Φόρμα αναζήτησης

Από τις μπάλες με κορδόνια στα κομπιούτερ: Η ανάλυση στο ποδόσφαιρο

Κάποτε οι ποδοσφαιριστές έπαιζαν με… δύο ζευγάρια κάλτσες σε κάθε πέλμα για να γεμίσουν τα παπούτσια τους που ήταν δύο νούμερα μεγαλύτερα, δεδομένου ότι η κατοχή του «σωστού» νούμερου ήταν πολυτέλεια, αν όχι αδύνατη.

Ήταν η εποχή που η μπάλα ήταν αμιγώς δερμάτινη και δεμένη με κορδόνια. Και στην περίπτωση βροχόπτωσης, αλίμονο σε όποιον βρισκόταν στο διάβα της… Ήταν εκείνη η εποχή που οι τακτικές και τα συστήματα παρέμεναν… άγνωστες λέξεις στον κόσμο του ποδοσφαίρου και το κυρίως ζητούμενο ήταν να βάλουμε ένα περισσότερο γκολ από τον αντίπαλο.

Από τότε πέρασαν αρκετά χρόνια και όπως σε κάθε έκφανση της ανθρώπινης ζωής, έτσι και στο ποδόσφαιρο, οι επιστήμες και η εμπορευματοποίηση απέκτησαν χώρο και κατέστησαν το λαοφιλέστερο των παιχνιδιών ένα από τα ακριβότερα προϊόντα στην παγκόσμια οικονομία.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια, το ποδοσφαιρικό προϊόν έχει αποκτήσει εντυπωσιακή δυναμική και έχει διεισδύσει σε κάθε τομέα του κοινωνικού γίγνεσθαι, ανεξαρτήτως βιοτικού, γνωσιακού και οικονομικού επιπέδου. Καθοριστικό ρόλο σ΄ αυτήν την εξέλιξη διαδραμάτισαν οι επιστήμες και η εφαρμογή τους σε όλα όσα σχετίζονται με το ποδόσφαιρο.

Κάθε ποδοσφαιρικός σύλλογος που… σέβεται τον εαυτό του, διαθέτει εξειδικευμένο διεπιστημονικό προσωπικό και κάθε τεχνικό επιτελείο αξιοποιεί στον μέγιστο βαθμό την επιστήμη των μαθηματικών που χρησιμοποιείται από τους αναλυτές αγώνων και ποδοσφαιριστών. Πρόκειται για ένα από τα βασικά «γρανάζια» κάθε ισχυρής ή/και μικρότερης δυναμικής ποδοσφαιρικής ομάδας. Αρκεί να λάβουμε υπ΄ όψιν πως στο εξωτερικό δεν νοείται «σοβαρή» ομάδα χωρίς εξειδικευμένο τμήμα αναλυτών.

Σε Ελλάδα και Κύπρο, αυτή η…  νέα εξέλιξη βρίσκεται ακόμη στα «σπάργανα» και ο πρώτος που αντιλήφθηκε την σημαντικότητά της και επιχειρεί να της δώσει οντότητα και να την καταστήσει εφαρμόσιμη, είναι ο Στέλιος Βραδέλης. Δημιουργός και διευθυντής του Ινστιτούτου Αθλητικής Ανάλυσης από το 2017 και αδειοδοτημενος διαμεσολαβητής μεταγραφών από το 2011, ο κ. Βραδέλης μιλά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε μία προσπάθεια να γίνει κατανοητή η ποδοσφαιρική ανάλυση, η χρηστικότητα και η χρησιμότητα της.

«Η ιδέα της ίδρυσης της σχολής δημιουργήθηκε εξαιτίας της ενασχόλησης μου με την εκπροσώπηση παικτών σε ομάδες του εξωτερικού. Εκεί διαπίστωσα τον σημαντικό ρόλο που έπαιζε η ανάλυση για το «χτίσιμο» των ομάδων. Ο προγραμματισμός στις μεταγραφές, το scouting, η επιλογή του κατάλληλου παίκτη, γίνεται μέσα από την ανάλυση των χαρακτηριστικών που ψάχνει μια ομάδα», τονίζει ο κ.Βραδέλης και συνεχίζει:

«Όχι μέσω YouTube video απ΄ όπου, δυστυχώς, ακόμη αρκετές ομάδες στην Ελλάδα επιλέγουν παίκτες. Στις συνεργασίες μου με σημαντικούς προπονητές διαπίστωσα επίσης τον βαθμό που η ανάλυση εμπλέκεται πλέον στο σύγχρονο ποδόσφαιρο. Δεν είναι τυχαίο πως οι σημαντικότεροι προπονητές που πέρασαν από τις ελληνικές ομάδες την τελευταία δεκαετία όπως ο Βαλβερδε, ο Σάντος, ο Ζαρντίμ, ο Σα Πίντο, ο Γκατούζο, ο Ρανιέρι, ο Μίτσελ, ο Μπέντο, αλλά και οι Έλληνες προπονητές που έκαναν καριέρα στο εξωτερικό όπως ο Γιώργος Δώνης θεωρούν την ανάλυση αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής λειτουργίας για την ομάδα τους.

Σε παγκόσμιο επίπεδο ο Πεπ Γκουαρντιόλα, ο Μπιέλσα, ο Κλοπ, ο Μουρίνιο, ο Πελεγκρίνι, ο Ζιντάν, ο Ντεσάμπ και το σύνολο των προπονητών που βρίσκεται στην κορυφή έχουν παραδεχτεί πως έχτισαν τις προπονητικές καριέρες τους γιατί έδωσαν τόσο μεγάλη σημασία στην ανάλυση.

Έτσι μου δόθηκε η αφορμή να παρακολουθήσω σεμινάρια ανάλυσης σε Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία και να παρακολουθήσω τη δουλειά αναλυτών. Στη συνέχεια διαπίστωσα πως στην Ελλάδα δεν λειτουργεί καμία πανεπιστημιακή σχολή για την εκπαίδευση αναλυτών. Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα της δημιουργίας του Ινστιτούτου Αθλητικής Ανάλυσης, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Οκτώβριο του 2017 και έχει λάβει την αναγνώριση από το υπουργείο Παιδείας ως Κέντρο δια Βίου Μάθησης».

Έχοντας την δυνατότητα να επικοινωνεί σε επτά (!) γλώσσες και με μεταγραφές ποδοσφαιριστών σε 18 (!) χώρες, ο κ. Βραδέλης γνωρίζει πολύ καλά τον χώρο του ποδοσφαίρου, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε επί μία 20ετία με την δημοσιογραφία (ΤΑ ΝΕΑ, Flash 96, Alpha 9.89, ΒΗΜΑ FM, Mega Channel).

«Για την Ελλάδα είναι ευτύχημα πως ήρθαν σε ομάδες μας μερικοί από τους κορυφαίους Ευρωπαίους προπονητές, όπως ο Βαλβερδε, ο Σαντος, ο Ζαρντίμ, και ο Ρανιέρι, των οποίων τα προπονητικά «κατορθώματα» φτάνουν για να κατανοήσουμε το προπονητικό τους μέγεθος. Αυτοί «σύστησαν» την ανάλυση στις ομάδες και έριξαν τον «καρπό». Το δυστύχημα είναι πως λίγες ομάδες υιοθέτησαν την ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη δημιουργία τμημάτων ανάλυσης», επισημαίνει ο κ. Βραδέλης στο ΑΠΕ ΜΠΕ κι εξηγεί:

«Οι περισσότερες μένουν στα ρηχά χωρίς να κατανοούν πως αν ξοδέψουν 20-30.000 ευρώ τον χρόνο μπορούν να έχουν ένα τοπ επιτελείο αναλυτών. Σε επίπεδο ομάδων της Β’ ή της Γ εθνικής το κόστος αυτό μπορεί να είναι ακόμη μικρότερο. Υπάρχουν όμως παράγοντες που θα «τσιγκουνευτούν» να δώσουν αυτά τα χρήματα αλλά είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα πενταπλάσια για δαπάνες έξω από τις γραμμές του γηπέδου. Δεν μπορούν να κατανοήσουν πως η ανάλυση διασφαλίζει το περιουσιακό στοιχείο των ομάδων που είναι οι παίκτες. Μια λάθος μεταγραφή ενός παίκτη μπορεί να κοστίσει σε μια ομάδα εκατομμύρια. Το σωστό διάβασμα των δεδομένων της ανάλυσης μπορεί να προλάβει τραυματισμούς που σημαίνει πως η ομάδα μπορεί να μην στερηθεί ένα παίκτη «βαρόμετρο» για 3-4 εβδομάδες. Το μεγάλο όμως πρόβλημα ξεκινάει από τους προπονητές οι οποίοι φοβούνται σε πολλές περιπτώσεις να έχουν στις ομάδες τους αναλυτές οι οποίοι χρησιμοποιώντας επιστημονικά μοντέλα μπορούν να αξιολογήσουν τη δουλειά του προπονητή και αν τον βοηθήσουν να πάει ψηλότερα. Όταν το σύνολο των κορυφαίων προπονητών παγκοσμίως έχει αναδείξει την αναγκαιότητα της ανάλυσης, το σύνολο των Ελλήνων προπονητών την «φοβάται».

Λάτρης του αθλητισμού και της Ιστορίας, ο κ. Βραδέλης αγαπά το σκάκι που είναι το κατ΄ εξοχήν παιχνίδι αξιοποίησης της σκέψης και της διορατικότητας. Και εξηγεί στο ΑΠΕ ΜΠΕ, ποιά είναι η θέση των μαθηματικών, με τη μορφή της στατιστικής, στο ποδόσφαιρο, παράλληλα με την εφαρμογή πληθώρας επιστημών, όπως η φυσική, η χημεία, η γεωμετρία, η βιολογία, η νευροφυσιολογία και η ψυχολογία:

«Οι αριθμοί από μόνοι τους μπορούν να λειτουργήσουν παρελκυστικά. Για παράδειγμα στον επαναληπτικό αγώνα κυπέλλου του Ολυμπιακού με τη Λαμία όπου αποκλείστηκε ο Ολυμπιακός, αν κάποιος έβλεπε τη στατιστική απεικόνιση και δεν ήξερε το αποτέλεσμα θα έλεγε πως η ομάδα που πραγματοποίησε 32 τελικές προσπάθειες με τις 15 εντός εστίας έναντι μιας μόνο τελικής, κατοχή 69% έναντι 31%, 12 κόρνερ έναντι 0 θα ήταν η νικήτρια. Στον αγώνα αυτό όμως νίκησε τελικά η Λαμία με 1-0. Τα στατιστικά και οι αριθμοί όμως παίζουν το ρόλο τους στα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Όταν δηλαδή υπάρχει ένας μέσος με ποσοστό ακρίβειας στις πάσες του 85-90% στα τελευταία 10-15 παιχνίδια άρα είναι key player πρέπει να ξέρεις πώς θα τον αντιμετωπίσεις ή να τον εκμεταλλευτείς αν πρόκειται για παίκτη σου. Εάν γνωρίζω ως αναλυτής πως μια ομάδα σκοράρει τα μισά από τα γκολ της με στατικές φάσεις θα είναι επιπολαιότητα να μην προετοιμάσω την ομάδα μου αναλόγως. Με τις εφαρμογές που υπάρχουν πλέον πρέπει να θέλεις να κάνεις λάθος στην επιλογή παικτών αλλά και στην αντιμετώπιση των αντιπάλων σου».

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και η συνέχεια της συζήτησης με τον δημιουργό και διευθυντή του Ινστιτούτου Αθλητικής Ανάλυσης, ο οποίος απαντά σε συγκεκριμένα ερωτήματα:

-Πόσο χρήσιμη μπορεί να αποδειχθεί η ανάλυση ενός αγώνα για τον προπονητή και τους παίκτες; Δεδομένου πως στο ποδόσφαιρο καμία φάση δεν είναι ίδια με μία άλλη και πως οι συνθήκες και οι παράγοντες που διαμορφώνουν μία φάση ή μία κατάσταση σε μία συγκεκριμένη χρονική ποδοσφαιρική στιγμή, είναι χιλιάδες;

«Η ανάλυση θα προετοιμάσει τον παίκτη για αυτό που θα αντιμετωπίσει. Θα το έχει δουλέψει, ιδανικά, στην προπόνηση, και αυτό θα βγει στο γήπεδο. Η φιλοσοφία του 11 εμείς 11 και αυτοί δεν έχει εφαρμογή στο σύγχρονο ποδόσφαιρο. Οι «καλά» διαβασμένες ομάδες κάνουν τη διαφορά. Κάθε ομάδα έχει μοτίβο με τα οποία πετυχαίνει γκολ, μοτίβο με τα οποία δέχεται γκολ. Δεν υπάρχει ανίκητη ομάδα σε κανένα επίπεδο.

Όταν στην ανάλυση ψάχνουμε τον παίκτη κλειδί δεν ψάχνουμε μόνο τον Μεσι η τον Ρονάλντο. Ψάχνουμε και τον αδύναμο κρίκο της αντίπαλης ομάδας. Αυτός είναι ο παίκτης κλειδί για εμάς. Η μέση αντίληψη ενός προπονητή την ώρα διεξαγωγής του αγώνα κυμαίνεται από 30-40%. Και εννοώ της πλήρους κατανόησης για το ότι συμβαίνει στο μήκος και το πλάτος του γηπέδου και από τους 22 παίκτες. Ο αναλυτής, ο οποίος συνήθως βρίσκεται ψηλά στο γήπεδο έχει την πανοραμική αντίληψη του συμβάντος. Για τον λόγο αυτό πλέον η UEFA επιτρέπει τη χρήση υπολογιστών και στον πάγκο, όπου ο αναλυτής στέλνει δεδομένα, βίντεο και πληροφορίες στον πάγκο της ομάδας. Ως Ινστιτούτο Αθλητικής Ανάλυσης εφαρμόσαμε την τεχνολογία αυτή στους δυο πρόσφατους αγώνες της εθνικής με Λιχτενστάιν και Βοσνία, έχοντας ξεκινήσει μια συνεργασία με την Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία».

-Με ποιον τρόπο μπορεί να αξιοποιήσει ένας προπονητής την ανάλυση ενός αγώνα;

«Θα γνωρίζει τις αδυναμίες του αντιπάλου του, τα δυνατά του σημεία για τα οποία θα έχει το χρόνο να επεξεργαστεί τις λύσεις εφόσον έχει λάβει μια καλή ανάλυση. Θα μπορεί να προετοιμάσει τους παίκτες του, τόσο σε ομαδικό όσο και σε ατομικό επίπεδο ώστε να γνωρίζει τον αντίπαλο του. Θα μπορεί να έχει δουλέψει στις προπονήσεις πάνω στα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του αντιπάλου, θα διορθώσει τα κακώς κείμενα της ομάδας του. Οι αγώνες στις περισσότερες περιπτώσεις κρίνονται από λεπτομέρειες. Αυτές μαθαίνουμε να εκμεταλλευόμαστε. Ένας παίκτης που εύκολα παίρνει λόγω χαρακτήρα κόκκινη κάρτα γίνεται ο αδύναμος κρίκος της αντίπαλης ομάδας και κοιτάζουμε να τον «εξουδετερώσουμε». Ένας τερματοφύλακας με κακές εξόδους ή μια ομάδα με κακή αμυντική λειτουργία στις στατικές φάσεις είναι τα στοιχεία που ψάχνουμε για να αποκτήσουμε το πλεονέκτημα στο γήπεδο».

-Ποια είναι τα στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ένας εν δυνάμει σπουδαστής και ποιο είναι το χρονικό εύρος των σπουδών; Επίσης, οι απόφοιτοι της σχολής, τι είδους πιστοποίηση λαμβάνουν και πώς μπορούν να την αξιοποιήσουν; Και ποιο είναι το μέλλον τους στον χώρο;

«Το χρονικό εύρος των σπουδών είναι ένα ακαδημαϊκό έτος. Σε συνεργασία με πανεπιστήμιο των ΗΠΑ εξετάζουμε το ενδεχόμενο να υπάρχει και δεύτερος χρόνος σπουδών στην Ελλάδα και ο επόμενος να πραγματοποιείται στις ΗΠΑ. Η πιστοποίηση που λαμβάνουν τώρα οι σπουδαστές μας, πέρα από αυτά του Ινστιτούτου προέρχεται από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο της Ανάλυσης όπως HUDL, Sportscode, InstatScout, ONCE, Interplay οι οποίες στέλνουν εκπαιδευτές τους και εξεταστές τους σε τακτά χρονικά διαστήματα προκειμένου να πιστοποιήσουν το επίπεδο γνώσης των σπουδαστών μας, καθώς οι πιστοποιήσεις που δίνουν έχουν παγκόσμια ισχύ».

-Σπουδαστές της σχολής σας συνεργάζονται ήδη με αρκετές ομάδες στηνχώρα, αλλά και με κλιμάκια των εθνικών ομάδων. Αποτελεί δικαίωση για την αρχική επιλογή σας; Ποια είναι η εκτίμηση σας για το μέλλον της ανάλυσης στο ελληνικό ποδόσφαιρο;

«Αποτελεί ιδιαίτερη ικανοποίηση πως όλοι οι απόφοιτοι μας της πρώτης περιόδου εργάζονται σε ομάδες της Super League στην Ελλάδα, της Α’ εθνικής στην Κύπρο, σε ομάδες Α’ Εθνικής στο μπάσκετ καθώς και στα κλιμάκια των εθνικών ομάδων ποδοσφαίρου ύστερα από τη πρόσφατη συνεργασία μας με την ΕΠΟ. Έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία με τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Αμειβομένων Ποδοσφαιριστών, όπου μέσω των σεμιναρίων μας εκεί αρκετοί πρώην επαγγελματίες παίκτες βρήκαν δουλειά ως αναλυτές. Υπάρχει ενδιαφέρον από Τουρκία και Αίγυπτο να αναπτύξουμε το μοντέλο εκπαίδευσης μας εκεί, ενώ βρισκόμαστε σε συνεργασία με τα αντίστοιχα ινστιτούτα σε Νορβηγία και Γερμανία για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας.

Είναι σημαντικό καταξιωμένοι άνθρωποι του αθλήματος να σε αποδέχονται για τις γνώσεις σου και για αυτό που μπορείς να προσφέρεις και όχι για αυτόν που ξέρεις. Προσωπικά θεωρώ πως το επάγγελμα του αναλυτή αθλημάτων είναι το επάγγελμα του μέλλοντος στον αθλητισμό. Και όχι μόνο στο ποδόσφαιρο και το μπάσκετ. Στο τένις, τις μαχητικές τέχνες, στα αθλήματα του στίβου, το πόλο, το βόλεϊ το χάντμπολ σε πολλές χώρες γίνεται εκτεταμένη χρήση της ανάλυσης και τα αποτελέσματα είναι εμφανή. Χώρες με πληθυσμό μικρότερο ή ίσο με της Ελλάδας έχουν καταφέρει να αξιοποιήσουν στο μέγιστο το αθλητικό τους δυναμικό γιατί αναλύουν την εξέλιξη των αθλητών από την ηλικία των 12 – 13 ετών και συνεχώς παράγουν αθλητές και χωρίς να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από τις ελληνικές. Η Πορτογαλία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, χώρες πληθυσμιακά ισοδύναμες με εμάς θα έπρεπε να είναι το παράδειγμα μας στο πώς χρησιμοποιούν την ανάλυση για να δημιουργήσουν παίκτες χωρίς να ξοδέψουν εκατομμύρια. Πριν από μερικά χρόνια έπαιζε ο Παναθηναϊκός, ο Ολυμπιακός, ο Άρης με ομάδες όπως η Ατλέτικο Μαδρίτης, η Πόρτο, η Μάντσεστερ Σίτι, η Λίβερπουλ και λέγαμε πως έχουμε ελπίδες πρόκρισής και πραγματικά τα καταφέρνανε. Τώρα οι ομάδες μας κληρώνονται με μέτριες σκωτσέζικες, ομάδες από τη Λευκορωσία, την Ουκρανία και την Ουγγαρία και αποκλείονται πανηγυρικά. Και η αιτία δεν είναι η έλλειψη χρημάτων. Αυτή είναι η δικαιολογία. Η ανάλυση εκτιμώ πως θα αρχίσει να παγιώνεται και στην Ελλάδα. Ειδικά αν οι προπονητές δεν τη φοβηθούν αλλά την δουν ως ένα εργαλείο για να προστατεύσουν και να βελτιώσουν τη δουλειά τους».

Ο Δημήτρης Μπρούσαλης, είναι ένας από τους… νέους σπουδαστές της σχολής. Διετέλεσε επί 15ετία ποδοσφαιριστής στα ερασιτεχνικά πρωταθλήματα της Αθήνας, ενώ όταν «κρέμασε τα παπούτσια του» αποφάσισε να ασχοληθεί με την προπονητική. Έχει εργασθεί στο τμήμα scouting του Πανιωνίου, είναι ήδη κάτοχος πτυχίου UEFA C και εργάσθηκε τόσο στον Αστέρα Εξαρχείων, όσο και στον Κεραυνό Πετρούπολης.

«Η ανάλυση μπορεί να φαντάζει κάτι νέο και πρωτοποριακό στην Ελλάδα, στο εξωτερικό όμως, ο όρος performance analyst υφίσταται πολλά χρόνια και υπάρχουν ακόμη και Πανεπιστήμια που παρέχουν εξειδίκευση στο συγκεκριμένο αντικείμενο», τονίζει ο κ. Μπρούσαλης στο ΑΠΕ ΜΠΕ και συνεχίζει: «Ήταν πολύ σημαντικό για την χώρα μας να υπάρξει μια τέτοια σχολή που θα μας μεταδόσει την τεχνογνωσία της ανάλυσης με όλα τα σύγχρονα λογισμικά που δουλέυουν στο εξωτερικό και στα προηγμένα πρωταθλήματα. Είναι ένας τρόπος να κατανοήσεις καλύτερα το παιχνίδι εντός των γραμμών και να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου, όπως επίσης και να διαχειριστείς δεδομένα και στοιχεία, από τα οποία προκύπτουν συμπεράσματα».

Οσον αφορά στις γνώσεις που έχει αποκτήσει μέσω των συγκεκριμένων σπουδών, επισημαίνει: «Η ανάλυση είναι αχαρτογράφητη σε μεγάλο βαθμό, είναι μια χαοτική διαδικασία. Στη σχολή μάθαμε τον τρόπο για να… μπουν όλα σε μία σειρά, προκειμένου να μπορέσουμε να διαχειριστούμε όλα τα δεδομένα και φυσικά τα λογισμικά, τα οποία χρησιμοποιείς για την διαδικασία. Το σημαντικό βέβαια είναι πως είμαστε ικανοί πλέον να καταγράψουμε, έτσι ώστε να έχουμε την δική μας οπτική, να παρατηρήσουμε, να εξάγουμε τα δεδομένα και να ανατροφοδοτήσουμε το υπάρχον υλικό. Τα λογισμικά πλέον είναι σε άλλο επίπεδο και βοηθούν να αναλύσεις τα πάντα. Ασφαλώς και δεν αρκούν μόνο αυτά, γιατί οι υπολογιστές δεν έχουν ακόμη την δύναμη του ανθρώπινου μυαλού. Το ιδανικό, είναι ο συνδυασμός της τεχνολογίας, με την αντιληπτική ικανότητα του εκάστοτε αναλυτή. Ο μοναδικός τρόπος να αξιοποιηθεί, είναι να υπάρξουν άνθρωποι που θα κατανοήσουν την σημαντικότητας της».

Αναφερόμενος, τέλος, στη μέχρι τώρα εμπειρία του από την συνεργασία με ορισμένους προπονητές, αλλά και το ερώτημα εάν υπάρχει έδαφος στην Ελλάδα για την ανάπτυξη και την εφαρμογή της ανάλυσης, ο κ. Μπρούσαλης, σχολίασε:

«Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με τον κύριο Στάθη Σταθόπουλο, προπονητή που εργάζεται με σύγχρονες μεθόδους και έχει το γνωστικό πεδίο να κατανοήσει την σημαντικότητα της ανάλυσης. Είναι ένας από τους πρώτους που ανέλυαν αγώνες με βιντεοκασέτες. Επίσης, το τελευταίο διάστημα, έχει προκύψει μια συνεργασία με τις ακαδημίες του Παναθηναικού. Θεωρώ πως υπάρχει έδαφος για την ανάπτυξη και φυσικά την εφαρμογή, απλά χρειάζεται χρόνος. Προς το παρόν στην Ελλάδα δεν δίνουμε την βάση που αναλογεί στην ανάλυση. Ο Πεπ Γκουαρντιόλα σε αναφορά του για την ανάλυση, έχει δηλώσει πως δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το επίπεδο εάν δεν υπήρχε αυτή».

Καθηγητής Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα ποδόσφαιρο, κάτοχος πτυχίου UEFA B και πρώην επαγγελματίας ποδοσφαιριστής, ο Κωνσταντίνος Κολτσίδας, μιλά στο ΑΠΕ ΜΠΕ για την εμπειρία του από τις σπουδές στην συγκεκριμένη σχολή και την ανάλυση:

«Λόγω της πολυετούς ενασχόλησής μου με το ποδόσφαιρο ως επαγγελματίας προπονητής και ποδοσφαιριστής, γνωρίζω πολύ καλά την σημασία της ανάλυσης. Έτσι λοιπόν ήθελα να εξελίξω το επίπεδο γνώσεών μου στο συγκεκριμένο αντικείμενο με βάση τα άκρως επαγγελματικά πρότυπα του εξωτερικού και αυτό μπορούσε να γίνει μόνο μέσω της σχολής αναλυτών. Εκτός από την εκπαίδευσή μας στα κορυφαία λογισμικά ανάλυσης και σε όλες τις νέες τεχνολογίες, εμβαθύνουμε και σε θέματα τακτικής, άκρως απαραίτητο για τον αναλυτή. Επίσης ασχολούμαστε με την στατιστική, την αθλητική ψυχολογία και τους υπολογιστές. Όλα αυτά γίνονται για να μπορούμε να παρέχουμε στους προπονητές ένα υψηλό επίπεδο πληροφοριών, πριν κατά την διάρκεια και μετά τον αγώνα. Αν και το επίπεδο ανάλυσης στην Ελλάδα αυτή την στιγμή είναι πολύ χαμηλό, πιστεύω πως σύντομα θα εξελιχθούμε, καθώς είναι επιτακτική ανάγκη, αν θέλουμε να αναπτύξουμε το ποδόσφαιρο μας και τις ομάδες μας ακολουθώντας τις τάσεις των προηγμένων ποδοσφαιρικά χωρών. Επίσης υπάρχει ενδιαφέρον πλέον από πολλούς προπονητές στο συγκεκριμένο τομέα, γεγονός που θα οδηγήσει σε μία λογική ανάπτυξη της ανάλυσης στο ελληνικό ποδόσφαιρο».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ