«Το ψαράκι της γυάλας» Του Παύλου Μ. Παύλου

ΑΠΟΨΗ /ΠΑΡΑΘΥΡΟ
Επειδή γεωγραφικά είμαστε ένα νησί, είχαμε πάντα ένα ζήτημα δυσανεξίας και δυσπεψίας σε όσα βρίσκονται έξω από την προστατευτική μας γυάλα.

Σε μια επίκαιρη διαφήμιση πανεπιστημίου, ο πρωταγωνιστής κουβαλά ένα ψαράκι μέσα σε μια γυάλα. Όπως προκύπτει από τα λόγια του, ο συμβολισμός είναι ότι, όταν κάποιος ζει μέσα σε προστατευόμενο περιβάλλον, δεν υποψιάζεται τι τον περιμένει εκεί έξω.

 

Επειδή γεωγραφικά είμαστε ένα νησί, είχαμε πάντα ένα ζήτημα δυσανεξίας και δυσπεψίας σε όσα βρίσκονται έξω από την προστατευτική μας γυάλα. Αυτό επηρεάζει τον τρόπο που βλέπουμε τον έξω κόσμο, αλλά μεταφέρεται και στις εσωτερικές μας υποθέσεις. Δηλαδή στον τρόπο που οργανωνόμαστε ως κοινωνία, στον τρόπο που περιχαρακώνουμε τον εαυτό μας ως μέλη αυτής της κοινωνίας. Ο καθένας επιδιώκει λίγο-πολύ να φτιάξει μια προστατευτική γυάλα για τον εαυτό του και για την οικογένειά του. Και μάλιστα, στον βωμό αυτής της προσπάθειας θεωρεί απόλυτο δικαίωμά του να κάνει τα πάντα. Η περίπτωση της κυρίας «ό,τι φάμε κι ό,τι πιούμε ως οικογένεια», η οποία πρωταγωνιστεί στο τελευταίο σκάνδαλο του ΤΕΠΑΚ, μπορεί να φαίνεται κάπως ακραία. Δεν είναι όμως μεμονωμένη.

 

Η γυάλα, δεν προστατεύει μόνο από τον έξω κόσμο. Τον παραμορφώνει κιόλας. Το κοίλο γυαλί της κάνει τα πάντα να φαίνονται αλλόκοτα και απειλητικά. Έτσι, όσα χρόνια κι αν είμαστε μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας, όσα κονδύλια της κι αν ροκανίζουμε, όσους τουρίστες της κι αν φιλοξενούμε, η δυναμική της αναπαράγεται και αντιστέκεται. Δεν μας ενώνει η ιδιότητα του πολίτη στο ίδιο κράτος, ή οι νόμοι του και η προσδοκία της συλλογικής ευημερίας. Μας ενώνει η παραμόρφωση του έξω κόσμου. Η οποία είναι και το μόνιμο άλλοθι για να θεωρούμε πιο δικό μας άνθρωπο την κυρία του ΤΕΠΑΚ από έναν άγνωστο Νορβηγό, πιο δικό μας τον Αγιανναπίτη έμπορο λευκής σαρκός από τον Γάλλο εργάτη, πιο δικό μας τον Λιλλήκα από έναν Ισπανό διανοούμενο.

 

Για τους ίδιους λόγους δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε τον κόσμο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά πράγματα που αγγίζουν τους συλλογικούς μας μύθους. Γιατί όλα περνούν μέσα από τον παραμορφωτικό φακό της γυάλας. Έτσι, αρκεί να φωνάξει ένα ψαράκι «έρχεται το τέρας ο Άιντε», ή «βοήθεια, ο Γκουτέρες μπορεί να αναλάβει νέα πρωτοβουλία στο Κυπριακό», και αρχίζει ο οδυρμός και ο σπαραγμός μέσα στη γυάλα. Όλα τα ψαράκια κολλάν το ένα δίπλα στο άλλο και γουρλώνουν τα μάτια. Η παραμορφωμένη φάτσα του Γιούγκερ και της Μογκερίνι συμπληρώνουν το κακό. Έστω κι αν θυμώνουν στον Ερντογάν. Έτσι, η κυρία ΤΕΠΑΚ αγκαλιάζει τον ακαδημαϊκό, ο Νικόλας αρπάζεται από τα ράσα του Αρχιεπισκόπου, ο Αναστασιάδης κρύβεται πίσω από τον Κοτζιά. Και όλοι μαζί ξορκίζουν το κακό.

 

Το παράδοξο είναι ότι συχνά, ακόμη και άνθρωποι που κατάφεραν με μύριους κόπους και θυσίες να βγουν έξω από τη γυάλα, ζηλεύουν αυτούς που είναι μέσα. Η ασφάλεια και η προστασία της συμμετοχής στο φαγοπότι είναι μεγάλη δύναμη. Η ελευθερία έξω από τη γυάλα τρομάζει. Γι’ αυτό και πολλοί από αυτούς ξαναπηδούν μέσα.

 

Μάριος Χάκκας

 

Ίσως, ο συγγραφέας του διηγήματος «Το ψαράκι της γυάλας» αυτήν την κατηγορία ανθρώπων να ήθελε να περιγράψει. Ο ήρωας του διηγήματος, ανήμερα της επιβολής της δικτατορίας στην Ελλάδα το 1967, διαλέγεται με τον εαυτό του. Ξέρει ότι στα νιάτα του θα έτρεχε να ενωθεί με τους συντρόφους του για να δουν τι θα κάνουν, να δράσουν κατά της δικτατορίας. Όμως, η βολή είναι εξαιρετικά θελκτική. Κι έτσι αποφασίζει να γυρίσει σπίτι. Όχι γιατί φοβάται, λέει, αλλά απλούστατα επειδή έχει ένα ψαράκι, που αν δεν το ταΐσει μπορεί και να πεθάνει.

 

Το ερώτημα θα παραμείνει αναπάντητο: Ποιοι από εμάς στην κυπριακή γυάλα είμαστε οι πιο θλιβεροί; Όσοι είναι μέσα στη γυάλα χωρίς να το αντιλαμβάνονται, όσοι το αντιλαμβάνονται αλλά δεν θέλουν να βγουν γιατί μια χαρά εκμεταλλεύονται τα υπόλοιπα ψάρια, ή όσοι είναι έξω από τη γυάλα και θέλουν να ξαναπηδήξουν μέσα;

 

Καλάθι

  • Δικά της σχολεία, λέει, θα λειτουργήσει η εκκλησία. Απορία 1: Αυτά που έχουμε τώρα, τα «δημόσια σχολεία», ποιανού είναι; Καθαρόαιμα εθνικοθρησκευτικά ιδρύματα είναι, στην κουλτούρα τους, στα αναλυτικά τους προγράμματα και στα άτυπα αναλυτικά. Επειδή τους ξεφεύγει και διορίζεται πού και πού κανένας καθηγητής που δεν σταυροκοπιέται νυχθημερόν, αυτό είναι το θέμα; Απορία 2: Από τις αρχές του 20ου αιώνα η εκκλησία είχε συνηθίσει να δίνει ελάχιστα για την εκπαίδευση και να την ελέγχει πλήρως. Και μετά το 1960, να δίνει μηδέν και να ελέγχει τα πάντα. Πώς θα ξεσυνηθίσει τώρα; Εκτός κι αν θα βγάζει τα έξοδα από τα δίδακτρα. Και με το παραπάνω…

 

 

  • Την Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου κλείνουν 18 χρόνια χωρίς τον Γιάννο Κρανιδιώτη. Όσοι γνώρισαν τον άνθρωπο που έβαλε την Κύπρο στην ΕΕ, τον ουσιαστικό πρωταγωνιστή που έδωσε έμπρακτα τη δυνατότητα μιας άλλης πολιτικής σκέψης σε Ελλάδα και Κύπρο, θέλουν να τον θυμούνται. Γιατί εξακολουθούν να επιθυμούν μιαν άλλη Κύπρο, και μιαν άλλη Ελλάδα. Όχι μόνο γιατί η μνήμη είναι δικαιοσύνη. Αλλά γιατί σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, έχουμε ανάγκη τον λόγο και τη σκέψη του.

 

 

  • Πάντα αυτολογοκρινόμαστε, μπας και παρεξηγηθούμε από τους «παρακολουθητές». Όμως, δεν είναι θέμα στήριξης ή προσωπικής επιλογής, αλλά ζήτημα αντικειμενικής παρατήρησης: Σε όσες συνεντεύξεις έδωσε σε κανάλια ο Σταύρος Μαλάς έπεισε για την ειλικρίνειά του, για τις προθέσεις του και προ πάντων για το ότι δεν ακολουθεί τον παραδοσιακό ξύλινο πολιτικό λόγο. Με το συμπάθιο κύριοι, αλλά έτσι είναι.

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Όταν το «Ξεκινάμε» έγινε πιο scary από ποτέ

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 14:40 (τελευταία ενημέρωση 14:40)

ΑΠΟΨΗ

Χαλάλι σε όσους τα έφαγαν; (Του Σενέρ Λεβέντ)

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 14:16 (τελευταία ενημέρωση 14:16)

ΑΠΟΨΗ

Θα διακοπούν οι διαπραγματεύσεις με την Τουρκία;

ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, 18.09.2017

Επιστροφή
στην αρχή