POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

«Ο Ντενκτάς στον Νότο» που έκανε αμμόλουτρα, της Μαρίας Θεριστή



 

Κατάφερε το ρεύμα «Ως Δαμέ ή δαμαί» να καταστεί επίκεντρο συζητήσεων και να αναδειχθεί από τους ίδιους τους επικριτές του ως ανερχόμενη πολιτική δύναμη που μονοπωλεί το ενδιαφέρον. Εκτός και εάν είναι, χωρίς οι πλείστοι να το έχουμε αντιληφθεί.

Σκεφτείτε πόσο πλήττουμε όλοι, περίκλειστοι από θάλασσα, για να έχουμε επιδοθεί σε κοινωνιολογικές αναλύσεις ή ανύψωση κορωνών περί του κατά πόσον η ορολογία ή η ορθογραφία που χρησιμοποιούν οι «Ως Δαμαί» είναι δόκιμη ή αδόκιμη, ποιον εξυπηρετεί, με τι προσιδιάζει και τι κρύβεται πίσω από αυτήν.

Το πιο χαριτωμένο δε ξέσπασμα αμηχανίας ήταν το «κάλεσμα» προς το ΑΚΕΛ να λογοδοτήσει.

Είναι αλήθεια ότι κρυβόμαστε πίσω από λέξεις: Λέξεις ή ταμπέλες όπως «αριστερίζουνε», «Άκρα Αριστερά», «ανυπακοή», «αναρχία», «Νότος», «Βορράς», «απενοχοποιημένη γενιά», «είμαστε Κυπραίοι» « γεωγραφικοί προσδιορισμοί», «αυτοοργάνωση», «αυτοδιαχείριση», «κοινωνικός χώρος».

Υπάρχει ενδεικτικά εδώ και χρόνια μια γενιά νέων στον εν λόγω χώρο, που αρνείται συνειδητά ως πολιτική θέση να μιλήσει την επίσημη ελληνική στον δημόσιο λόγο, προβάλλοντας μια κυπριακή διάλεκτο ως νέα γλώσσα επικοινωνίας και αναδεικνυόμενης ταυτότητας.

Δεν είναι η διάλεκτος του Λιασίδη, ούτε του Λιπέρτη, ούτε του παππού σου του Γιαννή. Ούτε πρόκειται για ανάμειξη μουσικών λέξεων της διαλέκτου με την ποιητική αδεία τόσων δημιουργών οι οποίοι καταφεύγουν κοντά της, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.

Τούτη η διάλεκτος που χρησιμοποιείται από μια νέα γενιά πέριξ των «Ως Δαμαί» «εργαλειοποιείται» (για να καταφύγουμε και σε έννοιες που τους χαρακτηρίζουν) για να προβληθεί σαν με το ζόρι, μια νέα παράξενη κυπριακή ταυτότητα . Επ’ ουδενί ανεπιτήδευτα. Τα σπάργανα των εν λόγω χώρων τοποθετούνται στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 στην Κύπρο, όπου τελικά αυτοδιαλύθηκαν πριν από την έλευση της νέας χιλιετίας. Η δε σημερινή αναγέννηση του εν λόγω χώρου παραπέμπει στα τέκνα αυτής της αυτοδιαλυμένης γενιάς (βλ.”Χρυσαλλίδα” και “Τρένο στην Πόλη” ) που κάποια στιγμή θα τα μαζέψει πιθανόν και πάλι σπίτι τα παιδιά της για να τακτοποιηθούν όπως εκείνη.

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη και το τέκνο της «Αίαντας» ανήγαγαν τους «Ως Δαμαί» σε ανερχόμενο κύμα ενώ η μόνη της διασύνδεση με το ΑΚΕΛ θα είναι μάλλον το ότι θύμισε στο τελευταίο την εικόνα του σε ένα παράλληλο σύμπαν.

Κατηγορώντας δε το ΑΚΕΛ ότι κινητοποιεί το εν λόγω ρεύμα μόνο καλό του προσφέρει.

Αφενός μεν θερίζει καρπό που δεν έσπειρε και αφετέρου ό,τι δεν καταφέρνει προεκλογικά να κεφαλαιοποιήσει το ΑΚΕΛ από την έκπτωση των κυβερνώντων, το κάνουν για λογαριασμό του οι κατήγοροί του. Προσδίδοντάς του δάφνες από νέα κοινωνικά ρεύματα, που νοείται πως δεν θα μπορούσε ποτέ να εμπνεύσει, αφού αποδεδειγμένα στερείται συγκεκριμένης έμπνευσης, εν καιρώ που προσφέρεται ανυπερθέτως.

Σύμφωνα με καταγραφές, το σύνθημα ο «Ντενκτάς στον Νότο» το φώναξαν οι Τουρκοκύπριοι το βράδυ της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του δημοψηφίσματος του 2004, κάνοντας μια καίρια επισήμανση. (Τίτλος επίσης βιβλίου, του Γρηγόρη Ιωάννου).

Δεν μπαίνουν πια στον κόπο να μας φωνάξουν ξανά κάτι τέτοιο οι Τουρκοκύπριοι. Ο Ντενκτάς ξεχάστηκε στον Νότο και κάνει ακόμα αμμόλουτρα, θαμμένος μες στην άμμο.

Έκτοτε, οι χώροι που προϋπήρχαν των «Ως Δαμαί» παρουσίασαν συν τοις άλλοις και μια διευρυμένη απολογητική στάση προς τους συμπατριώτες Τουρκοκύπριους, η οποία απέληξε στην οριστική εγκαθίδρυση και -καθόλου τυχαία- χρήση και των όρων «Βορράς» και «Νότος» όπως εμφαίνονται σήμερα και μέσα από το «Ως Δαμαί».

Όλα τα καλά συντηρητικά στοιχεία του τόπου κατάφεραν τώρα με όλες τους τις δυνάμεις να προσφέρουν ένα θείο δώρο στους κινηματίες των εν λόγω κοινωνικών ρευμάτων, που αγαπούν βεβαίως τα θεία: Να τους συσπειρώσουν στον υπέρτατο βαθμό και να ενώσουν τις ετερογένειες και τα σύνδρομα από τα οποία υποφέρουν κυρίως στον κυπριακό χώρο.

Οι σημερινοί κινηματίες μοιάζουν οπωσδήποτε λιγότερο αφοριστικοί από τους παλιούς πρωτεργάτες τέτοιων κινημάτων στην Κύπρο, αν και βουλιαγμένοι και αυτοί σε αυτό το επανεκδομένο σύνδρομο επανερμηνείας της κυπριακής ταυτότητας, με τη δημιουργία ενός νέου είδους Κυπραίου, που μιλά απλώς χωρκάτικα κυπριακά, κάνοντας διεκπεραιωτική χρήση ορολογιών της επίσημης ελληνικής, αποκλείοντας οποιαδήποτε λόγια αντίκριση της ελληνικής γλώσσας, σ’ έναν τόπο που παλεύουν για την επανένωσή του αλλά τον προσδιόρισαν ήδη σε Βορρά και Νότο, στρέφοντάς μας σε γεωγραφικό αναλφαβητισμό αντί προσδιορισμό.

Αναλύθηκαν κοινωνιολογικά και ακαδημαϊκά, μίλησαν για την υπέροχη θλίψη τους να υπηρετούν την ουτοπία, ενώ δεν δόθηκε ίσως σημασία στο ότι πιθανόν να αναδεικνύονται ως καλύτεροι από τη γενιά των γονιών τους, δηλ. περίπου τη δική μου γενιά.

Ας ελπίσουμε να μην θυμίζουνε κι αυτοί κάποτε, σε τριάντα χρόνια, τη σημερινή εικόνα των παλιών «πρωτεργατών» κινηματιών προκατόχων τους, που ως σημερινοί συνταξιούχοι και προ πολλού αυτοδιαλυθέντες αρθρώνουν κριτικό και σκέτο επιθετικό λόγο στα ΜΚΔ, τέτοιο όπως και τα γνωστά γερόντια του

Μuppet Show στον εξώστη της παράστασης.

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.