Φόρμα αναζήτησης

“Απ’ ον μπορεί να δέρει τον γάρο, δέρνει το σάμαν”

Της Ζωής Λόρδου*

Ένα άρθρο για τον «εμφύλιο πόλεμο μεταξύ καταστηματαρχών στους πεζόδρομους της Λήδρας», στον Φιλελεύθερο, στις 15/12/2018, μου δίνει έναυσμα να αναπτύξω κάποιες σκέψεις σχετικά με επιστολή που στάλθηκε από την πρόεδρο του Συνδέσμου Καταστηματαρχών Λήδρας & Ονασαγόρου προς τον δήμαρχο Λευκωσίας.

Σημείο 2. «Αστυνόμευση: Η εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας στην περιοχή μας είναι επιτακτικής σημασίας. Θεωρούμε ότι πρέπει σε συντονισμό με την Αστυνομία να στοχεύσουμε σε βελτίωση αυτού του αισθήματος και στους επισκέπτες της περιοχής και στους εμπορευόμενους, δίνοντας παράλληλα ιδιαίτερη σημασία σε σημεία της περιοχής στα οποία παρατηρείται, εν τη γενέσει της βέβαια, κίνηση δημιουργίας γκέτο από ομάδες αλλοδαπών.»

Α. Η ανάγκη αστυνόμευσης εντός της μεσαιωνικής πόλης είναι αναγκαία αλλά για άλλους λόγους:

  • Η παράνομη στάθμευση.
  • Η παράνομη όδευση στο αντίθετο ρεύμα στους μονόδρομους.
  • Η μη υπακοή στις πινακίδες τροχαίας.
  • Η υπερβολική ταχύτητα στα σοκάκια.

Προβληματικές συμπεριφορές οι οποίες παρατηρούνται ιδιαίτερα κατά τις περιόδους απογεύματος Παρασκευής έως το βράδυ Κυριακής, όπως και στις αργίες, και οι οποίες απειλούν την ασφάλεια και την υγεία των κάτοικων, των εργαζόμενων, των πεζών, των ποδηλάτων, το παιδικό καροτσάκι, το αναπηρικό τροχοκάθισμα.

Ορισμός γκέτο:

  1. Συνοικία την οποία ήταν υποχρεωμένοι να ζουν Εβραίοι.

Δεν ισχύει.

  1. Υποβαθμισμένη συνοικία όπου μειονότητα ανθρώπων ζει απομονωμένη από τον υπόλοιπο πληθυσμό.

Δεν νιώθουμε απομονωμένοι. Γνωρίζουμε όλους τους γείτονές μας με το μικρό τους όνομα και έχουμε σχέσεις φιλικές και καλής γειτονίας. Μπορώ με περηφάνια να δηλώσω ότι είμαστε μια πολυπολιτισμική συνοικία, όπου κάθε Σαββατοκύριακο μπορούμε να εντυπωσιαστούμε από διάφορες κουλτούρες, ήθη και έθιμα, εξωτικά μπαχαρικά, αρώματα, φαγητά, φεστιβάλ.

Όσο για τους αλλοδαπούς που ονοματίζει συγκεκριμένα η πρόεδρος του Συνδέσμου Καταστηματαρχών Λήδρας και Ονασαγόρου, να υποδείξω ότι στο αστικό κέντρο υπάρχουν όλες οι ευκολίες για ΟΛΑ τα άτομα/οικογένειες που δεν κατέχουν ιδιωτικό όχημα. Όταν το θέμα προσβασιμότητας παύσει να υφίσταται, δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στο θέμα επιλογής κατοικίας.

  1. Κατάσταση απομόνωσης (υπονοείται και οικονομική).

Η μεσαιωνική πόλη δεν είναι απομονωμένη. Ειδικά τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες είναι γεμάτη κόσμο που διψά για ανέμελο περπάτημα, με ασφάλεια, στα στενά σοκάκια. Όσο για οικονομική απομόνωση δεν μπορώ να τη διακρίνω, ειδικά τα βραδάκια και τα Σαββατοκύριακα. Η παλιά πόλη αναδεικνύεται, όπως και όλα τα ιστορικά κέντρα των πόλεων, σε περιζήτητη περιοχή, για την αγορά ιστορικού ακίνητου για σκοπούς ιδιοκατοίκησης, δημιουργία επαγγελματικής στέγης και κουλτουριάρικων χώρων λιανικού εμπορίου. Να προσθέσω ότι πολλές εταιρείες και ειδικά ομάδες επαγγελματιών που έχουν σχέση με την τέχνη, την αρχιτεκτονική και την τεχνολογία έχουν τη βάση τους εντός της μεσαιωνικής πόλης.

Όταν από το ιστορικό κέντρο Λεμεσού οι κάτοικοι μετοίκησαν στη νέα πόλη, και στη θέση των κατοικιών διείσδυσαν ακαδημαϊκά κτήρια, κέντρα μουσικής, διασκέδασης και εστίασης, τότε το θέμα επικινδυνότητας, αλλά και τα γεγονότα βανδαλισμών κατά τις μεσονύκτιες ώρες ήρθαν στο προσκήνιο. Η συνταγή για τη δημιουργία υγιούς συνοικίας είναι η ορθολογιστική ποσόστωση ζώνης κατοικίας, εργασίας και εμπορικής χρήσης.

Στο ιστορικό κέντρο Λευκωσίας, η έγκριση του Σχεδίου Περιοχής Κέντρου Λευκωσίας 2016 & 2017, και μέσω αυτού ο αυστηρός καθορισμός των δυο οικιστικών ζωνών εντός των μεσαιωνικών τειχών, προσέφερε ασφάλεια στους κατοίκους και συνέβαλε θετικά στη δημιουργία της βασικής προϋπόθεσης συνύπαρξης συμπληρωματικών χρήσεων για την ανάπτυξη μιας υγιούς συνοικίας.

Β. Η ανάγκη αυστηρού ελέγχου χρειάζεται όπως και δυνατότητα λήψης μέτρων για την επαναφορά της πολεοδομικής τάξης όπου απαιτείται. Ο έλεγχος αυτός υφίσταται στα ακόλουθα προβληματικά σημεία (και τα οποία δημιουργούνται από αυτόχθονες ιδιοκτήτες ακίνητων):

  • Παράνομη χρήση καταστημάτων ως κατοικίες.
  • Παράνομα υποστατικά στις οροφές κτηρίων.
  • Πέραν του ασφαλούς και υγειονομικά αποδεκτού αριθμού ατόμων σε διαμερίσματα.
  • Θέμα ειδικού καθεστώτος ενοικιοστασίου εντός μεσαιωνικής πόλης – μνημείου.
  • Μη συμβατές χρήσεις σε ιστορικά υποστατικά.

Αυτά τα θέματα πρέπει να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά από τον δήμο, τις υγειονομικές υπηρεσίες, αλλά και τον δημότη ο οποίος, μέσω της ιστοσελίδας του δήμου, να μην διστάζει να δηλώνει όπου μπορεί και γνωρίζει τέτοιες καταστάσεις. Όλοι μας έχουμε ευθύνη για την τήρηση και την επιδίωξη του κοινού καλού.

Σημείο 7. «Διέλευση οχημάτων: Η διέλευση οχημάτων από την Κωστάκη Παντελίδη και τη Ρηγαίνης είναι για εμάς αναγκαία, απαραίτητη και καθοριστική για την επιβίωσή μας και οποιαδήποτε άλλη θέση, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.»

Με τη συμπλήρωση (σχεδόν) της πλατείας Ελευθερίας και την ένταξη στο όλο έργο του μονόδρομου της Κωστάκη Παντελίδη, αλλά και την ολοκλήρωση της μελέτης για τη βιώσιμη κινητικότητα, η οποία εστιάζει στα ακόλουθα:

  • Εκμοντερνισμός των Μέσων Μαζικής Συγκοινωνίας σε συνδυασμό με εναλλακτικά μέσα διακίνησης,
  • Μείωση της χρήσης του ιδιωτικού οχήματος εντός των τειχών και των ρύπων στο περιβάλλον,
  • Μερική πεζοδρόμηση της μεσαιωνικής πρωτεύουσας,
  • Ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού στο αστικό κέντρο

και ευελπιστώντας πως θα δημιουργηθούν οι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης (Park & Ride) ώστε να εξυπηρετούνται από τις έξυπνες δημόσιες συγκοινωνίες, ας προχωρήσουμε στην κατ’ ελάχιστον πεζοδρόμηση της Κ. Παντελίδη ή της Ρηγαίνης ως πρώτο βήμα.

Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι η πεζοδρόμηση αυτών θα διαχωρίσει την ανατολική από τη δυτική Λευκωσία. Αυτό δεν υφίσταται διότι περιφερειακός δρόμος δεν είναι η Παλαιολόγου και Κ. Παντελίδη / Ρηγαίνης αλλά η Στασίνου / Oμήρου. Η Κ. Παντελίδη είναι το μπαλκόνι της μεσαιωνικής πόλης προς το βυθισμένο πάρκο και οι πεζοί την έχουν κατακτήσει.

Ιδανικά και η Κ. Παντελίδη, τμήμα της Ρηγαίνης και τμήμα της Παλαιολόγου θα έπρεπε να πεζοδρομηθούν. Ήδη ομάδα κατοίκων της παλαιάς πόλης σε συνεργασία με ιδιώτες ειδήμονες μελετούν σε εθελοντική βάση την πεζοδρόμηση τμήματος της Ρηγαίνης. (Ο πολίτης εξ ορισμού πολιτεύεται.) Η ιδέα για πεζοδρόμηση και των τριών δρόμων χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ουτοπία. Ειδικά για μια κοινωνία στην οποια ο δημότης, αλλά και το κράτος κυρίως, έμαθε να στηρίζεται και να βολεύεται με τη χρήση του ιδιωτικού οχήματος.

Η θέση για το πρόβλημα βιωσιμότητας των καταστημάτων που αναφέρει η πρόεδρος του συνδέσμου οφείλεται στα ακόλουθα:

1. Θέματα συντονισμού, προγραμματισμού και συνεργασίας των δημόσιων φορέων που λογικά οδηγούν σε ένα λειτουργικό χρονοδιάγραμμα έναρξης και παράδοσης έργων: Υστερούν.

Tα κατασκευαστικά έργα στην Ομήρου και στο εμπορικό τρίγωνο έχουν ταλαιπωρήσει την πρόσβαση στο αστικό κέντρο. Όπως και τα έργα στην Καλλιπόλεως. Σε αυτά τα έργα θα προστεθούν συντόμως το 2019, το κλείσιμο της Μακαρίου και της Στασικράτους. Επίσης, τα έργα για τον υπόγειο χώρο στάθμευσης στο παλαιό ΓΣΠ (κάτω από το νέο πάρκο) καθυστερούν. Αυτό το έργο δεν ξεκινά πριν τις αρχές του 2020.

Θα ταλαιπωρηθούμε όσοι ζούμε και εργαζόμαστε στο αστικό κέντρο κατ’ ελάχιστο έως τα επόμενα Χριστούγεννα. Όμως, δεν είναι μόνον η μεσαιωνική πόλη που ταλαιπωρείται αλλά και το ευρύτερο εμπορικό τρίγωνο επί προσωρινής βάσης.

  1. Η ανάπτυξη και επέκταση περιφερειακών εμπορικών κέντρων (Malls).

Η επέκταση του υφιστάμενου εμπορικού κέντρου (mall) και η δημιουργία του νέου στην περιοχή Λακατάμιας έχουν συμβάλει στην αποκέντρωση των εμπορικών προορισμών στην ευρύτερη περιοχή Λευκωσίας.

Η απόφαση επέκτασης του υφιστάμενου εμπορικού κέντρου, θέμα για το οποίο το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων αρχικώς είχε αρνητική θέση, είχε στηριχθεί εμφατικά από το προηγούμενο Συμβούλιο της Ένωσης Δήμων, επί προεδρίας του δημάρχου Αμμοχώστου.

Συμπερασματικά, αντί να αντιγράφουμε τα εμπορικά κέντρα (malls), ας σκεφτούμε δημιουργικά ώστε να προσφερθεί στον κόσμο το εναλλακτικό. Η μεσαιωνική πόλη μπορεί να γίνει όμως μοναδική, διότι οι βασικές προϋποθέσεις υπάρχουν. Η οδός για διατήρηση της εμπορικής βιωσιμότητας του αστικού κέντρου της πρωτεύουσας μπορεί να βασιστεί στα ακόλουθα:

  • Η ενίσχυση της οικιστικής ζώνης. Η ραχοκοκαλιά ενός επιτυχούς εμπορικού κέντρου είναι η συνύπαρξή του με κατοικίες.
  • Η εφαρμογή των νομοθεσιών Τροχαίας και διαχείριση ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών και ποδηλάτων.
  • Η άμεση εφαρμογή έξυπνων δημόσιων μεταφορών και εναλλακτικών μέσων διακίνησης, εντός αστικού κέντρου και περιφερειακά της μεσαιωνικής πόλης. Ήδη εντός της μεσαιωνικής πόλης έχουμε τα μίνι λεωφορεία. Με κάποιες μικρές ρυθμίσεις, όπως τυπικά ωράρια, αυτοφωτιζόμενες (ηλιακή ενέργεια) πινακίδες, και ρύθμιση απρόσκοπτης όδευσης (χωρίς εμπόδια παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων), αυτό καθίσταται άμεσα εφικτό.
  • Η ταυτόχρονη υλοποίηση περιφερειακών χώρων στάθμευσης (park & ride), σε συνδυασμό με τα περιμετρικώς του ιστορικού πυρήνα έξυπνα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας.
  • Μελέτες αγοράς για εμπορικές χρήσεις οι οποίες αποτείνονται στο νέο αγοραστικό κοινό και ικανοποιούν τις νέες αγοραστικές τάσεις.
  • Διαφοροποίηση και εμπλουτισμός του τομέα λιανικής πώλησης.
  • Δημιουργία πεζοδρόμων (αξόνων) σύνδεσης μουσείων, ανοικτών χώρων και μνημείων.
  • Η προβολή της ιστορίας, η συντήρηση και δημιουργική και εμπνευσμένη επαναχρησιμοποίηση των ιστορικών μας κτηρίων, και γενικώς η διατήρηση των μνημών του παρελθόντος της πόλης, βάσει των μελετών των συγκοινωνιολόγων του δήμου και των Δημοσίων Έργων.
  • Οργανωμένη διαχείριση των δημόσιων χώρων από ειδήμονες ώστε να έχουμε καθαριότητα, νομιμότητα και οργάνωση καλλιτεχνικών, πολιτιστικών δρώμενων για ενίσχυση του κοινωνικού ιστού της πόλης.
  • Αισθητικός έλεγχος πινακίδων.
  • Αύξηση πράσινου/σκίασης, και υπαίθριων χώρων κοινωνικοποίησης.
  • Ενίσχυση του θεσμού RISE (Research center of Interactive Media, Smart Systems and Emerging Technologies) για προσέλκυση της νεολαίας.
  • Εύρεση κοινού οράματος από το οποίο όλοι οι δήμοι επωφελούνται με συμπληρωματικά έργα και όχι αντικρουόμενα.

Άρα αγαπητοί καταστηματάρχες της μεσαιωνικής πόλης, όσοι έχετε παράπονα, δέστε τον πραγματικό λόγο που σας προβληματίζει διότι όντως δεν είναι η τυχόν πεζοδρόμηση της Κ. Παντελίδη / τμήματος Ρηγαίνης / τμήματος Παλαιολόγου ή η μερική πεζοδρόμηση της μεσαιωνικής πόλης.

Τουλάχιστον εσείς έχετε το μοναδικό προνόμιο να είστε τοποθετημένοι σε ένα μοναδικό μνημείο. Τι να πουν οι καταστηματάρχες λιανικής της Μακαρίου;

 

* Αρχιτέκτονα (BArch), πολεοδόμου (MCP), που κατοικεί και εργάζεται εντός της μεσαιωνικής πόλης από το 2002.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.