Φόρμα αναζήτησης

Ο «Ψευδής Ρομαντισμός» του Δημήτρη Νεοκλέους

Αφορμή για την πιο κάτω σύντομη κουβέντα στάθηκε η καινούργια δουλειά του Δημήτρη Νεοκλέους. Πάντα ανοιχτός σε νέες ιδέες και πειραματισμούς, ο Δημήτρης αυτοπαρουσιάζεται τούτη τη φορά μέσα από το βάθος ενός αιδοίου. Οι αιδοιοτόποι του καλλιτέχνη θα εμφανιστούν την 31η Μαΐου στα εγκαίνια, στον εκθεσιακό χώρο NASTY CAT-ANNEX.

Πώς προέκυψε η ονομασία της έκθεσής σου «Ψευδής Ρομαντισμός»;

Μετά από 153 τίτλους βρήκα έναν.

Τι σημαίνει ψευδής ρομαντισμός;

Μοιάζει λίγο με τις ψεύτικες ειδήσεις. Κάτι σαν το ψεύτικο πάθος. Τη λέξη ρομαντισμός την επέλεξα γιατί παραπέμπει στους ρομαντικούς ζωγράφους του 19ου αιώνα και στη φιλοσοφία της γύρω από το πάθος και την ατομικότητα και την κοινωνική τους επαναστατική θέση.

Οι πίνακές σου είναι σε ακρυλικό. Το υλικό που χρησιμοποιείς επηρέασε την πορεία της δουλειάς;

Βεβαίως, το υλικό της δουλειάς επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα. Αν ήταν πιο εννοιολογική η προσέγγισή μου, ας πούμε αν είχα αίματα ή χρώματα από φυτά, οι πίνακες δεν θα είχαν αυτή την κλασική αίσθηση. Που είναι κάτι σαν ζωγραφική εμμονή αναπαράστασης του κόσμου.

Θα ήθελες να ζωγράφιζες με αίμα;

Ναι, γιατί όχι, μπορεί αλλά… και όχι.

Γιατί όχι;

Ναι, διότι θα ήταν πιο κοντά στο θέμα μου αλλά η εμμονή μου με την απόδοση του χώρου δεν μου το επέτρεπε, δεν ήταν αρκετή.

Αισθάνεσαι πως τα έργα σου θα τα καταλάβει το ευρύ κοινό;

Νομίζω ναι, γιατί έκανα στροφή σε μια πιο ουμανιστική θεματογραφία σε μια προσπάθειά μου οι εικόνες να αφορούν το πλατύ κοινό και όχι μόνο τους φιλότεχνους.

Δουλεύεις με πρόγραμμα ή όχι;

Δουλεύω καθημερινά. Η έκθεση αυτή έχει ερευνητική προσέγγιση και οι πίνακες είναι αλληλένδετοι με την ιστορική έρευνα που έκανα παράλληλα με τα έργα. Ουσιαστικά είναι μια μελέτη γύρω από την κατανόηση του αιδοίου και της δύναμης της γυναίκας μέσα από τη σεξουαλικότητά της. Όσο περνούσε ο καιρός έβλεπα ότι το αιδοίο σαν σύμβολο χρησιμοποιείται ήδη από την αρχαιότητα και με κάποια ωμότητα χωρίς ωραιοποίηση.

Πόσο χρόνο σου πήρε να ολοκληρώσεις τη δουλειά;

Περίπου δυόμισι χρόνια, αν και ποτέ ο ζωγράφος δεν νιώθει ακριβώς την ολοκλήρωση.

Δουλεύεις ως καθηγητής Τέχνης στη μέση εκπαίδευση. Πώς αυτό επηρεάζει τη δουλειά σου;

Είναι σαν να έχω δύο διαφορετικές ζωές σε καθημερινή βάση.

Δηλαδή είναι πιο εύκολο για ζωγράφους που έχουν τη ζωγραφική ως αποκλειστικό βιοποριστικό μέσο;

Δεν υπάρχουν ακριβώς τέτοιοι στην Κύπρο. Συνήθως ξοδεύουν περισσότερα από όσα κερδίζουν.

Η συγκεκριμένη έκθεση έχει και κάποια μορφή κοινωνικής τοποθέτησης.

Βέβαια, γιατί δεν μου αρέσει ο κομφορμισμός. Ο κομφορμισμός είναι σαν ένας ακαδημαϊσμός… η ζωγραφική πράξη από μόνη της έχει να κάνει με την αντίληψη και της μετάφρασης του χώρου όπου υπάρχουμε. Είναι μια διαδικασία αυτόνομη πέρα από όποιες ιδεολογικές εμμονές.