Φόρμα αναζήτησης

Οι Κήποι της Αφροδίτης και το branding της Πάφου

Βρέθηκαν και οι Ιεροί Κήποι της Αφροδίτης στη Γεροσκήπου, αλλά η Πάφος εξακολουθεί να έχει ως κύριά της γιορτή τα καρναβάλια αντιγράφοντας τη Λεμεσό. Τι θέλω να πω; Νομίζω ότι ο δήμαρχος Πάφου Φαίδων Φαίδωνος και ο δήμαρχος Γεροσκήπου Μιχάλης Παυλίδης είναι πολύ έξυπνοι άνθρωποι, οπότε κάτι διαφορετικό θα μπορούσαν να σκεφτούν για την επαρχία τους.

Εξάλλου, δεν χρειαζόταν να γίνουν νέες ανασκαφές για να διαπιστωθεί η σύνδεση της Αφροδίτης με την Πάφο, εξ ου και η ονομασία της Παφία και Κύπριδα από την αρχαιότητα.

Με συνειρμό λοιπόν τις πρόσφατες ανασκαφές, αλλά και με οδηγό την τεράστια βαριεστιμάρα που μας προκαλούν σχεδόν όλοι οι δήμοι της Κύπρου, αντιγράφοντας ο ένας τον άλλο σε ό,τι αφορά κάποιες εκδηλώσεις (π.χ. καρναβάλια, ανθεστήρια, συναυλίες για το γάλα, τη ζιβανία και το σιουσιούκκο), θα τολμούσαμε να πούμε ότι οι δήμοι της Πάφου θα μπορούσαν εύκολα να πρωτοτυπήσουν. Και θα μπορούσαν να το κάνουν κτίζοντας πάνω σε ένα έτοιμο και κυρίως γνωστό προϊόν που είναι σύμφυτο με τη μυθολογία και την ιστορία της περιοχής.

Η Αφροδίτη

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη είναι ίσως η πιο διάσημη γυναίκα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Υμνήθηκε από ποιητές, απεικονίστηκε από ζωγράφους, λαξεύτηκε από γλύπτες. Η θεά, σύμφωνα με τον εξαιρετικό παραμυθά, τον Ησίοδο, ήταν κόρη του Ουρανού, ο οποίος σκοτώθηκε από τον Κρόνο. Κάπου εκεί στην Πέτρα του Ρωμιού αναδύθηκε μέσα από τους αφρίζοντές του ασκούς. Είναι η θεά η οποία με βάση τον Όμηρο προκάλεσε τον Τρωικό Πόλεμο, είναι η Θέα η οποία με βάση την εκδοχή του Ευριπίδη και την ποιητική υπέρβαση του Σεφέρη μετέτρεψε την άλλη ωραία, την Ελένη, σε ένα αδειανό πουκάμισο, κάτι που διαπίστωσε πικρά ο Τεύκρος στο Δέλτα του Νείλου πριν έλθει στην Κύπρο να ιδρύσει τη Σαλαμίνα.  Είναι η Αφροδίτη της Μήλου που προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο στο Λούβρο, είναι η Αφροδίτη του Μποτιτσέλι, είναι βέβαια και η Παφία Αφροδίτη του έρωτα και της γεννητικότητας.

Η Πάφος

Η Πάφος αποτελούσε ιστορικά έναν από τους κυριότερους προορισμούς λατρείας της ερωτικής θεάς. Στο Ιερό της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο, το οποίο είναι κτισμένο το 1200 π.Χ., πραγματοποιούνταν διάφορες γιορτές ολόχρονα. Άλλοι ερευνητές αργότερα αναφέρονται στην κυπριακή πόλη ως τον πιο σέξι προορισμό στην αρχαιότητα. Πολλοί πιστοί κατέφθαναν στο νησί με σκοπό να λάβουν μέρος στις γιορτές και στα όργια που πραγματοποιούνταν στον ναό. Οι περισσότεροι έκαναν σεξ με τις θεραπαινίδες της θεάς Αφροδίτης, επικαλούμενοι το όνομά της. Οι γιορτές αυτές κυνηγήθηκαν πολύ από τον χριστιανισμό, ωστόσο, πήρε πολλά χρόνια να εξαφανισθούν τελείως, όπως μας ενημερώνει ένας Γερμανός ιερέας που περιέγραψε τα παγανιστικά προσκυνήματα στην Πάφο με την εξής προειδοποίηση: «Το έδαφος της Κύπρου παρακινεί τους άντρες στη λαγνεία».

Αυτά βέβαια ανήκουν στην ιστορία και ως ήθη και έθιμα ίσως δεν μπορούν να επαναληφθούν, ούτε ταιριάζουν και στην εποχή μας. Αυτό που έμεινε είναι η τεράστια έλξη που ασκεί η Αφροδίτη ως η ωραιοτέρα των γυναικών. Γύρω, λοιπόν, από το όνομα της και τον μύθο της, η Πάφος θα μπορούσε να κτίσει στην κυριολεξία μια πρωτότυπη βιομηχανία, από την οποία μόνο οφέλη θα μπορούσε να έχει.

Τι θα μπορούσε να γίνει

Πρόσφατα οι Παφίτες έγιναν από δύο χωριά για την ανέγερση καθεδρικού ναού στον Δημόσιο Κήπο της πόλης. Υποστηρίζω ότι αν υπήρχε πρόταση να φιλοτεχνηθεί ένα μνημειακό άγαλμα της Αφροδίτης στη μέση του πάρκου δεν θα αντιδρούσε κανένας. Απεναντίας, θα ήταν το σήμα κατατεθέν της πόλης και πόλος έλξης για χιλιάδες τουρίστες.

Πριν αρκετά χρόνια, ο Νίκος Ρολάνδης, ως υπουργός Εμπορίου, είχε πιάσει το νόημα, προτείνοντας ένα κολοσσιαίο άγαλμα της Αφροδίτης στον διπλανό κόλπο της Πέτρας του Ρωμιού. Με αυτό ο τότε υπουργός, είτε συμφωνούσε κάποιος με την αισθητική του έργου ή όχι, είχε έναν ξεκάθαρο στόχο. Ήθελε να κάνει την Αφροδίτη το Brand της Κύπρου, υπερβαίνοντας έτσι τα λουκούμια «Αφροδίτη» της Γεροσκήπου. Χωρίς μάλιστα ιδιαίτερη διαφήμιση. Κάτι σαν τον Μπιγκ Μπεν του Λονδίνου, τον Πύργο του Άιφελ στο Παρίσι, τη Γοργόνα στο λιμάνι της Κοπεγχάγης, τα λιοντάρια στη Βενετία.

Σκεφτείτε τώρα με λίγη δημιουργική φαντασία τι θα μπορούσαν να κάνουν οι Παφίτες αντλώντας από τη μυθολογία και την παράδοση γύρω από το όνομα της Αφροδίτης.

  • Αντί καρναβαλιού θα μπορούσαν να αναβιώσουν τα Αφροδίσια, την πομπή δηλαδή προς τιμήν της Αφροδίτης.
  • Σκεφτείτε δράσεις γύρω από τη γυναικεία ομορφιά, όπως π.χ. διεθνή καλλιστεία στην Πάφο, επιδείξεις μόδας, παρουσιάσεις και δημιουργίας αρωμάτων, μπιμπελό και άλλων αναμνηστικών.
  • Με αντικείμενο την Αφροδίτη, τον Άδωνη και τη μυθολογία γύρω από την Κύπριδα θεά θα μπορούσε να κτιστεί ακόμα και ένα θεματικό πάρκο στην περιοχή, διασυνδέοντας στην εξίσωση τα Κουκλια, την Πόλη Χρυσοχούς και τα Λουτρά του Άδωνη.
  • Θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια μόνιμη υπαίθρια γκαλερί για γλυπτά ή και κλειστή με έργα που απεικονίζουν την Αφροδίτη. Πέρυσι, 8 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν την Πράγα. Οι περισσότεροι ήθελαν να περπατήσουν τη γέφυρα του Καρόλου και να φωτογραφηθούν με τα αγάλματα ένθεν και ένθεν της γέφυρας. Σκεφτείτε μια σειρά από αγάλματα της Αφροδίτης από διεθνείς καλλιτέχνες στον παραλιακό μόλο της Πάφου μέχρι το Κάστρο πόσο αλλάζει την ταυτότητα της πόλης.

Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι οι αρχές της Πάφου θα έπρεπε με τη βοήθεια φιλολόγων, οικονομολόγων και ανθρώπων του μάρκετιγκ να δουν εξυπαρχής το κεφάλαιο Αφροδίτη. Κάποιοι κάνουν καρναβάλια, κάποιοι ανθεστήρια, κάποιοι κτίζουν καζίνο, κάποιοι εκμεταλλεύονται τα προϊόντα τους, π.χ. κάνοντας φεστιβάλ μπίρας (Βαυαροί) ή μόδας (Γάλλοι). Η Πάφος, οικοδομώντας πάνω στο παγκόσμιο Brand της Αφροδίτης, θα μπορούσε να προσελκύει εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες ετησίως. Αναβιώνοντας ταυτόχρονα μια παράδοση που έχει πραγματική σχέση με τον χώρο και τον τόπο μας.