POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Κυρία, μπορώ να πάω στο μέρος;



Στο κυπριακό σχολείο, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά σχολεία, οι μαθητές θέλουν να βγαίνουν από την τάξη. Ένας Γερμανός μαθητής αγωνιά να πάει στο σχολείο του, ενώ ένας Λευκωσιάτης αγωνιά πότε θα φύγει, να τελειώσει, να φάει καμιάν αποβολή για να μείνει έσσω του δικαιολογημένα ή…να βγει από την τάξη.

Και όπως ο ισοβίτης σκέφτεται διάφορους λόγους να βγει απ’ το κελί του, έτσι και σχεδόν κάθε μαθητής επινοεί, φαντάζεται ή έχει από πριν οργανωμένες τις δικές του δικαιολογίες για ένα μικρό διαλειμματάκι στη μέση του μαθήματος.

Πρώτη δικαιολογία είναι το… «κυρία θέλω να πάω τουαλέτα». Αυτή η φράση ακούγεται εκατοντάδες φορές σε μια κανονική μέρα ενός κυπριακού σχολείου. Και σχεδόν πάντα πετυχαίνει. Σε σχολείο της Λάρνακας μαθητής, του οποίου ο καθηγητής αρνήθηκε επίμονα το αίτημα για ούρηση, ανακουφίστηκε στη γωνιά της τάξης, με συνέπεια μια διήμερη αποβολή που τον έκανε ακόμα πιο ευτυχισμένο. Ο καθηγητής από την άλλη ακόμα να ξεπεράσει το τραύμα. Από τότε άλλαξε και στάση και τους αφήνει όλους να πάνε τουαλέτα όποτε το ζητήσουν. Πολλά σχολεία έκαναν διάφορες προσπάθειες να αποτρέψουν το φαινόμενο με οδηγίες στους καθηγητές να μην το επιτρέπουν αλλά εννοείται απέτυχαν, εφόσον η κατάσταση συνεχίζεται με αυξητική τάση. Σήμερα επικρατεί το να κλειδώνονται οι τουαλέτες και όταν ένας μαθητής θέλει να πάει, να ζητά το κλειδί από κάποιον βοηθό επιφορτισμένο με το μάταιο αυτό καθήκον… ή απ’ τις καθαρίστριες. Έτσι όταν ο μαθητής βιάζεται να κάνει την ανάγκη του, ουσιαστικά πρέπει να δώσει τις σχετικές εξηγήσεις και διαπιστευτήρια. Μαθητές άριστοι που συγκρατούνται περισσότερο, μόλις φτάσουν στο απροχώρητο, τρέχουν να προλάβουν, πολύ πιο γρήγορα απ’ τους μέτριους. Ο μέτριος μαθητής πάει στην τουαλέτα πιο χαλαρός. Ένας ξένος μπορεί να καταλάβει το βαθμολογικό επίπεδο του μαθητή απλώς και μόνο παρατηρώντας τον ρυθμό επίσκεψής του στην τουαλέτα. Επίσης, στους άριστους μαθητές επιτρέπεται πιο εύκολα να επισκέπτονται «το μέρος». Αυτό ισχύει επειδή το ζητάνε λιγότερο απ’ τους μέτριους και πολύ λιγότερο απ’ τους κακούς. Και ακόμα επιτρέπεται πιο εύκολα στις κορούδες, ωστόσο αυτή η παράξενη ελαστικότητα (η τρύπα του τρύπιου νόμου) γίνεται εύκολα αντιληπτή απ’ τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών, και αυτός είναι ο βασικός λόγος που το φαινόμενο δεν εξαλείφεται.

Στις εκδρομές οι μαθητές δεν ουρούν ή ουρούν ελάχιστα. Στις εκδρομές αντέχουν εφόσον εκεί κινούνται (ακόμα και μέσα στα λεωφορεία), και έτσι ιδρώνουν περισσότερο, αλλά επίσης δεν νιώθουν το βάρος του εγκλεισμού της τάξης. Ένας Σουηδός μαθητής δεν το νιώθει ούτε μέσα στην τάξη.

Δεύτερη δικαιολογία για να βγουν από την τάξη είναι το… «κυρία εδίψασα, θέλω νερό». Εδώ το σύστημα προβάλλει περισσότερη αντίσταση, αλλά πάλι χάνει τον πόλεμο. Μια καθηγήτρια σκέφτηκε να πηγαίνει στην τάξη της με πέντε μπουκαλάκια νερό για να τα δίνει σε όποιον διψά. Αλλά οι μαθητές τα ζητούσαν στα πρώτα τρία λεπτά και σε έναν μήνα σταμάτησε να το κάνει διότι εν της εσύφερε. Όταν το έμαθε ο καθηγητής της Τεχνολογίας, το εφάρμοσε αλλά τα γέμωνε ‘που το τρεχούμενο του σχολείου. Νομίζω ακόμα το κάνει. Και το νερό και η τουαλέτα σχετίζονται, αφού στην ουσία οι μαθητές θέλουν να βλέπουν κάτι να τσιυλά, να ρέει που λαλούν τζαι οι φιλόσοφοι. Έτσι αντισταθμίζεται το νεκρό και ακίνητο μάθημα.

Άλλοι πιο απλοί λόγοι για να βγουν από την τάξη είναι «κυρία εξέχασα το κινητό μου στο παγκάκι» (πάντα ψέμα), «κυρία πονώ την κοιλιά μου» (80% ψέμα και 20% αλήθεια), «κυρία πρέπει να πλυθώ, έσπασε πάνω μου το τιπ-εξ» (αλήθεια), «θέλω να βγάλω μια φωτοτυπία», «ήρτεν η μάμμα μου να μου φέρει το τρικό μου», «πρέπει να τηλεφωνήσω στη γιαγιά μου που πεθαίνει», «έχω πονοκέφαλο, πονόλαιμο, τρέχει η μύτη μου» (με τον κορωνοϊό πάντα πετυχαίνουν όλα τα σωματικά…).

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.