Φόρμα αναζήτησης

Τι μας δείχνουν οι δαπάνες των τουριστών

ΓΡΑΦΕΙ

ΤΑΣΟΣ ΓΙΑΣΕΜΙΔΗΣ

Τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν τις τουριστικές αφίξεις καταδεικνύουν μικρή μείωση στις αφίξεις σε σχέση με την περσινή περίοδο, με τους ξενοδόχους όμως να τονίζουν ότι οι πληρότητες των ξενοδοχείων παρουσιάζουν μείωση κοντά στο 10% με 15%. Ως κύριους λόγους παρουσιάζουν την αύξηση των αδειούχων τουριστικών διαμερισμάτων και το γεγονός ότι σημαντικός αριθμός τουριστών που φθάνουν στην Κύπρο από τα νόμιμα αεροδρόμια καταλήγουν στα κατεχόμενα.

Την ίδια στιγμή καταδεικνύεται σημαντική μείωση στην κατά κεφαλή δαπάνη των τουριστών, κάτι που αποτελεί την τάση των τελευταίων ετών. Αρμόδιοι φορείς επισημαίνουν ότι πλέον οι τουρίστες επιλέγουν μεγαλύτερη συχνότητα στις διακοπές τους αντί μεγάλη περίοδο και αναζητούν φθηνά πακέτα διακοπών, ενώ ο ανταγωνισμός σε σχέση με άλλα τουριστικά θέρετρα είναι μεγάλος (Τουρκία και Αίγυπτος επανέρχονται δυναμικά, ειδικά η Τουρκία όσον αφορά τους Ρώσους τουρίστες). Επιπλέον σημαντικό ενδεχομένως ρόλο να διαδραματίζει η υποτίμηση των νομισμάτων των χωρών από τις οποίες προέρχονται οι τουρίστες.

Την ίδια στιγμή αναπτύσσεται συζήτηση σε σχέση με την αποτελεσματικότητα των πακέτων «all inclusive» εφόσον διαφαίνεται να αποτελούν αντικίνητρο στους τουρίστες για να προχωρήσουν σε δαπάνες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη χώρα. Εύλογο, όμως, είναι το επιχείρημα ότι αν δεν προσφερθούν τα συγκεκριμένα πακέτα τότε οι τουριστικοί πράκτορες θα κατευθύνουν τους πελάτες τους σε χώρες που παρέχουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, περιορίζοντας τις αφίξεις στην Κύπρο και επηρεάζοντας αρνητικά τον τουριστικό τομέα.

Στα κατεχόμενα

Επιπλέον, πρέπει να αναλυθούν τα στατιστικά που αφορούν τις αφίξεις. Για παράδειγμα είναι γνωστό στους κύκλους που ασχολούνται με τον τουρισμό ότι τουρίστες που προέρχονται από συγκεκριμένη γειτονική χώρα χρησιμοποιούν τα νόμιμα αεροδρόμια της Κύπρου για να μεταβούν την ίδια μέρα της άφιξής τους στα κατεχόμενα και στα καζίνα που υπάρχουν εκεί. Αυτές οι περιπτώσεις καταγράφονται ως αφίξεις, αλλά η συνεισφορά τους στον τομέα του τουρισμού και γενικότερα της οικονομίας είναι ασήμαντη έως και ανύπαρκτη.

Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί σημαντικές επενδύσεις στον τομέα, με εξαγορές ξενοδοχειακών μονάδων, ανακαινίσεις και ανέγερση νέων μονάδων μέσω της εμπλοκής διεθνών φορέων. Επιπλέον, υπάρχουν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις και διαδικασίες για επενδύσεις σε υφιστάμενα ξενοδοχεία, καθώς και για ανέγερση νέων πολυτελών μονάδων. Σύντομα ενδεχομένως να υπάρξουν και ανακοινώσεις για νέες σημαντικές επενδύσεις.

Σχεδιασμός

Η Κύπρος διαθέτει ικανοποιητικού επιπέδου τουριστικό προϊόν, αλλά απουσιάζει ένας ολοκληρωμένος μακροχρόνιος τουριστικός σχεδιασμός. Οι επιχειρηματίες του κλάδου καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες προσέλκυσης τουριστών. Ωστόσο, ο συντονισμός των ενεργειών όλων των αρμόδιων φορέων θα είχε, σίγουρα, θετικότερα και καλύτερα αποτελέσματα.

Η απουσία ελκυστικού χειμερινού τουριστικού προϊόντος οδηγεί στην εποχικότητα και την αναστολή των εργασιών ξενοδοχειακών μονάδων με όλα τα συνεπακόλουθα, όπως η αδρανοποίηση του προσωπικού για μεγάλο χρονικό διάστημα και η αύξηση των εξόδων συντήρησης.

Η ενίσχυση της αποδοτικότητας των ξενοδοχειακών μονάδων και η δημιουργία συνεργειών με άλλους τομείς, όπως των κατασκευών και της ενέργειας, αναμένεται να μειώσει το κόστος, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα παραχώρησης πιο ελκυστικών τουριστικών πακέτων.

Η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης, μα πάνω από όλα υλοποιήσιμης στρατηγικής (βρίσκεται υπό διαμόρφωση) για τον τουρισμό είναι όσο ποτέ άλλοτε αναγκαία. Είναι απαραίτητο όπως εξεταστούν οι τάσεις στη διεθνή αγορά, οι ενέργειες άλλων τουριστικών προορισμών και οι ανάγκες των τουριστών.

Υποδομές

Σε αυτή την προσπάθεια είναι σημαντικό να υπάρξει δημιουργία υποδομών εξυπηρέτησης των επισκεπτών, όπως για παράδειγμα η βελτίωση του οδικού δικτύου και η εύκολη πρόσβαση σε τουριστικούς χώρους. Τέλος, η δημιουργία της σωστής κουλτούρας θα ενισχύσει την Κύπρο ως τουριστικό προορισμό, εφόσον τα θετικά σχόλια όσων επισκέφτηκαν την Κύπρο θα αποτελέσει την καλύτερη διαφήμιση. Σημειώνεται ότι η δημιουργία υποδομών θα εξυπηρετεί και την τοπική κοινωνία και θα διευκολύνει την καθημερινότητα των κατοίκων της χώρας.

Το 2019 αποτελεί μια χρονιά προκλήσεων για τον τουρισμό της χώρας, με σημαντικούς εξωγενείς παράγοντες να τον επηρεάζουν. Η αναστολή πτήσεων εταιρειών από χώρες όπως η Γερμανία, η ενίσχυση άλλων ανταγωνιστικών προορισμών (μερικές φορές φθηνότερων λόγω συναλλαγματικής διαφοράς) και το Brexit αποτελούν κάποιους από αυτούς τους παράγοντες. Το σημαντικό είναι ο περιορισμός των απωλειών φέτος και ο καλύτερος σχεδιασμός της επόμενης χρονιάς.