Φόρμα αναζήτησης

Κατασκευαστές αυτοκινήτων στον αγώνα δρόμου για μια πόλη χωρίς ρύπους στο Σαλόνι Αυτοκινήτου Γενεύης

Θα περίμενε κάποιος ότι σε μια έκθεση με τα τελευταία επιτεύγματα της αυτοκινητοβιομηχανίας, στην καρδιά της ελβετικής αστικής γαλήνης, θα κυριαρχούσαν τα όμορφα, εξελιγμένα, προσιτά πλέον ηλεκτρικά οχήματα πόλης. Κάτι σαν το μικρό γαλλικό “Renault Twizy”, που κυκλοφορεί ήδη σε σημαντικούς, όχι όμως μεγάλους αριθμούς σε πρωτεύουσες στης Ευρώπης, του οποίου η δεύτερη γενιά ετοιμάζεται. Όμως όχι, αυτό δεν συμβαίνει στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης: οι μεγάλοι κατασκευαστές έχουν μεν φέρει πολλά, πιο ώριμα ηλεκτρικά και υβριδικά τους μοντέλα, μοιάζει όμως σαν να αποφάσισαν να μη δώσουν έμφαση στα μικρά, καθώς τα περισσότερα από τα οχήματα που παρουσιάζονται είναι “κανονικά”, τετραθέσια και άνω.

Τι συμβαίνει λοιπόν με την ιδέα για ένα “μικρό, πρακτικό όχημα πόλης”, που θα είναι το δεύτερο όχημα για ένα σπίτι, όταν το Μετρό ή ο προαστιακός -η συζήτηση αφορά την ΕΕ στο σύνολο της – δεν επαρκούν με τις διαδρομές τους για τις ανάγκες μιας μητέρας ή ενός πατέρα που έχει να πάει το παιδί στο ποδόσφαιρο; Τρια είναι τα οχήματα που ξεχωρίζουν στα τεράστια hall του φετινού Σαλονιού της Γενεύης και μπορούν να επιτελέσουν αυτό το σκοπό.

Το είναι είναι το “Minimo”. Το χαριτωμένο αυτό μικρό όχημα έκανε την εμφάνιση του στο “2019 Geneva International Motor Show” και η Seat κέρδισε αρκετές φωτογραφικές στιγμές όταν το τετράτροχο (σ.σ quadricycle) Minimo έφτασε στη Γενεύη μετά την παρουσία του στην Mobile World Congress της Βαρκελώνης, η οποία ολοκληρώθηκε πριν από μερικές ημέρες. Το Minimo είναι μια “λύση φορητότητας” (σ.σ mobility solution) και όχι ένα αυτοκίνητο με την παραδοσιακή έννοια και χωρά πολύ άνετα δύο άτομα, έχει μικρότερες διαστάσεις από τα υπερμίνι οχήματα με μήκος όπως ένα Smart ForTwo περίπου, πλάτος όμως ελάχιστο, που δεν ξεπερνά τα δύο μέτρα. Αν και οπτικά μοιάζει με το “Renault Twizy”, το Minimo σύμφωνα με την εταιρία έχει πολλές άλλες τεχνολογίες που η Seat εκτιμά πως είναι τόσο ελκυστικές, που οι car-sharing εταιρίες θα το εκτιμήσουν και θα το επιλέξουν. Εκεί που η εταιρία, μέρος του VW Group, έκανε τη διαφορά με τον πλέον ενδιαφέροντα τρόπο, ήταν στις μπαταρίες, αφού η μαμά-Seat τις σχεδίασε έτσι, ώστε όταν έχουν “τελειώσει”, να αλλάζουν με νέες μέσα σε λεπτά.

Το έτερο ενδιαφέρον όχημα έρχεται από τη γαλλική Citro?n: το “Ami One Concept” φαίνεται πως είναι ο άλλος σχεδιαστικός δρόμος για να “πάει” κάποιος εκεί όπου στοχεύει η Seat. Eίναι ένα πολύ όμορφο mini car, που η εταιρία περιγράφει ως ηλεκτρικό “αντικείμενο” (σ.σ “disruptive all-electric object”). Πολλοί άνθρωποι στέκονται γύρω του στο περίπτερο της εταιρίας, αλλά ακούγοντάς τους κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν ένα τέτοιο όχημα θα έπρεπε να μπει στην παραγωγή. Για την Ελλάδα όμως κάτι τέτοιο ίσως θα ήταν σωτηρία, γιατί το όχημα αυτό είναι σχεδιασμένο ως εναλλακτική λύση των μέσων μαζικής μεταφοράς και πολλά αστικά κέντρα μεσαίου μεγέθους θα χρειάζονταν κάτι τέτοιο χωρίς ρύπους. Στόχος είναι να μπορεί να οδηγηθεί από την ηλικία των 16 και πάνω χωρίς δίπλωμα, έχει αυτονομία με το battery pack στα 100 χιλιόμετρα και τελική μόλις 45 χιλιόμετρα την ώρα.

Πιο κοντά στην παραγωγή, τέλος, για το έτος 2020 ή 2021 είναι το τρίτο ηλεκτρικό όχημα, που είχει επίσης κεντρική παρουσία στο Σαλόνι της Γενεύης. Δεν επιτρεπόταν σε κανέναν ούτε να καθίσει μέσα, ούτε να ακουμπήσει κάποιο στοιχείο του εσωτερικού του μοντέλου “E” της Honda, το οποίο είναι το παιδί του παλαιότερου πρωτοτύπου Urban EV, είναι πολύ κοντά στην παραγωγή και σε πολλούς θα θυμίσει σχεδιαστικά τα “Civic” των δεκαετιών του ’70 και του ’80, αν φυσικά αυτά ξεκινούσαν την …καριέρα τους στον δρόμο το 2020.

Οι Ιάπωνες έχουν ισχυριστεί πως αυτό που βλέπουμε αυτές τις ημέρες στη Γενεύη είναι 90% και πάνω κοντά στην παραγωγή. Το όχημα μοιάζει με μια οικολογική πρόταση για τους hipster του 2021 και είναι εντυπωσιακό πώς μια πλατφόρμα για ηλεκτρική (EV) κίνηση στους δρόμους, τελικά χρειάζεται πολύ χρόνο και πολλά χρήματα για να στηθεί και να “δώσει” τα κανονικά μοντέλα που θα δούμε στις εκθέσεις. Αυτό δεν είναι ένα μικρό όχημα, θα χωρά μια τετράδα, έχει αυτονομία που μετρούμενη κατά το στάνταρ WLTP δεν εντυπωσιάζει, αλλά είναι κοντά πλέον στην παραγωγή. Με rapid charge θα φτάνει το 80% της μπαταρίας με 30 λεπτά φόρτισης, δεν έχει καθρέπτες αλλά κάμερες και οθόνες και τα υλικά κατασκευής θα είναι όσο πιο κοντά γίνεται στο πνεύμα της κυκλικής οικονομίας.

ΑΠΕ