Φόρμα αναζήτησης

Παραγωγικοί διευθυντές vs διευθυντών υποστήριξης

ΓΡΑΦΕΙ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΡΓΑΤΟΥΔΗΣ*

Οι παραγωγικοί διευθυντές (Line Managers) προΐστανται τμημάτων τα οποία συνεισφέρουν άμεσα στους στόχους του οργανισμού. (Π.χ. στην περίπτωση μιας τράπεζας, το τμήμα καταθέσεων, το τμήμα πιστώσεων κ.λπ., ενώ στην περίπτωση μιας επιχείρησης, το τμήμα παραγωγής, το τμήμα πωλήσεων κ.λπ. Οι διευθυντές υποστήριξης (Staff Managers) βοηθούν και υποστηρίζουν τους παραγωγικούς διευθυντές, χωρίς οι δεύτεροι να υπάγονται στους πρώτους.

Παραγωγικοί διευθυντές

Οι παραγωγικοί διευθυντές:

  • έχουν άμεσο έλεγχο πάνω στους υπαλλήλους τους
  • είναι υπεύθυνοι για τις καθημερινές δραστηριότητες του οργανισμού
  • εργάζονται για την επίτευξη των οικονομικών στόχων του οργανισμού
  • διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην απόδοση των εργασιών του οργανισμού
  • αποτελούν το εργαλείο μέσω του οποίου εφαρμόζεται και υλοποιείται η στρατηγική του οργανισμού.

Διευθυντές υποστήριξης

Οι διευθυντές υποστήριξης:

  • δεν έχουν οποιονδήποτε έλεγχο πάνω στους παραγωγικούς διευθυντές και το προσωπικό τους (των παραγωγικών διευθυντών)
  • βοηθούν την ανώτερη διεύθυνση στο να λαμβάνει τις σωστές αποφάσεις
  • υποστηρίζουν και βοηθούν τους παραγωγικούς διευθυντές
  • διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι παραγωγικοί διευθυντές.

Παραγωγικοί διευθυντές vs διευθυντών υποστήριξης

Είναι σύνηθες φαινόμενο τα δύο αυτά είδη διευθυντών να συγκρούονται μεταξύ τους. Αυτό οφείλεται κυρίως στις διαφορετικές απόψεις και αντιλήψεις τους. Ο μόνος τρόπος για να επιλύονται οι διαφορές αυτές είναι να αναλαμβάνει ρόλο μεσολαβητή ένα ανώτερο στέλεχος του οργανισμού, το οποίο να αντιλαμβάνεται τον τρόπο σκέψης των δύο διευθυντών και να βρίσκει κοινά σημεία, τα οποία να αξιοποιεί για να γεφυρώνονται οι διαφορές.

 Γιατί αντιδρούν οι διευθυντές υποστήριξης

Τα κυριότερα παράπονα των διευθυντών υποστήριξης είναι τα εξής:

  • Αισθάνονται απογοήτευση γιατί ο ρόλος τους είναι συμβουλευτικός, με αποτέλεσμα να εναπόκειται στους παραγωγικούς διευθυντές αν θα εφαρμόσουν ή όχι τις συμβουλές και εισηγήσεις τους. Πιστεύουν ότι οι ίδιοι (υποστήριξης) έχουν περισσότερη πείρα και εξειδίκευση για το αντικείμενο της εργασίας τους, αφού βλέπουν σφαιρικά όλο τον οργανισμό, σε αντίθεση -όπως αναφέρουν- με τους παραγωγικούς, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για το τμήμα τους.
  • Οι διευθυντές υποστήριξης παραπονούνται ότι οι παραγωγικοί δεν κάνουν αρκετή χρήση της πείρας και των γνώσεών τους (των διευθυντών υποστήριξης) και ότι αυτοί (οι παραγωγικοί) ζητούν τη βοήθεια και τη συμβουλή των διευθυντών υποστήριξης μόνο όταν τα πράγματα φτάνουν στο απροχώρητο, ή όταν ξεσπά κρίση.
  • Οι παραγωγικοί συνήθως εναντιώνονται στις αλλαγές που εισηγούνται οι διευθυντές υποστήριξης και δύσκολα πείθονται να αντικαταστήσουν μια πετυχημένη -σύμφωνα με αυτούς- διαδικασία, με μια καινούργια την οποία εισηγούνται οι διευθυντές υποστήριξης.

 Γιατί αντιδρούν οι παραγωγικοί

  • Κατηγορούν τους διευθυντές υποστήριξης ότι αναμειγνύονται στη δουλειά τους, χωρίς αυτοί να έχουν ίδια γνώση, και ότι προσπαθούν να επιβάλουν τη δική τους άποψη όσον αφορά τις εργασίες του τμήματος του οποίου προΐστανται.
  • Αισθάνονται μειονεκτικά επειδή οι διευθυντές υποστήριξης έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην ανώτερη διεύθυνση.
  • Αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα των διευθυντών υποστήριξης, τους οποίους χαρακτηρίζουν χλευαστικά ως «θεωρητικούς».
  • Πιστεύουν ότι είναι αυτοί που φέρνουν τα εισοδήματα στον οργανισμό, σε αντίθεση με τους διευθυντές υποστήριξης οι οποίοι «είναι κλειδωμένοι στα γραφεία τους και βγάζουν αποφάσεις».
  • Κατηγορούν τους διευθυντές υποστήριξης ότι, επειδή δεν έχουν στόχους να καλύψουν, δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο στέλλοντας συνεχώς συμβουλές στους παραγωγικούς, σε μια προσπάθεια να αποδείξουν ότι επιτελούν έργο. Πολλές φορές οι συμβουλές αυτές είναι ανεφάρμοστες.
  • Υποστηρίζουν ότι δεν είναι σωστό, όταν μια εισήγηση των διευθυντών υποστήριξης πετύχει, η επιτυχία να πιστώνεται στους διευθυντές υποστήριξης, ενώ όταν αποτύχει, η αποτυχία να χρεώνεται σ’ αυτούς (παραγωγικούς).
  • Κατηγορούν τους διευθυντές υποστήριξης ότι αυτοί ενδιαφέρονται μόνο για τη δική τους αρμοδιότητα, χωρίς να διερευνούν τις επιπτώσεις που θα έχει μια εισήγησή τους σε άλλα τμήματα.

Επίλογος

Πολλές φορές οι διαφορές μεταξύ των παραγωγικών διευθυντών και των διευθυντών υποστήριξης οφείλονται σε προσωπικούς και όχι σε υπηρεσιακούς λόγους. Γι’ αυτό, όταν εντοπίζονται κρούσματα αντιδράσεων, η ανώτερη διεύθυνση πρέπει πρώτα να εξακριβώσει τα αίτια της διαφοράς (προσωπικοί ή υπηρεσιακοί λόγοι) και να παρεμβαίνει ανάλογα με την περίπτωση. Και επειδή η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία, καλό θα ήταν αν οι διευθυντές υποστήριξης, προτού αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους, υπηρετούν πρώτα ως παραγωγικοί για να γνωρίζουν και τα προβλήματα των τελευταίων.

 * Αφυπηρετήσαντος (2006) ανώτερου διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου