Φόρμα αναζήτησης

Τα πολιτικοοικονομικά του Ταμείου Υδρογονανθράκων (Του Γ. Κουμουλλή)

Η εντύπωση που μεταδίδουν μερικοί βουλευτές μας είναι ότι ο κυπριακός Δαβίδ θα επιτεθεί και θα εξουδετερώσει τον τουρκικό Γολιάθ, οπότε τα έσοδα από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων θα είναι εξασφαλισμένα και  εμείς, και μόνο εμείς, θα αποφασίσουμε πως θα τα διαχειριστούμε . Ξεχνάνε όμως ότι η υφήλιος παρεχώρησε δικαίωμα ευρεσιτεχνίας  (πατέντα) για την θαυματουργή  σφεντόνα του τολμηρού εβραίου  βοσκού καi ότι το copyright  τηρείται αυστηρότατα.  Μάλιστα! Είναι αυτοί οι συνειρμοί που κυριεύουν το μυαλό μας όταν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ανακοίνωναν την περασμένη Δευτέρα (5 Μαρτίου),  μετά την συζήτηση του νομοσχεδίου για την δημιουργία  Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων,  ότι το σύνολο του κυπριακού λαού, Ελληνοκύπριοι, Τουρκοκύπριοι, Μαρωνίτες και Λατίνιοι, θα απολαύσουν τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες. Εγώ, τουλάχιστο,  έπεσα από τα σύννεφα στο άκουσμα αυτής της ανακοίνωσης: αδαής όντας, δεν κατανόησα την «επίνοια» της  Επιτροπής αφού είχα την εντύπωση ότι θα επωφελούνταν   οι Εσκιμώοι, οι Βουσμάνοι της Καλαχάρι  και αυτοί ακόμα οι Αβοριγίνες της Αυστραλίας

Δυστυχώς, δυστυχέστατα, η Επιτροπή Οικονομικών δεν άγγιξε καθόλου το φλέγον θέμα που είναι ο τρόπος κατανομής των κερδών μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Αν επιτευχθεί λύση  τότε το θέμα δεν εγείρεται αφού οι ευρύτεροι  ενεργειακοί σχεδιασμοί θα είναι αντικείμενο της Ομόσπονδης Κυπριακής Δημοκρατίας που θα συμμετέχουν και οι Τ/Κ. Σε τέτοια περίπτωση,  αν ακολουθηθεί το νορβηγικό ή κάποιο άλλο μοντέλο διαχείρισης των εσόδων  θα το αποφασίσει η ομόσπονδη κυβέρνηση.  Όμως, αν δεν υπάρξει λύση,  η εκτίμηση των σοβαρών παρατηρητών είναι ότι η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων  θα είναι αδύνατη λόγω της αντίδρασης της Τουρκίας.  Αλλά, ας υιοθετήσουμε την  θεωρία εκείνων που πιστεύουν ότι οι εταιρείες-κολοσσοί με τις οποίες συνεργαζόμαστε επηρεάζουν τις κυβερνήσεις τους και τελικά η Τουρκία σταματήσει να παρεμβάλλει εμπόδια στην εξόρυξη υδρογονανθράκων από την κυπριακή ΑΟΖ.   Σε τέτοιο ενδεχόμενο, τι θα γίνει με τα λεφτά που δεν θα σταματήσουν να έρχονται κρουνηδόν σαν ποτάμι από όλες τις κατευθύνσεις;  Πώς θα ωφεληθούν οι Τ/Κ; Κατά καιρούς έχει λεχθεί από βουλευτές και αξιωματούχους της κυβέρνησης ότι η πρόθεση μας είναι να  αποταμιεύεται ένα ποσό που θα αντιπροσωπεύει 20-25% των ολικών εσόδων, που είναι κατά προσέγγιση το ποσοστό των Τ/Κ κατοίκων στη Κύπρο και το οποίο ποσό θα καρπωθούν οι Τ/Κ όταν και εφόσον λυθεί το κυπριακό.  Αυτό το φλέγον θέμα  δεν έχει  συζητηθεί ακόμα! Ούτε απασχολεί την Επιτροπή ότι με αυτή την διευθέτηση ένα αβυσσαλέο χάσμα θα δημιουργηθεί  στο βιοτικό  επίπεδο μεταξύ Ε/Κ και Τ/Κ αφού τα λεφτά που ανήκουν στους Τ/Κ θα αδρανοποιηθούν. Με μαθηματική ακρίβεια,  το εισόδημα των πλείστων Τ/Κ σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα βουλιάξει κάτω του 60% του διάμεσου  εισοδήματος των κυπρίων που θεωρείται το όριο φτώχειας στην ΕΕ.  Αυτό, λοιπόν, είναι που επιδιώκουμε; Την ύπαρξη μιας κοινότητας που θα αισθάνεται αδικημένη; Μιας κοινότητας  πονεμένων και πενομένων; Έχει αναλογισθεί η επιτροπή τους κινδύνους που θα ελλοχεύουν σε μια τέτοια εξέλιξη;

Σύμφωνα με το  σκεπτικό πολλών Ε/Κ, δεν πρέπει οι Τ/Κ να έχουν την οποιανδήποτε ανάμιξη στον ενεργειακό σχεδιασμό πριν την λύση. Προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι , εξ ορισμού, οι Τ/Κ είναι τυφλά όργανα της Τουρκίας και, επομένως, η επιτυχία των προσπαθειών  μας για εκμετάλλευση του πλούτου μας θα εξαρτάται από την Τουρκία. Με αυτή τη νοοτροπία σπρώχνουμε για μια ακόμη φορά τους Τ/Κ στην αγκαλιά της Τουρκίας. Λέγοντας αυτό,  δεν εννοώ μόνο τον αγώνα μας για την Ένωση αλλά μια σωρεία ενεργειών μας στο παρελθόν που είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση των δύο κοινοτήτων.  Με την απόφαση μας να αποκλείσουμε τους Τ/Κ από τον ενεργειακό  προγραμματισμό εδραιώνουμε την πεποίθηση τους ότι ο φυσικός προστάτης και φίλος τους είναι η Τουρκία και ο άσπονδοι εχθροί τους οι Ε/Κ. Σήμερα, όμως, λόγω συγκυριών,  προσφέρεται μια χρυσή ευκαιρία να συνεργαστούμε με τους Τ/Κ  δημιουργώντας μια μικτή Διαχειριστική Επιτροπή αφού τα οικονομικά συμφέροντα των Τ/Κ συμπίπτουν με τα δικά μας  και όχι με εκείνα της Τουρκίας.  Για πρώτη φορά, ίσως, θα δημιουργούσαμε ένα κοινό μέτωπο  που θα βοηθούσε την επίτευξη λύσης. Ίσως να είναι το καλύτερο Μέτρο Οικοδόμησης  Εμπιστοσύνης.

Ένα άλλο επιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι η κατακράτηση των λεφτών για τους Τ/Κ μέχρις ότου λυθεί το κυπριακό θα αποδειχθεί καταλύτης για την λύση. Όμως το επιχείρημα μπορεί να αντιστραφεί: μήπως, θα ήταν αντικίνητρο για την Ε/Κ πλευρά να επιδιώξει τη λύση;  Επιπλέον,  δεν θα ήταν ένα υποτιμητικό πατρονάρισμα των Τ/Κ για να μην πω και μια πηγή εκβιασμού;

Εν κατακλείδι, δεν ηχεί λογικό οι Ε/Κ υπό τον τίτλο της Κυπριακής Δημοκρατίας   να εισπράττουν το 100% των κερδών από την πώληση των υδρογονανθράκων και  να αποφασίζουν πότε και πώς θα ωφεληθούν οι Τ/Κ.  Συν τοις άλλοις, αυτό παραβιάζει την αρχή της πολιτικής ισότητας που καλώς ή κακώς έχουμε αποδεχθεί. Δεν σας το κρύβω ότι  μπορεί να εκφράζω μια αιρετική άποψη. Ήδη οι σοβινιστές που είναι μεν  πάμφτωχοι  από επιχειρήματα αλλά πάμπλουτοι από ανομήματα  κυνηγάνε  με  καουμπόικο λάσο  όσους θεωρούν ότι  παρεκκλίνουν από την  «εθνική» οδό.