Φόρμα αναζήτησης

Από τη Βόρεια Μακεδονία στη Χαλκιδική για διακοπές

Στο Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής η τουριστική σεζόν βρίσκεται στην κορύφωσή της. Οι παραλίες είναι γεμάτες, όπως και τα εστιατόρια. Η Χαλκιδική είναι δημοφιλής προορισμός για τουρίστες από τα Βαλκάνια, δεδομένου ότι είναι εύκολη η πρόσβαση σε αυτή. Έτσι δίπλα στους τουρίστες από τη Γερμανία, την Αγγλία ή τη Γαλλία συναντά κανείς πολλούς παραθεριστές από τη Βουλγαρία, τη Σερβία, την Αλβανία αλλά και τη Βόρεια Μακεδονία.

Αν και το ονοματολογικό ζήτημα διευθετήθηκε με τη Συμφωνία των Πρεσπών ο απόηχος που έχει αφήσει στις σχέσεις των δύο χωρών είναι ακόμη εμφανής. «Δεν θέλω να μιλήσω για το θέμα με το πραγματικό μου όνομα. Δεν έχω να πω κάτι καλό» ανέφερε στη DW ιδιοκτήτης ψησταριάς. Δείχνοντας με περηφάνια μιας φωτογραφία των Μακεδόνων προγόνων του αναφέρει ότι θεωρεί προσβολή να έρχονται στο μαγαζί του τουρίστες από τη γειτονική χώρα και να λένε ότι είναι Μακεδόνες. Από την άλλη, όπως λέει, δεν έχει πρόβλημα συλλήβδην με τους τουρίστες από τα Βαλκάνια, ενώ σημειώνει ότι έχει καλές σχέσεις ιδιαίτερα με τους Σέρβους. Αλλά αυτό δεν εκπλήσσει, αν λάβει κανείς υπόψη την παραδοσιακή φιλία που συνδέει την Αθήνα και το Βελιγράδι. Η Ελλάδα άλλωστε υποστήριζε τη Σερβία στον πόλεμο που συνόδευσαν τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Η δύσκολη ιστορία της περιοχής και η Συμφωνία των Πρεσπών

Η πρόσφατη ιστορία στα Βαλκάνια είναι μια σύνθετη υπόθεση. Έτσι και το ονοματολογικό ζήτημα συνδέεται άμεσα με την κατανόηση της ιστορίας και στις δύο χώρες. «Έχω εργαζομένους από τη Βουλγαρία και την Αλβανία. Και η μητέρα ενός υπαλλήλου μου είναι από τα Σκόπια» αναφέρει ο ίδιος μαγαζάτορας, μη μπορώντας να πει το όνομα «Βόρεια Μακεδονία». Η Συμφωνία των Πρεσπών θα έπρεπε να είχε αμβλύνειτην ένταση. Πολιτικά φαίνεται ότι το κατάφερε. Η Βόρεια Μακεδονία πρέπει να φέρει σε πέρας ακόμη σειρά παρεπόμενων μέτρων για την υλοποίηση της Συμφωνίας. Για παράδειγμα εδώ και κάποιες εβδομάδες η χώρα έχει σταματήσει να χρησιμποιεί επίσημα  ως σύμβολο τον Ήλιο της Βεργίνας, ενώ η Ελλάδα παρακολουθεί τα βήματα αυτά με προσοχή. Πολλοί Έλληνες θεωρούν για παράδειγμα προσβολή όταν βλέπουν στα αυτοκίνητα που έρχονται από τη γειτονική χώρα το σήμα ΜΚ αντί του νέου ΝΜΚ.

Από την πλευρά τους πολλοί τουρίστες από τη Βόρεια Μακεδονία που έρχονται εδώ και χρόνια για διακοπές στην Ελλάδα δυσκολεύονται με τις αλλαγές: νέα διαβατήρια, νέα διπλώματα οδήγησης, νέες πινακίδες. Σύμφωνα πάντως με μια δημοσιογράφο από τη Βόρεια Μακεδονία, που κάνει διακοπές στο Νέο Μαρμαρά, η κυβέρνηση της χώρας της παίρνει στα σοβαρά τη συμφωνία, ο δε πρωθυπουργός Ζάεφ διορθώνει δημοσιογράφους, όταν χρησιμοποιούν το παλιό όνομα.

Οι τουρίστες από τη Βόρεια Μακεδονία φέρνουν χρήματα

Η ειδυλλιακή Χαλκιδική πόλος έλξης για τουρίστες από τα Βαλκάνια

«Δεν νιώθουμε ότι κάνουν διακρίσεις σε βάρος μας, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουμε καμία επαφή με τους Έλληνες» ανέφερε μια τουρίστρια από τη Βόρεια Μακεδονία  που έρχεται στη Χαλκιδική εδώ και πολλά χρόνια. Έρχεται εδώ για να ξεκουραστεί, όπως λέει, όχι για να έρχεται σε αντιπαράθεση για πολιτικά θέματα. Κάπως έτσι βλέπουν τα πράγματα και πολλοί εστιάτορες, ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες μπαρ. «Έχω άποψη για το θέμα, αλλά δεν θέλω να την πω για να μη δυσαρεστήσω κανέναν», αναφέρει ιδιοκτήτης κεντρικού καφέ, που δεν θέλει να χάσει τους πελάτες από τη Βόρεια Μακεδονία.

Βέβαια συχνά οι εντάσεις δεν λείπουν όταν για παράδειγμα σε μπιτς μπαρ της Χαλκιδικής ο κωδικός για να συνδεθεί κανείς στο ίντερνετ είναι «Macedonia is Greek». Πολλοί τουρίστες από τη γειτονική χώρα το θεωρούν προκλητικό. Ωστόσο σύμφωνα με τον Γρήγορη Τασίου, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδοχείων και Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, τέτοια φαινόμενα δεν αντικατοπτρίζουν τη στάση της πλειοψηφίας των επιχειρηματιών στη Χαλκιδική. Όπως ανέφερε στη DW, οι επιχειρηματίες της περιοχής συμπεριφέρονται επαγγελματικά και με σεβασμό στους τουρίστες από τη Βόρεια Μακεδονία, όπως και σε όλους τους άλλους. Μάλιστα από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο επισκέπτονται τη Χαλκιδική περίπου 150.000 τουρίστες από τη Βόρεια Μακεδονία. «Αυτό σημάινει ότι είναι για μας σημαντικό κομμάτι της αγοράς» αναφέρει ο Γρηγόρης Τασίου. Γεγονός είναι πάντως ότι πέρα από τον τουρισμό οι δύο χώρες έχουν στεν’ες σχέσεις σε πολλά πεδία, από την τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι την οικονομία, δείχνοντας ότι μπορούν να συνεργαστούν ανοίγοντας νέους ορίζοντες.

Φλόριαν Σμιτς, Χαλκιδική
Επιμέλεια: Δήμητρα Κυρανούδη