Φόρμα αναζήτησης

«Συναισθηματική υπερφαγία: Τι είναι και πώς την αντιμετωπίζουμε» Της Νικόλ Πηλείδη

Νιώθεις ότι τρως συνεχώς χωρίς να πεινάς γιατί είσαι αγχωμένος ή κουρασμένος από τη δύσκολη μέρα στη δουλειά ή λόγω άλλων παραγόντων που σε επηρεάζουν συναισθηματικά; Αν ναι, τότε αυτό λέγεται συναισθηματική υπερφαγία και όχι πείνα!

Συναισθηματική υπερφαγία είναι μια κατάσταση που εύκολα μπορεί να επηρεάσει τον καθένα από εμάς, εφόσον μπορεί να ξεκινήσει μετά από μια απώλεια ή ένα τραυματικό γεγονός, και συνδέεται με το πως νιώθουμε και το φαγητό. Συνήθως όταν είμαστε στεναχωρημένοι, νευριασμένοι, βαριόμαστε ή είμαστε αγχωμένοι, βρίσκουμε μια ‘σωτηρία’ στο να καταναλώσουμε κάτι που ευχαριστεί τους γευστικούς μας κάλυκες, όπως πατατάκια, ξηροί καρποί, σοκολάτα, παγωτό, νομίζοντας ότι αυτός είναι ένας τρόπος διαχείρισης των συναισθημάτων μας. Δυστυχώς όχι μόνο είναι ένας παράγοντας που αυξάνει τα επίπεδα παχυσαρκίας στο κόσμο αλλά και δεν επιλύει τα συναισθηματικά μας προβλήματα.

Ένας φαύλος κύκλος

Η συναισθηματική υπερφαγία είναι ένας εθισμός που κάνει το μυαλό μας να λειτουργεί μηχανικά χωρίς να σκέφτεται. Δηλαδή όταν νιώθουμε ότι κάτι μας ανησυχεί, έχουμε αυτή την έντονη επιθυμία να καταναλώσουμε κάτι νομίζοντας ότι θα αισθανθούμε καλύτερα. Έτσι αρχίζοντας να τρώμε, καταλήγουμε στο να καταναλώνουμε μεγαλύτερες ποσότητες από αυτό που έπρεπε  και κατά συνέπεια νιώθουμε όχι μόνο ότι φάγαμε πολύ αλλά και ότι είμαστε ανίσχυροι πλέον να ελέγξουμε τον εαυτό μας μπροστά στο φαγητό.

Πώς καταλαβαίνουμε αν πρόκειται για συναισθηματική υπερφαγία και ΟΧΙ πραγματική πείνα

Πρώτα απ’όλα νιώθουμε μια απότομη αίσθηση της πείνα. Ενώ η πραγματική πείνα είναι σταδιακή.

Στην συναισθηματική υπερφαγία θέλουμε συγκεκριμένες τροφές όπως γλυκό, ή πίτσα ή νιώθεις πως μόνο αυτά χρειάζεσαι και τίποτα άλλο. Ενώ από την άλλη πλευρά,  όταν πεινάμε πραγματικά δεν είμαστε επιλεκτικοί στο τι θα φάμε. Σχεδόν τα πάντα φαντάζουν εύγευστα.

Στην συναισθηματική υπερφαγία μπορεί να καταναλώσουμε και 1 πακέτο σοκολάτες και να μην καταλάβαμε πότε έγινε αυτό γιατί χάνουμε τον έλεγχο. Ενώ στην πραγματική πείνα καταλαβαίνουμε πόσο τρώμε και τι τρώμε.

Στην συναισθηματική υπερφαγία τρώμε μέχρι σκασμού και συνεχίζουμε να επιθυμούμε κι άλλο. Αντιθέτως στην πραγματική πείνα καταλαβαίνουμε πότε χορτάσαμε και σταματάμε το φαγητό.

Στην συναισθηματική υπερφαγία αναζητάμε συγκεκριμένα είδη υφών, γεύσεων, μυρωδιών. Δεν είναι κάτι το οποίο βρίσκεται στο στομάχι αλλά στο μυαλό μας.

Κάτι τελευταίο και πιο συχνό είναι πως στην συναισθηματική υπερφαγία τείνουμε να νιώθουμε ενοχές, ντροπή ή και απογοήτευση μετά από αυτό το επεισόδιο υπερφαγίας κάτι το οποίο δεν θα γινόταν εάν υπήρχε πραγματική πείνα. Στην πραγματική πείνα χρειάζεται να εφοδιάσουμε το σώμα μας με τροφή όταν πεινάμε αλλά το να νιώθουμε ενοχές αυτό σημαίνει πως κατά βάθος γνωρίζουμε ότι αυτό δεν θα έπρεπε να συμβεί.

Τι μπορούμε να κάνουμε προληπτικά

  1. Όταν δεν νιώθουμε καλά μπορούμε να ξεφεύγουμε σε άλλες δραστηριότητες αντί για το φαγητό (μπορούμε να σκεφτούμε τί είναι αυτό το οποίο μας ανησυχεί και να προσπαθήσουμε να το λύσουμε χωρίς φαγητό).
  2. Πριν ξεκινήσουμε ένα τέτοιο επεισόδιο καλύτερα να σταματήσουμε ότι κάνουμε για λίγο, να πάρουμε βαθιές ανάσες και η κάθε μας κίνηση να γίνεται συνειδητά. Σκέψου πως νιώθεις μετά από κάθε μπουκιά που παίρνεις.
  3. Κάνουμε κάποιο είδος άσκησης, βοηθά ενάντια στο άγχος.
  4. Εξασκούμαστε στο να τρώμε πιο προσεκτικά και συνειδητά. Χωρίς να παρακολουθούμε κάτι στην οθόνη, χωρίς να κάνουμε ταυτόχρονα και κάτι άλλο γιατί έτσι όχι μόνο δεν απολαμβάνουμε το φαγητό μας αλλά ούτε ξέρουμε πόση ποσότητα καταναλώνουμε ή αν έχουμε ήδη χορτάσει.

Το πιο σημαντικό είναι να αποδεχόμαστε το ποιοι είμαστε, ότι θα υπάρξουν και στιγμές που θα νιώθουμε λιγότερο θετικά αλλά θα αντεπεξέλθουμε και θα καταφέρουμε να ελέγχουμε και τα συναισθήματα μας αλλά και το σώμα μας με το σωστό τρόπο!

 

Νικόλ Πηλείδη
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

 

 

 

 

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.