POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Το manual του κυπριακού διαγωνίσματος



Στο κυπριακό σχολείο κανένας μαθητής δεν μπορεί να απαντήσει ολόσωστα ένα διαγώνισμα. Όσο κι αν το σκεφτεί ο ειδικός αυτό, δεν θα μπορέσει ποτέ πραγματικά να καταλάβει τις αιτίες. Τα διαγωνίσματα έχουν όλα τα άπειρα χρώματα που ούτε ο καλός ζωγράφος μπορεί να ξεμπερδέψει. Απόδειξη αυτού είναι οι ίδιες οι οδηγίες κατασκευής του διαγωνίσματος που δίνονται από τους ειδικούς του υπουργείου. Το manual ενός διαγωνίσματος της α’ λυκείου μπορεί να είναι πιο πολύπλοκο από το manual ενός μονοκινητήριου chesna.

Ας πούμε πρέπει ο μαθητής να γράφει μια έκθεση με συγκεκριμένο όριο λέξεων. Με θέμα τις συνέπειες της κακής διατροφής…, τις συνέπειες της τουρκικής εισβολής, τα καλά του σχολείου, πώς πέρασαν το Σάββατο στη γιαγιά (για πιο μικρές τάξεις το βάσανο ξεκινά, εννοείται, από το δημοτικό), θέματα όπως η τεχνολογία στη ζωή μας, ο πλανήτης που καταστρέφεται και πώς να τον σώσει ο Αντρίκκος που τη Νήσου και πολλά άλλα.

Τέτοια λοιπόν θέματα πρέπει να έχουν συγκεκριμένο αριθμό λέξεων. Όσο πιο κοντά στην γ’ λυκείου βρίσκεται ο μαθητής, τόσο πιο πολλές λέξεις πρέπει να γράφει. Για την α’ γυμνασίου είναι ας πούμε 250.

Όταν οι μαθητές γράφουν μια έκθεση (με θέματα του manual που υποτίθεται πως τους ενδιαφέρουν), πάντα σταματούν κάθε τόσο για να μετρήσουν τις λέξεις. Ο δάσκαλος τους προειδοποιεί να μην ξεφύγουν απ το όριο. Επίσης ΠΑΝΤΑ οι μαθητές ρωτούν το γιατί, όπως ρωτούν για όλα ένα γιατί. Και ΠΑΝΤΑ ο δάσκαλος τους απαντά πως…. «γιατί θα σας το ζητήσουν στις εξετάσεις -απάντηση προς γυμνασιόπαιδο από δάσκαλο που ο ίδιος θα κάνει τις εξετάσεις-, και… «γιατί θα σας το ζητήσουν στις τελικές εξετάσεις – απάντηση από σπουδαίο και έμπειρο καθηγητή της γ’ λυκείου. Και οι δύο απαντήσεις είναι πανομοιότυπες.

Όμως καμιά δεν απαντά στο βασικό ερώτημα των μαθητών, που στην ουσία είναι… «μα γιατί πρέπει να βάζουμε όρια στη σκέψη, δηλαδή στην έκφραση;» αν το πιάσεις το ερώτημα τούτο κανονικά σε ένα σοφό εκπαιδευτικό σύστημα μπορείς να χτίσεις ένα σύμπαν. Μα κανένας δεν θα παραδεχθεί πως αυτό είναι το ερώτημα, αν και όλοι το καταλαβαίνουν. Διότι αν το παραδεχτείς, στην ουσία παραδέχεσαι την αποτυχία της διαδικασίας και αυτό θα γεννήσει μπελάδες, πάει ενάντια στο manual και το αεροπλανάκι μας μπορεί να πρέπει να κάνει αναγκαστική προσγείωση. Σαν να και ήταν ποτέ στον αέρα… μα αυτό στην τελική πιστεύουμε, και εδώ κολλά μια χαρά η κουβέντα… ότι «πήρε ο νους μας αέρα».

 

 

Εδώ παραθέτουμε ορισμένες μόνο οδηγίες από το manual διαγωνίσματος της Ιστορίας, οι οποίες -υπ’ όψιν- ανά τακτά χρονικά διαστήματα αλλάζουν για να προσαρμόζονται μάλλον στις νέες τεχνολογίες του μαθητικού μηχανισμού…

Τέτοιες οδηγίες υπάρχουν για κάθε μάθημα, για κάθε τάξη, και συνοδεύονται πάντα από διαγωνίσματα-προσομοιωτές. Ας πούμε πως η καθηγήτρια θέλει να εξετάσει τον χρυσό αιώνα του Περικλή. Νά τι πρέπει να κάνει…

Οδηγίες για τη δόμηση του εξεταστικού δοκιμίου Ιστορίας:

Διάρκεια εξέτασης: 45 λεπτά

Εξεταστικό δοκίμιο: Τρία (3) Μέρη

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ

Κατανομή των μονάδων:

  1. Μέρος Πρώτο: 6/20 Μονάδες (30/100 Μονάδες).
  2. Μέρος Δεύτερο: 7/20 Μονάδες (35/100 Μονάδες).
  3. Μέρος Τρίτο: 7/20 Μονάδες (35/100 Μονάδες).

Μέρος Πρώτο (6/20 Μονάδες – 30/100 Μονάδες).

Περιλαμβάνει τρεις (3) ερωτήσεις. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 2/20 (10/100)

μονάδες.

Εξετάζονται οι δεξιότητες της Μετάφρασης και της Ερμηνείας (Βλ. αναρτημένο

υλικό στην Τράπεζα Υλικού «Ερωτήσεις Ανοικτού Τύπου», σ.1) καθώς και οι

Δείκτες Επιστημολογικής Κατανόησης Α (Χρόνος, αλλαγή, συνέχεια) και Β (Αίτια –Συνέπειες).

Είναι κλειστού τύπου:

  1. Αντιστοίχιση (4 σημεία. Στη δεύτερη στήλη περιέχονται τουλάχιστον 6 πιθανές

απαντήσεις).

  1. Σωστό – Λάθος (4 προτάσεις).
  2. Πολλαπλής επιλογής (4 ερωτήσεις).
  3. Ταξινόμηση (4 σημεία).

Μέρος Δεύτερο (7/20 Μονάδες – 35/100 Μονάδες)

Περιλαμβάνει τρεις (3) ερωτήσεις και είναι του τύπου:

  • Δύο (2) κατατοπιστικά σημειώματα. Τα ζητούμενα των κατατοπιστικών σημειωμάτων καταγράφονται μέσα σε παρενθέσεις. (1/20 Μονάδες ή 5/100 Μονάδες για κάθε κατατοπιστικό = 2/20 ή 10/100 Μονάδες).

Εξετάζονται οι δεξιότητες της Μετάφρασης και της Ερμηνείας (Βλ. αναρτημένο

υλικό στην Τράπεζα Υλικού «Ερωτήσεις Ανοικτού Τύπου», σ.1) καθώς και οι

Δείκτες Επιστημολογικής Κατανόησης Α (Χρόνος, αλλαγή, συνέχεια) και Β

(Αίτια – Συνέπειες).

  • Δύο (2) ερωτήσεις ανοικτού τύπου. (Συνολικά 25/100 Μονάδες)

Εξετάζονται όλες οι δεξιότητες που απαιτούνται στην Iστορία (Βλ. αναρτημένο

υλικό στην Τράπεζα Υλικού «Ερωτήσεις Ανοικτού Τύπου») καθώς και οι Δείκτες

Επιστημολογικής Κατανόησης Α (Χρόνος, αλλαγή, συνέχεια), Β (Αίτια – Συνέπειες), Γ (Ιστορική Ενσυναίσθηση) και Ε (Σημαντικότητα).

Μέρος Τρίτο (7/20 Μονάδες – 35/100 Μονάδες)

Περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις ανοικτού τύπου που βασίζονται στη μελέτη

αδίδακτων πρωτογενών ή/και δευτερογενών πηγών (γραπτές πηγές, διαγράμματα,

χάρτες, εικόνες, γελοιογραφίες, αφίσες, εικαστικές δημιουργίες κ.λπ.). Οι μονάδες

κατανέμονται εξίσου σε όλες τις ερωτήσεις.

Εξετάζονται οι δεξιότητες της Μετάφρασης, της Ερμηνείας, της Εφαρμογής, της

Αξιολόγησης και της Ανάλυσης (Βλ. αναρτημένο υλικό στην Τράπεζα Υλικού

«Ερωτήσεις Ανοικτού Τύπου», σ.1) καθώς και οι Δείκτες Επιστημολογικής

Κατανόησης Α (Χρόνος, αλλαγή, συνέχεια), Β (Αίτια – Συνέπειες), Γ (Ιστορική

Ενσυναίσθηση), Δ (Πηγές – Ιστορικές Αναφορές), Ε (Σημαντικότητα) και ΣΤ

(Ιστορική Διερεύνηση – Τεκμήρια).

Σημείωση για την Ιστορία της Κύπρου:

Για την Ιστορία της Κύπρου οι μονάδες κατανέμονται κατ’ αναλογίαν προς την εκάστοτε εξεταστέα ύλη (αν δηλ. η ύλη της Ιστορίας της Κύπρου είναι το 20% της εξεταστέας ύλης, τότε το 20% των μονάδων θα αφορά την Ιστορία της Κύπρου).

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.