Φόρμα αναζήτησης

Προσωπικά χαρακτηριστικά καλών διευθυντών

ΓΡΑΦΕΙ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΡΓΑΤΟΥΔΗΣ*

Στο άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στον «Πολίτη» την περασμένη Κυριακή με τίτλο «Υβριδικά επαγγέλματα, υβριδικά προσόντα και υβριδικοί υπάλληλοι», είχα δώσει τον πιο κάτω ορισμό για τα προσωπικά χαρακτηριστικά των διευθυντών.

«Τα προσωπικά χαρακτηριστικά (soft skills) των διευθυντών περιλαμβάνουν ικανότητες που αφορούν τις διαπροσωπικές σχέσεις, την επικοινωνία, τη συναισθηματική νοημοσύνη, τις ηγετικές ικανότητες, την ικανότητα λήψεως αποφάσεων κ.ά.».

Στο σημερινό μου άρθρο θα αναφερθώ με περισσότερες λεπτομέρειες στα προσόντα αυτά όπως τα αξιολογεί ο Αμερικανός σύμβουλος επιχειρήσεων F. John Reh.

Σύμφωνα με τον κ. Reh, τα σημαντικότερα από τα προσόντα αυτά είναι τα εξής:

  • Αξιοπιστία

Για έναν διευθυντή, αξιοπιστία σημαίνει να είναι πάντοτε παρών, όποτε χρειαστεί, να κάνει πάντα το σωστό και να εκτελεί πάντα ό,τι ανέλαβε να κάνει. Αν ο προϊστάμενος ενός διευθυντή δεν τον εμπιστεύεται, σίγουρα δεν θα τον προωθήσει σε ανώτερη θέση.  Το ίδιο ισχύει οριζόντια, προς τα άνω και προς τα κάτω: προς τους συναδέλφους του, τους προϊσταμένους του και τους υφισταμένους του.  Αν κάποιοι από αυτούς αμφισβητήσουν την αξιοπιστία του διευθυντή, τότε, στη δύσκολη στιγμή θα τον εγκαταλείψουν.

  • Ειλικρίνεια

Οι διευθυντές δεν πρέπει να ωραιοποιούν τα πράγματα. Πρέπει να είναι ειλικρινείς και ποτέ να μην λένε αυτά που πιστεύουν ότι θέλει να ακούσει ο προϊστάμενός τους.  Η ειλικρίνεια είναι μεγάλο προσόν όσον αφορά τη συμπεριφορά ενός διευθυντή προς τους προϊσταμένους του, τους συναδέλφους του και τους υφισταμένους του.

  • Εργασιακό ήθος

Οι διευθυντές πρέπει να δείχνουν το καλό παράδειγμα όσον αφορά το εργασιακό ήθος. Πρέπει να εργάζονται σκληρά και να μην παρουσιάζουν συμπτώματα φυγοπονίας.

  • Επικοινωνιακή ικανότητα

Η ικανότητα ενός διευθυντή για επικοινωνία πρέπει να είναι  οριζόντια, κατακόρυφη και κάθετη. Η οριζόντια αφορά τους συναδέλφους του διευθυντές, η κάθετη τους υφισταμένους του και η κατακόρυφη τους προϊσταμένους του. Η ικανότητα αυτή καλύπτει τόσο τη γραπτή όσο και την προφορική επικοινωνία, στις οποίες περιλαμβάνονται η τηλεφωνική και η ηλεκτρονική.  Ευτυχώς, για όσους έχουν ελλείψεις, η επικοινωνία είναι ένα από τα προσόντα που μπορεί να βελτιωθεί με την κατάλληλη εκπαίδευση και εξάσκηση.

  • Ομαδικότητα

Είναι απαραίτητο για κάθε διευθυντή να αναπτύσσει και να διατηρεί αγαστές σχέσεις με τα μέλη της ομάδας του, καθώς και με τις άλλες ομάδες του οργανισμού.  Αυτό συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη εκτέλεση των καθηκόντων του.

  • Χρονοδιαχείριση

Κάτι που δεν θα έχει ποτέ στη διάθεσή του ένας διευθυντής, είναι ο χρόνος. Γι’ αυτό και πρέπει να είναι άριστος στη χρονοδιαχείριση (time management). Πέραν της προτεραιοποίησης της εργασίας του και της ανάθεσης μέρους των καθηκόντων του σε υφισταμένους του, πρέπει, παράλληλα, να μπορεί να αξιοποιεί στο έπακρο και όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά τον πολύτιμο χρόνο που έχει στη διάθεσή του.

  • Στοχοθέτηση

Ο ρόλος των διευθυντών πρέπει να είναι ενεργητικός και όχι παθητικός.  Δεν πρέπει ποτέ να περιμένουν να έλθει η δουλειά να τους βρει στο γραφείο τους για να τη διεκπεραιώσουν. Πρέπει συνεχώς να προβληματίζονται, να θέτουν στόχους και να προγραμματίζουν πώς θα τους πετύχουν, σε συνεργασία με την ομάδα τους.

  • Ευελιξία

Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας των ραγδαίων αλλαγών. Αλλάζουν οι νόμοι, αλλάζουν οι κανονισμοί, αλλάζουν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες, αλλάζει η τεχνολογία.  Οι διευθυντές πρέπει να προβλέπουν τις επερχόμενες αλλαγές και να καταρτίζουν προγράμματα για αντιμετώπισή τους. Με τον τρόπο αυτόν αποκτούν μία ευελιξία η οποία θα τους επιτρέψει να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικότερα τις ξαφνικές και απρόσμενες αλλαγές, καθώς και τυχόν κρίσεις που πιθανόν να παρουσιαστούν.

  • Θετικότητα στις άνωθεν οδηγίες

Όπως οι ίδιοι οι διευθυντές δίνουν οδηγίες στους υφισταμένους τους, με τον ίδιο τρόπο και οι προϊστάμενοι των διευθυντών δίνουν οδηγίες στους τελευταίους. Μπορεί οι οδηγίες αυτές να αφορούν αλλαγή πλεύσης ή συμβουλές για το πώς ένας διευθυντής να εκτελεί καλύτερα τα καθήκοντά του. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο διευθυντής πρέπει να συμμορφώνεται με τις οδηγίες του προϊσταμένου του, να τηρεί θετική στάση και να αξιοποιεί τις οδηγίες αυτές ως μια ευκαιρία για περαιτέρω βελτίωση και ανέλιξη.

Επίλογος

Οι πρώτες προαγωγές έρχονται γιατί ο εν δυνάμει διευθυντής έδειξε στην πράξη ότι κατέχει τα απαραίτητα τεχνικά προσόντα (hard skills) για εκτέλεση των καθηκόντων του.  Όσο όμως αυτός ανέρχεται στην κλίμακα της ιεραρχίας, τα προσωπικά χαρακτηριστικά (soft skills) αποκτούν όλο και περισσότερη σημασία, με αποτέλεσμα στο τέλος να υπερισχύουν σε αξία των τεχνικών προσόντων. Το ιδανικό είναι ένας διευθυντής να διαθέτει και τα δύο. Να γίνει υβριδικός…

 *Ο Δημήτρης Εργατούδης είναι αφυπηρετήσας (2006) ανώτερος διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου.