Φόρμα αναζήτησης

«Η ορθή χρήση συμπληρωμάτων διατροφής» της Νικόλ Πηλείδη

Τα συμπληρώματα διατροφής έχουν πλέον πάρει άλλη σημασία καθώς ο περισσότερος κόσμος τα λαμβάνει χωρίς τη συμβουλή κάποιου ειδικού. Στην αγορά υπάρχουν πολλά είδη συμπληρωμάτων όπως είναι διάφορες βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα, λιπαρά οξέα, πρωτεϊνούχα συμπληρώματα, τα οποία μπορούμε να τα βρούμε σε διάφορες μορφές -σε υγρή μορφή, σε χάπι, σε δισκία, σε σκόνες, σε ενεργειακές μπάρες και σε κάψουλες.
Κοινά συμπληρώματα διατροφής είναι η βιταμίνη Δ, Β12, σίδηρος, ασβέστιο, προβιοτικά, ιχθυέλαια και συμπληρώματα πρωτεΐνης. Τα συμπληρώματα έρχονται σε διάφορες μορφές, σε διαφορετικούς συνδυασμούς και σε διαφορετικές δόσεις.
Ωστόσο, ο οργανισμός μας μπορεί να απορροφήσει μέχρι μια ποσότητα από το κάθε ένα θρεπτικό συστατικό που διαθέτει το κάθε συμπλήρωμα διατροφής.  Η υπερβολική ποσότητα ή η αυξημένη πρόσληψη τους, οδηγεί σε παρενέργειες και είναι βλαβερή για την υγεία μας.
Κάποια παραδείγματα είναι η χρήση πρωτεϊνούχων συμπληρωμάτων, η οποία υπό κανονικές συνθήκες ενός υγιή ατόμου με μια ισορροπημένη διατροφή δεν χρειάζεται να παίρνει ένα τέτοιο συμπλήρωμα. Αν καταναλώνετε περισσότερη πρωτεΐνη  από αυτή που χρειάζεται ο οργανισμός μας θα την αποβάλλει και αν γίνεται μακροχρόνια χρήση της, τότε αρχίζουν να επηρεάζονται άλλα όργανα όπως είναι το ήπαρ και τα νεφρά. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Βιταμίνη Α, αν καταναλώνεται περισσότερη από αυτή που χρειάζεται το σώμα μας, τότε μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, βλάβη στο ήπαρ, μείωση της αντοχής των οστών μέχρι και πρόκληση γενετικών ανωμαλιών.
Γενικά καλό είναι να μην ξεπερνάμε τη συνιστώμενη δόση που αναγράφετε στην ετικέτα του κάθε συμπληρώματος αλλά και να γνωρίζουμε αν χρειάζεται να πάρουμε ένα συμπλήρωμα διατροφής ή όχι.
Ποιος χρειάζεται να παίρνει συμπληρώματα διατροφής
Πολλοί μπορεί να μην το γνωρίζουν, αλλά τα συμπληρώματα διατροφής ΔΕΝ αντικαθιστούν κάτι από τη διατροφή μας ΑΛΛΑ συμπληρώνουν τη διατροφή μας! Έτσι συνίσταται να ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, με άφθονα φρούτα και λαχανικά, φυτικές ίνες, αρκετή πρωτεΐνη και καλά λιπαρά και να μην χρειάζεται η χρήση συμπληρωμάτων. Φυσικά υπάρχουν και συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμών που χρειάζονται αυτά τα συμπληρώματα έστω και αν ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή όπως για παράδειγμα γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία ή άτομα τα οποία παίρνουν συγκεκριμένα είδη φαρμάκων.
Δυστυχώς λόγω του μοντέρνου τρόπου ζωής μας πλέον πολύς είναι ο κόσμος που δεν καταφέρνει να ακολουθεί μια ισορροπημένη διατροφή και οι περισσότεροι ξεφεύγουν σε διάφορα συμπληρώματα όπως τις πολυβιταμίνες, θεωρώντας ότι με αυτό το τρόπο θα μπορέσουν να είναι ‘υγιείς’. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι πολυβιταμίνες μπορεί να συμβάλλουν στον αυξημένο κίνδυνο υπερβολικής πρόσληψης θρεπτικών συστατικών κι έτσι έχει προταθεί να παρασκευάζονται με μεγαλύτερη προσοχή για την πρόσληψη μικροθρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα.
Οι ομάδες πληθυσμών που χρειάζονται να πάρουν  συγκεκριμένες συμβουλές σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής είναι:
– Άτομα > 50 χρονών 
– Γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας  
– Παιδιά < 5 χρονών 
– Άτομα που θηλάζουν 
– Άτομα με σκούρο δέρμα ή με ανεπαρκή έκθεση στον ήλιο 
– Βίγκαν
Με λίγα λόγια καλό είναι να ακολουθείτε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, να διαβάζονται καλά οι ετικέτες των συμπληρωμάτων και να αποφεύγονται οι καταχρήσεις στις ποσότητες ή η πρόσληψη πολλών συμπληρωμάτων την ίδια στιγμή. Σε περίπτωση που δεν είστε σίγουροι αν χρειάζεστε ή όχι συμπλήρωμα διατροφής, ζητήστε τη συμβουλή από έναν κλινικό διαιτολόγο ή τον γιατρό σας.
Νικόλ Πηλείδη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc. 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.