε και για τις έξι συμβάσεις, ωστόσο, σύμφωνα με όρο του διαγωνισμού, μπορεί να κερδίσει μέχρι τέσσερις. Να υπενθυμίσουμε πως ο Ισπανός ιδιοκτήτης της μαλτέζικης εταιρείας λεωφορείων είχε έρθει στην Κύπρο αρκετές φορές
4 στη Λάρνακα!Οι προσφορές που υποβλήθηκαν ανά επαρχία είναι:
- Δύο στη Λευκωσία, μία από την ΟΣΕΛ και μία από την κοινοπραξία MLKP.
- Δύο στη Λεμεσό, μία από την ΕΜΕΛ και μία από τη MLKP.
- Τέσσερις στη Λάρνακα. Μία από τη Ζήνων, μία από τη MLKP, μία από την ιταλική κοινοπραξία και μία από τον ΟΣΕΛ.
- Δύο στην Πάφο, μία από τον ΟΣΥΠΑ και μία από τη MLKP.
- Δύο στην επαρχία Αμμοχώστου, μία την ΟΣΕΑ και μία από τη MLKP.
- Τρεις για τα υπεραστικά λεωφορεία, η μία από τον ΟΣΕΑ, η δεύτερη από τη MLKP και η τρίτη από τον ΟΣΕΛ.
Όπως εκτιμάται, ο λόγος που η μικρή σχετικά σύμβαση της Λάρνακας συγκέντρωσε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον ήταν το γεγονός ότι ήταν το πιο προβληματικό συμβόλαιο με βάση την προηγούμενη εμπειρία, με αρκετό «λίπος», και υπήρχε περιθώριο οι προσφοροδότες να ρίξουν το κόστος για να είναι πιο ανταγωνιστικοί.
Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές εκκρεμότητες που υπάρχουν με τις υφιστάμενες εταιρείες, έγιναν, όπως έχουμε πληροφορηθεί από το Υπ. Μεταφορών, διευθετήσεις για επιστροφή στο κράτος των υπερπληρωμών που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, ενώ για όποιες διεκδικήσεις, είτε από τη μία είτε από την άλλη πλευρά, θα αποφασίσουν τα δικαστήρια.
Ποιοτική αναβάθμιση και μεγάλη διείσδυσηΟι νέοι συμβασιούχοι θα ξεκινήσουν την παροχή υπηρεσίας στις 5 Ιουλίου 2020. Αναμένεται να τους δοθούν χαλαρώσεις για ένα τουλάχιστον εξάμηνο ώστε να εναρμονιστούν με τις ποιοτικές απαιτήσεις ειδικά σε ό,τι αφορά την ηλικία των λεωφορείων, λόγω του ότι υπήρξε καθυστέρηση στη διαδικασία των προσφορών. Το ετήσιο κόστος της κρατικής χορηγίας για τις δημόσιες μεταφορές αναμένεται να ανέλθει στα 76 εκατ. ευρώ από 46 εκατ. σήμερα. Το ποσό περιλαμβάνει εκτός από τη χορηγία ύψους 56 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της υπηρεσίας παγκύπρια και πρόσθετο ποσό 20 εκατ. για την ανάθεση των ειδικών μαθητικών διαδρομών, την εξυπηρέτηση των μαθητών των Κρατικών Ινστ. Επιμόρφωσης (κυρίως στην ύπαιθρο), την ανάπτυξη υποδομών, τη συντήρηση του συστήματος τηλεματικής κ.λπ. Σήμερα η συνολική ετήσια συνεισφορά του κράτους είναι 32,2 εκατ. ευρώ για τις κλασικές γραμμές, συν 14 εκατ. για την κάλυψη των μαθητικών διαδρομών. Η υπ. Μεταφορών εξασφάλισε ουσιαστικά έγκριση για έναν αυξημένο προϋπολογισμό της τάξης των 30 εκατ. ευρώ ετησίως (40% αύξηση). Το υπουργείο δικαιολογεί το αυξημένο κόστος με τη βελτίωση της υπηρεσίας και συγκεκριμένα με:
- Την επέκταση του δικτύου και την αύξηση των χιλιομέτρων κατά 22%. Στόχος είναι στις ώρες αιχμής τα δρομολόγια με μεγάλη κίνηση να εξυπηρετούνται κάθε 10 λεπτά, ενώ στα εκτός αιχμής δρομολόγια στόχος είναι το λεωφορείο να περνά τουλάχιστον κάθε 20 λεπτά.
- Την επέκταση του ωραρίου μέχρι τις 11 το βράδυ.
- Τη χρήση νέων και πιο καινούργιων λεωφορείων με βελτιωμένες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα.
- Την τηλεματική.
- Τον καθορισμό νέας, πιο ορθολογικής τιμολογιακής πολιτικής κομίστρου.
- Τη δημιουργία νέων υποδομών όπως σταθμοί μετεπιβίβασης, στάσεις και στέγαστρα.
Το Υπ. Μεταφορών θέλει οι συμβάσεις να οδηγήσουν σε αύξηση της χρήσης λεωφορείου στο 20-25% των μετακινήσεων στα κέντρα των πόλεων έναντι 2,7% σήμερα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.