POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Τα χαλαμάντουρα μίσιημου



Άλλοι τα λαλούν σπίθκια, άλλοι χαλαμάντουρα, τζιαι ανάλογα με το πώς ξεκινά η κουβέντα, έτσι συνεχίζεται τζιαι η κάθε ιστορία. Την εφτομάδα που πέρασε, ο κόσμος όλος του τόπου φώναζε για τα τέσσερα σπίθκια που έσυρεν κάτω ο προκαθήμενος. Που τον περιπτερά, ώς τον μεγαλοδικηγόρο, ούλλοι είχαν άποψη. Και όλες οι απόψεις μιλούσαν για αηδία.

Μα εν ήταν η πρώτη φορά που κάποιος καταστρέφει κάτι σπουδαίο, με ιστορία, παραδοσιακό που λαλούν. Ούτε θα έν’ η τελευταία. Τα πάντα στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια έγιναν πλαστικά. Που τες καρέκλες στην παραλία, τι τέντες, τα αλουμινένια παράθυρα στη θέση των ξύλινων, τα αυτοκίνητα που αλλάσσουμεν κάθε λλίον, τις σχέσεις μας με τους άλλους, κάθε έκφανση της ζωής μας μετατράπηκε σε έναν αγώνα να προλάβουμε τον κομήτη της εξέλιξης τζιαι ας καούμεν.

Εννοείται πως πρέπει να διαμαρτυρούμαστε τζιαι τον φταίχτη να τον πάρει ο δαίμονας. Μα τούτο πρέπει να το κάμνουμεν πάντα, έννεν;

Σχεδόν να χάσουμε ή εχάσαμεν την μισή Κύπρο, αλλά φαίνεται πως εν μας κόφτει. Ήδη συζητάμε εδώ και πολύ καιρό για τα δύο κράτη. Το σ υ ζ η τ ά μ ε. και αυτό που συζητάς στο τέλος γίνεται.

Και αφού η στήλη ετάχτηκεν που το τίποτε να λαλεί για τα βαρετά κυπριακά σχολεία, σε ένα γυμνάσιο της Λευκωσίας, κάποτε υπήρχε μια πανέμορφη ελιά. Περήφανη μέσα στην κούγκρενη κεντρική αυλή. Εκεί που πατούν όλη μέρα οι μαθητές σε συγκεντρώσεις και διαλείμματα. Ήταν τόσο όμορφη, που ενώ τα πέριξ πευκούθκια εδιαλύσαν τα, την ελιά την πρόσεχαν (χωρίς να θέλουν να την προσέχουν). Μιαν καλήν ημέραν την ελιάν εκόψαν την. Το πρωί οι καθηγητές είδαν μιαν τρύπα. Κάποιοι ρώτησαν να μάθουν το γιατί. Πολλά λλίοι. Οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν διφορούμενες. Η διευθύντρια είπεν πως εν ο σύνδεσμος γονέων που το αποφάσισε. Ο σύνδεσμος γονέων είπεν πως έν’ η διευθύντρια. Πάντως, τζιαι οι θκυο απαντήσεις έκλειναν στην κουβέντα πως… η ελιά ήταν επικίνδυνη εκεί που ήταν διότι μπορούσε να χτυπήσει πάνω της κανένας μαθητής. Σοβαρά, αυτή ήταν η κουβέντα. Λες και 10 χρόνια εκεί το δέντρο ετραυμάτισεν πολλούς μαθητές…Έν’ τόσο αστεία και τραγική η κουβέντα, που ούτε να την περιπαίξεις εν σου φκαίνει, αφού για να σατιρίσεις κάτι πρέπει να έχει και κάποια όρια και μέσω του περιπαιξίματος να τα επεκτείνεις. Η ελιά εξεχάστηκεν την ίδια μέρα όπως ο στίχος του Χικμέτ που λαλεί για τους πεθαμένους που «δεν απασχολούν πιότερο από έναν χρόνο τους ανθρώπους του 20ού αιώνα». Μάλλον ο Χικμέτ ήταν πολλά αισιόδοξος.

Τα χαλαμάντουρα ήταν τέσσερα. Τζιαι τελικά, εν ήταν χαλαμάντουρα. Ήταν σπίθκια. Κανονικά. Τζιαι η κατεδάφισή τους παράνομη. Δαμαί την πάτησε ο προκαθήμενος. Μα την πάτησε ακριβώς, ή κάτι άλλο παίζει; Γι’ αυτό οι παραπάνω πιστεύκουν πως εν θα τα ξαναστήσει όπως λαλεί. Τώρα να δούμε.

Μα η πιο μεγάλη ιστορία είναι το εντυπωσιακό μέγεθος της κατακραυγής. Και καθόλου τυχαίο δεν είναι. Ο κόσμος βαρέθηκε. Βαρέθηκε να είναι κλεισμένος σπίτι του, βαρέθηκε να ακούει για διαφθορά, βαρέθηκε να θκιαβάζει νέα της κόλασης. Το μάθημα είναι το ίδιο πάντα τζιαι φαίνεται να το εμπεδώσαμε καλά, όπως στα σχολεία οι μαθητές εμπέδωσαν το αναχρονιστικό σύστημα τζιαι το μισούν. Αλλά, πάλε θα πάμε στην υπερβολή. Καλύτερα να κλείσουμε με κάτι πολλά συνηθισμένο, δηλαδή μη- υπερβολικό. Τον ήχο της μπουλντόζας την ώρα που ρίφκει τα πλιθάρκα τζιαι σπάζει την πουρόπετρα. Τζιαι να μυριστούμε τον μαύρο καπνό του πετρελαίου. Την ίδιαν ώρα να δούμε ένα μωρό 9 χρονών που θωρεί την σκηνή που απέναντι. Σιωπηλό. Με μάθκια γεμάτα απορίες. Τί θα του πούμε; Τι θα πούμε στους μαθητές για την κομμένη ελιά; Διότι ερώτησαν.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.