Φόρμα αναζήτησης

Λωτός: Η υπερτροφή της αρχαιότητας – Πώς ωφελεί την υγεία μας



Ο λωτός είναι γνωστός και ως «το μήλο της Ανατολής». Η καλλιέργειά του ξεκίνησε από την Κίνα και σταδιακά εξαπλώθηκε στην Ιαπωνία και στη συνέχεια στον υπόλοιπο κόσμο. Στη Δύση ήρθε χάρη στα ταξίδια των θαλασσοπόρων Ισπανών στην Άπω Ανατολή. Ήταν ιδιαίτερα διάσημο φρούτο στην αρχαιότητα. Πρόκειται για το ίδιο φρούτο που έφαγαν οι σύντροφοι του Οδυσσέα στη χώρα των Λωτοφάγων.

Σύµφωνα µε τους ιστορικούς, ο µυθικός λαός της Οδύσσειας τοποθετείται κοντά στις ακτές της βόρειας Αφρικής, µια περιοχή όπου είναι ευρύτατα διαδεδοµένο το φυτό λωτός. Σήµερα εκεί βρίσκεται η νήσος Ζέρµπα ή Τζέρµπα. Τα άνθη και οι καρποί του λωτού ήταν η κύρια τροφή των κατοίκων του νησιού, οι οποίοι τα θεωρούσαν «ναρκωτικά» που προκαλούσαν ειρηνική απάθεια.

Αδιαμφισβήτητα, τα πλούσια θρεπτικά συστατικά του λωτού είναι αυτά που τον έχουν κάνει υπετροφή για τις αντιοξειδωτικές και αντιγηραντικές του ιδιότητες.

Είναι φτωχός σε θερμίδες, αλλά πλούσιος σε θρεπτικά συστατικά
Με μόλις 70 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια, ο λωτός είναι μια εξαιρετική επιλογή για όσους θέλουν να χάσουν βάρος. Παρά τη χαμηλή θερμιδική αξία του, ο λωτός είναι πλούσιος σε σημαντικές βιταμίνες και μέταλλα, συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών A, C και B, καλίου και μαγγανίου.

Αντιοξειδωτική δράση
Ο λωτός έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, με έναν μέτριο λωτό να παρέχει περίπου το 21% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης βιταμίνης C, η οποία έχει έντονη αντιοξειδωτική δράση τονώνοντας σημαντικά το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλλει στον σχηματισμό του κολλαγόνου της επιδερμίδας, με αποτέλεσμα να χαρίζει λάμψη στο δέρμα. Την αντιοξειδωτική δράση του λωτού ενισχύουν και ουσίες όπως το β-καροτένιο, το λυκοπένιο και ορισμένα φλαβονοειδή, όπως οι πολυφαινόλες και οι κατεχίνες, οι οποίες δίνουν στον λωτό το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα του και είναι γνωστές για την αντιφλεγμονώδη δράση τους. Τα αντιοξειδωτικά συστατικά της διατροφής έχουν συνδεθεί με την πρόληψη της κυτταρικής καταστροφής, που ευθύνεται για το γήρας και την εμφάνιση χρόνιων ασθενειών.

Ενισχύει την υγεία των ματιών
Ο λωτός είναι πλούσιος σε βιταμίνη Α, η οποία είναι απαραίτητη για την υγεία των ματιών. Συγκεκριμένα, ένας λωτός παρέχει το 55% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης βιταμίνης Α. Η βιταμίνη Α υποστηρίζει τη λειτουργία των μεμβρανών του επιπεφυκότα και του κερατοειδούς. Επιπλέον, είναι ένα βασικό συστατικό της ροδοψίνης, μιας πρωτεΐνης απαραίτητης για την φυσιολογική όραση. Ο λωτός περιέχει επίσης λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, καροτενοειδή με αντιοξειδωτική δράση που προάγουν την υγιή όραση. Αυτές οι ουσίες βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα στον αμφιβληστροειδή, ένα φωτοευαίσθητο στρώμα ιστού στο πίσω μέρος του ματιού.

Κάνει καλό στην καρδιά
Η «κακή» χοληστερόλη (LDL), μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε διαλυτές φυτικές ίνες, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των υψηλών επιπέδων «κακής» χοληστερόλης. Ο λωτός έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης.

Καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα
Οι φυτικές ίνες είναι επίσης σημαντικές για τις φυσιολογικές κινήσεις του εντέρου. Αν υποφέρετε από δυσκοιλιότητα, δοκιμάστε να συμπεριλάβετε στην καθημερινή σας διατροφή τον λωτό.

Χαρίζει λαμπερό και απαλό δέρμα
Ανάμεσα στις βιταμίνες που χρειάζεται το δέρμα μας για να παραμείνει απαλό και μεταξένιο είναι και η βιταμίνη C. Αν και υπάρχει στον οργανισμό μας, δεν μπορεί να κρατήσει τις αποθήκες της γεμάτες, γι’ αυτό και χρειάζεται συμπλήρωμα, το οποίο λαμβάνει μέσω της τροφής. Ο ρόλος της στην παραγωγή κολλαγόνου έχει άμεση σχέση με την κατάσταση του δέρματός μας. Έτσι, λοιπόν, η βιταμίνη C που περιέχει ο λωτός συντελεί στην παραγωγή κολλαγόνου και κάνει την επιδερμίδα μας να λάμπει.

Τρόποι κατανάλωσης
Ο λωτός είναι από τα φρούτα που δεν καταναλώνεται αμέσως μετά την συγκομιδή, αλλά χρειάζεται μερικές ακόμα μέρες για να ωριμάσει. Αυτό συμβαίνει γιατί πρέπει να μειώσει τα επίπεδα τανινών που περιέχει αμέσως μετά την αποκοπή, ώστε να πάψει να έχει στυφή γεύση. Με την ωρίμανση, αυξάνονται τα σάκχαρα του και αποκτά την γλυκιά του γεύση.

Αν θέλετε οι λωτοί σας να ωριμάσουν πιο γρήγορα, μπορείτε να τους τοποθετήσετε κάπου που να μην έχει πολύ αέρα, όπως μια κλειστή κατσαρόλα, σε ένα τάπερ ή σε χάρτινη σακούλα και να προσθέσετε ακόμα 2 ή 3 μήλα. Μετά από περίπου 5 μέρες, οι λωτοί σας θα είναι γλυκοί και ζουμεροί, έτοιμοι για κατανάλωση.

Μπορείτε να τον απολαύσετε µε πολλούς τρόπους. Φτιάξε υπέροχη µαρµελάδα, λικέρ, κόψ’ τον κοµµατάκια και πρόσθεσέ τον στις σαλάτες και στα κέικ, συνόδευσε ποικιλίες τυριών, ανάµειξέ τον µε ελαιόλαδο, ξίδι, αλάτι και πιπέρι και δηµιούργησε µια εξαιρετική σάλτσα για το κρέας.

Ο ώριμος λωτός είναι ασφαλής για κατανάλωση από τον άνθρωπο, συμπεριλαμβανομένων των εγκύων γυναικών. Οι αλλεργικές αντιδράσεις είναι πολύ σπάνιες. Ο λωτός θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε τανίνη η οποία σε υψηλή ποσότητα έχει τοξική δράση στο σώμα. Αποφεύγετε να τρώτε άγουρο λωτό καθώς περιέχει υψηλά επίπεδα τανίνης με αποτέλεσμα να αφήνει το στόμα ένα αίσθημα ξηρότητας και μουδιάσματος λίγο μετά την κατανάλωσή του.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.