Φόρμα αναζήτησης

Ο υπουργός Παιδείας και η πρόκληση της επόμενης χρονιάς

Τέλος η εξ αποστάσεως, τέλος η σχολική χρονιά. Από χρόνου πάλι. Και θα παραμείνει αξέχαστη καθώς ημιτελής πρώτη φορά στα χρονικά ολοκληρώθηκε… Ξεκινάει και ο σχεδιασμός για την επόμενη σχολική χρονιά με κύριο άξονα την ψηφιακή τεχνολογία, κατά τον υπουργό. Δεν είναι κακό. Άλλωστε οι ανάγκες της σύγχρονης εποχής είναι αλληλένδετες με την ψηφιακή τεχνολογία και αυτό αναφέρει και ο ίδιος ο υπουργός με τρεις πυλώνες: Υλικοτεχνική υποδομή – διαδικτυακή σύνδεση, ψηφιακή επιμόρφωση και εκπαιδευτικό υλικό και αξιοποίηση ψηφιακής τεχνολογίας στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Στα υπόψιν για την επόμενη χρονιά είναι η βελτίωση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων και το σχολικό ωράριο. Σύμφωνα πάντοτε με δηλώσεις του υπουργού. Για το πρώτο υπάρχουν γενικότερες ενστάσεις και για το δεύτερο έχουν γίνει αόριστες αναφορές στις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Σε δημοσίευμα του Paideia News αναφέρεται επίσης ότι το θέμα έχει συζητηθεί με την ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ. Και εδώ εμφανίζονται οι πρώτες στραβές φατσούλες εκπαιδευτικών και η σχετική δυσφορία… «Θα τους ρωτάμε για τα πάντα; Θα μας λένε τι να κάνουμε;». Σε κάθε περίπτωση η συζήτηση για το ωράριο μπορεί να οδηγήσει σε κάτι πολύ θετικό ή σε κάτι πολύ αρνητικό. Από την άλλη, συγκεκριμένη πρόταση δεν υπάρχει. Εκτός κι αν εμφανιστεί κάποια πρόταση για ψήφιση στη Βουλή χωρίς κάποιος να το περιμένει.

Η συζήτηση όμως για το ωράριο των σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων, το οποίο επηρεάζει χιλιάδες γονείς και μαθητές, πρέπει να απασχολεί την ευρύτερη κοινωνία, και κατά συνέπεια και την ΟΕΒ-ΚΕΒΕ. Γιατί παρόλο που η ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ δεν θα έπρεπε να έχουν λόγο στα εργασιακά των εκπαιδευτικών ή την εκπαιδευτική πολιτική, από την άλλη έχουν σαφή και ξεχωριστό ρόλο να διαδραματίσουν στην κυπριακή κοινωνία. Έτσι αν οι σκέψεις για το ωράριο οδηγήσουν σε βελτίωση, σε τέτοιο βαθμό που να συνεισφέρει στην κοινωνία, γιατί να αρνηθούν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις; Αλλά με συζήτηση ανάμεσα σε συνεργάτες με αμοιβαίο σεβασμό και όχι ανάμεσα σε «μαστόρους και καθηγητούθκια-δασκαλούθκια», (με διαταγές και προειλημμένες αποφάσεις). Ούτε φυσικά με πείσματα και καμώματα κακομαθημένων παιδιών (κατά τον εξωσχολικό κόσμο).

Αλλά πριν φτάσει η συζήτηση στο ωράριο (παρόλο που είναι θέμα μάλλον που δεν παίζει), ας ολοκληρωθεί ο τεχνολογικός εξοπλισμός, ας βελτιωθούν οι συνθήκες μάθησης, οι αδυναμίες των αναλυτικών προγραμμάτων, οι αναχρονιστικές αίθουσες διδασκαλίας και η ασφάλεια στον σχολικό χώρο (κυρίως για τα παιδιά). Κινήσεις που σαφώς θα δείξουν την πρόθεση της κυβέρνησης και του υπουργού για ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση πέρα από τις δηλώσεις σε πιασάρικα θέματα.

Τέλος αν η κυβέρνηση και ο υπουργός Παιδείας θέλουν να αντικρίσουν τους εκπαιδευτικούς στα μάτια και να ζητήσουν τομές που θα εφαρμοστούν και θα πετύχουν θα πρέπει να φροντίσουν ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την κατάργηση της κρατικής σύνταξης και την αδιαφορία του κράτους απέναντι σε έναν μεγάλο αριθμό δημοσίων υπαλλήλων (και εκπαιδευτικών) οι οποίοι διορίστηκαν μετά το 2011, καθώς κανένας από αυτούς δεν δικαιούται συνταξιοδοτικά ωφελήματα*, σε αντίθεση με αυτούς που φεύγουν τα τελευταία χρόνια. Την ίδια ώρα, οι νεοεισερχόμενοι χωρίς συνταξιοδοτικά δικαιώματα αυξάνονται μαζί με τη δυσαρέσκεια για την ανισότητα που έχει δημιουργηθεί κάτι που θα κορυφωθεί τα επόμενα χρόνια αν δεν επιλυθεί το ζήτημα.

Kάτω από τις πιο πάνω αντίρροπες πιέσεις η υλοποίηση του σχεδιασμού ακούγεται ως πρόκληση για τον υπουργό Παιδείας. Μια πρόκληση που για να μπορέσει να κερδίσει, θα χρειαστεί κάθε συνεργασία, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του που επέλεξε διαφορετική διαδρομή. Άλλωστε η πολιτική πορεία του υπουργού είναι πορεία συνεργασιών και διπλωματίας από την οποία ο ίδιος δεν βγήκε χαμένος.

* Τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα των δημοσίων υπαλλήλων καταργήθηκαν το 2011 με απόφαση και διαβεβαίωση της Βουλής ότι θα δημιουργηθεί ταμείο προνοίας που θα εξίσωνε στον ίδιο βαθμό τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των δύο ομάδων εργαζομένων, κάτι που δεν έγινε ποτέ.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.