Φόρμα αναζήτησης

Μπράβο στους ΑΚΕΛ και Μαρκίδη

Του Χρίστου Πουργουρίδη

 

Από τις πιο συχνές διαπιστώσεις που ακούω από πολλούς πολίτες είναι ότι, για την κατάσταση στη χώρα μας, περιλαμβανομένης και της αποτυχίας εξεύρεσης λύσης στο Κυπριακό, φταίει η νοοτροπία ή η κουλτούρα μας και ότι, αν αυτή δεν αλλάξει, δεν μπορούμε να προοδεύσουμε και ή να πετύχουμε τους στόχους μας. Από όσα έχω γράψει σ’ αυτήν εδώ τη στήλη πάρα πολλές φορές, γίνεται σαφές ότι συμφωνώ απόλυτα με αυτή τους τη διαπίστωση. Κατά συνέπεια, τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι, πρώτον, ποια είναι η κατάλληλη κουλτούρα και, δεύτερον, πώς η υπάρχουσα κουλτούρα μπορεί ν’ αλλάξει.

Σε ό,τι αφορά την κατάλληλη κουλτούρα, έχω σε δεκάδες κείμενά μου υποδείξει ότι αυτή δεν μπορεί παρά να βασίζεται στις θεμελιώδεις αξίες της ελευθερίας, ακεραιότητας, δικαιοσύνης, φρόνησης, του σεβασμού στον άνθρωπο και στη φύση και της αλληλεγγύης. Αυτό που θεωρώ απαραίτητο να τονίσω είναι ότι οι αξίες αυτές είναι υιοθετημένες και συχνά αποτελούν μέρος των ιδεολογικών πλαισίων όλων των κομμάτων και των πολιτικών. Όμως, αυτό δεν σημαίνει κάτι το ουσιαστικό, πρώτον, διότι ο καθένας τις ερμηνεύει με βάση τις δικές του ιδεολογίες και τα δικά του συμφέροντα και, δεύτερον, διότι αυτές μένουν στα κηρύγματα και δεν γίνονται πράξη. Συνεπώς, ως πολίτες οφείλουμε, πρώτον, να συμφωνήσουμε στο συγκεκριμένο περιεχόμενο αυτών των αξιών, δεύτερον, να τις κάμουμε πράξη πρώτα εμείς, και, τρίτον, να απαιτούμε να τις κάνουν πράξη και οι άλλοι, κυρίως οι πολιτικοί που επιλέγουμε και εκλέγουμε να μας εκπροσωπούν. Με αφορμή τις αντιδράσεις κάποιων στην απόφαση του ΑΚΕΛ να αποσύρει από τη διαπραγματευτική ομάδα για το Κυπριακό τον εκπρόσωπό του κ. Τουμάζο Τσελεπή και την παράλληλη απόφαση του πρώην γενικού εισαγγελέα κ. Αλέκου Μαρκίδη να πράξει το ίδιο, θέλω να εξετάσουμε μαζί κατά πόσο συμφωνούμε στο περιεχόμενο των αξιών της ακεραιότητας και της φρόνησης. Πριν από την ενασχόλησή μας με το θέμα ένα σύντομο σχόλιο για τα δύο πρόσωπα των Μαρκίδη και Τσελεπή. Πρόκειται για δύο από τους πλέον βαθείς γνώστες του Κυπριακού και για δύο άνδρες με ήθος, εντιμότητα, κύρος και αδιαμφισβήτητη φιλοπατρία. Όποιος τους πιάνει στο στόμα του οφείλει να το κάμνει με περίσκεψη και προσοχή. Επανερχόμενοι στο θέμα μας, ακεραιότητα σημαίνει πρώτα απ’ όλα εντιμότητα, άρνηση του ψεύδους, της απάτης, της κλοπής. Σημαίνει ευθύτητα, αντικειμενικότητα και ειλικρίνεια, με την έννοια πως «λέω ό,τι εννοώ και εννοώ ό,τι λέω», δεν υποκρίνομαι, δεν προσποιούμαι. Ακεραιότητα, επίσης, σημαίνει αξιοπιστία, δηλαδή συνέπεια λόγων, όπως και συνέπεια λόγων και πράξεων, όπως και τήρηση των υποσχέσεων με την έννοια ότι «κάνω πράξη όσα κηρύσσω». Ακεραιότητα σημαίνει ακόμη υπευθυνότητα με την έννοια ότι αναλαμβάνω τις ευθύνες, τις συνέπειες και τα αποτελέσματα των επιλογών και των πράξεών μου και δεν τα ρίχνω στους άλλους. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η φρόνηση συνίσταται στο να ενεργώ συνετά και προνοητικά. Αν συμφωνούσαμε στο περιεχόμενο των αξιών της ακεραιότητας και της φρόνησης όλοι θα επικροτούσαμε και χωρίς κανένα δισταγμό θα δημοσιοποιούσαμε τη στήριξή μας στην απόφαση του ΑΚΕΛ και του Αλέκου Μαρκίδη. Θα ήταν χείριστη μορφή υποκρισίας η συνέχιση της συμμετοχής στη διαπραγματευτική ομάδα των Τσελεπή και Μαρκίδη και χολιγουντιανή προσποίηση, από την ώρα που ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με τις πράξεις του έχει προσφέρει σαν δώρο στην Τουρκία και σ’ ένα μεγάλο μέρος του πολιτικού κόσμου εντός της τουρκοκυπριακής κοινότητας τη δυνατότητα να μιλούν για άλλη βάση στην αναζήτηση λύσης από εκείνη της ΔΔΟ. Πρόσθετα οι οπαδοί της «όποιας λύσης» τι γυρεύουν στη διαπραγματευτική ομάδα που υποτίθεται συμβουλεύει εκείνον που είναι οπαδός άλλης λύσης; Αν ο Πρόεδρος λέει ό,τι εννοεί και εννοεί ό,τι λέει θα έπρεπε να μην αποστείλει προσκλήσεις στους Μαρκίδη και Τσελεπή. Να έρθουν για να τον συμβουλεύσουν πώς να κάμει υποχωρήσεις; Τους τελευταίους μήνες με τις πράξεις και τους χειρισμούς του Προέδρου οι αξίες της ακεραιότητας και της φρόνησης βιάστηκαν σχεδόν απροκάλυπτα και εξακολουθητικά. Όσοι έστω και κατ’ ελάχιστον τις σέβονται διαχωρίζουν τη θέση τους. Αλλά περισσότερα για το θέμα αυτό στο επόμενο κείμενο, όταν θα ασχοληθώ με το πώς η υπάρχουσα κουλτούρα μπορεί ν’ αλλάξει.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.