Φόρμα αναζήτησης

Τι κακό με τα τετράμηνα;

Νέα σύννεφα εμφανίζονται και πάλι στην παιδεία. Αφορμή αυτήν τη φορά είναι οι εξετάσεις ανά τετράμηνο. Από τη μια το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει αποφασισμένο να προχωρήσει στην πιλοτική εφαρμογή των τετραμήνων από τη νέα σχολική χρονιά, ενώ από χθες άρχισε την ενημέρωση του κοινού γύρω από τον νέο θεσμό. Από την άλλη, το οργανωμένο κίνημα των μαθητών καθώς και οι εκπαιδευτικοί αντιτίθενται στα τετράμηνα και δηλώνουν έτοιμοι για μέτρα. Ένας από τους κύριους λόγους που μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν υποστηρίζουν τα τετράμηνα είναι γιατί θεωρούν πως η εισαγωγή του θεσμού θα αυξήσει δραματικά την παραπαιδεία. Και οι μαθητές θα «πήζουν» στο φροντιστήριο. Δύο ερωτήματα αναφύονται επί τούτης της άποψης που εκφράζεται και υποστηρίζεται με σθένος:

  • Η παραπαιδεία είναι φαινόμενο απαράδεκτο. Ποιοι όμως της δίνουν τροφή; Ποιοι παράνομα και παράτυπα τη συντηρούν;
  • Σήμερα οι μαθητές κάνουν λιγότερα φροντιστηριακά μαθήματα επειδή οι εξετάσεις είναι κάθε τέλος της σχολικής χρονιάς;

Οι απαντήσεις των πιο πάνω ερωτημάτων είναι γνωστές σε όλους τους εμπλεκομένους. Στους εκπαιδευτικούς, στο Υπουργείο Παιδείας, στους μαθητές, στους γονείς. Τα παιδιά είναι απίστευτα πιεσμένα και αγχωμένα, σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που νοσεί. Δεν μπορεί να μορφώσει σωστά τα παιδιά μας, δεν μπορεί καν να τα γαλουχήσει με εκείνες τις αρχές και τις αξίες που θα τα βοηθήσουν στη μετέπειτα ζωής τους.

Με ή χωρίς εξετάσεις ανά τετράμηνο το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να αλλάξει. Τώρα. Με εισαγωγή καινοτόμων δράσεων και προγραμμάτων που να ανταποκρίνονται στο σήμερα. Τα απανωτά διαγωνίσματα πρέπει να σταματήσουν όπως και η υποχρέωση των μαθητών να παπαγαλίζουν δεκάδες σελίδες ενός σχολικού βιβλίου απλώς και μόνο για να πάρουν έναν καλό βαθμό. Ουδείς αμφισβητεί ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών προσπαθεί με κάθε τρόπο να βοηθήσει τα παιδιά. Δεν μπορεί όμως κάθε φορά που υπάρχει μια νέα πρόταση στο τραπέζι να υπάρχουν αντιδράσεις. Δεν μπορεί από τη μια να φωνασκούν για τα κακώς έχοντα του εκπαιδευτικού συστήματος και από την άλλη να απορρίπτουν ασυζητητί προτάσεις και μέτρα που με τη συνεργασία τους μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τους μαθητές/τριες.
Τι ενοχλεί (αλήθεια δεν καταλαβαίνω) οι εξετάσεις να διεξάγονται δύο φορές τον χρόνο νοουμένου ότι η διδαχθείσα ύλη θα χωρίζεται σε δύο μέρη, θα γίνεται μόνο ένα προειδοποιημένο διαγώνισμα σε κάθε μάθημα, την ίδια ώρα που θα δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην προφορική αξιολόγηση;