Φόρμα αναζήτησης

Απαγορευμένο φιλμ για τον Ιβ Σεν Λοράν στο φως μετά από 20 χρόνια (vid)

Όταν ο Ολιβιέ Μεϊρού ήταν νέος σκηνοθέτης το 1998, ο πρώην συνεργάτης και σύντροφος του Ιβ Σεν Λοράν, Πιερ Μπερζέ τού ανέθεσε να κινηματογραφήσει ένα ντοκιμαντέρ.

Ο Μεϊρού προσκλήθηκε να περάσει τρία χρόνια στο πλευρό των Ιβ Σεν Λοράν και Πιερ Μπερζέ στην κορύφωση της επιτυχίας τους, εξασφαλίζοντας μάλιστα πρόσβαση σε μερικές από τις πιο προσωπικές στιγμές του ζευγαριού.

Ωστόσο, το υλικό που σκηνοθέτησε ο Μεϊρού, θεωρήθηκε πολύ αποκαλυπτικό και μια νομική μάχη εμπόδισε την κυκλοφορία του στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, καθώς το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Yves Saint Laurent: The Last Collections» (Ιβ Σεν Λοράν: Οι τελευταίες κολεξιόν) ξεκίνησε από την προηγούμενη εβδομάδα να προβάλλεται σε κινηματογράφους.

«Όταν έπρεπε να αποκαταστήσουμε την ταινία, ήταν ένα παράξενο συναίσθημα. Έκανα ένα σύγχρονο ντοκιμαντέρ, αλλά τώρα μοιάζει περισσότερο με μαρτυρία μιας εποχής που δεν υπάρχει πια. Μου χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να το καταλάβω» ανέφερε σχετικά ο σκηνοθέτης, ενώ σε συνέντευξή του για το περιοδικό AnOther δήλωσε: «Ήταν μια πολύ ξεχωριστή εποχή, το τέλος χάραζε».

Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τη φυσική και ψυχολογική επιδείνωση του θρυλικού μόδιστρου Ιβ Σεν Λοράν, στην ηλικία των 60 ετών, καθώς προετοιμάζεται για το τελικό σόου του το 1999, ως ανεξάρτητος σχεδιαστής, προτού πουλήσει το brand YSL στον οίκο Gucci.
«Ο Ιβ Σεν Λοράν ήταν μυθική φιγούρα και ήθελα να δείξω τον άνθρωπο πίσω από τη μεγαλοφυΐα» τόνισε ο σκηνοθέτης.

Η κινηματογράφηση του «Ιβ Σεν Λοράν: Οι τελευταίες κολεξιόν» ολοκληρώθηκε το 2001, ένα χρόνο μετά την απόσυρση του Ιβ Σεν Λοράν, ωστόσο λόγω νομικής μάχης με τον Μπερζέ απαγορεύθηκε η προβολή του.

Η νομική διαμάχη
Ο Μπερζέ στράφηκε ενάντια στον σκηνοθέτη Ολιβιέ Μεϊρού και εμπόδισε την προβολή της ταινίας προτού καν την παρακολουθήσει. Τελικά επέλεξε να τη δει – και στη συνέχεια έδωσε τη συγκατάθεσή του το 2015, επτά χρόνια μετά τον θάνατο του Ιβ Σεν Λορέν και δύο χρόνια πριν από τον δικό του.

«Δεν νομίζω ότι κατάλαβε τι είναι η δημιουργία παραγωγή ντοκιμαντέρ» εξηγεί ο Μεϊρού. «Ήταν συνηθισμένος να κατευθύνει, να έχει τον έλεγχο όλων των εικόνων που αφορούσαν τον Yves Saint Laurent και όταν είπα ότι δεν μπορούσε να είναι μέρος της αφήγησης ή της επεξεργασίας, δεν του άρεσε. Νομίζω επίσης ότι ήξερε ότι τεκμηριώνουμε το τέλος και ήταν πολύ νωρίς για να το δεχτεί», συμπληρώνει σχετικά.

Ο σκηνοθέτης στο ντοκιμαντέρ που άρχισε να προβάλλεται σε κινηματογράφους στο τέλος Οκτωβρίου, εξετάζει όλη την επίπονη διαδικασία παραγωγής μιας επίδειξης μόδας, τις ξηλωμένες ραφές στα ενδύματα έως τη δημοκρατική επιλογή μοντέλων.
Η ταινία αποτίει φόρο τιμής στην πρωτοποριακή προτίμηση του Γάλλου μόδιστρου στην ποικιλομορφία και προβάλλει τις επαναστατικές θηλυκές δημιουργίες του.

Σε πλήρη αντίθεση με τον σύντροφό του, Πιερ Μπερζέ, ο Ιβ Σεν Λοράν, εμφανίζεται σε μεγάλο βαθμό σιωπηλός, αλλά ο πειραματικός ήχος από τον συνθέτη François-Eudes Chanfrault δείχνει την ύπαρξη διαμάχης και τους ψιθύρους στο κεφάλι του σχεδιαστή μόδας.

Ο κορυφαίος μόδιστρος, παρουσιάζεται στο ντοκιμαντέρ ως άνθρωπος που θυσίασε τα πάντα για την τέχνη του, που είναι ζωντανός μόνο για να δημιουργεί. Ένας άνθρωπος που έδωσε τα πάντα στο όνομα της μόδας.

Στις ΗΠΑ το ντοκιμαντέρ «Ιβ Σεν Λοράν: Οι τελευταίες κολεξιόν» κυκλοφορεί με τον τίτλο «Celebration».