Φόρμα αναζήτησης

Διατροφή και σχολείο: Τι πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδιά -Της Νικόλ Πηλείδη

Τα παιδιά έχουν επιστρέψει στο σχολείο, σε μια νέα και ιδιαίτερη καθημερινότητα λόγω των μέτρων που λαμβάνονται εξαιτίας του κορωνοϊού.  Οι ρυθμοί της καθημερινότητας των μαθητών γίνονται πιο γρήγοροι και μαζί με αυτούς αυξάνονται οι απαιτήσεις σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά.

Η διατροφή κατά την παιδική ηλικία και την εφηβική, ευθύνονται για το ποιες διατροφικές συνήθειες θα έχει το παιδί στην ενήλικη του ζωή.

Καταρχάς να αναφέρουμε πως όλα ξεκινούν από το σπίτι και τους γονείς, για το λόγω ότι τα παιδιά αντιγράφουν αυτά που παρατηρούν στο σπίτι.  Ποιες συνήθειες καλό είναι να εντάξουν τα παιδιά στη καθημερινότητά τους και στο σχολείο:

Πρόγευμα: Είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Τα παιδιά καλό είναι πριν φύγουν για το σχολείο να καταναλώνουν κάτι όπως είναι τα δημητριακά με γάλα, 1 ποτήρι γάλα με μια φέτα ψωμί και λίγο φυστικοβούτυρο, μια μπάρα δημητριακών ή ακόμα και 1 κομμάτι σπιτικό κέικ.

Αν όμως δεν προλαβαίνουν το πρωί, καλό είναι να παίρνουν μαζί τους ένα είδος προγεύματος όπως είναι το σάντουιτς, η μπάρα δημητριακών ή ακόμα και κάτι σπιτικό και να καταναλώνουν ένα ποτήρι γάλα πριν φύγουν από το σπίτι.

Τα άτομα που καταναλώνουν πρόγευμα τείνουν να έχουν ένα πιο ισορροπημένο σωματικό βάρος, περισσότερη συγκέντρωσης στη τάξη, περισσότερη συμμετοχή στη τάξη, μεγαλύτερη όρεξη για παιχνίδι στο διάλειμμα και λιγότερες τάσεις για τροφές με χαμηλή θρεπτική αξία όπως αλμυρά, πατατάκια, διάφορα γλυκά που δεν θα τους προσφέρουν βιταμίνες στον οργανισμό.

Λόγω του ότι το σχολείο μπορεί να διαρκεί και μέχρι το απόγευμα και τα παιδιά δεν πρέπει να μένουν νηστικά τόσες πολλές ώρες, χρειάζεται να τρέφονται σωστά και συχνά.

Τα σνακ είναι ένας τρόπος να λαμβάνουν και κάτι θρεπτικό και κάτι που θα τους κρατά χορτάτους.

Ιδέες που μπορούν να έχουν μαζί τους στο σχολείο είναι:
Φρούτο, μπισκότα βρώμης ή μπισκότα χαμηλά σε λιπαρά, μπάρα δημητριακών ή ανάλατους ξηρούς καρπούς. Εύκολες και γρήγορες επιλογές που δεν χρειάζονται προεργασία μόνο σωστό προγραμματισμό.

Για κυρίως γεύματα γενικά θα ήταν καλό τα παιδιά να παίρνουν κάτι από το σπίτι όπως είναι ένα σάντουιτς ή κάτι το οποίο θα αντέξει σε αυτόν το καιρό. Σίγουρα το γεύμα τους πρέπει να περιλαμβάνει κάτι σε λαχανικό είτε είναι αναμεμειγμένο μέσα στο γεύμα τους ή ξεχωριστά και να είναι κάτι το οποίο τους αρέσει να τρώνε.

Κάτι πολύ συνηθισμένο είναι ότι πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να επιστρέψουν τα σνακ ή το φαγητό που πήραν μαζί τους στο σχολείο πίσω στο σπίτι. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πεινάνε. Αλλά ότι μπορεί να μην προτιμούν το συγκεκριμένο φαγητό ή σνακ και να επιλέγουν πιο γευστικές επιλογές όπως αυτά που παρέχουν τα κυλικεία.

Ένας τρόπος να σταματήσουν να αγοράζουν συχνά από τα κυλικεία είναι να προτιμούν αυτά που τους βάζετε. Για να προτιμήσουν όμως κάτι τέτοιο χρειάζεται και στο σπίτι να υπάρχουν παρόμοια σνακ και τροφές όπως φρούτα, ή μπισκότα βρώμης ή πιο υγιεινές επιλογές που ταυτόχρονα θα είναι και γευστικές και θα τους αρέσουν. Κάτι ακόμα που μπορείτε να κάνετε είναι να ρωτήσετε τα παιδιά σας τι τους αρέσει να τρώνε ή ακόμα και να προετοιμάζεται μαζί με το παιδί σας τι θα πάρουν στο σχολείο. Μελέτες αναφέρουν ότι τα παιδιά που συμβάλλουν στην προετοιμασία του γεύματος ή σνακ τους τείνουν να το καταναλώνουν.

Μια άλλη συνήθεια που πρέπει να εντάξουν στη καθημερινότητα τους τα παιδιά και οι ενήλικες, είναι η συχνή κατανάλωση υγρών.
Το νερό είναι πολύ σημαντικό για την υγεία όλων. Η επαρκής κατανάλωση νερού μέσα στην μέρα επιτρέπει στον οργανισμό μας να είναι ενυδατωμένος, μεταφέρει οξυγόνο σε όλο το σώμα, το δέρμα δείχνει πιο λαμπερό, έχουμε περισσότερη ενέργεια, προστατεύει τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό στην ομαλή τους λειτουργία, ρυθμίζει τη σωματική θερμοκρασία, συμμετέχει στη πέψη, διατηρεί υγιείς τους νεφρούς, συμβάλλει στη διατήρηση της αρτηριακής πίεση και άλλα πολλά οφέλη.

Αντιθέτως η παρατεταμένη αφυδάτωση μπορεί να οδηγήσει και σε προβλήματα σκέψης και συγκέντρωσης.  Έτσι και τα παιδιά, χρειάζεται να κουβαλούν πάντοτε μαζί τους το νερό τους, ιδιαίτερα σε ένα ζεστό περιβάλλον.

Το παν είναι οι συνήθειες που θέλετε να υιοθετήσει το παιδί σας ήδη να συμβαίνουν και στο σπίτι. Αν όχι, τότε όλοι μαζί σαν οικογένεια πρέπει να υιοθετήσετε ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής για να βοηθήσετε και τα παιδιά σας.

Αν οι γονείς τρέφονται σωστά και υγιεινά τότε θα ακολουθήσουν και τα παιδιά!

Νικόλ Πηλείδη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.