Την ημέρα των Χριστουγέννων του 1647, στο Canterbury ξέσπασαν ταραχές. Ο λόγος ήταν ότι ο δήμαρχος Γουίλιαμ Μπριτζ είχε διατάξει τη σύλληψη ενός καταστηματάρχη, που προσπάθησε στοκάρει το εμπόρευμά του. Και όλα αυτά επειδή έκλεισε το μαγαζί του για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Πλήθος κόσμου επιτέθηκαν στον Μπριτζ και μετά άρχισαν να ξεσηκώνονται. Έσπασαν τις βιτρίνες των καταστημάτων που είχαν παραμείνει ανοιχτά για δουλειές εκείνα τα Χριστούγεννα, τα λεηλάτησαν και γρήγορα διεκδίκησαν τον έλεγχο της πόλης. Κατέλαβαν ακόμη και το περιοδικό της πόλης, όπου ήταν αποθηκευμένη η πυρίτιδα.
Η χριστουγεννιάτικη εξέγερση του Canterbury ήταν μια μάχη σε έναν πόλεμο για τα Χριστούγεννα που μαίνονταν στην Αγγλία του 17ου αιώνα και οι Χριστιανοί ήταν αυτοί που τον έκαναν.
Παρόλο που τα Χριστούγεννα τιμούν τη γέννηση του Ιησού, οι πρώτοι Χριστιανοί δεν γιόρταζαν τη γιορτή παρά μόνο τον 4ο αιώνα, όταν οι παγανιστικές παραδόσεις όπως τα Saturnalia στη Ρώμη και, τελικά, το γερμανικό φεστιβάλ Yule, άρχισαν να συνδυάζονται με τις χριστιανικές πεποιθήσεις για να δημιουργήσουν μια χαρούμενη περίοδο.
Μέχρι τον 16ο αιώνα, οι άνθρωποι στην Αγγλία γιόρταζαν τα Χριστούγεννα για 12 ημέρες από τις 25 Δεκεμβρίου έως τα Θεοφάνια με θεάματα, γιορτές, κάλαντα, στολίδια και κεριά. Ακόμη και όταν η Αγγλία αποχώρησε από την Καθολική Εκκλησία το 1534 και σχημάτισε την Προτεσταντική Εκκλησία της Αγγλίας, τα Χριστούγεννα συνέχισαν να είναι μια αγαπημένη εορταστική περίοδος.
Πώς εξελίχθηκαν τα Χριστούγεννα στο πέρασμα των αιώνων
Ωστόσο, δεν αγκάλιασαν όλοι το πνεύμα των Χριστουγέννων. Οι πουριτανοί, ή οι Προτεστάντες που ήθελαν να εξαγνίσουν την Εκκλησία της Αγγλίας, πίστευαν ότι τα Χριστούγεννα υπογράμμιζαν οτιδήποτε δεν πάει καλά με την εκκλησία. Ήταν τρομοκρατημένοι που οι άνθρωποι γιόρταζαν τις γιορτές με κάθε είδους αμαρτία, όπως ο τζόγος, η φασαρία, το ποτό. Το χριστουγεννιάτικο κέφι ήταν πολύ κοσμικό, πολύ καθολικό και πολύ παγανιστικό για τα γούστα τους.
«Οι Προτεστάντες είχαν δίκιο όταν τόνισαν -και το επεσήμαναν συχνά- ότι τα Χριστούγεννα δεν ήταν παρά μια παγανιστική γιορτή καλυμμένη με χριστιανικό περιτύλιγμα», παρατήρησε ο ιστορικός Stephen Nissenbaum στο βιβλίο του The Battle for Christmas.
Πράγματι, η Αγία Γραφή δεν αναφερόταν στην 25η Δεκεμβρίου ως τα γενέθλια του Ιησού, ούτε υποδείκνυε ότι έπρεπε να γιορτάζεται η ημέρα της γέννησής του. Η απέχθειά τους για τα Χριστούγεννα έφτασε σε νέα επίπεδα υπό τη βασιλεία του βασιλιά Καρόλου Α', ο οποίος ανέλαβε τον θρόνο το 1625. Η βασιλική του αυλή αποτελούσε την επιτομή της ανίερης παρακμής των εορτών, γιορτάζοντας μεγαλοπρεπώς τα Χριστούγεννα με γλέντια, μουσική, χορό, θεατρικά έργα και μάσκες.
Τα παράνομα Χριστούγεννα
Οι Προτεστάντες δεν ήταν οι μόνοι δυσαρεστημένοι με τον Κάρολο Α', ο οποίος πίστευε ότι ήταν θεϊκά διορισμένος να κυβερνά. Ο βασιλιάς επέμεινε ότι η εξουσία του ξεπέρασε την εξουσία του Κοινοβουλίου, δημιουργώντας εχθρούς. Οι εντάσεις μεταξύ του στέμματος και του κοινοβουλίου κατέληξαν σε εμφύλιο πόλεμο το 1642. Οι βασιλόφρονες πήραν τα όπλα για να υπερασπιστούν τον Κάρολο. Οι βουλευτές δημιούργησαν τον δικό τους στρατό. Μέχρι το 1645, οι βουλευτές είχαν κερδίσει το πάνω χέρι και τώρα αυτοί, όχι ο βασιλιάς, κυβερνούσαν μεγάλο μέρος της Αγγλίας.
Οι Προτεστάντες στο Κοινοβούλιο χρησιμοποίησαν την εξουσία τους για να εξαπολύσουν μια ευρείας κλίμακας επίθεση τα Χριστούγεννα. Μεταξύ των στόχων τους: να εξασφαλίσουν ότι δεν θα πραγματοποιηθούν θρησκευτικές λειτουργίες τα Χριστούγεννα και να φροντίσουν ώστε η 25η Δεκεμβρίου να είναι εργάσιμη.
Το κλείσιμο των εκκλησιών τα Χριστούγεννα αποδείχτηκε ο απλούστερος τρόπος δράσης. Το 1645, το Κοινοβούλιο εξέδωσε τον Κατάλογο Δημόσιας Λατρείας, ένα νέο κείμενο που απέκλειε τα Χριστούγεννα ως αργία που απαιτούσε θρησκευτικές λειτουργίες.
Δύο χρόνια αργότερα, το Κοινοβούλιο προχώρησε ένα βήμα παραπέρα απαγορεύοντας κάθε εορτασμό των Χριστουγέννων. Το Κοινοβούλιο ανέπτυξε ακόμη και τους στρατιώτες του για να καταρρίψουν προκλητικά στημένα χριστουγεννιάτικα στολίδια και να διαλύσουν οτιδήποτε το χριστουγεννιάτικο.
Ταραχές για τα Χριστούγεννα
Ο κόσμος όμως αντέδρασε σε μεγάλο βαθμό στην απαγόρευση των Χριστουγέννων του Κοινοβουλίου με ένα μείγμα δυσπιστίας, θυμού και περιφρόνησης. Όπως και στο Canterbury, άνθρωποι σε πολλές πόλεις βγήκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για τον πόλεμο του Κοινοβουλίου στα Χριστούγεννα. Ξέσπασαν ταραχές στο Νόριτς, στο Μπούρι Σεντ Έντμουντ και στο Ίπσουιτς την ημέρα των Χριστουγέννων του 1647, καθώς πολλοί αψήφησαν την επίσημη απαγόρευση και προσπάθησαν να αναγκάσουν τους ιδιοκτήτες καταστημάτων να κρατήσουν τα καταστήματά τους κλειστά για τις γιορτές.
Το 1653, ο Όλιβερ Κρόμγουελ έγινε Λόρδος Προστάτης της Κοινοπολιτείας της Αγγλίας, της Σκωτίας και της Ιρλανδίας. Ο Κρόμγουελ ήταν ένα σχετικά αδιάκριτο μέλος του Κοινοβουλίου όσο κυβερνούσε ο Κάρολος Α', αλλά οι εμφύλιοι πόλεμοι τον έκαναν στρατιωτικό διοικητή και ηγέτη του κοινοβουλευτικού αγώνα.
Η ιστορία έχει κατηγορήσει συχνά τον Κρόμγουελ, το πρόσωπο του Προτεκτοράτου, για την απαγόρευση των Χριστουγέννων αλλά οι απαγορεύσεις του Κοινοβουλίου προϋπήρχαν της ανάδειξής του ως Λόρδου Προστάτη. Στην πραγματικότητα, το περισσότερο που μπορεί να ειπωθεί για τον ρόλο του Κρόμγουελ στην απαγόρευση είναι ότι επέλεξε να μην ανατρέψει αυτό που είχε ήδη κάνει το Κοινοβούλιο.
Ο θάνατος του Κρόμγουελ πέντε χρόνια αργότερα έφερε το τέλος για το πείραμα της Αγγλίας. Σύντομα το Κοινοβούλιο κάλεσε τον γιο του Καρόλου Α' να κυβερνήσει ως βασιλιάς το 1660, αποκαθιστώντας έτσι τη μοναρχία.
Η αναγέννηση των Χριστουγέννων
Ο βασιλιάς Κάρολος Β' αποκατέστησε περισσότερα με τη μοναρχία του. Άνοιξε ξανά θέατρα, αναβίωσε την αυλική κουλτούρα και ανέστησε τα Χριστούγεννα το 1660 με γνωστές παραδόσεις, όπως το να στολίζει τις εκκλησίες με γκι. Τα χριστουγεννιάτικα παιχνίδια, τα συμπόσια, οι χοροί και τα τυχερά παιχνίδια επέστρεψαν επίσης, ειδικά στη βασιλική αυλή.
Η απαγόρευση του Κοινοβουλίου τελικά δεν έκανε τίποτα για να αποσπάσει το πνεύμα των Χριστουγέννων από τις καρδιές των Άγγλων. Έκανε όμως κάτι άλλο: υπογράμμισε το γεγονός ότι τα Χριστούγεννα είχαν μπει από καιρό στο στόχαστρο της πολιτικής.
Πηγή: lifo.gr
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.