Φόρμα αναζήτησης

Αβέβαιο το μέλλον του εργοστασίου της VW στην Τουρκία

Μόλις τέλη Αυγούστου το Εποπτικό Συμβούλιο της VW έδωσε επί της αρχής πράσινο φως για να δημιουργηθεί στην πόλη Μανίσα (Μαγνησία) στην ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης το νέο εργοστάσιο του ομίλου για αυτοκίνητα που προορίζονται για τις αγορές της Ανατολικής και Νοτιονατολικής Ευρώπης. Χθες εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοίνωσε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο ανέβαλε την τελική απόφαση.

Με αναφορά στην τουρκική στρατιωτική εισβολή στη βόρεια Συρία ο ίδιος εκπρόσωπος δήλωσε ότι η VW παρακολουθεί «την υπόθεση πολύ προσεκτικά και με ανησυχία». Οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις, στις οποίες είχε εμπλακεί και ο τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, είχαν ολοκληρωθεί με εξαίρεση ορισμένα ζητήματα που αφορούσαν τη φορολόγηση. Παρ΄ όλα αυτά το όλο θέμα θεωρούνταν λήξαν, η θυγατρική της VW έχει ήδη εγγραφεί στο εμπορικό μητρώο.

Επένδυση με πολιτικά κριτήρια πλέον

Οι περαιτέρω εξελίξεις της τουρκικής στρατιωτικής εισβολής στη Συρία θα είναι αποφασιστικές για την επένδυση της VW

Κατά πόσο η αναβολή της οριστικής απόφασης της VW είναι προσωρινή ή όχι θα εξαρτηθεί από τις περαιτέρω εξελίξεις, και προπαντός από τη στάση της γερμανικής κυβέρνησης αλλά και της ΕΕ απέναντι στην Τουρκία. Σε περίπτωση που κλιμακωθούν οι κυρώσεις έναντι της Άγκυρας δύσκολα η VW θα μπορέσει να υλοποιήσει τα σχέδιά της. Πάντως, αποφασιστικό ρόλο για τη διαμόρφωση της τελικής απόφασης θα διαδραματίσει το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Ως μέτοχος της VW διαθέτει στο εποπτικό συμβούλιο τις απαιτούμενες ψήφους για να ασκήσει βέτο (μειοψηφία αρνησικυρίας). Σε κάθε περίπτωση όμως το σημαντικότερο κριτήριο για την επένδυση της VW στη Σμύρνη δεν είναι πλέον οικονομικό αλλά πολιτικό.

Το ύψος της προγραμματισμένης επένδυσης της VW στην Τουρκία υπολογίζεται στα 1,2 με 1,5 δις ευρώ, ενώ η παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου θα ανέρχεται στις 300.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Εκτός από τους 4.000 εργαζόμενους που θα απασχολεί η θυγατρική αναμένεται ότι θα δημιουργηθούν περίπου 25.000 θέσεις εργασίας σε προμηθεύτριες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο